Stukje van de tand

Pff… Seth was aan het stoeien met papa vanavond.
Eigenlijk gaat het altijd goed, maar eens moet de eerste keer zijn.

Het gevolg: Een stukje van Seth zijn tand!
Bah, wat vind ik het zonde van zijn mooie gebitje, ik baal er zo erg van

Maar nu vroeg ik me af: moet ik hier nog iets mee doen?
En kan het schade hebben voor zijn nieuwe (grote-mensen-tanden)?
Ik neem aan dat je nu meer kan hebt dat de tand bruin gaat worden iod?

Hè, ik vind het echt zo naar en zonde!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Als de tand verder flink beschadigd is (inwendig) dan wordt-ie inderdaad bruin. En…dan is het afwachten wat deze klap en de beschadiging van de melktand, voor gevolgen heeft voor de blijvende tand die al klaarligt heb ik me laten vertellen.

Een vriendinnetje van onze oudste heeft ook in de peutertijd haar tand zodanig beschadigd dat-ie bruin (of eigenlijk meer grijs) werd. Die tand is inmiddels gewisseld en nu is het afwachten hoe de nieuwe tand eruit ziet.

Je zou evt. morgen de tandarts kunnen bellen voor ruggespraak. Mogelijk wil hij Seth toch even zien en anders heeft-ie mogelijk tips waar je op moet letten de komende periode.

Groetekes, Sje

Hier is ook een stukje van een tandje afgebroken door een onhandige manouvre tegen het salontafeltje. En ongeveer een jaar later maakt hij in de douche een smak tegen de leiding van de verwarming (oud huis) met als gevolg een fikse tand door zijn lip en kapot tandvlees bij een snijtand. De pijn viel blijkbaar nog al mee want meneer was snel getroost. Na een paar dagen zag ik een beetje een grijs randje aan de bovenkant van zijn tandje ontstaan. Zo waar moest ik naar het cb voor controle en heb advies aan hen gevraagd: wel/niet naar de tandarts. Ze heeft gekeken en het zag er allemaal rustig uit in zijn mondje en dat grijze tandje was niets meer aan te doen. Zo lang het niet ging ontsteken en hij er geen last van had, was er verder niets aan de hand. Zelf mocht ik vlak daarna nog naar de tandarts toe en heb ook daar advies gevraagd. Hij gaf hetzelfde advies als CB. Maaaaaaaaaar…grijze tandjes kunnen ook weer bijkleuren. En in ons geval is dat gelukkig ook gebeurd en is er niets meer van te zien, alleen nog dat stukje van zijn andere tandje dat er af is…

Hier is het goed afgelopen, maar als je het niet vertrouwt zou ik ook gewoon even met je tandarts overleggen (telefonisch). Balen is het he. Je bent zo zuinig op de tandjes van je kindje en dan op een onbewaakt moment gebeurt het toch en is er niets meer aan te veranderen…

Ontzettend vervelend Anne. Ik kan me voorstellen dat je stevig baalt, want die melktandjes zijn zo mooi en het is zo jammer als ze afbreken! Mijn neefje had het ook na een val bij mijn ouders. De tandarts heeft het toen iets bijgevijld en het verder zo gelaten. Nu zit er inmiddels een grote mensentand en hij heeft er niks aan overgehouden in de zin van een lelijk tandje. Ik heb niets toe te voegen aan wat hierboven gezegd wordt: je kunt altijd de tandarts even bellen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Auw!! Of ja misschien niet, want je weet natuurlijk niet in hoeverre ie beschadigd is. Mijn dochter had ook een grijze melktand en die is op een gegeven moment getrokken vanwege een fistel boven de tand (erg akelig zicht). De tandarts vertelde mij destijds dat zolang de fistel open was er niks aan de hand was. Ik vroeg wat dit kon betekenen voor de grote mensen tand dat ie grijs werd, maar hij zei dat dat geen kwaad kon. Hij is ook “normaal” doorgekomen. Ik zou wel even laten kijken of de tandarts de scherpe randjes niet wat eraf kan halen…

Bo heeft ook een stukje van de bovenste voortand er af. HIj is op de camping 2 maanden terug gevallen, precies tegen een punt van een metalen camping stoel. Heel erg pijnlijk!! Tandvlees was ook kapot, dus het bloedde ook nog eens behoorlijk. Op zich was hij wel snel getroost, en hij at verder de hele dag weer goed. Heb later gevraagd aan de tandarts of ik hier nog wat mee moest, maar hij gaf aan dat als Bo geen pijn heeft , ze er niks aan deden. De tand is verder ook niet grijs ofzo, dus het is hier goed gegaan. Wel jammer dat er een stukje af is, want ze zijn zo mooi!!

Een ongelukje zit in een klein hoekje, en ook al doe je nog zo je best, soms gaat het gewoon mis, met als eventueel gevolg een stukje tand er af.

liefs woezel

Nou, ik heb vanochtend even de tandarts gebeld, mar waren dicht vandaag.
Dus wacht er even mee tot maandag.

Wel heeft hij vandaag een plekje op zijn lip, ik denk van die kapotte tand, en denk dus dat hij best scherp is.
Dus daar ga ik wel even naar vragen bij de tandarts, want dat lijkt me niet fijn.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik hoop vooral dat hij nu niet verkleurd!

Liefs, Anne

Hè get, wat zonde nou. Ben benieuwd wat de tandarts erover zegt!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Wat sneu dat er een stukje van zijn tand af is. Kan me voorstellen dat je daar van baalt. Ik hoop voor jullie dat het meevalt en dat er geen schade is aan de tand die hij hierna krijgt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ow zal je altijd zien he… wil je niet, zijn ze open en als je wel graag wil, zijn ze niet open… sterkte!!

ik dacht dat ik al gereageerd had maar niet dus…

Wat ontzettend shit ja! snap meteen waar je bang voor bent maar als er een stukje afbreekt gaat niet meteen je tand dood dus hoeft het echt niet zo snel al te verkleuren. soms gebeurd het wel maar dan gebeurd het ook vrij snel, dan zou je het ook wel van het weekend moeten kunnen zien… maar echt die kans is vrij klein.

ik heb ook ooit een stukje van mn tand gebutst (en toen was ik al ouder)
en ik heb er ook niks geks aan over gehouden.
ze hebben het rechtgeslepen zeg maar…
maar als er echt een groot stuk af is kan het zijn dat ze er met zo’n composietding aanplakken
ik had als kind een "baby tandje"
dat was al wel een “grote mensen tand” maar het bleef eruit zien als een ieniemienie melktandje.
daar hebben ze gewoon een witte vulling opgezet (zonder te boren gewoon een stukje aangezet is niks aan!) en nu is het een mooie tand.
het kan zijn dat hij dat gaat doen maar daar voelt hij helemaal niks van, wordt niet geboort oid.

Ik denk dat de tandarts er gewoon met zo’n dingetje overheen gaat dat de scherpe randjes eraf zijn, meer kunnen ze gewoon niet doen bij een melktandje.

Gewijzigd door - MamavanRico op 13 Aug 2010 22:55:37

trouwens, is het echt een groot stukje? heb je het idee dat er een zenuw bloot ligt?

Joey heeft maanden geleden ook een stukje van zijn voortandje af gebroken. Hij viel bij mijn ouders in de keuken, op de stenen vloer. Hij heeft maar 10 seconden gehuild, meer van schrik. Zijn tandje is verder niet blauw geworden gelukkig.

Groetjes Anouk

Nou, hij heeft gister in het restaurant rustig een raketje weg zitten happen, dus hij zal er geen last van hebben. Ook is het nog niet verkleurd.

Het is niet echt een groot stukje, hoor. Het is tot nu toe nog niemand opgevallen, alleen ik zie het heel de tijd, denk dus niet dat de tandarts er echt iets aan gaat doen, alleen mischien een beetje vijlen.
Ik ga nu dinsdag bellen, want maandag gaan we met mijn kleine zusje naar Walibi.

Liefs, Anne