Straffen en belonen

Hallo,

Mijn dochter Floortje (2,5 jaar) zit de laatste tijd te gillen en te schreeuwen als ze onder de douche moet. Als we onder de douche staan is er helemaal niets aan de hand, vermaakt ze zich prima. Alleen het is elke avond nu raak, terwijl ze voorheen nooit dit gedrag vertoonde.

We hebben altijd hetzelfde avondritueel, na het eten mag ze een (Dora)filmpje kijken, daarna naar boven douchen, boekje lezen en slapen.

Vanavond weer precies hetezelfde. We hebben haar gewaarschuwd dat ze als ze zou gillen ze morgen geen filmpje mag kijken. Maarja wat voor effect heeft dit, er zit zo lang tussen het krijsen en de straf (de dag erna). Snapt ze dat wel?

Of zou ik het avondritueel moeten aanpassen, na het avondeten eerst douchen, en als ze dat zonder mopperen doet, mag ze nog een filmpje kijken als beloning en dan naar bed. Ik vind het alleen zo raar om vlak voor het slapen haar nog een filmpje te laten kijken.

Hoor graag jullie reactie, en ben ook benieuwd hoe jullie avondritueel met de kleintjes eruit ziet!

groeten
Iris

Ik zou inderdaad niet dat filmpje de volgende dag niet laten zien, dat weet ze denk ik niet meer.

Wat je ook kunt doen, is het positief benaderen, dus als ze niet gaat huilen, krijgt ze een extra verhaaltje oid. Ik verzin maar wat.

Maar als je haar echt wilt ‘straffen’, dan zou ik dat doen met iets wat er gelijk na komt.

Succes!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Belonen werkt hier 1000x beter dan straffen en is nog leuker voor jezelf ook dan de frustratie van een straf.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hallo allemaal
ja ik probeer het ook altijd eerst met belonen, maar als ze dan zo gilt hoort ze niks, staat ze nergens voor open. Vaak is zo ook enorm moe en kan ze van vermoeidheid bijna niet meer normaal doen.
het extra verhaaltje aanbieden ga ik inderdaad eens proberen, bedankt!
groeten
Iris

Je moet het ook van te voren met haar bespreken, nog voordat iemand uberhaubt denkt aan douche. Gewoon als je zit te eten routine doorspreken. Zovan zometeen gaan we dit doen en dan dat. als je niet gilt als je gaat douche dan leest mama je een heeeeeeelllll laaaaanggggg verhaaltje voor en krijg je een extra sticker en een dikke knuffel! Dat werkt altijd by Jada als ze ontzettend lastig is, en ook gewoon doen zoals je het hebt gezegd, als je je een keer laat manipuleren hebben ze het door en komt er nooit meer wat van!

Ik had het er vandaag toevalling met 2 collega’s over.
Zij hebben oudere kinderen en zij zijn van mening dat je niet moet belonen voor goed gedrag, wel als je bij de tandarts bent geweest bijvoorbeeld maar niet wat betreft de dagelijkse routine.
Zij zijn vzn de oude stempel en zeggen; een kind heeft te luisteren naar zijn ouders en dat moet niet beloont worden want anders worden ze verwent en gaan ze expres dingen doen die niet mogen om op die manier een beloning uit te lokken.

Ik heb altijd naar die TVprogamma’s van de nany gekeken en vond het wel intressant, we kwamen op het onderwerp omdat ik vertlede dat ik een bord had gekocht bij het kruidvat waar een kind plaatjes mee kan verdienen als het b.v de hele week zonder gezeur en geschreeuw naar bed gaat en aan het eind van de week zie je op het brd wat de beloning is …b.v iets later naar bed of een extra verhaaltje.

Dat van een kind op een stoeltje zetten als het stout is vonden ze wel goed.

Ik maak van mijn bord maar een weekplanner zodat de kleine kan zien wat we allemaal gaan doen die week.
Hij is pas 16 maanden hoor, ik heb het dus op zolder gezet.

Maar ik denk dat je de kleine meid beter direct na het eten kan douchen (e vertel haar van te voren; luiter eens we gaan zo lekker douchen en dan pyama aan en dan een filmpje kijken) want ik denk ook dat ze gilt van vermoeidheid en probeer het zo kort mogelijk te houden, nat maken insoppen en afspoelen klaar en dan lekker knuffelen en filmpje kijken dan sluit je de dag rustig af dat is beter voor haar en gezelliger voor jezelf.