Stotteren

Mijn dochter praat al van jonge leeftijd erg goed en duidelijk. Ze is nu 2 jaar en 4 maanden en kan zich echt al goed verstaanbaar maken. Het begint mij alleen op de vallen dat ze de laatste weken ineens echt gaat stotteren. Is dit normaal op deze leeftijd of moet ik hier al wat aan doen om erger te voorkomen? Vooral woorden met een w valt me op. Als ze bijvoorbeeld wil vragen: Wat is dat? dan klinkt het wwwwwwaaa wa wa wa wwwwwwat is dat? Iemand hier enige ervaring mee?

mama1980

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/hfhTp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 14 Mar 2012 15:00:06

Heeft Bo ook een tijdje gedaan, mijn schoonmoeder gaf daar ook wel eens commentaar op, maar ik had het idee dat dit kwam omdat Bo zo graag iets wilde vertellen zo enthousiast was, dat het er dan op die manier uit kwam. Wat ik dan dus deed, en mijn eigen moeder ook, was tegen Bo zeggen, Bo heel even rustig, even adem halen en probeer nu maar rustig te zeggen wat je wil vertellen. Of dat gewerkt heeft, weet ik niet, enige wat ik wel weet is dat Bo het nu nog maar zelden heeft , of eigenlijk niet meer , dus bij hem is het wel een fase geweest.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

rico stottert niet maar heeft wel tussenpauzes met woorden. b.v. wil ie heel enthousiast iets uitleggen is het… mama rico heeft ehh ehh ehh met ehhh nee … ehh op school ehhh met de fiets gefietst ennuhhh eeeeeeeeeeehhhh…

snappie?
denk dat dit puur met nog niet goed kunnen articuleren te maken heeft en dat als ze een leeftijd bereiken dat ze toch echt wel goed moeten kunnen praten…als dat dan nog zo is dat je je dan pas zorgen hoeft te maken.

Jep, Seth heeft het ook met de W gehad een poosje. Ik heb er verder niets van gezegd of zoiets, het is vanzelf over gegaan.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Dion heeft het vaak met de H. Zegt vaak gaan we naar hhuihuis toe. Ik heb er weleens met de logopedist bij ons op school over gehad en zei zegt dat je nu nog geen zorgen hoeft te maken of het moet natuurlijk heel extreem zijn.
Marijn heeft ook vaak dat als hij iets snel wil vertellen hij het eerste woord soms wel 5 keer herhaald. Ik zeg dan ook altijd ff stoppen goed adem halen en rustig opnieuw vertellen en dan gaat het vaak goed.

oh gelukkig zijn er meerderen dus. Wat mamavanrico zei dat had ze hier namelijk eerst ook. dat heel vaak euh euh euh tussendoor zeggen, maar nu sinds een aantal weken is het dus echt stotteren. Met name idd de W, maar ook andere woorden hoor. het is echt heel erg op het moment en vandaar ook dat het me ineens zo opviel. Net nog wilde ze vragen in de badkamer of ze op de grote wc mocht plassen. Nou dat ging dus echt zo wwwwwwc plassen mama. Dus ik zeg idd: praat s rustig schatje, het is wc, zeg het nog s? weer: wwwwwwwc, ik weer: nee meisje even rustig ademen en gewoon wqc zeggen, zei weer: wwwwwwc. Maar het kan natuurlijk ook dat ze het nu expres ging doen omdat ik er wat van zei. Ik hou het even een poosje in de gaten.

mama1980

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/hfhTp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 14 Mar 2012 20:35:59

rico is 3.5 jaar en heeft dat ge 'eh en ge ahh nog steeds articuleren is ook moeilijk

Hoi mama1980,

Mijn zoontje doet dat ook. Vooral als hij enthousiast is.
Ik negeer het maar, ik zorg er wel altijd voor dat ik hem mkjn volle aandacht geef als hij iets wil vertellen.
Ik ga dan op mijn hurken voor hem zitten en kijk hem aan. Zelfs als we id stad lopen doe ik dat.

Ik wil namelijk niet dat hij het gevoel heeft dat hij iets heel gehaast moet vertellen omdat mama altijd maar bezig is.

Ook thuis als hij naar me toe komt om iets te vertellen ga ik er altijd even voor zitten of gehurkt.

Het is blijkbaar een fase.

Ik geloof dat je echt stotter gedrag ook kunt herkennen aan bepaalde gezichts trekjes. Dus, tijdens het blijven hangen in een woord knipperen ze meestal ook heftig met de ogen. Dit is mij wel eens verteld.

Groetjes,
Ilovemyboy