Stotteren+knuffel

Ik merk aan Silvana dat ze nog wel eens stotterd. Meestal is het de eerste lettergreep maar bij sommige woordjes de laatste letter of herhaald een woord helemaal.

Zo zegt ze dus vaak; a-auto, o-oma, o-opa, ho-hondje, laat dat dat, niet-t, nie-niet doen.

Ik merk wel aan haar dat ze meer stotterd wanneer ze gespannen is of wanneer er stress is/spanningen zijn.
Wanneer haar halfzus (dochter van mijn vriend) op bezoek is geweest is het echt een ramp! Dan blijft ze bij ieder woord hangen (om het maar zo te noemen)Vriendlief wilt het niet horen dat ze heel erg stotterd als zijn andere dochter hier is geweest.
Voor Silvana geeft het heel wat spanningen als zij komt, aangezien zij Silvana inmiddels al 3x expres pijn heeft gedaan (al ontkend ze dat met tranen en tuiten tegenover haar moeder).

En dan haar knuffel…ze heeft dus een hondje, dat hondje pakt ze in bed altijd bij een oor en bij het staartje en friemelt daar aan. Geen punt als zij graag een knuffel heeft bij het slapen gaan, maar sinds een paar weken sleept ze dat ding overal mee naar toe. Naar de winkel accepteer ik het niet en moet het hondje thuis blijven om te slapen.
Laatst waren ze wegens omstandigheden bij mijn ouders voor een paar dagen. Mijn zus heeft het hondje (hij heet ook hondje) in de wasmachine gedaan. Zonder het hondje begon ze dus ook wat te stotteren. Er kwam een hondje op TV en het was gelijk; 'Oh ho-hondje, ho-ho-hondje. Ho-hondje wassen.'
Dus het hondje wassen geeft al genoeg stress om te gaan stotteren.

Wie heeft hier ervaring mee? Met het stotteren of (meer) stotteren in periodes met spanningen?
En dan die knuffel; laten jullie je kind met een knuffel lopen de hele dag of moet de knuffel in bed blijven?

Het liefst laat ik die knuffel in bed, meestal accepteerd Silvana dat maar soms merk ik aan haar dat ze hem wel heel graag mee naar onder wilt nemen en dan mag dat.

Hoi,

Mijn zus heeft ook een tijd gestotterd alleen weet niet van af welke leeftijd.
Zij had ook spanningen en was vaak nerveus.
Zelfs bij haar eigen familie.
Wij zeiden dan altijd tegen haar praat maar rustig en dan ging het goed.
Ze is er nu helemaal van af.
Heeft geen logepedie gevolgd.

Zeg je dochter rustig te praten dat ze dan niet zal stotteren. Mamma/pappa heeft alle tijd om naar jou te luisteren.

Onze kinderen hebben ook een knuffel en die mogen wel mee naar beneden.
Ook nemen we die mee als we gaan logeren.
De knuffels( muisjes) gaan niet mee naar buiten of naar de winkel.
We letten ook goed op waar ze de knuffels hebben neer gelegd, want het komt regelmatig voor dat een knuffel zoek was en dan lag ie ergens achter de bank ofzo. Ook wel eens in de prullenbak gevonden.
Zonder de knuffels wordt er niet geslapen dan zijn ze verdrietig.

Groetjes Lisan.

Ik heb geen ervaring met stotteren, maar als ik lees hoe ze zich aan haar hondje vastklampt lijkt het of ze ergens extra steun zoekt. Aan jou verhaal te lezen gaat het nog steeds niet echt beter met je stiefdochter en de verhouding daarover tussen jou en je vriend?

Silvanna is blijkbaar gevoeliger voor spanningen dan Jaqueline. Misschien eens contact opnemen met een logopediste?? Die helpen hier mee en misschien dat zij ook wat kan helpen met de achterliggende oorzaak bij haar.

Groetjes,

Michèle

Ik heb vroeger zelf gehaperd! Ze noemden het zo omdat het aan spanning/stress onderhevig was. Stotteren doe je altijd… (is mij verteld).
Bij mij kwam het omdat ik (voor mijn gevoel) met mijn verhalen moest opboksen tegen een oudere broer en zus.
Mijn ouders legden dan een hand op mijn knie als ik praatte. Dat gaf rust en dan ging het meestal goed. Op momenten dat ik het nu heel druk heb komt het nog wel eens terug.
Ik heb een logopedisch onderzoek gehad maar dat was niet nodig omdat het alleen in geval van stress oid gebeurde.
Maar je kan er natuurlijk altijd mee naar het consultatiebureau/huisarts als je advies wil!

Succes

Vroeger heb ik ook gestotterd. En nu nog wel eens als ik iets moet zeggen en dan voel ik dat ik het niet kan zeggen en dan zoek ik een omweg om het toch te zeggen.
Wat ik je alleen wil zeggen, ga er alsjeblieft geen probleem van maken, dat maakt haar alleen maar onzeker maar schakel wel een logopediste in. Deze kreeg ik ook op de kleuterschool. Maar ik weet wel dat zelfvertrouwen er ook mee te maken heeft. Geef haar zelfvertrouwen en loop niet constant te corrigeren.
En die knuffel laat die gewoon bij haar als haar dat steun geeft.

Succes!

Groetjes Carolien

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Normaal werken logopedisten niet met hele jonge kindjes maar er zijn logopedisten die er wel mee aan het werk gaan. Stotteren heeft o.a. te maken met de ademhaling.

Onze jongste was 2,5 toen we met haar naar logopedie gingen i.v.m. slissen en binnen een half jaar was ze van het slissen af.

Dus mogelijk dat een logopedist al iets voor Silvana kan betekenen. Kun je niet rechtstreeks contact over opnemen, moet via verwijsbrief van de huisarts.

Groetekes, Sje

Zoals ik het lees Jolan, stottert Silvana dus vooral als ze zich onveilig of onzeker voelt. Het is heel opvallend dat ze erg heeft nadat dat oudere meisje is geweest. Aangezien zij haar al 3x pijn heeft gedaan, stijgt het stresslevel van Silvana al als ze haar ziet. Stotteren heeft inderdaad te maken met de ademhaling en als je onder druk staat, ga je anders ademen en dat kan dus zorgen voor het stotteren. Omdat ze opeens ook zo enorm met Hondje bezig is, denk ik dat ze zich op dit moment niet veilig voelt. Hondje is voor haar een bescherming. Ik zou hem niet meenemen naar de winkel, aangezien hij dan kwijt kan raken en dat zou voor Silvana heel moeilijk zijn! Ik zou ook eens informeren naar een logopedist, maar toch ook eens goed met je man praten over zijn dochter. Ik vermoed dat zij hier toch een grote rol in speelt en als haar gedrag naar Silvana niet verandert, blijft ze bang en duurt het misschien langer voor ze minder stottert. Ik vind het echt heel zielig voor Silvana dat die meid haar opzettelijk pijn doet! Je hebt dat hier weleens verteld, maar ik ben vergeten of ze dat ook bij Jacqueline deed? Is dat een heel ander meisje dan Silvana? Misschien kan zij er dan beter mee omgaan? Arme Silvana. Gelukkig vindt ze troost bij Hondje!

Groetjes Rainbow, trotse mama

hoi,

met stoteren heb ik geen ervaring wel met de knuffel overal mee naar toe nemen. het is een fase die een paar keer terug komt. Vooral als er spannende tijden zijn komt hij hier ook uit bed. Ook gaat hij altijd mee naar het zkh al is het een klein bezoek. Het is ook een beetje haar geweten van mijn dochter. Tegen konnie kan ze alles vertellen en doet dat ook hele verhalen ook kan konnie praten tegen ons. Ook stel hij vragen aan ons. en wil hij dingen. meestal dingen die mijn dochter dasn wil dan is het bijvoorbeeld konnie heeft honger mag ie een snoepje terwijl ze weet dat het of nog geen tijd is of dat ze er al een heeft gehad of konnie is niet moet moet ie echt slapen als ze zelf niet naar bed wil enzv. Het zijn echt periodes. Soms kijk ze hem alleen aan als ze naar bed gaat soms gaat hij overal mee naar toe. de winkel gaat hier nu ook te ver. dan blijft hij in de auto of thuis. ook naar school gaat hij niet mee ookal kan ik hem mee terug nemen.
ik denk dat je het moet toelaten vooral als je merkt dat ze Zo de spaningen beter aan kan.

groetjes

lon106

Ze doet indd alleen Silvana pijn.

De laatste keer dat ze bij ons was, was 25dec. Silvana begon in de auto (alweer in de auto!) ineens te huilen, draaide haar hoofd weg en keek wel in de richting van haar halfzus. Ik heb gelijk gevraagd of zij Silvana pijn had gedaan maar zei dat ze niks had gedaan. Ik heb Toon laten stoppen, Silvana uit haar stoeltje gehaald en op schoot genomen (iets wat ik normaal echt nooit zou doen!!)
Tijdens het rijden zei Silvana uit zichzelf: nouk auwa daon (limburgs voor nouk auw gedaan, dus ‘nouk’ heeft me pijn gedaan) Wees naar haar handje waar ze pijn had.
Later zei ze het nog eens en toen we haar thuis afzette vroeg ik: wat heeft nouk gedaan? (ik gebruik wel de volledige naam normaal)
Daarop zei ze weer: nouk auwa daon, dao (daar, wees naar haar handje) nouk joei joei. Nog eens gevraagt en ik kreeg weer hetzelfde antwoord. Zelfs toen ik 3dagen later aan haar vroeg: doet het nog pijn, zei ze; nouk auwa daon, daar. (terwijl ik bedoelde of ze nog pijn aan haar billetjes had omdat die erg rood waren) Toen ik weer vroeg wat nouk dan gedaan had, zei ze weer hetzelfde als in de auto. Ik heb toevallig van de week nog gevraagt; wat doet nouk? Zegt ze; auwa.

Mijn moeder was het gelijk opgevallen dat ze 26dec heel erg stotterde en maakte daar een opmerking over.

Omdat Silvana bang voor haar is wilt ze dus ook niet met haar halfzus spelen, rent weg ect. Dat wegrennen doet ze ook bij ons als we haar willen pakken, maar dan op een uitdagende manier en anders als dat haar halfzus achter haar aan gaat.
Jacqueline vind het alleen maar geweldig, al wees zij haar ook in de auto af toen ze jacqueline een kus wilde geven.
Qua karakter verschillen Jacqueline en Silvana heel erg. Silvana is een zorgelijk typje dat soms behoorlijk kan doordrammen, Jacqueline is een kindje wat eigenlijk alles wel best vind en overal lol in ziet. Zij vraag ook minder aandacht dan Silvana (niet dat Silvana overdreven veel aandacht vraagt, maar net wat meer)

Oh ja…enne ‘Nouk’ is nu bang voor mij…ze zal wel in de gaten hebben dat ik weet wat ze doet. Dat met mij niet te sollen valt.
Volgens haar (moeder) verzin ik de verhalen en heeft zij Silvana geen pijn gedaan, maar geen mens maakt mij wijs dat een kind van nog geen 3 jaar iets verzint.

Silvana mag haar knuffel ook alleen meenemen naar onder en naar opa en oma. Verder niet. Het liefst liet ik hem in bed liggen, maar ze heeft hem blijkbaar soms nodig. Verteld tegen het hondje, laat het hondje meehelpen opruimen (dan pakt ze een pootje+blokje vast en gooit dat dan zo in een bak, haha) en het hondje mag op haar stoel zitten als ze eet. Als ik niet uitkijk valt het hondje mij ook aan…
Ik pak het hondje ook niet af, want dan is ze over haar toeren. Ik vraag soms of ik het hondje mag of zeg dat het hondje ergens anders moet gaat zitten.

Bij de logopedie zijn we al. Helaas de laatste keren niet kunnen gaan maar volgende week dinsdag gaan we weer.
Ik laat Silvana ook altijd uitpraten en schenk eigenlijk geen aandacht aan het stotteren. Ik probeer zelf dan ook zo rustig mogelijk te doen.