Mijn zoontje is bijna 5 maanden en krijgt zijn flessen rond 6 uur/half 7, half 11, half 3, kwart voor 7 (daarna gelijk slapen) en om 22.30 uur (hiervoor maken we hem wakker). Tot 4,5 maand heeft hij ook altijd een nachtvoeding gekregen, maar dat is gelukkig voorbij! Alles gaat nu gewoon lekker, maar vraag me nu af wanneer ik moet stoppen met de fles van 22.30 uur. Hij drinkt 'm nog steeds helemaal leeg, alhoewel hij dan wel meer slapend dan wakker is! Wachten totdat hij die fles steeds minder gaat drinken? Afbouwen door steeds wat minder te geven? Ik geef nu overdag ook wat fruit (soms half potje, soms iets meer), rond een uur of half 5/5 uur. Ik moest van het CB tot eind mei doorgaan op deze manier, dus 5 flessen en beetje fruit. Maar op internet lees ik overal dat kids van 5 maanden op 4 flessen moeten zitten en op 6 maanden al op 3 flessen. Eind mei is mijn zoontje alweer bijna 6 maanden en zit dan nog waarschijnlijk aan 5 flessen. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken; minder flessen, meer fruit, groente? Het CB heeft er niet meer over verteld. Moeten we dat zelf maar uitzoeken? En dan raar opkijken als het niet gaat zoals zij willen…
Stoppen met laatste fles?
Niet zelf stoppen met de laatste fles.
Er komt een ochtend dat je kindje doorslaapt tot 9 of 10 uur in de ochtend (dus dat het zo ongeveer de vroege voeding overslaat!. Dat is het seintje dat die late voeding eraf kan.
Althans, zo is het bij ons 2x gebeurd. Vanaf dat moment lieten we de late voeding vervallen en dat ging meteen prima.
Groetekes, Sje
Bij mij ging het wat anders met Minke; die bleef hem vrolijk drinken ( ook half slapend maar dronk hem altijd leeg) dus toen heb ik hem langzaam afgebouwd en uiteindelijk weggelaten. Ze was toen een maand of 8 en sliep gewoon door. ( en ik lag de hele nacht te wachten tot ze kwam haha) Maar ik denk dat ze hem gewoon was blijven drinken zolang ik hem gaf… Bij Neeltje ga ik hem pas weglaten als ze goed eet 's avonds (warm eten echt zeg maar) , dus over een maand of 2 denk ik. Dan warme hap erin, fles toe en naar bed. Of ze moet hem eerder niet meer willen natuurlijk. ( ik maak haar nu ook altijd wakker maar ze drinkt hem ook schoon leeg )
Hoe ziet het schema (slaap/voeding) van Neeltje er nu ongeveer uit? Ben benieuwd! Slaapt ze nog steeds door? Hier nog steeds, hoor…een verademing!
Onze meid wilde met 4,5 maand de laatste voeding niet meer. Ze werd gewoon kwaad als we haar wakker maakten en dronk dan hooguit 40. Tijd om te stoppen dus.
Net wat Sje zegt ze geven het zelf wel aan. Maar je hebt ook kindjes die het heerlijk vinden en het dus niet gaan aangeven.
Je kan het ook een afbouwen, geeft je bijv vanavond 30 minder. Kijken hoelaat je kindje dan morgenvroeg wakker wordt. Is hij voor 6en al wakker dan weet je dus dat hij er nog niet aan toe is. Slaapt hij tot zijn gewone tijd zou ik die avond weer dezelfde aantal cc gaan geven als de avond ervoor. En de dag daarna weer 30 minder. Dus twee dagen dezelfde hoeveelheid. Mis kom je zo van de fles af.
Kun je hier iets mee??
Gr
ben het ook eens met Sje en de andere ladys. ze geven het meestal zelf wel aan of je doet een simpele test door het een keer niet te geven en afwachten wanneer hij wakker wordt. de mijne wilde al met 2 maanden die 5e fles niet meer, werd ook boos omdat ik hem wakker maakte en dronk ook maar 40cc. maar goed elk kind is anders wie weet is mijn volgende kindje wel een late drinker. laat het gewoon eens weg en kijk wanneer hij komt wees niet bang dat hij niet meer zal doorslapen. hoog de rest van de flesjes anders wel een klein beetje op niet te veel. of doe in de laatste fles iets meer kijk maar hoe hij erop reageert. zo kom je er snel achter of hij al zonder kan. en zo niet jammer dan zo een ramp is het toch niet als hij maar tevreden is!
laat je weten hoe het is gegaan?
Iris Neeltje heeft nu ongeveer het volgende schema;
0630 wakker ( soms wat eerder maar dan houd ik haar nog even zoet met een speentje) en fles 1
daarna weer naar bed
0900 uur ongeveer wakker
0930 fruit ( net begonnen hoor met paar hapjes gepureerde banaan vindt ze herlijk )
11.00 fles
1130-1430 slapen
1500 fles
1700-1730 slapen
1845 fles
1900 slapen
2300 uur wakker maken fles
nou is dit ons streven hoor, het kan een half uurtje schelen maar dit is het ongeveer nu. Ik merk wel dat ze wat minder slaap nodig heeft, soms slaapt ze dan ook korter en niet meer einde middag, maar dan ligt ze wel even in bed en is het even wat rustiger voor haar dan benden in de box/ in de wipper met haar luidruchtige grote zus
Erik gaf het ook niet zelf aan. Hij dronk hem slapend nog helemaal leeg, maar naar ons gevoel zou 'ie het zonder ook wel kunnen. Dus toen hij 7 maanden was zijn we de laatste fles gaan afbouwen en bleek 'ie het zonder inderdaad prima te doen.
Toen Erik 6 maanden was, had hij dit schema:
7.00 uur pap;
9.30 uur fruit;
12.00 uur fles
15.00 uur fles
18.00 uur groente
22.00 uur fles.
Dus met 6 maanden had hij, incl. z’n pap, nog 4 flessen.
Met 7 maanden zat hij nog op 3 flessen (+ 1 broodje tussen de middag) en met 9 maanden gingen we naar 2 (toen werd de fles van 15.00 uur vervangen door wat sap met een koekje).
Groetjes,
M
Hoe laat ging Erik dan slapen? Direct na de groente van 18.00 uur? En maakte je hem dan wakker om 22.00 uur?
Ons schema is nu:
6.00/6.30 fles 1
8.00-10.00 (ongeveer) slapen
10.30 fles 2
12.00-13.00 of 14.00 uur (ongeveer) slapen
14.30 fles 3
16.00/17.00 slapen (half uurtje hooguit, in de kinderwagen, wil niet in bed)
17.00 fruithapje (beetje)
18.15 in bad (niet elke dag)
18.45 fles 4
19.00 slapen
22.30 wakker maken voor fles 5
22.45 slapen tot ongeveer 6.00
Ik doe nu het fruithapje aan het einde van de dag. Is het niet beter om dan een groentehapje te introduceren en het fruithapje ergens in de ochtend te plannen? Ik lees dat overal… Of is dat weer te veel van het goede? En fruit? En groente? En 5 flessen?
Als de fruit goed gaat, dan zou ik die om 10.00 uur geven en dan beginnen met de groente introduceren.
Erik ging altijd rond 19.00 uur naar bed en dan haalden we hem er idd uit om 22.00 uur voor de laatste fles. Dan verschoonde ik eerst z’n luier, zodat 'ie iets wakker werd. Dan de fles, waarbij hij snel weer in slaap viel en ik hem daarna zo weer in bed kon leggen.
Groetjes,
M
Muriel is nu 5.5 maand Ze was wel 6 weken te vroeg. Ons schema is als volgt.
8 uur fles
9:15 op bed meestal slaapt ze tot 11:15
12 uur fles
13:30 op bed en 14:30 wakker
15 uur fles
16:30 op bed meestal om 17:10 wakker
18 uur fles
19 uur op bed
22 uur fles daar maken we haar wakker voor en ze is dan ook echt wakker en drinkt de hele fles leeg. Dan slaapt ze door tot 7;30 of zelfs 8 uur.
Voorlopig blijven wij zo nog even door gaan. We zijn ook nog niet begonnen met hapjes en wachten daar ook nog even mee. Ze doet het heel goed op deze manier.
Hallo,
ik denk ook dat ze het vaak zelf aangeven. Mijn zoontje Job dronk zijn flessen niet meer leeg, hij ging slechter drinken. Heb toen het CB gebeld en zij gaven aan dat dat een signaal is dat ze genoeg krijgen en ik kon van 5 naar 4 flessen overgaan. Job was net 5 mdn. Dit doen we nu dus een dikke week en moet zeggen dat het heel goed gaat. We zijn er nu 1 nacht 2x uit gemoeten, maar dit was niet omdat hij honger had. Natuurlijk is het ff afwachten en wij vinden het ook nog wel spannend. Maar goed, het schijnt dus een signaal te zijn als ze de flessen niet meer leeg drinken, dan krijgen ze gewoon teveel aangeboden.
Léony
hey hey,
Bij mij gaat het best wel anders, me zoontje is nu 11 weekjes.
maar hij krijgt en hoeft de laatste fles al niet meer,
Ik deed het eerst wel tot die 7 weken was, en toen heb ik aan de cd gevraagd,
of ik m in de avond na 2000-2100 uur mocht laten komen wanneer die zelf behoefte had, nou heb ik dat gedaan, en jayson slaapt de helenacht door. Zijn laatste fles is tussen 2000-2100 uur en dan slaaptie door tot 0700 in de ochtend, en hij is prima op gewicht. en groeit goed. Maar het verschilt per kind natuurlijk.
Groetjes Daisy
En gebruiken jullie rijstebloem in de laatste fles of de een-na-laatste fles? Misschien zou ik dat kunnen gebruiken in de fles van 18.45 uur, zodat hij minder trek heeft om half 11? Ik heb wel vaker rijstebloem gebruikt, maar had het gevoel dat dat niets hielp (maar toen gebruikte ik het om hem te laten doorslapen, wat niets hielp).
Op een gegeven moment krijgen ze in de ochtend toch ook een papje van rijstebloem, als 1e voeding? Of mag je daar zelf voor kiezen?
Hey!
Onze Leonie gaf ik met 12 weken ook nog om 23.00 de fles.
Ze dronk hem helemaal leeg en ook niet slapend maar heerlijk wakker
Ik had zelf schoon genoeg van die laatste fles en ben gewoon met 12 weken gestopt… Ze ging om 19.00 naar bed en werd pas de volgende morgen om half 7 wakker. Ik dacht dat het een eenmalige actie van haar was maar de volgende dag deed ze het nog steeds… Ik denk dat ze meer behoefte had aan een lange nachtrust dan aan de fles.
Nu wil niet zeggen dat, dat bij jullie gaat lukken maar proberen kan geen kwaad. Een paar schepjes rijstebloem er door heen en even aankijken wat hij gaat doen. Anders kun je idd kijken of hij ook om 9.00 nog eentje wil hebben en dan afbouwen.
Je kunt ook de tijd van 6.00 lengen misschien door een speen zodat je mooi om 7.00 kan beginnen met je dag.
Ik hoor trouwens veel moeders die nog om 23.00 de fles geven! Is dit uit gewoonte of gewoon omdat ze dan 's nachts nog een keertje komen? Ik snap er dan helemaal niks van dat onze dochter al meer dan 2 maanden (nu 5 maand) gewoon hele nachten maakt. Gister was ze zo moe om 18.00 dat ik haar toen de laatste fles heb gegeven en ze heeft doorgeslapen tot 7.15 vanmorgen.
Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Onze meid kreeg rond 20.,00 de laatste voeding. Hierin deed ik idd 2 schepjes rijstebloem. En twee schepjes johanesbroodpitmeel (dit kreg ze in elke fles)
Je kan als je kindje het lekker vind s’morgens bambix gaan geven. Dit is anders dan rijstebloem.
Succes
Ik snap het nog steeds niet helemaal! Hoe zit dat toch met de groente en fruit en het wegvallen van flessen?
Zoals eerder geschreven is dit ons schema nu:
6.00/6.30 fles 1 (180 ml, 6 scheppen, in elke fles)
8.00-10.00 (ongeveer) slapen
10.30 fles 2
12.00-13.00 of 14.00 uur (ongeveer) slapen
14.30 fles 3
16.00/17.00 slapen (half uurtje hooguit, in de kinderwagen, wil niet in bed)
17.00 fruithapje (beetje)
18.15 in bad (niet elke dag)
18.45 fles 4
19.00 slapen
22.30 wakker maken voor fles 5
22.45 slapen tot ongeveer 6.00
Waar ga ik straks precies de groente en de fruit geven? Welke flessen vallen af? Moet ik dat zomaar gaan invoeren? Of moet ik hem nu al een beetje laten wennen aan groente? Fruit gaat er wel in, maar dat is ook nog bijvoeding (is niet in plaats van een hele fles). Straks is hij 6 maanden en drinkt dan nog 5 flessen, met beetje fruit. Is dat wel goed?
Om onzeker van te worden…
Oeps, geen interessant onderwerp meer? Probeer het toch maar weer even…
Gisteren heb ik de informatielijn van het CB gebeld en gevraagd hoe ik het een en ander moet aanpakken. Volgens de dame aan de telefoon is de laatste fles niet de fles die je als eerste kunt proberen weg te laten. Maar dat er ergens overdag een fles minder gegeven kan worden. De laatste fles kun je langzaam naar voren halen.
Beetje aan het puzzelen geweest en het volgende bedacht:
6.00/6.45: fles
8.00/8.45: slapen
10.30: fruithapje + 1/2 fles
15.00: groentehapje + 1/2 fles
18.45: fles
22.30: fles
Of 10.30 fruithapje, 11.30/12.00 fles, 15.30/16.00 groentehapje?
En hoeveel geven jullie van het fruithapje/groentehapje? Een potje van 200 gram of zo’n klein potje?
Groetjes!
Vergeet de rest van de slaapjes erbij te zetten, maar het ging me nu meer om de voedingen!