Stoppen met inbakeren...tips?

De titel zegt het al. Ik wil graag stoppen metinbakeren. Hoewel ik het echt heel moeilijk vind, want zelf met inbakeren slaapt mijn kleine heel moeilijk/slecht. Helaas moet ik wel gaan beginnen haar leren slapen zonder ingebakerd te zijn, want ze kan namelijk al omrollen (met doeken).

Nu heb ik het vannochtend geprobeerd, maar dat was gelijk drama. Ze was onrustig, wilde niet slapen, deed gelijk haar beide handjes in haar mond.

Heeft er iemand tips voor mij? Het laten huilen principe werkt hier averechts, dan wordt de kleine helemaal hysterisch en dan gaat ze helemaal niet slapen.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Heb je hier al gekeken?

http://www.inbakeren.nl/afbouwen.htm

Succes, spannend hoor!

Als ze met doeken al kan omrollen zou ik inderdaad ook meteen stoppen met inbakeren. Mijn dochter kon al wel omrollen, maar niet met de inbakerdoeken en ik ben begonnen met afbouwen met 6 maanden.
Wat ik in het begin deed, was het dekentje over haar heen en heel strak instoppen met aan beide kanten een opgerolde handdoek tussen het matras en het dekentje. Ze was dan heel strak ingestopt (heb ik ook als tip gekregen op dit forum).
En als je haar nu na 5/10 min gaat troosten en dit herhaalt met een steeds langere tijd ertussen. Je zou denken dat ze op een gegeven ogenblik toch wel moe is en in slaap valt. Ik weet het ook niet, maar ik zou niet te snel opgeven.
succes. Ik vond het ook een lastige tijd.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

Bedankt voor de reacties.
Ik had algekeken op inbakeren.nl.

Wat betreft het strak instoppen, dat heb ik ook al geprobeerd, maar binnen no time heeft ze haar handjes eruit. Maar dat met die opgerolde handdoekem heb ik nog niet geprobeerd, dus dat is de moeite waard om nog te testen. Als ik om de vijf/10 min terug ga moet ik haar dan troosten door alleen een aai over der bol of mag/kan ik ook tegen haar praten om haar te kalmeren?

Hoi Mamaatje,

Hoe oud is je kindje?? En wat gebruik je om je kindje in te bakeren. Een echte inbakerdoek of een puckababy.

Onze meid heeft in een puckababy geslapen. Beviel hier erg goed. Toch kon ze haar armpjes nog wel bewegen, maar ze kon haar niet in het gezicht slaan.
Bij de puckababy heb je de piep en de mini. Ze liggen eerst in de kleinsten de piep. Na 3 maand moeten ze naar de mini. Deze hebben aan de zijkanten ritsjes zitten.
Wij legden dan onze meid ingebakerd op bed. Als ze in slaap was gevallen, deed ik de ritsjes open. Als ze wilde kon ze met de armen naar buiten. Ging het dan halvewege de nacht niet dan ging ik er heen en deed ik de ritsjes weer dicht.
De nacht erna maar weer proberen.
Na de zomervakantie zijn we verhuisd. Zij was toen 4,5 maand. Omdat ik de puckababy’s niet kon vinden moest ze dus zonder op bed. En klaar was het. Daarna heeft ze elke nacht goed doorgeslapen.
Ze zal er toen wel aan toe zijn geweest.

Misschien is je kindje er nog niet helemaal aan toe.

Als ik om de vijf/10 min terug ga moet ik haar dan troosten door alleen een aai over der bol of mag/kan ik ook tegen haar praten om haar te kalmeren?
[/quote]

Volgens mij kun je best tegen haar praten als dat haar kalmeert. Je moet doen wat voor jouw kindje het beste werkt. Ik heb ook wel eens een kort liedje gezongen of haar er toch even uitgepakt. Helemaal hysterisch vind ik ook niet prettig, vooral als ze nog zo jong zijn.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

@pjukje: Mijn dochtertje is nu 6 maanden oud. Het is dus echt wel tijd dat ze ontbakerd gaat slapen. Ik had al gekeken naar de puckababy, maar die is tot 6 maanden. Helaas heb ik daar nu niks meer aan. Maar bedankt voor de tip!

@annemiek; Ik ga het proberen. Even kijken of het gaat lukken.

Hoi, ik ben helemaal nieuw hier op ikkeben.nl en ook wij willen het inbakeren afbouwen, maaar wij hebben ook het idee dat onze knul midden in een sprongetje zit. Owen is vandaag precies 4 maand en begint met brabbelen en veel lachen wanneer hij iemand herkent, ook wil hij, wanneer je hem schuin tegen de leuning van de bank aanzet, zich omdraaien. Dit doet hij nog niet wanneer hij plat ligt trouwens!
Gisteravond het beste slaapje geprobeert met slaapzak, hij viel vrijwel direct in slaap, maar werd na een uur wakker en kon zelf niet meer in slaap komen.
Vandaag alle slaapjes weer ingebakerd, maar onze kleine man werd ook nu na een uur wakker!
Hij is dan vrolijk wakker, maar wel druk, spuugt weer en wil bijna niet drinken…Wat denken jullie? Ik zeg nog even wachten met afbouwen, maar de onzekerheid is groot!

Wat bij ons prima werkte: eerst één handje uit de doek doen en dat een paar slaapjes volhouden en dan daarna het andere handje, om uiteindelijk twee handjes er uit te laten (wel nog de doek om de beentjes). Het duurde best lang eer Eva echt zonder doek sliep, maar met dat stap voor stap uitbakeren ging het wel. Moet er wel bijzeggen dat zij laat ging rollen en als jouw beeb echt al rolt, vrees ik dat jij weinig tijd meer hebt zeg maar om het langzaam aan te doen…Max is ook ingebakerd, maar bij hem begin ik wel eerder met uitbakeren…Gelukkig is hij pas 2 maanden en kan hij er nog wel even in! Succes!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tja ook hier was het een lastige tijd. Het koste meer energie om het af te leren dan om het aan te leren. De beste manier, doorzetten! Hoe moeilijk ook. Niet de ene keer wel inbakeren en de andere keer niet, want dan moeten ze steeds weer opnieuw wennen. Succes en maar veel troosten.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Bedankt voor de tips. Ze is de afgelopen dagen zo onrustig dat ik haar toch nog heb ingebakerd en voorzorg maatregelen getroffen zodat ze niet kan omrollen.

Ik vind het zooooo moeilijk om haar te laten slapen zonder die doeken. Pfffff…dit gaat nog wel even duren ben ik bang.

Ik heb met mijn oudste zoon ook veel problemen gehad met het ontbakeren.
Hij kon gewoon niet zonder. Vanaf een week of 5 lag hij ingebakerd. Met een big smile ging hij slapen en had altijd een uitgerust en vrolijk mannetje.
Toen hij al kon rollen werd het toch echt een probleem, gelukkig deed hij dat nooit in bed. Ik heb veel dingen geprobeerd, 1 arm inbakeren, bakerzak maar niets hielp. Hij kon niet zonder de doeken.
Uiteindelijk heb ik iom het cb een Safe T Sleep aangeschaft.
Slaapzakje aan en de armpjes erbij waar hij zich steeds uitwurmde…
Toen langzaam aan alleen een slaapzak gebruikt die ik tot zijn 2 1/2 jaar heb gebruikt.

Mijn jongste zoon is nu ook echt verknocht aan het inbakeren . Ook bij hem komt die smile op zijn gezicht als hij mag slapen! hihihihi
Bij hem maar eerder proberen af te bakeren. Hij is 16 weken dus heb nog even de tijd!

De combisleeper slaapzak heeft mij destijds goed geholpen ombij Minke het inbakeren af te bouwen. het is een "stugge"slaapzak die ze wel vrijer laat dan ingebakerd maar ook nog wat geborgenheid biedt na het inbakeren. helaas is de slaapzak nogal prijzig, maar ik zie ze vaak op marktplaats staan tweedehands. Verder is het normaal dat je kindje er even over doet om te wennen zonder inbakeren, maar het komt echt vanzelf goed hoor!
groetjes

In een slaapzakje met het dekentje strak over het kindje heen.
De uiteinden van de deken strak onder het matrasje trekken. Zo ligt het kindje toch strak en zonder veel bewegingsruimte maar niet meer in een doek.

Hoop dat het lukt!

Hallo,
Ik ga je nu het volgende zeggen,hoop dat je er wat aan hebt, want wij zitten er zelf dus ook middenin.
Onze Owen is nu bijna 5 maand en wij hebben het een maand terug ook geprobeerd. Dit werkte niet, sterker nog hij was helemaal van de leg.
Sinds gister, plotseling wurmde hij een handje los uit de doek.
NOu moet ik even erbij vermelden dat wij hem illegaal hadden ingebakerd: alleen het kleine stukje, niet de doek.
2 x achter elkaar kwamen wij op de kamer en zagen tot onze verbazing dat hij 1 armpje loshad en dus ook gewoon in slaap was gevallen.
Hij kletste meer dan voorheen en wij hebben hier vandaag de stoute schoenen aan getrokken en hem met 1 armpje uit de doek gelaten.
Het koste hem zojuist wel even wat moeite om in slaap te komen, maar na 10 minuutjes jengelen slaapt hij nu.

Meid, je gevoel zegt precies wanneer je kindje klaar is om te stoppen, ik zeg nu heel wijs, ik was zelf heel onzeker…
Nu ervaar ikzelf dat het echt goed komt en dat hij wel laat weten wanneer het tijd is.

HET KOMT DUS ALLEMAAL GOED!

Succes! :smiley:

hoi,

ik heb dit net sinds 3 weken afgeleerd.
ik begon al eerder met overdag,soms wilde hij wel soms niet.
dan ging ik hem weer inbakeren,en was het weer goed.
en zo ineens kon hij het helemaal.
sinds 3 weken terug zijn we begonnen met de nachten.
en wat denk je,de eerste nacht zelfs doorgeslapen,van 11 tot 5 uur.flesje en weer tot half 10,knap he?!
dus gewoon proberen.
ze leren het vanzelf,zo ineens zijn ze er toch aan toe.
en anders even laten huilen,vaak slapen ze zo na een poosje.

ybruinenberg

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat mijn kleine er nog niet aan toe is! Het gaat soms goed en vaak niet. Ik blijf het gewoon proberen en hopen dat het zoals een aantal van jullie van de een op de andere dag gewoon over is.

Ik ben zelf ook bezig met het afbouwen van het inbakeren, mijn zoon van 4 1/2 maand begint zich ook al om te rollen. Nu kreeg ik de tip om te beginnen met afbouwen bij zijn beste slaapmoment (zijn beste was de ochtendslaap na de eerste voeding). Wij zijn nu zover dat hij overdag zonder de doeken slaapt. Dit heeft wel wat moeite gekost aangezien hij de eerste paar keren heel kort sliep en zichzelf als nog wakker sloeg met zijn armen.

Ik wens je veel sterkte met het afbouwen.