Stoppen met BV?

Hallo Allemaal,

Ik ben op 4 sept 2010 bevallen van een mooie gezonde dochter, ik geef zelf al ruim 10 weken BV. Dit doe ik alleen, dus zonder te kolven. Per 1 jan heb ik een nieuwe baan, ik weet dat mijn werkgever mij de tijd moet geven om te kolven, maar het is toch niet lekker inkomen als je op je eerste werkdag zegt: ik moet ff kolven en dus 2 x een half uur weg bent (ik werk in het ziekenhuis, dus vaak druk, weinig tijd etc). Ik ga per 1 dec afbouwen, maar bij de gedachte al denk ik Gatver, ik wil eigenlijk helemaal niet stoppen. (Kolven heb ik wel 2 x geprobeerd maar bij beide keren was ik 20 min bezig voor maar 20 cc en de laatste keer kreeg ik een blaar op mijn tepel)Maar ik weet ook dat het me nu al mogelij kwat stress gaat opleveren als ik ga kolven op mijn werk waardoor de melkproductie ook mogelijk minder wordt.
Ik weet het nu eigenlijk niet meer.
Klinkt wel heel wanhopig, maar ik baal wel dat ik ga stoppen.
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie, of hebben jullie zo’n situatie zelf ook meegemaakt?

Groetjes

quote:
ik weet dat mijn werkgever mij de tijd moet geven om te kolven, maar het is toch niet lekker inkomen als je op je eerste werkdag zegt: ik moet ff kolven en dus 2 x een half uur weg bent (ik werk in het ziekenhuis, dus vaak druk, weinig tijd etc).

Om even met de deur in huis te vallen: ik zou daar dus gewoon schijt aan hebben! Als jij borstvoeding belangrijk vindt voor je kindje, dan moet je niet af gaan bouwen omdat je je er vervelend bij voelt dat je op je werk moet kolven!

En juist in een ziekenhuis zouden ze er begrip voor moeten hebben! Juist daar zouden ze het belang van borstvoeding moeten zien!
Ik ben geen borstvoedingsgoeroe ofzo, iedereen moet zelf weten of een kindje moedermelk of flesvoeding krijgt.

Maar afbouwen van borstvoeding die goed loopt omdat je het voor je collega’s vervelend vindt om op je werk te gaan zitten kolven, daar ben ik het niet mee eens.

Je schrijft zelf ook dat je er enorm van baalt dat je gaat stoppen met borstvoeding! Dan gaat toch het belang van jouw kindje en van jou voor?! Dan hou je toch geen rekening met wat ze er op je werk van denken?

Je moet een bepaald aantal uren per dag de gelegenheid krijgen om op je werk te kolven en meid, dan neem je die lekker in het belang van je kindje!

Groetekes, Sje

hoi!

Ik was in eerste instantie ook niet van plan door te gaan met borstvoeden na mijn verlof. Uiteindelijk liep het zo goed en kon ik het nog even niet loslaten. Dus ben ik wel gaan kolven op mijn werk. Niemand vond dit vreemd.
Kolven gaat vaak niet meteen goed, dat moet je tijd geven, is mijn ervaring. Heb je een elektrische kolf of een handkolf? Ik heb uiteindelijk een elektrische kolf gekocht en had daarmee een beter resultaat. Een collega van mij gebruikt een dubbele elektrische kolf en is met een kwartiertje klaar! Ideaal.
Succes met je beslissing.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

Als ik bij mijn oude werkgever was gebleven was ik indd ook gewoon gaan kolven.
Maar aangezien ik een nieuwe baan heb in een ander ziekenhuis vind ik het lastiger om gelijk al op de eerste dag te zeggen: ik ga even kolven.
Volgens mij kom je er dan ook niet helemaal lekker erin!
Ik heb een handkolf. Elektrische kolf vind ik zelf aardig prijzig.

Als kolven in eerste instantie niet lukt omdat je je er ongemakkelijk bij voelt na je verlof, vraag dan aan je huisarts Syntocinon-neusspray. Dat is neusspray met het hormoon ocytocine. Zelfde hormoon als wat je zelf aanmaakt om de toeschietreflex op gang te brengen. Speciaal voor vrouwen bij wie kolven niet goed gaat of bij wie de produktie van moedermelk niet goed op gang komt.

Dat kan je in de eerste periode helpen als je op je werk kolft. Op een gegeven moment zul je je wel gemakkelijker gaan voelen bij kolven op je werk en kun je de neusspray achterwege laten.

Groetekes, Sje

Overigens, een electrische kolf kun je huren bij de thuiszorg. Scheelt in kosten in vergelijking met kopen.

Groetekes, Sje

Dat is een goede van die neusspray!!
Thnx!!!
Sowieso bedankt voor je reactie!!
Denk er nu indd wel weer iets anders over!!

Denk er ook over na dat je het niet de eerste dag pas hoeft te zeggen
dat je wilt kolven.

Je kunt het ook gewoon een paar weken eerder melden.
En zoals Sje al zei: juist in ziekenhuizen zijn ze hier wel op voorbereid,
kennen ze het belang enzo.

Succes!

M.

En voor mama’s zoals jij is er een website die mij door heel veel problemen heeft geholpen omdat daar allemaal borstvoedende mama’s zijn nl: www.borstvoedingsforum.nl

Niet dat je hier niet goed geholpen wordt hoor begrijp me niet verkeerd maar daar kun je heel gericht vragen stellen aan hele ervaren borstmama’s en alleen maar borstmama’s

Succes en ik sluit mij VOLLEDIG bij Sje aan, gewoon kolven en oefen nu elke dag even Zodoende bouw je ook wat op in de vriezer voor als je op je werk bent. Zeker in een ziekenhuis moet het geen probleem zijn. Zoals ik het hoor gebruik je teveel kracht waardoor je een blaar krijgt. Een electrische kolf vond ik ook veel prettiger. Ik wilde eerst max. 6 maanden voeden maar ben nu pas op ruim een jaar aan het afbouwen!

Echt bovengenoemde website heeft mij zo enorm geholpen.
succes!
groetjes,
Wendy

Oh ja en gefeliciteerd met je heerlijke dochter!

DAnk je wel voor je lieve reactie!

Ga gelijk op de website een kijkje nemen

Thnx

Ik zou niet stoppen met de bv voor je werk. Stoppen moet je pas doen als je er zelf achterstaat. En zolang het goed gaat zou ik het zeker de kans geven. Een kolf is idd duur maar persoonlijk vond ik het dat wel waard. Vond het makkelijker als een handkolf en ook sneller. vooral een dubbele kolf is erg snel en dus prettig als je er niet teveel tijd aan kwijt wilt zijn. Huren is zeker een goede optie om het uit te proberen maar voor lang gebruik is kopen vaak wel voordeliger.
Ik zou alleen niet wachten tot je eerste werkdag voor je dit bij je werkgever aangeeft. Vooral omdat dit stress voor jezelf oplevert.
Je weet dan zelf ook waar je aan toe bent zoals bv waar je kunt kolven en waar je de melk in de koelkast kunt zetten.
Die spay heb ik zelf niet gebruikt maar wel veel goede verhalen over gehoord.
Wat ook helpt is om een foto van je kindje mee te nemen en een kledingstukje waar de geur van je kindje aanzit. Ook een tijdschrift kan helpen om je te ontspannen.
Overigens is je werkgever verplicht om je de mogelijkheid te geven om te kolven totdat je kindje 9 maanden is en mag je daar een kwart van je werktijd aan besteden. Dit mag niet gezien worden als pauze en dient ook gewoon doorbetaald te worden.

groetjes Ramona

Ik zou het gewoon doen! Net wat de anderen zeggen, als je je er niet prettig bij voelt om te stoppen, dan moet je echt gebruik maken van je recht op kolf-tijd!
Ik heb zelf geen bv kunnen geven en daar baal ik nog steeds van, bij Jessey heb ik er wel alles aan gedaan om het te laten lukken, al was ik pas een week na de bevalling ermee begonnen. Zodoende weet ik ook t vertellen dat die neusspray supergoed werk! Ik kreeg die tip hier ook van Sje en kon me er niks bij voorstellen, maar ik was verbaasd dat ik na zo’n spray echt een toeschietrefelx kreeg! Een dubbele electrische kolf had ik ook bij de thuiszorg geleend, die is natuurlijk tot een bepaalde periode goedkoper in gebruik, want als het echt goed gaat en je dat nog 9 maanden vol houd kun je beter zelf in zo’n aparaat investeren! Maar om het eerst te proberen ideaal!
Van harte gefeliciteerd met je dochter! Geniet nog even lekker van je verlof, en oefen vast met kolven!

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Jeetje, Ik lees dit topic nu pas! Ik ben verpleegkundige (werk niet in NL) maar juist in een ziekenhuis IDD begrijpen ze je hoor, zelfs als je net nieuw bent. Ik neem aan dat ze weten van je kindje? Dus als dat je tegenhoud in het geven zou ik het idd meedelen aan je H&R en ja leidinggevende. D’r zijn genoeg manieren om je toeschiet reflex te bevorderen, ook een foto van je kindje meenemen naar je werk en bij het kolven naar kijken werkt! Ik hoop echt dat je doorzet, omdat uit je reactie blijkt dat je niet stopt omdat jij of je kindje daar aantoe zijn, maar om de omgeving! Niet doen! Daar krijg je naar mijn mening spijt van. Ik ben gestopt met 1,5 jaar! Heb weinig gekolft omdat mijn dochter niet aan een flesje kon wennen, dus dat is wel een tip, laat je dochter wennen aan het drinken uit een fles, omdat het voor de mijne toch echt anders was. Na 9 maanden heeft ze wel uit een bekertje borstvoeding gedronken, dat ging trouwens wel prima! Succes met je beslissing en ZET H’M OP!

Ik heb zelf 2 maanden lang gekolft, omdat onze zoon te vroeg werd geboren en niet zelf kon drinken. Uiteindelijk kon hij wel uit een flesje drinken, dus gekolfde melk in een flesje gedaan (inmiddels had ik een hele voorraad opgebouwd) en heb ik in totaal 4 maanden moedermelk kunnen geven.

Ik snap dat je het vervelend vindt om op je eerste dag direct te zeggen dat je gaat kolven, maar je kan - zoals hiervoor gezegd - voor 1 dec contact opnemen met het ziekenhuis en je vraag voorleggen. Waarschijnlijk heeft niemand er problemen mee, maar dan zijn ze in ieder geval voorbereid.

Succes!

Dank jullie wel allemaal voor jullie reactie!!
Ik denk toch dat ik door ga!
Ga van de week bellen met mijn teamhoofd

hoi,

ik zat in een beetje vergelijkbare situatie. ik wilde niet stoppen maar zag het ook niet om tussen 40 mannen even in de vergaderzaal te gaan zitten kolven of twee keer op en neer te reizen naar huis. hoorde de weken van komentaar en plagerijen al voor me.
ik heb er voor gekozen om 50/50 te gaan doen. smorgens en savonds gaf ik haar bv en bij de oppas kreeg ze de fles. in het begin nog gekolfde bv die ik savonds deed kolven. later gewoon flessen voeding. Ik hoorde van een vreindin dat friso dan de beste is. daar deze heel erg de qwa smaak op bv lijkt. ik zelf heb mijn dochter toen nutrilonnhypo moeten geven ivm allegie die hadden ze toen nog niet van friso.
Mijn dochter heeft het geaccepeteerd ik denk mede doordat ze het van een ander kreeg en niet van mij.

even over het kolven. je borsten moeten wennen aan het kolven daarnaast is het psychisch even een overgang. het is heel normaal dat je de eerste paar keren heel weinig eruit krijgt. Je moet echt ontspannen zijn en er echt voor gaan. daarbij helpt het als je bijv een foto van je dochter of zoon voor je zet en rustgevende muziek opzet. daarbij kan je het beste smorgens na de eerste voeding kolven. als je dan niet genoeg denkt te hebben moet je even uitvolgelen waneer je veel melk produceerd. ik kon bijv heel makkelijk savonds kolven. maar voor velen is de produktie het hoogst smorgens. het duurt zo vijf keer kolven a een kwartier lanfger is niet aan te raden voordat je een redelijke hoeveelheid kolft.

ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt

groetjes

lon106

[Ik heb een handkolf. Elektrische kolf vind ik zelf aardig prijzig.]

Marktplaats…
Daar staan er genoeg op, ook niet te duur…
Even uitkoken en aan de slag.
Niet opgeven.
Groetjes kristine