Stoppen met borstvoeding


#1

Ik wil graag stoppen met borstvoeding …maar hoe ?.

Ik wil graag stoppen met borsvoeding,mijn dochtertje van bijna 2 1/2 jaar drinkt  's ochtends en voor het slapengaan en af en toe overdag of 's nachts 1 keer.

Ik zou echt niet weten hoe ik zou moeten stoppen,ik vind het heerlijk alleen raadde de tandarts het me af omdat ze een beginend gaatje kreeg en dat door de suikers in mijn borstvoeding zit.

Ik wil niet dat ze door mijn verantwoordelijkheid gaatjes krijgt

Maar ik zou niet weten hoe zo valt ze ook in slaap,en hoe krijg ik Noëlla anders in slaap ?

ik ken niemand die hier ervaring mee heeft ....dus weet jij de gouden tip voor mij ?.

 


#2

Hallo

Wat vreemd dat hij je adviseerd om te stoppen met bostvoeding geven. Ja, er zitten natuurlijke suikers in je borstvoeding maar dat zit in een heleboel drinken en eten. Moet je daarmee ook stoppen dan? Ik vind het drastisch om je de schuld te geven en je onder druk te ztten. Zeker omdat je het zo prettig vind. Wat ik me helemaal kan voorstellen. Gaatjes krijgen ze altijd of het nu door de borstvoeding komt of door iets anders. Bel anders het consultatiebureua even op en vraag aan de wijkverpleegkundige wat je ermee aan moet. Wie weet hebben zij een aantal goeie tips voor je.

succes 


#3

Hoi linda.

Ik vroeg me af hoe het is afgelopen. Ben niet nieuwschierig :) haha.


#4

ik weet nog steeds niet hoe het zou moeten


#5

ja ik zal er even achteraan gaan,maar vond het handiger om wat advies van mensen te krijgen die ook zijn gestopt met borstvoeding geven


#6

Heb je via het consultatiebureau iets gehoord of ben je al aan het afbouwen? Als je niets wil vertellen moet je het maar zeggen hoor maar ik wilde je even laten weten dat ik met je mee denk.

liefs leisbeth


#7

ik heb er nog niet overna gedacht


#8

Hoi Linda

Ook ik heb onze oudste ook vrij lang (15 maanden, dus niet zo lang als jij) gevoed. Op  t laatst alleen 's morgens en 's avonds nog. Uiteindelijk ben ik gestopt, door het heel langzaam af te bouwen. Dus bij het avondritueel een verhaaltje lezen liedje zingen en lekker knuffelen. Dit knuffelen gaf ik tegen de tijd dat ik wilde stoppen met voeden, meer tijd, en het voeden kreeg minder aandacht. En zo bouwde ik er andere dingen voor in plaats. Judith vond dit prima, geen drama's ofzo. Maar zij was ook nog een stukje jonger toen ik er mee gestopt ben, dus ze was t zich minder bewust.

Tegelijkertijd heb jij t voordeel dat ze ouder is, want jij kunt dingen aan haar uitleggen; Misschien kun je haar al uitleggen dat ze van de melk gaatjes in d'r tanden krijgt, en dat je daarom eerst nog even de borst aanbiedt en daarna pas tandenpoetsen. Ik denk dat het dan vanzelf een keertje "vergeten"wordt. Ik denk dat ik het zo zou doen.

Veel succes ermee!

Addie


#9

Hoi!

Ik zit in dezelfde situatie.  Mijn zoontje is 20 maanden en heeft absoluut geen zin in stoppen, en ik wel.  Niet om dezelfde redenen als jij, meer omdat het gevoel mij inmiddels echt aan het irriteren is, en ik heb vanaf het begin gezegd dat ik alleen door zou blijven gaan als het voor ons beiden plezierig zou zijn.

Heb je inmiddels al tips gekregen?  Conclusies die ik heb getrokken uit onderzoek in de bieb en op het net, is dat van het een op het andere moment stoppen niet zo'n goed idee is.  Kinderen kunnen daar erg van gestressed raken (haar uittrekken, hoofd tegen muren stoten, etc...).  Er is geen vastgestelde uitspraak over, en je zult op het net en zo genoeg plaatsen tegenkomen waar ze zeggen dat de enigste manier om te stoppen is om gewoon te stoppen.  Mijn Health Visitor (vergelijkbaar met consultatiebureau) raadde mij dat ook aan, en zij is lid van de La Leche League.  Mijn persoonlijke keus is in ieder geval om dat niet te doen.

Afbouwen is voor mij een beter idee, hoewel het op dit moment erg moeilijk is, want, net als bij jouw, valt mijn zoontje in slaap aan de borst 's avonds.  Althans, hij krijgt borstvoeding en wordt dan in z'n bedje gelegd.  Ik heb wel echt besloten dat hij alleen op dat moment de borst nog mag en bij z'n middagslaapje.  Hij is het daar niet helemaal mee eens, maar ik zeg nu voort dat de melk zuur is, nadat ik een beetje citroensap op m'n borst heb gegoten.  Dat werkt echt!  Of andere dingen die hij echt heel vies vindt, zoals witte bonen in tomatensaus.  Of je daaraan wilt beginnen moet je natuurljk helemaal zelf weten, maar er zijn ook wat medicinale manieren, en ook natuurlijke middelen om de melktoevoer te remmen.  Salie is er daar een van, dus koop wat salie en ga daar thee van zetten (een half thee-ei met saliebladen, vers of gedroogd ongeveer 10 minuten in water laten trekken), of gooi veel salie in je eten.  Een ander middel dat blijkt te werken is pepermunt.  Verder is er in Engeland een middel op de markt dat Sudafed heet, dat is een soort paracetamol dat ook helpt tegen verstopping bij verkoudheid.  Een moeder die net is begonnen met borstvoeden mag dat pertinent niet hebben, omdat het de nieuwe melktoevoer volledig kan stoppen, maar in het geval van jou en mij kan het helpen om de melktoevoer te verminderen. 

Mijn theorie is in ieder geval dat als er bijna geen melk meer uitkomt, mijn zoontje ook minder geinteresseerd raakt, ik weet van vriendinnen dat hun kindjes stopten met borstvoeden toen ze weer zwanger waren, omdat de melktoevoer toen ook stopte.

Sorry dat dit allemaal een beetje lang was!  Als jij nog andere tips hebt, graag laten weten!!!

-x-

Jolande


#10

Hoi..

Mijn dochtertje is nu 2jaar en 7maanden!
Ik wil nu ook stoppen met de borstvoeding, dit omdat ze niet door slaapt 's nachts en nog heel aanhankelijk is. Het is super fijn geweest maar ik doe het nooit meer zo lang achter elkaar.. Na zo'n lange tijd weten ze niets anders, bij mij is de melk denk ik al zo goed als weg, het is puur het sabbelen en dicht bij mama zijn!

Consultatiebureau gaf het advies: laat haar 2 a 3 nachten bij opa&oma slapen (bij wie ze zich fijn voelt) en laat je overdag ook niet zien.. dan heeft ze al 3 a 4 dagen geen "borst" gehad.. vertel wel van tevoren dat ze uit logeren gaat omdat ze grote meid is, en geen borst kan  krijgen omdat mama weg gaat, maar dat ze et heeeeeeeele weekend leuke dingen gaat doen, en als mama dan terug komt dan is ze zo'n grote meid dus gaan we geen borstvoeding meer geven. Wat ze dan wel erbij zegt, het kan een hele strijd zijn.. wel weken lang. Zorg dat je steun krijgt soms zodat jij ff 's middags een dutje kan doen anders raak je oververmoeid prikkelbaar, voelt het kind zich ook niet lekker in zn vel en word de drang naar borstvoeding nog erger. Zet wel door!!!!!

De ander zegt afbouwen.. maar dat lukt in mijn ogen alleen als ze nog klein zijn. Want op deze leeftijd accepteren ze de fles of speen niet ter vervanging.

Mijn dochtertje heeft iets met "AUW en pleister" alles wat een klein wondje (auw) heeft moet pleister op en mag niet meer aangekomen worden... Het klinkt misschien heel erg maar ik zit nu te denken om bijvoorbeeld grote pleisters op mijn tepels te plakken of van die compressen vast maken en dat zij dus denkt: ooowh mama heeft auw daar, kan ik nu niet aankomen dus!

Ik ga het gewoon vanaf vandaag proberen, ik ben wat dat betreft wel heel erg zwak. Omdat zij 's nachts vaak wakker word, ik niet echt aan mijn rust toe kom en volgende dag weer vroeg op moet.

Zelfde is als slapen in haar eigen bedje. Dat lukt tot nu toe nogsteeds niet goed. Ik ben een alleenstaande moeder, en het is heel erg verleidelijk geweest om haar mee te nemen naar bed, drinken geven lekker in slaap vallen en als ze weer wakker werd gelijk de borst weer in de mond en verder slapen. Ze zeggen dat als je stopt met de borstvoeding dat ze uiteindelijk vanzelf gaan doorslapen dan. Afgelopen weekend hebben we haar kamertje helemaal opgeknapt... nieuw bedje en spulletjes... nieuw behang en indeling. Echt een prinsessen kamertje.. dus sinds gister sliep ze erin, werd ze wel 5x 's nachts wakker maarja, is een begin! Dus ik hoop dat het gaat werken! 

OJA, als je kind het al snapt, je hebt van die beloningsborden... of maak er zelf 1...dat heb ik ook gedaan... met mooie Dora stempels die ze dan krijgt... de hele week vol = een klein kado'tje. Dat hebben wij nu gedaan met bordje helemaal zelf opeten zonder dat mama moet helpen. Dat is goed gelukt..dus gaan we regels erbij maken voor eigen bedje slapen, de borst........

Allemaal erg veel succes, hebben anderen tips voor mij dan heel erg graag.
Gr. Brigitte


#11

Hoi Linda,

Ik heb je een tip aan de hand gedaan. Zie bericht boven. Probeer het nu maar. Je moet er overigens wel achter staan. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om nog even door te gaan. Niks mis mee!

Pascale.


#12

Mijn reaktie is weggevallen.

Nog een keer. Volgens de lactatie kundige kan borstvoeding geen kwaad voor het gebit i.t.t. flesvoeding.

Stoppen? Toch gewoon doen. Eerst de ochtend, vervolgens na een week de avondslok. (Wel tanden poetsen!) Natuurlijk zal het niet zonder protest gaan. Vervang het in eerste instantie door opvolgmelk. Koop een mooie nieuwe beker en maak er mooi, spannend en stoer verhaal omheen. Vinden peuters prachtig. Succes!!!

P.s.: Ik ben zelf na 1,5 jaar gestopt en uiteindelijk heeft ook mijn eigenwijze zoontje het geaksepteerd.

Groetjes, Pascale

 


#13

Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Alleen is mijn dochter net 1 jaar. Een vriendin van mij is eerst 's nachts gestopt. Gewoon niet meer geven. En op een gegeven moment ging ie weer slapen na wat water drinken. Er wordt bij mij vooral 's nachts gedronken of aan mijn borst gehangen… Dit wil ik er echt uit hebben want ik heb ook nog een dochter van 4 die af en toe wakker wordt. Ik slaap dus zelf niet goed zo en ben het echt zat nu. Maar ik weet ook niet hoe. Want als ik haar laat huilen ben ik ook weer bang dat mijn andere dochter wakker wordt. Echt een dilemma. Als jij al een tip heb gekregen zou ik die ook graag weten… Succes en geduld gewenst.
Groetjes


#14

lieve linda,

ik heb een zoontje van 2 jaar en ben sinds een maand gestopt. ik gebruikte citroendruppels en goot een beetje over me tepels heen als hij de borst wou.

ik kan je vertellen dat ie m meteen niet meer hoefde! als hij wil slapen til ik m ff op en wieg ik m of loop ik ff een rondje in huis en dan slaapt ie.

ook vertel ik m als hij na me borst wijst dat mijn borst vies is je weet wel   bah bah die borst en dan zegt ie me na en trekt ie van die vieze gezichten.

na twee dagen onrustig slapen,want ook hij werd 1 keer in de nacht wakker voor borstvoeding,tilde k m op en stelde ik m gerust todat ie in slaap viel.

na 4 dagen sliep ie zelf en was ie de borst vergeten. ik voel me sinsdien 100 kilo lichter.

je moet een paar dagen sterk zijn en niet aan toegeven je zult zien dat je t kan,heb geduld en druppel steeds citroen over je tepels als ze naar de borst vraagt,ze zal m vanzelf gaan wijgeren.

veel sterkte en ik hoor wel of t gewerkt heeft