Stoppen met borstvoeding

Hallo allemaal.
Is er iemand die ervaring heeft met het stoppen met borstvoeding geven bij een kindje met koemelkallergie?
Ik zal in het kort mijn probleempje uit proberen te leggen.
Mijn dochter is nu ruim 6,5 maand en ik geef nog altijd borstvoeding.Ik ben ermee begonnen omdat mijn zoon een koemelkallergie had en ik wilde dit bij haar voorkomen.Ik heb daarom tot ze ong 4 maanden was zelf ook geen melkproducten gegeten,maar dit doe ik dus nu wel en het gaat prima(geen eczeem).Ze heeft toen ze twee weken oud was wel erg eczeem gehad waarna ik dus ben gestopt met het drinken van melkproducten.Nu wil ik eigenlijk gaan stoppen met de borstvoeding omdat mijn zoon(bijna 3)binnenkort geopereerd moet worden en omdat Iris bijna elke nacht nog twee keer komt(om 22.30 uur,om 01.30 en om 4.30u).Dat ben ik dus een beetje zat.Ik heb hypoallergene voeding geprobeerd maar dat drinkt ze echt niet.Gewone flesvoeding vindt ze wel lekker,maar nu ben ik dus weer bang dat ze eczeem zal krijgen.
Mijn vraag is dus:Weet iemand hoe snel je kunt zien of een baby allergisch reageert of niet?.
Hoe kan je het beste de borstvoeding afbouwen?P.s Afkolven is voor mij geen optie want dat lukt me niet.Nou ik hoop dat iemand me kan helpen want bij het bureau weten ze het ook niet(ik krijg allemaal van die adviezen waar ik niks aan heb).
Groetjes Eljada

Gewijzigd door - eljada op 23 Jun 2003 19:38:38

Tja ik zelf persoonlijk heb er geen ervaring mee, maar wel mijn schoonfamilie hebben er een aantal koe melk allergie

Heeft ze het nu nog als jij koemelk drinkt eczeem? en zijn er meerdere klachten die ze dan heeft?

overstapppen naar de fles kan heel snel
Bv
Voorbeeld bij 5 voedingen:
Stap 1: borst - borst - borst - fles - borst
Stap 2: borst - fles - borst - fles - borst
Stap 3: borst - fles - fles - fles - borst
Stap 4: borst - fles - fles - fles - fles
Stap 5: fles - fles - fles - fles - fles

en hoe snel ze reageren, dit zal vrij snel zijn niet pas na weken dat zul je toch binnen een week zien.

verder voor dit soort vragen kun je het beste een diëtiste bellen, ook die zitten vaak op het cb, die behoren alles over over voeding te weten…

succes ook met je zoontje waar aan moet hij geopereerd worden?

Liefs

Liefs Tries

hoi…ik ben Corrine, mama van Ian (die bijna anderhalf is.) ik heb ruim 8 mnd bv gegeven…ook ivm mogelijke allergie…(veel allergieen in familie…etc…) wat jammer dat je niet kunt afkolve4n. het is nl zo dat de smaak van BV niet in de verste verte lijkt op hypo allergene melk (of wat voor opvolgmelk dan ook…)Ik kolfde dus melk af (vriezer lag vol…)en dan deed ik bijv. 130 cc bv, en daar doorheen deed ik dan 50 cc hypo melk. Dit deed ik een week, na geen reactie ( en ian w3as een beetje aand e smaakverandering gewens) deed ik100 cc bv, en 80 cc hypo…enz…
ik kon eerst ook niet kolven (het geluid alleen al…) maar toen ik via de huisarts syntocinon kreeg voorgeschreven lukte het wel! (misschien een optie?)
een andere manier, die weliswaar wat omslagtiger is, maar in jouw geval he4t proberen waard…haal bij de apotheek een voedingsspuitje…(van 5cc, ofzo…) en zuig daar wat melk mee op, en spuit het in het mondje van je dochter…wellicht went ze aan de smaak, en je kunt 0ook zioen of er een reactie optreed…??? ik heb trouwens maar half gelezen zie iik…ik begrijp nu dat ze wel gewone flesmelk drinkt…?
oh, en Tries…bij Ian duurde het wel weken voordat er een reactie duidelijk was…het hoeft niet een snelle reactie te zijn om te praten over een allergie. Allergie kan op verschillende manieren zich manifesteren. Het huidoppervlak kan reagerenen/of
de longen/slijmvliezen,en holtes kunnen reageren en/of het gedrag kan veranderen, en in het uiterste geval, bij een sterke allergie (bijv pinda’s) kan shock optreden…Bij Ian werd gedacht aan koemelkeiwitintolerantie doordat hij doorlopend verkouden was…

maareh, om dan terug te komen op je vraag…op flesmelk gaan meestal 6 schepjes op 180 ml water… vervang dan gewoon 1 schepje gewone melk doior een schepje hypo…als ze aandie smaak is gewend, doe dan 2 schepjes hypo en 4 gewoon, enz…( dit heb ik andersom gedaan, om Ian na 13 maanden te laten wennen aan gewone melk…)succes!!!

Hoi Eljada,

Ik heb geen ervaring met allergie, ze hebben bij Lucas wel getwijfeld over koemelkallergie. Heb zelf inderdaad ook een tijdje geen melkproducten gebruikt. Gelukkig was dit niet het geval.

Helaas moest ik wel stoppen met bv omdat ik niet genoeg had. Lucas had er echt niet genoeg aan. Hij kreeg ook nog niet de helft binnen van wat hij nodig had. Ik moest dus inderdaad ook afbouwen van het cb.
Ik heb dat niet gedaan. Het is nl voor jou dat afbouwen. Je kunt in princiepe meteen stoppen. Als je maar zorgt dat je de druk eraf haalt en zorgt dat er geen harde plekken in je borsten blijven. Die zorgen nl voor borstontsteking.
Een paar dagen en toen was bij mij de “productie” over.

Groetjes Miriam

Hallo Iedereen.
Bedankt vooral jullie bruikbare reacties.Ik heb Iris gisteravond laat een fles nutrix met gewone flesvoeding gegeven.Ze kwam nog wel om 01.00 maar heeft verder de hele nacht doorgeslapen to half 6!Het was bij mij wel even doorbijten want ik had een stuwing van jewelste,,dus ik lag al vanaf een uurtje of half 5 te wachten tot ze wakker werd.Ik ga nu proberen om alleen de avondvoeding door een fles te vervangen en dan met dat medicijn vd huisarts af te gaan kolven.Dat zou ideaal zijn,dan kan ik tenminste ook weer eens aan het werk.Had jij trouwens een eigen electrische kolf.Corrine, of heb je er een gehuurd.Ik heb een eigen ding,de mini electric van Medela,maar inderdaad dat lawaai daar krijg je toch de zenuwen van.
En Tries,Niels zijn neusamandel gaat eruit.Op zich een kleine ingreep maar hij is (ex)hartpatientje,had een transpositie vd grote vaten bij zijn geboorte,dus hij moet misschien een nachtje blijven.
Nou nogmaal hartstikke bedankt hoor!
groetjes en veel liefs van Eljada.

Dan heb je ook wel heel veel geluk gehad Armanda, want je had het ook anders kunnen treffen! Maarja, dat is alleen maar fijn

Groetjes Miriam

hoi…nou, ik had in de eesrte instantie een gehuurde kolf…elektrisch…dat werkte dus niet voor mij… echt geen druppel kreeg ik eruit. ( wel in het begin, zo’n zelfde kolf hadden ze ook in het ziekenhuis, en zo heb ik, door heeeeel veeeeel kolven, tijdens mijn verblijf daar, na de keizersnee, de voeding wel op gabg gekregen (ian was te zwak om zelf te drinken in het begin, en ik mocht er maar 2 keer per dag even heen…) zo’n zelfde kolf dus gehuurd, voor thuis, maar na 3 maanden ging ik weer aan het werk, en toen kreeg ik er echt helemaal niets uit! Toen heb ik een avent handkolf gekocht…in combinatie met af en toe syntocinon neusspray (hormoon spray die voor een toeschietreflex zorgt) ging het kolven prima! Uiteindelijk begaf mijn kolf het, en heb ik geleerd zelf met de hand te kolven…eigenlijk net zo makkelijk!(beetje onsmakelijk gedoe alleen…)
maareh, die avent is vrij stil hoor! weet niet of ik deze tip mag geven (kim???) maar check af en toe eens op www.gratisoptehalen.nl daar worden wel eens kolfapparaten gratis aangeboden, en je kunt er eventueel een advertentie zetten…scheelt een hoop geld, zeker als je het wilt proberen voor maar eventjes…Liefs, Corrine.

Hoi Corrine.
Bedankt voor die tip over die syntocinon.Dat werkt bij mij ook goed.Alleen heb ik een vraagje.Weet jij hoeveel je ong per keer kolven krijgt?(gemiddeld).Ik doe het ong een half uurtje en dan heb ik zo ong 80 cc.Dat lijkt me niet zo veel he?En hoe lang deed jij het altijd?En dan ook altijd beide borsten of maar 1 kant?(Anders is dat spul al weer uitgewerkt).Nou ik hoop dat je dit nog leest want ik ben best benieuwd.
Groetjes Eljada.