Normaal gezien als je stopt met borstvoeding geven, doe je dit door af te bouwen, voeding per voeding. Nu was ik zo gestart, maar had eigenlijk totaal geen last van die voeding die ik liet vallen. Nu dacht ik, laat me anders proberen zo lang mogelijk geen borstvoeding geven en kijken hoe ver ik kom…
Nu heb ik gisteren en vandaag nog geen enkele voeding gegeven én niet afgekolfd. Heb soms stuwing, maar die duurt nog geen minuut, dus heb helemaal geen last.
Zou ik dus gewoon zo kunnen stoppen? Of zou ik nog een ontsteking kunnen krijgen, na twee dagen zo gestopt te zijn?
Stoppen borstvoeding
Het is mogelijk hoor dat je lichaam zelf ook aangeeft “Oké, dan niet!”. Ik wilde destijds bij de oudste af gaan bouwen toen ze een half jaar volledige borstvoeding had gehad. Liefst had ik tot het jaar in elk geval de ochtendvoeding gegeven. Toen ik bij een half jaar volgens zo’n schema voeding per voeding af wilde gaan bouwen, vielen gewoon van de een op de andere dag alle voedingen uit.
Ik merkte dat ze na de ochtendvoeding (en dan heb je toch de meeste stuwing!) niet genoeg gedronken had en kon er zo nog 125cc flesvoeding achteraan gooien. Dus blijkbaar had mijn lichaam zoiets van “klaar ermee!”.
Binnen een paar dagen was het dus van volledige borstvoeding naar helemaal geen borstvoeding en ook helemaal geen stuwing.
Kan best dat het bij jou ook zoiets is, dat je lichaam er vrede mee heeft dat je wilt stoppen. Wel in de gaten houden dat je geen ontsteking krijgt. Maar de kans lijkt groot dat het na 2 dagen geen voeding, niet afkolven en vrijwel geen stuwing gewoon verder afneemt.
Groetekes, Sje
Ik heb helaas door omstandigheden bij Amy al met 5,5 week moeten stoppen met borstvoeding. Het was hier geen optie af te bouwen, dus ik ben ineens gestopt. Ik heb gewoon als ik zulke erge stuwing had dat het me pijn ging doen de ergste stuwing er af gekolfd. Dit heb ik de eerste dag 3 keer moeten doen, de 2e dag ook, de 3e dag 1 keer en de 4e dag nog 1 keer geloof ik en toen was het over. Succes ermee, maar zo te horen gaat het helemaal goed komen!
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy
Dank je voor de reacties. Heb vandaag nog steeds geen last gehad. Enkele keren stuwing, maar altijd maar een twintigtal seconden. Hoop dat het zo verder blijft gaan en ik er binnen een tijdje helemaal vanaf ben!
ik hoopte eigelijk dat die vraag niet ging komen… Want ik voel me er best wel schuldig over dat ik al stop, omdat het puur voor mezelf is. Fleur deed het namelijk heel goed op de borstvoeding. Had zelf ook geen last, heb geen enkele kloof gehad, geen pijnlijke borsten, niks…
Waarom ik dan wel gestopt ben: de meeste voedingen was Fleur een rustige drinker. Met rustig bedoel ik dan deftig. Maar er waren ook zo’n twee voedingen per dag dat ze echt als een haai aan m’n tepels hing zeg maar…
Dan loste ze ook dikwijls de tepel en dan sproeide de melk de kamer door… hing ikzelf helemaal onder, en alles rondom…
Ook voelde ik me totaal niet goed bij het voeden buitenshuis of als er andere mensen bij zijn. Heb dat dan ook nooit gedaan, maar dan zit je eigelijk aan je huis gekluisterd… En ik ben niet zo’n huismus en heb graag veel mensen rondom mij.
De laatste reden is dat ik mijn man ook wil betrekken in het voeden. Hij is een hele dag uit werken en ze 's avonds eten geven is eigenlijk het enige dat hij kan doen. Ik vind het belangrijk dat hij nu al betrokken wordt, want hij is al niet zo’n vaderlijk type. Yentha heeft hij nooit de fles gegeven en Noa pas na een half jaar voor de 1ste keer! En ik wil dat het deze keer anders is. Misschien als hij wat vroeger begint mee te zorgen voor Fleur, dat hij wat vaderlijker wordt. Dat hoop ik tenminste…
Ik heb geen borstvoeding gegeven, maar wel gekolfd. Bij onze zoon heb ik 11 weken lang 6 keer per dag gekolfd en toen heb ik wel afgebouwd. Maar niet van 6 naar 5 en naar 4, maar van 6 naar 4 naar 2 naar 0 of zo. En dan vrij snel. Toen was ik er in 3weken vanaf geloof ik.
Bij onze dochter heb ik 8 weken gekolfd, ook 6 keer per dag. Ik heb toen sneller afgebouwd en was er binnen een week vanaf geloof ik.
Zolang je lichaam geen “ontstekingsymtomen” laat zien, zou ik het zo laten. Mocht je je niet lekker voelen of koorts krijgen, dan wel aan de bel trekken, want dat kunnen tekenen zijn van een (beginnende) ontsteking.
en als ik die symptomen zou krijgen? Huisarts waarschijnlijk? Dan terug beginnen kolven zal niet meer uithalen wrsch…
quote:
ik hoopte eigelijk dat die vraag niet ging komen... Want ik voel me er best wel schuldig over dat ik al stop, omdat het puur voor mezelf is.
Maar lieverd, je moet je niet schuldig voelen dat je nu al stopt met borstvoeding, ook al neem je die beslissing in je eigen belang. Als je er niet meer achter staat, om wat voor reden dan ook, dan komt die voeding ook steeds slechter op gang. Dus al had je dwars door je ik-wil-eigenlijk-niet-verder-met-borstvoeding-gevoel toch door willen gaan met zelf voeden, dan nog was de melkproduktie slechter geworden.
Als je niet met al je gevoel achter het geven van borstvoeding staat, vergeet het dan maar!
Het feit dat je zelf eigenlijk niet meer verder wilde met borstvoeding zou weleens de verklaring kunnen zijn dat je eigenlijk niet eens stuwing van betekenis hebt nu. Zegt toch genoeg? Als je onbewust wel door had willen gaan met borstvoeding, had je echt wel stuwing gekregen hoor.
Dus niet schuldig voelen, blijkbaar heeft je lichaam er vrede mee, anders had je wel meer last van stuwing gehad.
Ik ben voor borstvoeding, maar ik vind niet dat vrouwen koste wat het kost zelf moeten voeden of minimaal 6 maanden door moeten gaan met borstvoeding. Ik vind gewoon dat een moeder er voor de volle 100% achter moet staan en als dat niet zo is, dan lekker overgaan op flesvoeding.
Dus niet schuldig voelen, ieder maakt eigen keuzes en dit is jouw keuze!
Groetekes, Sje
Niet schuldig voelen hoor. Ik had dat ook toen ik stopte, want ik stopte om het belang van ons hele gezin. Ik had verder ook geen pijnlijke borsten of tepels en Amy dronk ook keurig. Maar ik ben vooral op de fles overgegaan om er regelmaat in te krijgen omdat onze situatie nogal hectisch was op dat moment. En vanaf het moment dat ik de fles ben gaan geven is er echt een stuk rust in ons gezin gekomen en er kwam meteen regelmaat in de voedingen.
Dus achteraf is het hartstikke goed geweest dat ik ben gestopt. Vooral omdat toen mijn vriend een auto ongeluk kreeg, zijn moeder onze dochters mee naar huis kon nemen en Amy de fles kon geven. Hoe had dat moeten gaan als ik nog borstvoeding gaf…
Ik geloof dat overal een goede reden voor is, zelfs voor het niet geven van of stoppen met borstvoeding. Dat zie je wel weer in onze situatie.
Dus lekker genieten en niet schuldig voelen
Gewijzigd door - goudvisje20 op 22 Feb 2012 08:49:08
Bedankt dames! Nu m’n moeder nog vertellen dat ik gestopt ben… Ben het zo lang mogelijk aan het uitstellen. Een week voor ik stopte had ik gezegd dat ik mssch ging stoppen en dat was niet met haar zin… Heb er dus verder niks meer van gezegd en ze denkt dus dat ik nog steeds borstvoeding geef… Vrijdag is het feestje voor Noa’s verjaardag en dan kan ik er niet omheen… Kan moeilijk voor één keer Fleur terug de borst geven
Ik weet als ik zeg dat ik gestopt ben, dat ze de rest van de avond geen woord meer gaat zeggen… Het feestje begint om 18u. Hopelijk heeft Fleur dan net gegeten Als ze dan om 21u terug wil eten, is het feestje toch bijna afgelopen
Heel herkenbaar, ik heb precies zo’n moeder. Bij Sylvie vond ik het ook heel moeilijk om te vertellen en ik heb nog een paar keer steken onder water van haar gekregen. (Als je die uitdrukking niet kent, het betekent nare opmerkingen met een omweg )
Maar toen ik stopte met de borstvoeding bij Amy had ik zoiets van pech wat zij denkt, het is mijn keus en mijn kind. Ik weet wat het beste is.
Ik heb ook een topic geopend op dit forum en veel steun gekregen van de meiden hier waardoor het veel makkelijker werd het tegen mijn moeder te vertellen.
Ik wil dus jou ook een hart onder de riem steken. JIJ bent de moeder en JIJ beslist. Maakt niet uit wat jouw moeder er van denkt. Je kindje groeit even goed op borstvoeding als op flesvoeding, vertel haar dat maar
Dus niet meer uitstellen en gewoon vertellen. Hou je sterk en trek je niks van haar reactie aan.
Ik zou het zeker niet op het feestje vertellen want dan bederf je misschien de pret voor jezelf. Bel haar desnoods nu op en zeg ik ben gestopt. Dan is ze maar even boos, maar dan heb je Vrijdag wel een gezellig feestje!
Toch is het apart he? Ik ben ontzettend pro borstvoeding en vind dat ieder kindje het zou moeten krijgen. Ik zal hier geen relaas gaan houden over alles wat erin zit en wat niet in flesvoeding zit etc. Ik hoop ook dat het een weloverwogen beslissing van je is want vaak stoppen mama’s terwijl dat echt niet hoeft als ze maar een beetje hulp krijgen.
Maar…ik vind het nog steeds de beslissing van de mama of ze borstvoeding geeft en voor hoe lang. Dat een mama zich dan zo opgelaten voelt om het aan haar moeder of wie dan ook te vertellen vind ik vreselijk.
Het is vaak ook andersom hoor, dat mama’s na 6 maanden nog voeden en dat de omgeving vraagt wanneer ze nou toch eens gaat stoppen.
Waar bemoeit iedereen zich toch mee?
Echt hoor ik ben het volledig met Hanna eens gewoon eerder zeggen en het brengen al een feit. En als ze begint te pruttelen zeg je dat het een weloverwogen beslissing is en dat het aan JOU is en niet aan een ander hoe lang je voedt.
Succes in ieder geval!
groetjes,
Wendy
Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…
Oeps zie nu je motivatie pas
Tegen dat rondsproeien is van alles te doen en papa kan ook een flesje afgekolfte melk geven maar weet je het is zo duidelijk dat je wilt stoppen dus gewoon doen. Je hoeft het niet eens te motiveren, als je wilt stoppen dan is het gewoon klaar.
groetjes,
Wendy
Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…
Geloof mij, een borstontsteking ontgaat je echt niet zomaar.
Ik kreeg de tweede wel toen ik wilde stoppen en aan het afbouwen was. Maar misschien omdat er al is een ontsteking heeft gezeten, dat ie makkelijker terug komt ofzo. Bij mn oudste ben ik na 7 maanden gestopt en dat heb ik rustig afgebouwd, nog geen minuut stuwing gehad. Het kan dus alle kanten op. Als het al zo lang goed gaat, verwacht ik geen problemen meer.
Verder absoluut niet schuldig voelen, Ik ben ook voor BV. Maar heb altijd gezegd: als het moeizaam gaat, of je wordt er om wat voor reden dan ook ongelukkiger van, lekker stoppen! Een gestresste mama die bv geeft kan volgens mij niet beter zijn voor de baby dan een relaxte mama die fv geeft. Niet druk maken om je moeder, jouw baby, jouw borsten en jouw leven! Soort van kinderachtig dat ze denkt dat ze je door middel van chagerijnig gedrag op andere gedachten kan brengen. Ik leer Nora nu al dat de wereld niet zo werkt!
Nou ja, succes in elk geval!
Lfs
quote:
Maar...ik vind het nog steeds de beslissing van de mama of ze borstvoeding geeft en voor hoe lang. Dat een mama zich dan zo opgelaten voelt om het aan haar moeder of wie dan ook te vertellen vind ik vreselijk.
Precies! Heel vervelend Sophie dat je moeder je niet in je waarde laat wat deze beslissing betreft. Zoals ik al schreef: als je er niet meer 100% achter staat om door te gaan met borstvoeding, loopt de voeding sowieso terug. Wil je moeder dan dat Fleur te weinig voeding binnenkrijgt? Nee toch?! Laat haar daar maar over nadenken zodra ze niet begripvol reageert.
En ook al is moedermelk de beste melk die je je kindje kunt geven, flesvoeding is echt zo slecht niet. Daar worden zat kindjes gezond groot op, dus je geeft Fleur echt geen slecht spul.
Ik vind het echt het probleem van je moeder hoor als ze hierom boos op je wordt.
Groetekes, Sje
quote:
Een gestresste mama die bv geeft kan volgens mij niet beter zijn voor de baby dan een relaxte mama die fv geeft.
Mooi gezegd!
Groetekes, Sje
Bedankt voor de reacties.
Het zal idd wrsch beter zijn om het niet pas op het feestje te vertellen…
Zal morgen proberen…
En ik weet ook wel dat ik me het niet zou moeten aantrekken, wat zij erover denkt. Maar vind het gewoon niet leuk dat ze zo duidelijk laat merken dat het niet met haar zin is. Gezellig is het dan ook niet meer.
Weet je wat ik ook zo stom vind? Als ik direct was begonnen met flesvoeding, was er dus geen probleem geweest. Daar zou ze dan niks op tegen hebben gehad. Maar ze vindt dat ik moet doordoen, omdat het goed gaat. Dat ik me er niet goed bij voel maakt voor haar niks uit.
Ironisch genoeg heeft ze zelf mijn zus, mijn broer en ik nooit borstvoeding gegeven…
quote:
Maar vind het gewoon niet leuk dat ze zo duidelijk laat merken dat het niet met haar zin is. Gezellig is het dan ook niet meer.
Dan is dat nog altijd haar probleem en niet het jouwe! Als je het haar morgen vertelt en het is daarna niet gezellig meer, breek je het bezoek af. Klaar! Ik zou daar gewoon streng in zijn. Jammer dan, dat ze met een sip gezicht gaat zitten.
Of je geeft haar de kans niet om sip te gaan zitten doen en vraagt “Waarom heb jij je kinderen eigenlijk nooit borstvoeding gegeven als je er zo enthousiast over bent?”.
Als ze zelf nooit borstvoeding gegeven heeft, vind ik eerlijk gezegd dat ze helemaal geen recht van spreken heeft en jou niet mag veroordelen om je beslissing.
Gewijzigd door - Sje op 22 Feb 2012 13:28:20
Heb het gezegd! En het viel super goed mee. Ze deed helemaal niet vervelend en geen opmerkingen gekregen.
Misschien ook omdat het te laat is om nog commentaar te geven, omdat ik al gestopt ben en ze me dus niet meer kan tegenhouden.
In ieder geval, ik ben er vanaf, wat een opluchting!