Stil leren lezen?

N. leest al erg goed! Ik ben natuurlijk helemaal trots .
Maar alleen nog hardop.

Vind ik op zich prima… alleen vroeg hij vorige week wat een i op zn kop (uitroepteken dus ) betekende…
Ik heb m uitgelegd dat dat is dat het hard gezegd wordt.
Met als gevolg, dat hij nu de zin leest, vervolgens het uitroepteken ziet, en dan het laatste woordje keihard herhaalt!

Klinkt erg grappig maar hij leest vooral 'savonds nadat we hem naar bed gebracht hebben. Nu hebben we een tijdlang de jongste eerst in ons bed laten slapen omdat ze elkaar steeds wakker hielden. Maar dat wil ze niet meer haalt onze kamer overhoop en gaat niet slapen maar huilen. Ze wil in dr eigen bedje…
Dus sinds deze week weer geprobeert en ging eigenlijk prima. Totdat hij dus het uitroepteken ontdekte…
Nu hoor ik zachtjes een zinnetje, een hard laatste woord, en nog een echo !

Hoe leer ik hem nou … dat ie toch zachtjes moet lezen???

Hoi Suzsje,
Je hebt hem verteld dat als er een uitroepteken staat dat dat hard gezegd wordt. Hij neemt dit letterlijk.
Kun je hem uitleggen dat hij, als er een uitroepteken staat, dit in gedachte hard kan lezen? Dit werkte bij mijn neefje erg goed.
Groetjes Nancy

Hihi ja hij neemt idd altijd alles nogal letterlijk (wat wil je ook met een autist… hmm dat had ik dus anders aan moeten pakken )

Heb achteraf inderdaad geprobeert om hem het hard te laten denken… maar hij weet niet hoe dat moet En ik heb geen idee hoe ik hem moet uitleggen hoe hij iets hard moet denken?!

Gisteren en vandaag ging trouwens goed hij is ziek geweest… (3 dagen alleen maar op de bank gelegen en geslapen, arm kind ) en heeft nog niet zoveel energie. Dus na 1 verhaaltje gaat ie al slapen , ipv om 22.30 ofzo…
Ben benieuwd hoe lang hij dit ritme volhoud. Natuurlijk erg vervelend dat ie ziek was, maar dit vind ik wel prima zo, hahaha!

He wat sneu dat hij ziek is… beterschap…

Kzal morgen eens aan mijn neefje vragen hoe hij dat doet (in gedachten hard lezen)… (hij heeft PDD-NOS) Ben benieuwd hoe hij dat mij uit gaat leggen! Maar misschien heb je dr iets aan! ik laat het je morgen weten…

Oh das leuk! Hihi N. heeft dus ook PDD-NOS.
Wie weet kan ie inderdaad wat van jouw neefje leren, zo. Dat zou leuk zijn!

Nou, tis dat ik verlof heb, maar ik werk ook met kinderen/jongeren met oa autisme, add, adhd, odd-cd enz… dus als ik weer aan het werk ben kan ik altijd tips aan ze vragen. doe ik ook voor mn neefje bijvoorbeeld. Echt grappig waar ze mee aankomen. Deed me denken aan dat verhaal van je zoon over die hyptertjes? Met die stoere tekening erbij… vond dat echt helemaal geweldig!
Maar je hoort het morgen wel…
Groetjes Nancy

Ik lees het berichtje nu pas. Ik ben dan wel geen autist, maar wel een dyslext; ik vind stil lezen nog steeds moeilijk. Kun je heb uitleggen dat hij hard moet denken dmv het fronzen met zijn wenkbrouwen? Klinkt bizar, maar zo heb ik dat dus geleerd, als ik iets wilde benadrukken als ik zachtje aan het lezen was, dus alsof je met je blik en met je ogen duwt, om het te benadrukken? Gewoon een idee hoor!