Stiekem gedrag,help!


#1

mijn man en ik zijn pas gescheiden,onze oudste dochter,jamaica,is net 10 jaar.
ik praat veel met haar over de scheiding,ze is er eigenlijk blij om,want ze was bang voor hem.
jamaica heeft add,net als ik,zodat ze vaak impulsief is.
dit is in het kort de achtergrond,nu het probleem:ik controleerde vanmorgen haar kamer,omdat mijn gevoel me zei dat er iets mis was.
in haar bureau,onder haar bed,en in haar prullenbak,vond ik heel erg veel snoep.een pak snoeppapier,5 pakjes kauwgom,knijpkauwgom,bakjes snoep,enz.
ik ben meteen naar de snoepwinkel hier in de straat gegaan,en zij vertelden me dat jamaica regelmatig snoep koopt,gisteren zelfs met een briefje van 5 euro.
ze krijgt van haar vader regelmatig geld,maar geen papiergeld.
het is onmogelijk dat ze geld steelt bij mij of haar vader.
ik weet ook (nog) niet zeker of ze geld heeft gestolen,maar dus wel dat ze stiekum snoep koopt.
ik heb in die winkel gezegd dat ze haar niets meer mogen verkopen(dit is een klein dorp,ons kent ons),maar wat moet ik hier nu verder mee?
ik heb haar vader gebeld en gezegd dat als hij haar geld wil geven,hij het mij moet geven,zodat ik het weg kan leggen.ook heb ik haar portemonnee in beslag genomen.
hoe moet ik dit aanpakken?ze zit nu nog op school,en verschillende emoties razen door me heen,verdriet,kwaadheid,onmacht,enz.
het lijkt mij het beste om te proberen rustig met haar te praten,en erachter te komen hoe ze aan dat geld komt,en waarom ze dit doet.
maar dan?hoe kan ik zorgen dat het ophoud?moet ik haar straffen,of juist niet?ik weet het even niet meer


#2

Ik zou met haar in gesprek gaan en zeker niet straffen. Waarschijnlijk is het een manier van haar om om te gaan met haar emoties rondom de scheiding; wegeten van haar verdriet. Ze kan waarschijnlijk geen andere manier verzinnen om met die emoties om te gaan. Ik zou professionele hulp voor haar zoeken, zodat ze zich kan uiten bij een neutraal iemand (jij bent tenslotte haar moeder en in een echtscheiding kan het lastig zijn voor een kind om bij één van de ouders lekker haar hart te luchten). Even contact met de huisarts leggen en om een verwijzing vragen. Succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#3

ze zit al bij het ggz,vanwege haar add,en heeft daar een psychologe die haar begeleid.
ik ben van plan om haar straks eerst te vertellen dat we moeten praten,en dat ik niet boos ben,maar wel verdrietig,en dat het belangrijk is dat ze eerlijk is,en hoe ze aan het geld komt.als ik boos ga worden,komt er niets meer uit,en dan weet ik nog niets.
mijn vermoeden is dat 1 van haar vriendinnetjes thuis steelt,en haar ook geld geeft.
als dat zo is,wil ik met die ouders gaan praten,omdat ik vind dat ze dat moeten weten.mijn ex vind dat ik dat niet moet doen,en dat dat niet mijn probleem is.
als mijn kind steelt,wil ik dat graag weten,dus ik neem aan dat andere ouders daar ook zo over denken.
het is bijna onmogelijk dat jamaica geld steelt,omdat zowel haar vader als ik ons geld altijd bij hebben,en ik kan niemand anders bedenken van wie ze het zou kunnen stelen.dat is dan wel een opluchting,maar ook het stiekem snoep kopen moet ophouden.
waarschijnlijk weet ze zelf niet waarom ze het doet,want door de add doet ze soms rare dingen,zonder na te denken.ze had alle lege papiertjes bijvoorbeeld makkelijk weg kunnen gooien buiten,zodat ik niets zou vinden,maar het lag allemaal onder haar bed en in haar bureau.


#4

Lastige situatie, maar ik denk inderdaad dat het goed is zoals je het nu wil aanpakken. Rustig blijven en haar vertrouwen winnen, door alles eerlijk uit te leggen. Idd met schreeuwen/boos zijn zal je weinig bereiken.

Succes!

Groetjes,
Sandra


#5

Dan zou ik het sowieso eerst bespreken met haar psychologe, hoe je dit het beste kunt aanpakken. Even bellen?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#6

toen ze thuiskwam,heb ik meteen met haar gepraat,en gezegd dat ik niet boos was,maar dat dit de enige kans was om alles op te biechten.
het buurmeisje bedreigt haar,zegt ze.zij moet telkens snoep gaan kopen,omdat het buurmeisje niet naar de snoepwinkel mag.ze schrijft dan op een briefje wat jamaica moet kopen,en jamaica moet daarna het briefje teruggeven.het meisje eet dan het snoep op,en jamaica moet de wikkels en zo thuis weggooien,zodat die ouders niets zien.maar jamaica durfde het hier ook niet weg te gooien,zodat ze het op haar kamer verstopte.
ik heb met haar afgesporken dat ze,zodra ze weer een briefje krijgt,meteen naar mij komt,ook al staat dat meisje buiten te wachten.dan heb ik bewijs in handen,en kan naar haar ouders.het meisje dreigt om haar in elkaar te slaan als ze weigert snoep te gaan halen.
natuurlijk weet ik niet zeker of het waar is of niet,maar jamaica scheen opgelucht te zijn dat ik er nu van weet.nu maar even afwachten op zo’n briefje.


#7

Wat een verhaal zeg. Ik ben ook benieuwd wanneer zo’n briefje komt, want dan heb je tenminste iets concreets in handen waarmee je naar die ouders kan. Jeetje zeg.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”