Stiefdochter en


#1

Ik weet niet of ik het al eerder heb gepost over de dochter van mijn vriend, volgens mij wel.
Sorry word een lang verhaal.

Nou, nu is ze gistermorgen om 11uur gekomen, zijn we samen naar de kermis geweest, naar mijn schoonmoeder en ze is blijven slapen.
Opzich lijkt er niks aan de hand, maar…

Ze heeft ADHA, is9jaar, is super druk als de meiden er bij zijn, doet van alles wat ik niet wil of erg storend vind. Als de meiden in bed liggen is het een heel lief en toch ook wel rustig kind.

Door haar drukke gedrag worden onze meiden ook super druk en de honden opgefokt.

Ze tild de meiden nu wel minder vaak op en als ze het doet, doet ze het daar in de kamer waar wij haar niet kunnen zien (maar we kunnen het wel zien via het aquarium, al heeft ze dat niet in de gaten)
Ik heb haar hier een paar keer op aangesproken en de laatste keer wat minder vriendelijk.

De honden roept ze steeds, zegt steeds tegen ze wat ze moeten doen, wilt bepalen wanneer welke hond de tuin in mag/moet of naar binnen mag/moet.
Als ik zeg dat ze de honden met rust moet laten werkt maar voor 5min.

Ook meende ze gisteren even te bepalen dat de honden mijn vader, die binnen kwam, niet mocht begroeten en bij haar moesten komen liggen…vriend zei er niks van.
En vandaag ‘schopte’ ze een hond weg. Het gedrag van de hond had ze (onbewust) zelf uitgedaagd en ik ben hier dus totaal niet blij mee! Nou was het meer aan de kant schuiven dan schoppen, maar als het vaker voorkomt en de hond zou haar bijten, is hij wel de vieszak terwijl zij de boosdoender en het zelf schuld is.

Bij mijn ouders thuis pakte Silvana een frietje van mijn moeders bord, juffie weet wel even te vertellen dat ze dadelijk nog thuis moeten eten en dat dat dus niet mag.
Wilt de meiden jasjes aan en uit doen als we weg gaan of ergens aankomen.
Gaat bij vreemde mensen op de armleuning zitten, kruipt bij ons over de armleuning heen…sorry maar ik wil dit niet, de meiden probeer ik bij te brengen dat dit niet mag, en zij doet t wel even, en bij vreemde mensen thuis wil ik dit al helemaaaaal niet zien!

Ik vraag me af hoe ik dit meisje het beste kan aanpakken. De meiden heeft ze deze keer geen pijn gedaan (de vorige keer heeft ze Silvana 2x bewust pijn gedaan) maar ze is dus super bemoeizuchtig en ik word er knetter van!!
Ze laat de kinderen amper met rust, bemoeid zich met de kinderen en de honden en is bij vreemde mensen thuis super bij de hand.

Het is mijn/ons huis, onze kinderen, onze spullen en onze honden en ik ben van mening dat een ander, ook al is het een kind van 9, hier met respect mee om moet gaan en niet moet menen de controle, de opvoeding ect. op zich te nemen.


#2

Dus het beloningssusteem wat je bedacht had werkt toch niet zo goed?? En haar vader is er over te praten met hem of vind ie het allemaal wel meevallen.

Ik weet natuurlijk niet wat ze allemaal bij haar moeder mag, maar als ze het daar wel mag en ze is daar het meeste dan is het vechten tegen de bierkaai en dan is het denk ik alleen maar zo dat je met verme strenge hand jou regels uitlegt en dat ze zich daar aan te houden hebt. Wat je zelf zegt je hebt 2 dorlgedraaide kinderen en straks ook nog een hond die de boeman is of twee honden.

Het is heel duidelijk dat ze ergens een gebrek aan opvoeding heeft want adhd of niet je kan nog altijd leren dat dat gedrag niet kan.

Succes met haar.

Groetjes,

Michèle


#3

Voor dat beloningssysteem voelde mijn vriend niks dus heb dit niet toe kunnen passen

Ze is indd de meeste tijd bij haar moeder, is ze altijd al geweest en sinds kort mag ze dus weer bij haar vader komen.

Er zijn nog meer dingen waar ik opvoedkundig van schrik. Boeren laten, ‘je’ tegen een man van 60+zeggen, bij ons op de bank liggen (niet dat dat erg is, maar in mijn ogen doe je dat niet bij mensen waar je amper bent geweest en zonder te vragen), als ik opsta dat ze op mijn plaats gaat zitten, mijn vriend ongeveer achter de kinderwagen uit duwen omdat zij er achter wilt lopen…

Erg vermoeiend kan ik zeggen. Ik heb nu al de nijging om de volgende keer de kinderen en de honden in de auto te laden en te vertrekken. Kan ze alleen zijn met haar vader en hem inpalmen, want 'ach het komt vanzelf wel goed’is het motto van vaderlief. Zelfs toen ze over de armleuning heen klom zei hij er niks van, terwijl hij dat wel doet als onze meiden dat doen. (en hij had het wel degelijk gezien want hij zat er naast)

En ze is bijdehand op een manier waar ik van schrik. Ik had laatst tegen de moeder gezegt dat mijn vriend wel teleurgesteld was dat ze die ene dag niet was gekomen, zegt zijn dochter dus tegen hem; 'en wat had ik gehoord, was je teleurgesteld?'
Tegen haar opa die ze niet meer kende zegt ze aan de telefoon; 'en wat heb ik gehoord, zit je in engeland? bevalt het een beetje daar?'
Euhm een kind van 9 die dat op die manier zegt??

Heb er nu al spijt van dat ik toen der tijd het contact met de moeder niet verbroken heb en er voor gezorgt heb dat dochterlief weer mag komen.


#4

Ik zou toch maar eens met je vriend gaan praten dat ie een lijn moet gaan trekken tussen haar en de meiden. Nu snappen ze het nog niet maar dat komt snel genoeg dat ze het wel snappen dat zij het wel mag en zij niet. En dan hebben die ukken nog gelijk ook en zit je met 3 onhandelbare kinderen.

En ik kan me heel goed voorstellen dat je er flink de balen van hebt. In mijn ogen is dit eigenlijk ook wel een flinke woordenwisseling waard, want ik denk dat de ogen van jou vriend maar eens even heel goed geopened moeten worden en dat jij dit niet hoeft te pikken. En haar moeder vind dit overigens wel normaal dat haar kind dit doet??

Groetjes,

Michèle


#5

Ik weet niet of haar moeder dit allemaal wel oke vind,
Donderdag hebben we een gesprek met moeder en stiefvader (als het doorgaat) en dan zal ik aan de hand van voorbeelden vragen of ze zulk gedrag thuis ook vertoont en wat zij er aan doen.

Tja mijn vriend is soms een vreemde vogel, die is al lang blij dat hij zijn dochter na bijna 5jaar weer eens ziet en wilt haar laten voelen dat ze welkom is, dat ze meeteld en dat hij ook van haar houd.
Ik moet hem dus met kleine stapjes dingen duidelijk maken, dan heeft hij tijd om er over na te denken…want hij heeft meestal wel bedenktijd nodig.


#6

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom hij haar zo lang niet gezien heeft?? Enne ja kaart het eens aan. Moeders onder elkaar willen mekaar soms wel beter begrijpen enne als zij het ook niet tollereerd heeft ze er alleen maar baad bij als jullie het ook niet tollereren.

Groetjes,

Michèle


#7

Aangezien ze ADHD heeft is het wellicht mogelijk om ouderbegeleiding te krijgen van de GGz-Jeugd. Dan krijgen jullie tips en advies over hoe om te gaan met een dochter die ADHD heeft. Vraag anders haar moeder eens of ze misschien al dergelijke hulp krijgt of heeft gekregen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker


#8

Dat is indd een hele fijne tip over het GGZ!! Ik geloof wel dat de moeder hier ook hulp van krijgt. Ik kan niet meer dan bellen en vragen bij het GGZ hoe en wat.

Een beetje lang verhaal waarom zijn dochter zo lang niet hier is geweest.
Probeer het zo kort mogelijk te houden.

Toen zijn dochter geboren was, was de relatie al voorbij. Mijn vriend kreeg via de telefoon te horen dat hij pappa was geworden. Hij heeft het kind niet mogen erkennen.
Er is een periode geweest dat hij haar af en toe zag, dan weer maanden niet, dan weer 3-4-5x achter elkaar wel en dan weer niet.
Als zijn ex geld nodig had wist ze hem altijd te vinden en gebruikte dan het excuus dat hun dochter iets nodig had.

Zijn ex schijnt nogal jaloers geweest te zijn en steukte altijd tussen mijn vriend en zijn toemalige vriendin(en) waardoor die relatie(s) stuk liep(en).
Uiteindelijk werd er weer iets gezegt wat niet waar was en werd het contact weer verbroken.

Toen ik net wat met hem kreeg was er kort mailcontact tussen mijn vriend en zijn ex. Er zijn toen dingen geschreven die je niemand toewenst (een ongezond kind bijv).

Mijn vriend had het naast zich neer gelegt dat hij zijn dochter niet meer zou zien en zou afwachten totdat ze oud genoeg was in de hoop dat zij dan op zoek ging naar haar biologische vader. Gewoon om gesteuk, leugens ect van zijn ex uit de weg te gaan.

Vorig jaar nam ze via hyves contact met me op. Een ruime maand voor de feestdagen en een aantal maanden voor de communie…we hadden dus een vermoeden waarom ze juist op dat moment contact zocht en hebben een definitieve afspraak een beetje vooruit geschoven, niet voor het geld, maar ook omdat mijn vriend er geen vertrouwen in had. Ook was hij bang dat zijn ex zou steuken tussen ons.
Zij vertelde mij dus in haar berichten ook leugens. Dat mijn vriend het kind niet wilde zien (terwijl hij dat wel wilt maar niet kon/mocht), dat ze niet snapte waarom het laatste contact verbroken werd ect. Maar ik heb de mailtjes van het laatste contact gelezen en weet dus voor 200%zeker dat wat zij mij vertelde niet klopt.

Ik heb mijn vriend overtuigd, dat wanneer het contact weer verbroken zou worden, zijn dochter nu wel de leeftijd heeft om het te beseffen en zijn naam kan onthouden waardoor de kans dat ze hem later zou gaan zoeken veel groter is.
En dat ik zijn ex op voorhand niet geloof. Dat zij de kans van mij niet krijgt tussen ons te steuken.
Hoe het nu verder gaat en of het contact blijft, blijft voor ons de vraag, want als het zijn ex niet meer zint verbreekt ze gewoon het contact weer.


#9
quote:
Dat is indd een hele fijne tip over het GGZ!! Ik geloof wel dat de moeder hier ook hulp van krijgt. Ik kan niet meer dan bellen en vragen bij het GGZ hoe en wat.


Precies. En als hij als vader behoefte heeft aan hulp bij de opvoeding, dan lijkt me dat dat te bespreken valt. Helemaal als haar moeder ook al hulp krijgt. En krijgt ze geen hulp van de GGZ, dan toch zeker van een andere instantie die je vriend ook zou kunnen helpen. Hoop dat het iets oplevert!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker


#10

Klinkt heel raar wat ik nu ga zeggen, Maar zijn ex kan niet tussen jullie komen, maar zijn dochter blijkbaar wel. Kan zij hier ook achter zitten??? Dat zij haar dochter min of meer opstookt??

Groetjes,

Michèle


#11

Ik zat er ook al mee dat ineens een kind met ADHD in huis krijgen wel heel erg moeilijk is om mee om te gaan. Dus die tip van het GGZ is super, hopenlijk kunnen ze iets voor je/jullie gaan doen. Meis, het is ook jouw huis, jouw honden en jouw kinderen. Dus hij kan het wel goed vinden dat ze over de bankleuningen hupt, maar jij niet. Afgezien van het feit dat jullie eigen kinderen dat ook niet mogen, jij wil het niet, het is ook jouw bank en dus zal er 1 lijn getrokken moeten worden. Juist heel belangrijk bij een kind met ADHD. Dit meiske zal ook met dr ADHD beter de weg bij jullie weten en zich bij jullie prettiger voelen, als de regels duidelijk zijn en gelden voor allemaal. Dat deze nl gelden voor iedereen in huis geeft bv ook aan dat ze erbij hoort en zich zo ook gaat voelen. Een kind met ADHD ( en ook zonder ADHD ) is strakjes helemaal het spoor bijster en zal maar doen waar het zin in heeft als het niet aangestuurd word. Hiermee komt ze in de maatschappij dan strakjes ook in de problemen. Een taak voor voor de ouders om dit op te lossen, in dit geval als ze bij jullie is met name van dr papa, uiteraard met steun van jouw.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#12
quote:
Klinkt heel raar wat ik nu ga zeggen, Maar zijn ex kan niet tussen jullie komen, maar zijn dochter blijkbaar wel. Kan zij hier ook achter zitten??? Dat zij haar dochter min of meer opstookt??

Groetjes,

Michèle


Pssttt dat mag niet niet zeggen
Tuurlijk houden we er rekening mee dat de ex het kind opsteukt dingen te doen of te zeggen. Maar ik denk dan, dat wanneer de dochter merkt dat ze hier welkom is, dat we om haar geven en ze er bij hoord, niet beinvloed kan worden door haar moeder…omdat het hier fijn voeld en ze niet zou weten waarom ze bepaalde dingen moet doen.
We houden ongeveer overal rekening mee, dus ook hiermee.

Dankje Asje. Het is toch fijn om bevestiging te krijgen dat ik geen zeurpiet ben die overal over klaagt en problemen maak wat niet nodig is.

Morgen overleg met moeder en stiefvader en ik ga met mijn vriend overleggen dat we zijn dochter anders 1op1 moeten nemen, zodat ze genoeg aandacht krijgt en geen vervelende dingen kan doen, omdat ze daar dan de kans niet voor krijgt. Mijn vriend met zijn dochter en ik met onze kinderen en de honden. En dat zij dan later op de dag bijv een spelletje met de kinderen mag doen en dat ze opdrachtjes krijgt om mij bijv te helpen met koken en helpen met bijv de jassen van de kinderen aandoen.
Kleine onschuldige opdrachtjes die er voor zorgen dat ze bezig is, ze zich belangrijk voeld en haar erbij laten horen.


#13

Ja ok weet ik mag je ook niet zeggen, maar ben blij dat jw die optie ook ioverwogen hebt. Nu maar hopen dat het gesprek goed gaat. Hou je ons op de hoogte??

Groetjes,

Michèle


#14

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ben benieuwd hoe het morgen gaat verlopen en of er daadwerkelijk besproken gaat worden wat ex besproken wilt hebben…
Maar ik zal zeker de nodige vragen gaan stellen


#15

Succes.

Groetjes,

Michèle


#16

Nou vandaag gesprek gehad.
Geweldig :S
De regels waren (schrik niet) consiquent en duidelijk zijn…joehoe zo ver kwam ik zelf ook nog wel…en of daar nou een gesprek voor nodig moest zijn…???

Ik heb nog gevraagt of dochterlief thuis ook alles wilde regelen, en dat bleek indd ook zo te zijn. Vriendinnetjes heeft ze niet echt, omdat ze overal de leiding wilt hebben/nemen en veel kinderen accepteren dat dus niet.

Het bleek dus, dat het gedrag dat ze hier vertoont thuis ook vertoont.

Ook een aantal voorbeelden gehoord waar dat uit bleek en dat ze wel eens dingen stiekem doet, zoals haar medicijnen niet nemen maar in de gootsteen stoppen, dingen zeggen of doen tegen stiefvader waardoor er ruzie komt en moeder heeft/had dat niet in de gaten. (dus oppassen geblazen met deze meid!)

Oh ja, en het was niet de bedoeling dat we alleen maar leuke dingen gingen doen met haar, maar ook gewoon eens thuis ‘moesten’ blijven. En dat stond eigenlijk voor ons ook op de planning, want het is nu toeval geweest dat we steeds weg zijn geweest, maar normaal doen we ook niet ieder weekend wat met de kinderen, dus ook niet speciaal voor oudste dochter.

Ze ging zelf naar unicura (oid) maar niet naar jeugdzorg.


#17

Eigenlijk hebben jullie dus hetzelfde probleem. Zeker jij en haar stiefvader zeg maar. Jeetje wat lastig zeg om zo’n meisje op te moeten voeden, maar medicijnen nemen is dus ook zeker een issue hier. Is het misschien mogelijk dat jullie wel die hulp kunnen krijgen waar Mriek het over had???

Groetjes,

Michèle


#18

Nou als ik mijn vriend zeg wat ze gedaan of gezegt heeft geloofd hij me wel hoor, het zou ook niet in me opkomen om iets te verzinnen over haar.

Vandaag had ik weer het ‘geluk’ dat ze belde en op bezoek wilde komen.
Ze had iets uit mogen zoeken bij de makro en had nog een zelf-te-decoreren-lamp gekregen. De kleintjes hadden een V-tech-ding gekregen (waar ze nog niet mee weg komen, hihi)

Maar juffie moest zich er natuurlijk in de winkel al mee bemoeien (we waren alleen met haar gegaan) eerst genegeerd, thuis ging ze eerst aan de slag met haar uitgezocht cadeau maar toen Vtech te voorschijn kwam was zij natuurlijk haantje de voorste, we hebben er alle 2 iets van gezegt.

Ze noemde Silvana nog dametje, waarop ik gezegt heb; het is Silvana voor jou.
Ook had ze Silvana, al 2 straten voordat we thuis waren, los gemaakt in de auto, ook gezegt dat dat pas mag als we stil staan.
Later kwam er iemand even wat ophalen, totale vreemde meid voor haar en jawel, tot 2 of 3x toe aangesproken met JE…grrrr

Toen zij aan het spelen was op dat Vtech-ding was ze commentaar aan het geven, dat het langzaam ging en het spel steeds een zin deed herhalen (we moeten naar het paard, waar is iets wat met het paard te maken heeft…oid)
Toen heb ik maar gezegt dat we het ding misschien wel beter op kunnen ruimen, zei ze ja maar waarom moet ie dat steeds herhalen, uitgelegd dat kleine kindjes dat vergeten en het daarom steed herhaald word, waarop zij weer zei; ja maar die 2 zijn er te klein voor. Ik heb toen maar gezegt dat zij er te oud voor is want het V-tech-ding is voor kinderen van 3 tot 7 jaar, en zij is 9…toen was ze stil.

Ze heeft kort daarna haar eigen spullen opgeruimt en is naar huis gegaan.

Ze was verder redelijk rustig en het ging al beter dan de afgelopen keren…dus er is vooruitgang, al heb ik wel het idee dat ze mij niet meer zo heel erg leuk vind…


#19

Oh nee ik zeg niet dat je vriend je niet geloofd, maar ze probeerd in beide huizen de volwassenen tegen elkaar uit te spelen. Dat bedoelde ik.

En wel fijn dat jullie haar samen aanpakken nu. Oke tuurlijk ben jij de boevrouw, maar dat is dan maar even zo. Een kleintje 2 straten te vroeg losmaken kan leiden tot erge ongelukken enne je overal mee bemoeien ik zou er doodmoe van worden. Maar misschien als jullie consequent volhouden dat ze het straks wel snapt en naar handeld en dat de sfeer er dan weer wat beter op wordt.

Groetjes,

Michèle


#20

Oh zo bedoelde je dat, hihi. Nou proberen kan ze natuurlijk altijd, alleen zal zij degene zijn die aan het kortste eind trekt

Gelukkig zijn die 2straten rustige straten en rijd mijn vriend daar ook altijd rustig, maar net zo goed is het straks ergens ander waar het wel 2 drukke straten zijn…het gaat mij ook gewoon om het princiepe.

Ik heb zelf wel de indruk, na aanleiding van de verhalen en vragen van moeder, dat ze bij ons toch een stuk rustiger is dan thuis. Zo was ze vandaag erg druk thuis zei moeder, maar toen we haar opgehaald hadden vroegen we ons af waarom ze nou zo stil was in de auto.

Misschien verwacht ik ook wel te veel, maar van de andere kant denk ik; ik verwacht niks ongewoons, dus ook niet te veel.

Ze heeft drommels goed in de gaten dat ze met mij niet veel kanten op kan, mijn vriend is nog altijd ‘lekker mild’ omdat het nog maar een kind is…nou dat vind ik dus juist het probleem, een kind wat zich overal in mengt, want de bemoeizucht met de Vtech was volgens mijn vriend volkomen normaal van een kind.

Nou…de Vtech gaat lekker terug in de doos en word op zolder gezet en met de verjaardag van de meiden weer naar onder gehaald. Ze snappen het nu toch allemaal niet, en het spel ook niet, dus dan hebben zij er niks aan, alleen de oudste en dat was nou net even niet de bedoeling. Zij heeft haar eigen speelgoed, en mijn meiden dus ook…