Steunzooltjes wie ook (gehad)?


#1

Hallo allemaal

Vandaag met dochter naar de orthopeet geweest voor haar knik- platvoetjes. Zoals ik al had gedacht, waren de steunzooltjes weer eens te kort en een beetje door-/uitgezakt. Resumé, er werden weer nieuwe voorgeschreven. KASSA! Deze ook maar weer direct bij haar laten aanmeten in de naastgelegen gipskamer orthopedie alwaar de orthopedisch-instrumentenmaker gelijktijdig zitting hield.

De voeten heeft ze van mij, heb zelf ook van die “ramp” voeten. Smal, dun, in-, door- en uitgezakt. Ik kreeg ze als kind ook al van de schoolarts/orthopeet. Jullie kennen ze misschien nog wel van die “leuke” metalen met z’n knikleertje aan de bovenkant van de zolen, maar die zijn er tegenwoordig bijna niet meer.

Wie van jullie kids zijn ook (al) aan de steunzolen? Wat voor soort materiaal is jullie geadviseerd (staaltjes/plexidure (=huidkleurig of rood plastic)/leren/kurkjes? Hoe werden ze bij hem/haar aangemeten (gipsafdrukjes/schuimdoosje/blauwafdruk)? Hebben jullie ze zelf dan ook als kind gehad of tijdens je zwangerschap?

Groetjes,
Antoinette.


#2

Ik draag ze al mijn hele leven. Ik liet ze altijd maken door een chinese meneer die zelf polio gehad had. Ik had leren met een verhoging. Ik heb 1 platvoet, 1 holvoet en 2 cm beenverschil en 1.5 maat schoenverschil. De laatste keer heeft de podotherapeut ze gemaakt omdat ik een overbelasting in mijn hiel had.

Maar kijk je verzekeringspapieren even na, want ze worden soms wel vergoed. Alleen moet je wel aanvullend verzekerd zijn, maar hoe of wat zal verschillen per verzekering en anders kijken of je via de belasting wat terug kunt krijgen.

Groetjes,

Michèle


#3
quote:
Ik draag ze al mijn hele leven. Ik liet ze altijd maken door een chinese meneer die zelf polio gehad had. Ik had leren met een verhoging. Ik heb 1 platvoet, 1 holvoet en 2 cm beenverschil en 1.5 maat schoenverschil. De laatste keer heeft de podotherapeut ze gemaakt omdat ik een overbelasting in mijn hiel had.

Michèle,

Kreeg jij toen ook al die metalen steunzooltjes welke d.m.v. gipsafdrukken werden op- en aanmgemeten? Nou hier heb ik samen met dochter uitgesproken knik- platvoeten. Dun, smal, in-, door- en uitgezakt en daarnaast ook nog extreem smal.
Van de verzekering hoef je ook géén wonderen te verwachten hoor. Zo rond de €. 50,00 per paar per jaar retour voor dochter. Nieuwe steunzolen kosten tegenwoordig een veelvoud. Hoe doe jij de steunzolen dan via de podoloog of orthopeet?

Groetjes,
Antoinette.


#4

Job heeft semi-orthopedische schoenen met steunzolen ivm het doorzakken en hypermobiliteit.
Hij kreeg ze destijds voor wat meer stevigheid om net even dat duwtje in de rug te hebben om te gaan lopen.
Hij kreeg ze op een donderdag en de zondag erop liep ie los, met 22 maanden.

Ik heb geen flauw idee wat voor materiaal het is, het is een blauwe zool in elk geval en het lijkt me kurk, maar weet het niet zeker.

Hier werd het aangemeten bij een orthopeed door blauwdrukken en schuimdoosjes.
Job moet er nog een jaar op en ondertussen afwisselen met gewone schoenen, hij mag van mij kiezen 's morgens en vaak kiest ie toch voor de orthopedische, voor de andere schoenen hebben we een stickersysteem, heeft ie ze aangehad een dagje of ochtend mag ie een sticker.
Toch maar eens de revalidatiearts bellen want nu ik dit typ bedenk ik me dat een kind niet beloond zou moeten worden om op bepaalde schoenen te moeten lopen.


#5

@ Antoinette Ik heb ze eerst van de orthopeet voorgeschreven gekregen en inderdaad was dat ook 1 paar per kalenderjaar dus daar was mijn moeder ook niet blij mee. Ik ben nu al jaren uitbehandeld en ik laat ze nu gewoon maken bij die meneer. Want ik moet ze toch om de zoveeltijd vervangen ook al groei ik niet meer. Mijn zijn overigens altijd van hard plastic gemaakt en nooit van metaal maar inderdaad wel door middel van gipsen.

Groetjes,

Michèle


#6
quote:
@ Antoinette Ik heb ze eerst van de orthopeet voorgeschreven gekregen en inderdaad was dat ook 1 paar per kalenderjaar dus daar was mijn moeder ook niet blij mee. Ik ben nu al jaren uitbehandeld en ik laat ze nu gewoon maken bij die meneer. Want ik moet ze toch om de zoveeltijd vervangen ook al groei ik niet meer. Mijn zijn overigens altijd van hard plastic gemaakt en nooit van metaal maar inderdaad wel door middel van gipsen.

Michèle,

Met dochter ga ik nog wel altijd naar de orthopeet maar voor mijzelf ga ik altijd direct naar de orthopedisch-instrumentenmaker. Ben zelf ook “uitbehandeld” (raar woord eigenlijk), maar ja aan de voeten is helaas niets meer te doen. Helemaal in-, door- en uitgezakt en knikken erg naar binnen. Daarnaast heb ik ook nog extreem smalle voeten (dochter ook). Laat ook zo om de 2 jaar nieuwe aanmeten. Daar je voeten niet meer groeien kunnen ze toch wel iets vervormen waardoor de steunzolen niet echt lekker meer aansluiten bij en op je voeten. Ook de steunzolen slijten hoor, zakken (bij mij overigens) wel altijd een beetje (erg) door. Soms even laten “opkloppen” zodat de welvineg weer terug zijn maar als je daar eenmaal mee begint gaat het steeds sneller en vlugger “metaalmoeheid”. Ook komt het voor dat die leren proctecties (om het schuiven tegen te gaan in de schoenen) loslaten. Als jij nieuwe laat aanmeten bij jou nog steeds gipsen of op een veel modernere manier zoals schuimbakje of blauwdruk? Dochter heeft altijd z’n hekel aan die “gipsvoetjes”. Zeg altijd, “even de baletschoentjes aan” of de “gipsklompen om de voeten” maar ze vindt er helemaal niets aan dat kleffe lauwe gips om de voeten.


#7

Voor de rest niemand van jullie of jullie kids steunzolen (gehad)?

Vroeger kreeg ik zelf altijd van die metalen/stalen steunzolen met z’n knikleertje aan de vovenkant welke altijd in van zulke degelijke kinderschoenen van Piedro, Renata of Bunnies dienden te worden gedragen (welke een uitneembaar voetbed hadden waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen.


#8

he hoi! lukt het nog niet met de steunzooltjes?

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#9
quote:
he hoi! lukt het nog niet met de steunzooltjes?

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


Kimmetje,

2x per jaar gaan we met dochter naar de Orthopeed voor controle. Erg veel vooruitgang in de stand van de voeten is er helaas niet. Dun, plat en smal. Minimaal 1x per jaar krijg ze nieuwe daar ze er dan weer is uitgegroeid (soms ook wel 2x per jaar). Afgelopen december heeft ze wederom nieuwe gehad. Tegenwoordig zijn ze behoorlijk prijzig en krijg je maar een minimaal bedrag terug van de verzekering.
Jij ook ervaringen met steunzooltjes Kim?

Groet,
Antoinette.