Steriliseren?

Voor veel moeders zal dit onderwerp niet aan de orde zijn op dit forum, toch ben ik benieuwd of er niet toch enkele moeders zijn die sterilisatie overwegen of misschien al gesteriliseerd zijn?
Ik heb het met manlief een paar keer over gehad en heb zoiets van; kan jij deze taak niet op je nemen! Ik heb de zwangerschap doorgeworstelt en de helse bevalling met een PND erachter aan. Bij een man is de ingreep ook kleiner maar mijn man durft niet! Krijg hem niet zover dus het moet op mij aankomen.

De vraag is of ik tot mijn overgang de pil blijf slikken of me laat steriliseren. Ik kan er nog geen definitieve keuze in maken al zou ik wel van die pil elke dag af willen omdat je allemaal hormonen slikt. Die ook nogeens een groter risico geeft op borstkanker. Zeker na je 40ste en zeker als je een kind krijgt op latere leeftijd. Andere anticonceptie vind ik niet bespreekbaar …

Wat me tegen houdt nu is de operatie/herstel periode.

Groetjes Esther

Er blijkt een nieuwe manier van steriliseren te zijn voor vrouwen, wat een hele lichte ingreep is. Mijn schoonzusje had het er over, zij wil dit waarschijnlijk laten doen. Haar man (mijn broer) wilde zich laten steriliseren, maar hij heeft hele grote kans dat hij dan chronisch pijn krijgt daar beneden. Vroeger is een bal vastgezet omdat die bleef terugschieten in de buikholte en daar heeft hij ontzettend veel last van. Hij heeft het overlegd met de huisarts en die raadde hem af zich te laten steriliseren.
Je zou het eens even moeten nazoeken.

Oh bedankt voor de tip! Ga hier zeker eens naar op zoek. Bedankt Simzoe!

Groetjes Esther

Ohhh nou Esther ik heb het er ook met mijn gyn over gehad hoor, maar hij wil het nog niet doen, ik ben “pas” 28! Als ik er op mijn 30ste nog zo over denk dan wil hij het overwegen. Verder is er idd een nieuw techniek, waarbij ze in je eileiders een soort van pennen veer (vergelijkbaar daar mee) inbrengen, dan gaan je eileiders daar dus weefsel omheen leggen en binnen 4-6 maanden moet het dan afgesloten zijn. Dit word altijd nog gecontroleerd met een echo, dit is een vrij nieuwe techniek die uit Amerika is komen overwaaien, maar een goede ontwikkeling lijkt me! Vraag er eens na! Ohh verder heb ik nu een spiraal en daar ben ik erg tevreden over, behalve dat ik 1 dag tijdens mijn menstruatie het zo erg heb dat ik vaak een tasje met nieuwe kleding bij moet hebben, niet ideaal, maar goed ik reageer heel slecht op hormonen (ik heb overigens een koperspiraal geen mirena)

@ Esther als wij een tweede krijgen of als het dus niet meer kan/ mag dan laat ik me helpen. Om de dood eenvoudige reden dat ik geen pil meer wil slikken en mochten wij om wat voor reden dan ook niet samen blijven en mer leert iemand kennen en die zou nog een kiendje willen dan kan dat niet meer omdat hij geholpen zou zijn en juist ook door die nieuwe ingreep is het een klein ding voor vrouwen nu.

Groetjes,

Michèle

Ik ben er ook over aan het nadenken. Mijn vriend is ten eerste 10 jaar jonger en dan doen ze het ook nog niet.

Ten tweede, Senne is er ook “tussendoor geglipt” (godzijdank ) en dat zou ik dus geen tweede keer kunnen…

Ik heb nu een spiraal en ik ben er ook heel tevreden over, waarom is dat voor jou niet bespreekbaar als ik dat mag vragen?

Groetjes van Sascha en Senne

Lilypie Third Birthday tickers

Hier hebben wij het er ook over gehad… ik zou het zelf niet doen, Chris wil het laten doen, maar durft ook nog niet.
Ik wil niet langer aan de pil blijven hangen, en we hebben afgesproken dat hij zich laat helpen voordat de jongste 1jaar is.

Dat heeft onze dokter ons ook aangeraden, ongeacht of hij 30 is of niet.
Hij is 28 trouwens… maar als je er 100% achterstaat dan doen ze het voor je 30ste, maar dan wel wanneer je jongste kindje 1 jaar is.

Dus meneer mag binnenkort!! hij heeft nog 3 maand! hahahahahaha

Liefs, Melanie

Hier doet de man het zodra er een tweede is/mag komen. De sterilisatie bij de man kan hersteld worden mocht het nodig zijn en hij ziet het wel zitten onder het mom van: jij hebt al zo veel te dragen gehad, dat is niets vergeleken bij wat ik dan zal voelen…

hier ook manlief die het heeft laten doen, en is hem 100% meegevallen. Ook hij zag er gruwelijk tegenop

Had ook nog eens een vrouwelijk uroloog

Liefs Michelle

Peter heeft een collega die niet zo lang geleden gesteriliseerd is, dit is niet helemaal goed gegaan met alle gevolgen (pijn) van dien. De schrik zit er dus wel goed in bij hem.

Dat de ingreep voor een vrouw nu zoveel lichter is, scheelt enorm, ga er zeker eens info over opzoeken. En ja dan ben ik toch degene die het moet ondergaan. Misschien nogeens met de huisarts over hebben.

Groetjes Esther

Hoi,

Nou ik ben nog niet zo lang geleden gesteriliseerd. En het bevalt me prima!
Bij mij zijn er klemmetjes op mijn eileiders gezet en dit is gedaan doormiddel van een kijk operatie… dus 2 kleine gaatjes in je buik… helemaal pijnloos was het niet, ik zal er niet om liegen… maar helse pijnen heb ik ook weer niet gehad. hoe dan ook zijn ze bezig geweest in een buik die helemaal gezond is. en dat vroeten kan je best even blijven voelen, maar al met al was ik met 2 weken echt van alle pijntjes af.

Mijn man durfde ook niet, en ik wil nooit meer kinderen.
Wees je echt bewust van het feit, dat dit geen tijdelijke oplossing is maar voorgoed. Laat je dan ook alleen steriliseren als JIJ geen kinderen meer wil. en dan bedoel ik ook echt nooit meer… dus je kunt nu bijvoorbeeld denken wij willen geen kinderen meer… en dat is prima… maar wat nou als (helaas natuurlijk en echt niet de intensie) jullie uit elkaar gaan… en je een andere man tegen komt en zou je van hem dan nog kinderen willen? Of nog erger eigenlijk… als je kindje komt te overlijden? Ik wil niemand schokkeren… maar dit zijn ook de vragen die ik van mijn ha heb gekregen en ook van de gyn… Vraag aan je zelf dit soort dingen en denk er overna… denk ook vooral aan situaties waar je in kan komen waar door je misschien toch er nog 1tje zou willen…

Ik ben zelf 28 dus eigenlijk nog te jong… maar ik ben 3x bij de ha geweest met bedenktijd… en ook 2x bij de gyn met het zelfde doel… bedenktijd… tot nu toe ben ik dol gelukkig als ik zwangerevrouwen zie… of moeders met meer kinderen dan 2… ik vind het mooi als je dat kan… maar voor mij… ben ik erg blij dat ik nooit meer zwanger hoef te zijn… nooit meer hoef te bevallen… nooit meer m’n lichaam hoeven te delen… nu voelt het voor mij als of ik verder kan… en niet steeds opnieuw moet beginnen… (wat ik natuurlijk voor mijn beide dames vol liefde heb gedaan en doe)… maar voor mijn gevoel kan ik nu gaan genieten van mijn meiden en ze groot zien worden.

En wat jij zegt over andere anticonseptiemiddelen… Ik kan al niet tegen de pil. En het spiraaltje vindt ik voor mijn gevoel niet ok. Dan hebben we ook nog een presarium (weg spontaniteit)… en het vrouwencondoom, en nog natuurlijk de “gewone” condoom… nou de spanning is er dan wel af…

Voor mij was dus de beste oplossing me laten steriliseren…

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

@leetjepeetje … bedankt voor je openhartige reactie. Zie dat je dochtertje ook Fabienne heet, mooie naam he?

Steriliseren is voor mij geen moeilijke keuze aangezien ik al 40 ben en mijn vriend 44. Peter wilde niet ouder zijn dan 40 en dat is gelukt! Ik zou er nog aan kunnen beginnen maar vind dit absoluut de grens. We hebben 1 miskraam gehad en enkele jaren later Fabienne gekregen, daar ben ik heel blij mee. Was ik jonger geweest dan had het anders gelegen maar nu nog? nee … daar is dus beslist geen twijfel over.

Krijg je wel narcose toegediend? Dan voel je wellicht geen pijn behalve dat gewroet in je buik. Tja, … had liever die man gestuurd maar ja!

als het een operatie is zoals bij mij, dan ga je onder algehele narcose. Dan voel je helemaal niets. Tot je wakker wordt… en dan is het gevoelig… en vooral bij mij dan… de hechtingen… en dat is natuurlijk niet zo raar net na de operatie… maar dat is best snel weg…

tja als je 40 bent zou het idd nog kunnen… maar ik begrijp je standpunt…

Fabiënne is zeker een hele mooie naam! haha…

Tja als die mannen nou niet zo erg met hun “zaakje” hadden gezeten! haha… Wat ik al zei, mijn man durfde ook niet… terwijl zo’n ingreep echt binnen 10 min is gepiept… met plaatselijke verdoving… terwijl wij volledig onder narcose gaan… hihi…

Maar ik vind zo’n ingreep weinig te maken heeft, met het feit dat wij al zijn bevallen enzo… tis zijn lichaam en de mijne… en ik ga niet voor hem bepalen wat er met zijn lichaam gebeurt… (nu hij nog leeft! hahaha)…

Onderstaand … de Adiana methode … Roosendaal …

Uitbreiding keuzemogelijkheden voor sterilisatie bij de vrouw
07-06-2010

De gynaecologen zijn gestart met Adiana, een nieuwe poliklinische sterilisatiemethode voor vrouwen.

Hiermee breidt het ziekenhuis het aantal keuzemogelijkheden voor sterilisatie uit. Adiana is net zo veilig als de andere gebruikte methoden en bovendien geschikt voor vrouwen die liever geen metalen in hun lichaam willen of daar allergisch voor zijn.

Gynaecoloog E. Timmerman: “De methode is relatief nieuw in Nederland. In de V.S. is Adiana uitgebreid getest en goedgekeurd. Het Franciscus Ziekenhuis heeft voor deze methode gekozen om haar aanbod uit te breiden. Er zijn nu namelijk vrouwen die vanwege een nikkelallergie niet behandeld kunnen worden met Essure, een andere poliklinische sterilisatiemethode. Ook combineert Adiana beter met een behandeling tegen overmatig bloedverlies tijdens de menstruatie.”

Eenvoudig
Adiana is een eenvoudige methode om de eileiders ondoorgankelijk te maken. De hysteroscopische sterilisatie wordt poliklinisch uitgevoerd en duurt ongeveer vijftien minuten. Via de vagina brengt de gynaecoloog met behulp van een kijkbuis een dun instrument in waarmee aan het begin van iedere eileider een dun laagje cellen wordt verwijderd. Op die plaats wordt een siliconenvorm ter grootte van een rijstkorrel geplaatst. Rondom het korreltje vormt zich lichaamseigen weefsel dat de eileiders afsluit. Dit proces duurt drie maanden. In de tussentijd moet een vrouw anticonceptie blijven gebruiken. Na drie maanden wordt een röntgenfoto van de baarmoeder gemaakt om te controleren of de sterilisatie geslaagd is. Daarna is anticonceptie niet meer nodig.

Geïnformeerde keuze
Bij Adiana gaat het om een permanente afsluiting van de eileiders. Vrouwen moeten dus zeker weten dat zij geen kinderen (meer) willen. De ingreep is weinig belastend. Vrouwen kunnen de volgende dag meestal hun gewone werk weer doen. Timmerman: “De keuze is aan de patiënt. Wij informeren vrouwen over de sterilisatiemethoden die in hun situatie mogelijk zijn, daarna kiezen zij welke methode zij willen. Wij blijven ook de Essure sterilisatiemethode aanbieden, omdat er ook vrouwen zijn die liever geen siliconen in hun lichaam willen.”

Enige in West-Brabant
De Adiana methode wordt inmiddels in vijf andere klinieken in Nederland aangeboden. In West-Brabant is het Franciscus Ziekenhuis het enige ziekenhuis dat deze nieuwe sterilisatiemethode toepast.

@ Miss T … De Adiana methode duurt 12 minuten en daarna kun je 2 dagen een wat gevoelige buik hebben. Heb alleen maar positieve reacties gelezen over deze methode dus de kans is voor mij wel groot dat ik voor deze behandeling kies. Binnenkort maar eens even naar de huisarts … zal de vorderingen hier melden …

Heb vandaag een verwijsbrief gekregen van de huisarts. Een dezer dagen een afspraak maken met de gynaecoloog voor de Essure/Adiana methode.

Groetjes Esther

Succes! Laat me weten hoe het gesprek is gegaan!

Heb maandag 12 september een gesprek met de Gynaecoloog in Vlissingen. Ga voor de Essure methode … geen verdoving/narcose en … in 10 minuten gepiept dus wat willen we nog meer

@leetjepeetje … geen operatie en narcose en dat scheelt wel vind ik. Die 10 minuten durf ik wel aan?!

Manlief gaat mee want zo’n held ben ik ook niet … Overigens heb ik maandag eerst een gesprek en dan zal er wel worden gekeken of het mogelijk isbij mij en een afspraak worden geplant voor de sterilisatie.

Gesprek gehad met een aardige, sympatieke gynaecoloog. Ik kom voor de Esuure methode in aanmerking … duur van de ingreep 8 minuten … krijg 1 uur vantevoren een pijnstiller en zal nagenoeg geen last hebben daar na, tijden het plaatsen van 2 minuscule plugjes ter grote van een rijstkorrel, is dit niet pijnloos, het is eventjes pijnlijk. Hij was daar heel eerlijk in en ja wat is pijn. Elke vrouw ervaart het weer anders. Het gebied rond de baarmoeder is gevoelig en dara krijg je dan ook een pijnstiller voor die daar goed op in werkt. Maar ja, die 8 minuten ?? Wee-en duren langer, mijn bevalling duurde 14 uur met ook rug wee-en dus dan moet ik dit toch wel kunnen?! Ik moet eerst de menstruatie laten opkomen zonder pil gebruik … Zou ik heel veel en langdurig vloeien zonder de pil dan heeft steriliseren geen zin en kun je beter de pil slikken omdat dit het vloeien remt, ook de pijntjes en ongemak er uiteindelijk van maar als ik naar mijzelf kijk dan zal dit erg meevalen.

Kortom, het zal dit jaar nog plaatsvinden en er is geen wachtlijst. De gyn voert deze methode 2 dagen per maand uit met een collega gyn en is ervaren.

De precieze datum zal ik jullie mailen …

Groetjes Esther

Klinkt niet verkeerd deze methode) Succes!

Liefs Michelle