Stephan naar extra consult CB geweest

Vanmiddag, na de psz, moest Stephan voor een extra consult naar het Consultatiebureau.
Ze wilden hem een keer extra zien i.v.m. die spraakachterstand, het audiologisch centrum etc.

Nou, ze hebben in de gaten dat het met praten gewoon heel goed gaat.

Maar ze hebben hem gewogen en gemeten en nou blijkt dat hij qua lengte niet echt goed gaat.
Hij is in een half jaar tijd 400 gram aangekomen en 1,5 cm.

Oftewel: hij is nu 12,3 kilo en 89 cm.

Ze liet de groeicurve zien en zei dat het er nu niet zo goed uitzag.
Hij zit qua lengte namelijk op de onderste lijn.
Als hij 3 wordt (over 3 maanden dus) moet hij gewoon weer terug komen en als het met zijn lengte dan niet beter is (en hij dus nog steeds op die onderste lijn zit) dan moeten we met hem naar de KINDERARTS!

Pfffff…jahaaaaaa, DAAR zaten we echt op te wachten hoor.
Eerst al bij de kinderarts toen hij 10 maanden oud was, omdat hij vanaf dag 1 van zijn leven zich wezenloos spuugde.
Vervolgens is dat opgelost, krijgen we dat gedoe met het praten.
Dus KNO-arts, Audiologisch Centrum, Logopedie wekelijks.
En nu dat eindelijk de goede kant op gaat en het probleem naar ons idee zo goed als voorbij is, zou je DIT krijgen!

Nou, we geven hem wel Pokon ofzo
Maar serieus, baal er best wel van.
Ga morgen ook vitamine preparaten kopen als aanvulling op zijn normale eten.

Pfff…effe kwijt
Weet dat er ergere dingen zijn hoor!!!

Groetjes, mamma van Stephan

P.S. Hoe zit dat eigenlijk met lengte en gewicht met jullie kids??
Stephan is nu 2 jaar en 8,5 maand oud.

Gewijzigd door - Bieb op 09 Mar 2004 19:50:53

Jordy was op 10-02 02 15,8 kilo en 97.5 cm…
Toch vind ik het wel mee vallen voor bianca ik zou als ik jouw was je niet zo veel zorgen maken,(snap wel dat je dat wel doet hoor) maar jordy komt echt boven alle kindjes op de psz ruim uit, ze schatten en vaak ruim 3 jaar tot ze hem horen praten natuurlijk hihi…

maar wat eet hij zoal? omdat je het over vita hebt?

Liefs Tries

marco is nu 101 cm en 15kilo met 3 jaar(18-3-2001)

Allemaal bedankt voor jullie reakties tot nu toe.

Tries, je vroeg wat Stephan nu zoal eet.

Hij begint 's morgens met een énorme schaal yoghurt met bambix er doorheen (hij at altijd pap maar wil dat sinds een maand niet meer en brood wil hij niet 's ochtends, vandaar deze oplossing).

Verder eet hij tussendoor een koekje of smarties o.i.d.

Dan tussen de middag wil hij niet altijd brood. Vandaag maar 3 hapjes en zondag weer een hele boterham.
Als hij geen brood wil dan wil hij meestal een volkorencracker.
Geen echte broodliefhebber tot nu toe.

Verder krijgt hij tussendoor een plakje kaas of worst (vind ie super!).

Wat fruit betreft ligt het weer wat moeilijker. dat wil hij namelijk niet echt, behalve op school (zou je hem niet )
Dit lossen wij een beetje op door hem sinaasappelsap te laten drinken (wat hij erg lekker vind) en Roosvicee te geven, waar natuurlijk veel vitamine C in zit.
Uiteraard proberen we ook weleens fruit, maar tegenwoordig heeft hij het na 2 happen banaan ook weer gezien…

's Avonds is het erg wisselend.
De ene keer eet hij zijn bordje met groente aardig leeg, maar de andere keer weigert hij ook maar 1 hap te nemen (en geloof me, dan kan je het echt “shaken”! ).
Hij krijgt zowiezo altijd wel een toetje, meestal dubbelvla.

Er is ons geadviseerd door het CB om hem bijv. veel jus te geven bij zijn eten, en margarine op brood (dus niet dat halfvolle gedoe) etc. etc.

Maar ik had zoiets van: extra vitamine kan zowiezo geen kwaad.
Vandaar dat ik over die vitamine pilletjes begon.

Ze deed er trouwens vrij serieus over, die vrouw van het CB (het was een huisarts in dit geval, dus niet zo’n wijkverpleegkundige).
Ze was er vrij stellig in: als hij niet voldoende gegoeid is over 3 maanden dan moet hij naar de kinderarts. Punt (dit laatste zei ze niet trouwens, haha!)

Zelf weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken.
Heb geen zin om me er heel druk om te maken, maar erg lekker zit het me natuurlijk ook niet.
Uiteraard had ik liever gehoord dat hij prima gegroeid was etc.
Mijn vriend is er wat lakonieker onder.
Die heeft zoiets van: al die statistieken waar je kind tegenwoordig aan moet voldoen…
En daar zit ook wel wat in.
Maar toch…
Hij heeft altijd wel een beetje lopen “klooien” met zijn gewicht en lengte, al vanaf zijn geboorte.

We zien het wel!
We doen ons best en meer kunnen we niet doen.

Gewijzigd door - Bieb op 09 Mar 2004 22:26:05

hee bieb kaitlyn weegt ook niet zwaar hoor en is is ook niet lang bij de onderste lijn maar hier zeggen ze asl ze gezond eruit zien en levendig zijn vinden we het wel best

maar begrijp dat je best baalt hiervan

Tsja…BIJ de onderste lijn schijnt niet erg te zijn, maar OP de onderste lijn wel (althans, zo zeggen ze het).
Nou moet ik wel toegeven dat ik op die curve zag dat er dit keer ook geen stijgende lijn was te zien bij zijn lengte. normaal was dat nog wel zo.

We wachten wel af hoor! Kan hem moeilijk een paar “schoppen onder zijn kont geven” zoals ze weleens zeggen, haha!
Enne…kan hem ook niet de lengte in KIJKEN toch???

Gewijzigd door - Bieb op 09 Mar 2004 22:57:11

oke biep, aller eerst eet hij dus genoeg heeft totaal geen zin om hem vita’s te geven, daar bij hoelang zijn jullie? ook daar moet je naar kijken als jullie allebij klein zijn, heb je 9 van de 10 keer ook een klein kindje, verder vind ik hem niet super klein, oke moet ff in de gaten worden gehouden maar ik vind het echt niet zorgwekkend. cb kan erg overdrijven sorry dat ik het zeg maar tis zo… als je bij de ha toevallig ben bespreek het daar eens, helaas hecht ik daar meer waarden aan

Tries

Liefs Tries

Ja, maar dit WAS dus een huisarts.

Ik ben 1.68 en Stephan’s pappa geloof ik rond de 1.84 ofzo.
Verder heb ik twee behoorlijk lange broertjes.
De twee kids van mijn vriend zijn trouwens ook niet echt klein ofzo.

Verder ben ik het met je eens dat het CB erg goed is in overdrijven (en niet alleen het CB trouwens).
Maar ik heb wel met eigen ogen die curve + de lijn gezien.

Nou ja, het zal wel hoor.
Pfff…gedoe allemaal…

P.S. toevallig viel het mij op dat hij de laatste tijden wel een wit koppie heeft. Witter dan vorige winter volgens mij.
Maar goed, behalve die oorontstekingen en regelmatig beetje koorts is ie levendig zat!

Gewijzigd door - Bieb op 09 Mar 2004 23:28:11

Hoi Bianca,
Goh wat vervelend zeg…Als je een keer in die molen zit,dan kom je er niet zo makkelijk meer uit.
Ik heb gelijk Niels zijn boekje erbij gehaald.Want bij ons zitten de kinderen ook allebei onderin.
Niels was 1 maand voordat hij 3 werd:12,7 kilo en 95 cm.Dus nog wel wat langer dan Stephan.
Bij ons is een soort gezegde,dat als je klein bent,je dan niet gnoeg schoppen onder je kont hebt gehad.
Maar dat lijkt me niet echt iets voor jou,he!
Sterkte ermee.
Groetjes Eljada.
P.s. ja volgens mij helpen vitaminepillen ook niet hoor!
Oh sorry.had een beetje te vluchtig gelezen vanmorgen(eigenlijk geen tijd,je kent het wel)
Maar van die schoppen onder zijn kont dat wist je dus ook hahaha.

Gewijzigd door - eljada op 10 Mar 2004 12:57:42

Hoi Bianca,

Hoe oud is hij ook weer precies?? was Hij niet van Demi’s leeftijd??
Ze wegen namelijk exact hetzelfde en zijn net zo groot Demi is afgelopen week gemeten en gewogen bij de kinderarts…
Zo lang hij vrolijk en gezond is zou ik me niet druk maken, het zijn allemaal gemiddelden in die boekjes en het verschilt per kind hoor, kijk als jullie beide bv tussen de 1.60 en 1.70 zouden zijn dan kun je niet verwachten dat hij 2 meter gaat worden toch!!

Groetjes Nathalie
http://vrienden.clubs.nl/demi

Hoi Nathalie,

Stephan is van 23 juni 2001.
Demi is dus zo’n 3 weken jonger dan Stephan. Da’s niet veel verschil dus.

Maar je zei dat ze bij de KINDERARTS gemeten en gewogen is.
Ik neem aan dat dat niet is i.v.m. haar lengte
Doet de kinderarts er verder niet moeilijk over?
Maar misschien zit er bij haar wel steeds een stijgende lijn in en dat was bij Stephan nu dus niet het geval.
Nou ja, we doen wat we kunnen en verder niet hoor. Zou niet weten wat ik er verder aan moet doen hoor.

O ja, ik ben dus 1.68 en mijn vriend ruim 1.80.

Wat een gezeur! Sorry hoor, maar laat je niet gek maken.
Natuurlijk moet je het in de gaten houden. Maar om nu metteen met de kinderarts te smijten? Vind het wel snel hoor.
Lekkere huisarts (ze loopt op het cb rond dus zou haar maar met een korreltje zout nemen).
Ik vind de tip om extra jus te geven ook buiten proportie. Dat lijkt me niet bepaald goed. Je kunt hem toch niet laten groeien met vet?!? Ze kunnen niet zonder maar je legt nu wel een basis. Door extra vet worden wel vetcellen gekweekt. Die zal hij in zijn latere leven alleen maar opvullen (van mijn zus geleerd, die is dieetkok).

Ik heb voor Lucas wel eens een pannekoekje gebakken ipv brood. Dat ging ook best goed.

Sterkte en nogmaals:
Laat je niet gek maken!

Groetjes Mim

Hoi Bianca,

Nee Demi loopt niet bij de KA voor haar groei want ze groeit gewoon redelijk normaal, ik zal zo wel een verslagje typen, het is nogal een lang verhaal dus ff geduld

Groetjes Nathalie

Hoi Bianca.
Weet je wat ik ook altijd een beetje raar vindt van het C.B.?
Ik snap niet dat eerst constateren dat er iets “mis” is,in hun ogen dan,en dan moet je over drie maand terug komen.Dus zit je als moeder zijnde,nog 3 maanden in de stress.
Ik heb ook al zo vaak meegemaakt dat je dan de volgende keer terugkomt en dan weten ze niet eens meer wat ze de vorige keer hadden gezegd.Zo van Kinderarts???Nou dat lijkt me niet nodig.
Net of je het zelf had bedacht.
Ik bedoel ermee te zeggen dat ik vindt dat als het nu niet goed is,ze hem ook nu hadden moeten doorsturen.Waarom nog 3 maand wachten?Hij gaat echt niet ineens 10 cm en 2 kilo aankomen in 3 maand hoor!
Of wel dan!
En jij zit ondertussen maar te bedenken of je iets niet goed doet,of dat hij niet goed eet ofzo.
Altijd dat vage gedoe van die lui…pfff ik heb het er niet meer zo op.Maar dat wist je natuurlijk al wel.
Groetjes Eljada

nou bieb ik zou me er niet druk om maken hoor je kan hem slecht uitrekken klein maar fijn nou komt van zelf wel goed hoor tanja is met 2jaar en 5maanden geweest en toen woog ze 13.90 en der lengte is 93centimeter langlijf en korte benen ach ja ik laat het cb ook maar kletsen hoor ik vindt het wel goed het is omdat het er bij hoord nou zo als ik lees eet stephan genoeg om te groeien toch maak je maar niet druk hoor

gr marielle

Ja, zo zie ik het ook wel hoor!
Dat ze ons dan nu wel doorgestuurd hadden.

Maar het is gewoon een beetje irritant.
Je hebt liever dat ze zich geen "zorgen’ maken om je kind en dat ze gewoon tevreden zijn.
Maar nogmaals: ik weet dat het cb goed is in overdrijven.
En het is heus niet zo dat het me nou de hele dag bezighoudt hoor!
Maar toch…
Pff…gezeik allemaal! Sorry hoor.
We wachten wel af.

En als ze over 3 maanden vinden dat hij wel naar de kinderarts moet omdat hij niet genoeg gegroeid is, dan moet dat maar.
Kan moeilijk weigeren!!
Moet daarvoor toch teveel denken aan verhaal van Armanda en kinderbescherming.
Voor je het weet worden we daar dan ook op “gepakt” zeg, dat we ons kind niet naar de kinderarts laat gaan ondanks advies van CB.
Dank je wel!
Dat zie je maar bij Armanda.

Net als met Logopedie en Audiologisch Centrum.
Vanmorgen dus naar logopedie geweest en zij vind verdere behandeling nu niet meer nodig.
Hij is zo goed als bij!
Hij heeft een jaar spraak-achterstand in bijna 2 maandjes ingelopen!!!
Maar TOCH moeten we nog naar dat Aud. Centrum.
Kan ze nu wel afbellen natuurlijk, maar ook daarbij denk ik weer aan verhaal van Armanda.
Liever een keertje nog daar naartoe (voor niks, voor mijn gevoel) dan dat we er ooit misschien gezeik mee krijgen dat we ons zoontje daar “weggehouden” hebben.
Maar nodig is het niet in principe (dat we nog een keer daarvoor naar Zwolle moeten).

Maar goed, wij zijn in ieder geval lekker super super SUPER TROTS op die kleine man van ons!
Hij zegt nu al 4 en soms 5 woord zinnen!
Gaaf joh!

Groetjes, (een erg trotse) mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 11 Mar 2004 13:07:47

Heeeee, goed hoor, spraakachterstand ingehaald!
En laat het cb maar naar de kl*te lopen!
Mochten ze toch beginnen over kinderarts dan kun je toch best in discussie gaan. Vraag je evt of je eerst langs huisarts mag.
En inderdaad, kan best zo zijn dat ze het volgende keer al weer vergeten zijn. Ik heb het vaker gehoord!

Groetjes Mim

Hoi,

Volgens mij moet je dan zowiezo eerst langs de huisarts om een verwijsbrief te halen.
Zo ging dat tenminste wel toen het cb ons adviseerde om naar logopedie en aud.centrum te gaan.
We laten hem ook echt niet allemaal onderzoeken ondergaan als we denken dat dat totaal niet nodig is hoor!

Hoe werkt dat bij zo’n kleintje de logopedie daar ben ik erg benieuwd naar bianca?
Lijkt me nl best moeilijk om ze al woordjes en zinnen te leren…

Groetjes Nathalie

Hoi Nathalie,

Demi was net zo oud als Stephan ongeveer hè?
Wij vroegen ons ook af wat ze in godsnaam met zo’n klein kind kunnen bij logopedie.
Stephan was toen zelfs nog jonger, want die is daar in oktober mee begonnen (hij was toen dus 2 jaar en 4 maanden).

Maar ze doen dus alles spelenderwijs.
Het duurt maar een half uurtje elke keer.
Onze logopediste speelde een beetje in op waar Stephan’s interesse naar uit ging.
Dus als hij ondertussen uit de kast een doosje met domino-plaatjes had gehaald ofzo, dan ging ze bij hem op de grond zitten spelen.
Ze liet dan de plaatjes zien en zei heel duidelijk het woord.
Ze wees daarbij op haar mond, zodat Stephan kon zien hoe ze het woord vormde.

Ook als hij met bijv. auto’s wilde spelen ging ze daarop in.

Er was nooit sprake van dwang ofzo.

Het is bij zo’n jong kind gewoon nog heel moeilijk, maar het kan zeker wel nut hebben.

Het bestond bij ons dus voornamelijk uit spelenderwijs laten zien hoe je de klanken vormt met je mond.
Ook deed ze weleens een spelletje door “gekke bekken” te trekken.
Bijv. de letter “O” (en dan heel overdreven een O maken met je mond) en glimlachen met je mond, de lippen tuiten etc. etc. etc.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel van je!

Is er nu trouwens definitief sprake van dat ze naar logopedie moet?