Stephan heeft bronchitis

Vanmiddag dus naar de huisarts geweest omdat hij al 2 weken hoest en vorige week ook al koorts had.
Sinds gisterenmiddag had hij opnieuw koorts.
Vanmorgen gemeten en kwam uit op bijna 41 graden.

Huisarts heeft alles ff gecheckt bij hem.
Over zijn longen zei hij dat het "piept als een gek"
De rest was wel goed.
Maar hij heeft dus bronchitis wat “schreewde om antibiotica”

Dus…dat heeft hij nu al 1x ingenomen.
Hopelijk werkt het weer snel, zo zielig is het

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Beterschap lieve Stephan!!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)
.

och arme knul
Hopen dat het snel aanslaat.
beterschap

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

heel veel beterschap knuffels,en hoop dat je snel op knapt

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Mijn oudste is ook bijna een hele week ziek geweest. Ik wens je jochie snel beterschap!

Achhhhhhh arm ventje, hopenlijk werkt die antibiotica gauw ( is meestal wel snel bij die kleintjes toch ?)
Hoop dat je je morgen beetje beter voelt Stephan, dikke knuf van ons.

Arme Stephan!
Ik hoop dat de AB-kuur aanslaat. Blijft ie dan (tijdelijk) bronchituspatient. Weet eigenlijk niet zo goed wat bronchitus is, kunnen ze daarover heen groeien of geneest een ab-kuur het al?
Moet ie niet puffen met ventolin ofzo?

arme stephan .hopenlijk wordt je gauw weer beter .tanja had een tijdje terug ook bronchitis .en met ab werd ze weer beter .hoop ook voor jou stephan .dikke knuf van ons

groetjes marielle mama van
10-10-01

quote:
Blijft ie dan (tijdelijk) bronchituspatient. Weet eigenlijk niet zo goed wat bronchitus is, kunnen ze daarover heen groeien of geneest een ab-kuur het al? Moet ie niet puffen met ventolin ofzo?

Hij hoeft niet te puffen ofzo.
Maar verder weet ik eigenlijk ook niet zo heel veel over bronchitis.
Volgens mij is het na zo’n ab-kuur wel gewoon over (net als bij Tanja van Marielle)
Stephan heeft 1x eerder bronchitis gehad, toen hij net 4 maandjes oud was (tijdje geleden dus al )
Maar da’s volgens mij gewoon toeval.

ach die Stephan!
Nóg meer kusjes dan maar!!!

Groetjes Mariska
Mama van Lindsay, Tess, Melanie, Julia, Nathalie & Malin

Oe bah wat vervelend.
Gelukkig helpt ab meestal snel!!!

Beterschap kleine vent!

Tessie

Bronchitis is een ontsteking van het slijmvlies van de vertakkingen van de luchtpijp of bronchiën. Als de bronchiën ontstoken zijn en/of geïnfecteerd, wordt er overtollige slijm aangemaakt, waardoor de luchtstroom de longen in en uit beperkt kan worden.
Acute bronchitis is gewoonlijk een kortdurende ziekte die veelal het gevolg is van een zware kou of een virus infectie en wordt gekarakteriseerd door hoesten met slijm (sputum), pijn midden op de borst, soms koorts en een lichte vorm van kortademigheid.
Chronische bronchitis wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een slijmveroorzakende hoest gedurende drie maanden per jaar of in twee opeenvolgende jaren zonder dat een onderliggend ziekte de hoest kan verklaren. Mensen met chronische bronchitis hebben ook in uiteenlopende mate ademhalingsmoeilijkheden. Regelmatig hebben deze mensen infecties of ontstekingen in hun longen krijgen die hun ademhalingsmoeilijkheden verergeren. Chronische bronchitis kan gepaard gaan met chronische luchtwegobstructie (luchtwegvernauwing).
Deze term geeft aan dat het hoofdprobleem de moeilijkheid is om de lucht in en uit de longen te krijgen en dat dit de problemen met de ademhaling veroorzaakt. Chronische bronchitis kan vaak samenhangen met astma of emfyseem en is daarom vaak ook lastig te onderscheiden van astma en emfyseem.

Hoe krijg je bronchitis?
Acute bronchitis wordt bijna altijd veroorzaakt doordat er virussen in de luchtwegen komen en daar een infectie (ontsteking) veroorzaken. Het afweersysteem van het lichaam vecht tegen deze virussen, waardoor de zwelling toe neemt en de slijmproductie hoger wordt. In de meeste gevallen veroorzaken de virussen die verkoudheid veroorzaken ook acute bronchitis. Soms wordt acute bronchitis ook door bacteriën veroorzaakt, dit gebeurt vooral na een virus infectie zoals een verkoudheid.
Als de luchtwegen langere tijd geïrriteerd zijn, wordt er constant veel slijm geproduceerd, wordt het slijmvlies van de bronchiën dikker, krijgt men een prikkelende hoest, kan de luchtdoorstroming worden gehinderd en is er gevaar voor niet te genezen beschadigingen. De bronchiën vormen dan een ideale broedplaats voor infecties. Het roken is meestal de oorzaak van chronische bronchitis. Chronische bronchitis kan ook het gevolg zijn van een reeks aanvallen van acute bronchitis. Acute bronchitis kan overgaan in chronische bronchitis. Andere oorzaken zijn onder meer luchtvervuiling door verkeer, energiecentrales, verwarming en de industrievuil.

Hoe ernstig is bronchitis?
De meeste gevallen van acute bronchitis verdwijnen binnen enkele dagen tot een week. Ernstige gevallen kunnen ook zorgen voor algehele malaise (zich niet lekker voelen) en pijn op de borst. Chronische bronchitis begint met hele lichte klachten. Bij sommige mensen worden de klachten in de loop van de jaren steeds erger en deze kunnen zelfs zo ernstig worden dat ze het leven van de patiënten bedreigen. Chronische bronchitis gaat vaak gepaard met andere longaandoeningen, zoals longemfyseem.

Hoe lang duurt bronchitis?
Meestal verdwijnt acute bronchitis binnen enkele dagen tot een week zonder medische tussenkomst. Soms echter duurt de hoest in verband met acute bronchitis een aantal weken of maanden. Dit komt omdat het lang duurt voordat de ontsteking in de longen genezen is.
Chronische bronchitis is een aandoening die steeds erger wordt en waarvoor geen genezing bestaat. De klachten duren in het algemeen maanden achtereen. De klachten kunnen minder worden, maar dan opnieuw terugkomen, vooral in de winter. De klachten duren langer naarmate de aandoening erger wordt. Geleidelijk aan moet men voortdurend hoesten, wat 's morgens en bij vochtig koud weer erger wordt. Naarmate de chronische bronchitis langer duurt, komen luchtweginfecties steeds vaker voor.

Hoe wordt bronchitis behandeld?
Veel gevallen van acute bronchitis gaan uit vanzelf over zonder behandeling. Chronische bronchitis kan effectiever worden behandeld als het in de vroege stadia van de ziekte wordt vastgesteld. Er bestaat geen genezing tegen chronische bronchitis, maar er zijn verschillende soorten medicijnen die helpen om de ontsteking onder controle te houden en de klachten te verlichten.

De luchtwegverwijders zijn medicijnen die worden voorgeschreven om de spieren van de luchtwegen ontspannen, waardoor het gemakkelijker wordt om de longen te vullen en te legen. De luchtwegverwijders helpen om de bronchiën te verwijden en het slijm te verwijderen. Deze medicijnen worden gewoonlijk toegediend met een inhalator.

De slijmoplossers (mucolytica) zijn medicijnen die slijm in de luchtwegen verdunnen of losser maken, waardoor het gemakkelijker kan worden opgehoest. Deze medicijnen kunnen ook worden gebruikt om chronische bronchitis te behandelen.

Blijvende klachten en een ernstigere vorm van de ziekte worden behandeld met ontstekingsremmende medicijnen, corticosteroïden genaamd. Deze worden meestal toegediend met een inhalator.

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Thanx
Had nog ff geen tijd gehad om het via google op te zoeken.

Zat me trouwens te bedenken dat hij in september, oktober en november ook non-stop gehoest heeft (zelfde soort hoest als nu)
Alleen had hij er nooit koorts bij toen.
Wie weet was het toen al bronchitis.
Vind het een beetje stom van mezelf dat ik toen nooit ff naar de huisarts geweest
ben

Gewijzigd door - Bieb op 17 Mar 2006 09:06:24

dat zijn maanden waar het kan optreden idd,heb ik toen met dylan gehad met astma
die maanden waren gewoon erg,vochtig enzo dat kan die luchtwegen niet hebben

is mij toen uit gelegd,maar soms merk ik het aan beide hoor in die maanden dat zze toch beetje piepen

Bianca,Dylan & Kaitlyn

en heeft stephan goed geslapen vanacht ???

10-10-01

quote:
en heeft stephan goed geslapen vanacht ???

Nee Helaas niet.

he bah niet leuk .dat tanja die bronchi had ,heb ik ook haar hooft eind omhoog gedaan .of had je dat al .balen twee zieken kindjes .beterschap

10-10-01

bieb echt balen met
2 zieke kleine kindjes.

heel veel beterschap.

groetjes katinka

Ach bieb toch. .
zit niet mee

Groetjes Mariska
Mama van Lindsay, Tess, Melanie, Julia, Nathalie & Malin

Tsja, 2 kindjes met allebei bronchitis…kon niet uitblijven natuurlijk dat Stephan Kaya zou aansteken.
Vervelend is het natuurlijk wel.
Nou maar hopen dat de peniciline gauw aanslaat