Stephan consultatiebureau geweest. Doorverwezen

Vanmorgen moest Stephan naar het consultatiebureau voor de jaarlijkse controle (als ze 1 jaar zijn hoef je meteen een jaar lang niet meer te komen. Was dus erg nieuwgierig naar lengte en gewicht etc!)
Maar goed, hij is nu dus 2 jaar en 3 maanden, is 87,5 cm lang en weegt 11,9 kilo.
Niet echt groot voor zijn leeftijd, maar geen probleem verder. En zelf vind ik het ook helemaal niet erg. Ze worden al snel genoeg groot!!

Maar met zijn spraak vonden ze hem toch wel achterlopen. Hij zegt alleen: pappa, mamma, opa en bah.
Ook als je hem “uitdaagd” (zo van: wat bedoel je dan, hoe heet dat dan) zegt hij het niet.
Hij “hummmmt” heel veel, zoals ze dat noemen.
Nu willen ze dus dat hij naar een logopediste gaat en naar het audiologisch centrum.
Vanmiddag om 3 uur hebben we een afspraak bij de huisarts, want die moet ons uiteindelijk doorverwijzen.
Nou heb ik het niet altijd zo met onze huisarts (heb het gevoel dat hij regelmatig vindt dat ik me onterecht zorgen maak, ook toen met die oor-ontstekingen) maar gelukkig heb ik een briefje van het consultatiebureau.
Daarin staat dat zijn taalbegrip goed is, de 4 woordjes die hij zegt, dat hij verder alleen “hummmt” en dat hij 2x negatief scoort op het van Wiechenschema.
Wat dat laatste inhoud weet ik niet helemaal eigenlijk.
Zal het eens aan de huisarts vragen straks.
Met audiologisch centrum neem ik aan dat ze bedoelen dat ze zijn gehoor testen.
Nou ja, ik hoor het zo wel.

Is er trouwens iemand die hier ervaring mee heeft?
Waarvan het kind op die leeftijd ook logopedie heeft gehad en/of naar het audiologisch centrum is geweest?

Groetjes, Bianca

Nee, heb ik gelukkig geen ervaring mee.
Ik weet wel dat je niet meteen jezelf te veel zorgen moet maken.
Heb een collega en die kinderen praten ook heel laat, maar toen kwam ook meteen alles eruit.
Sterkte bij de huisarts, enne… we horen het wel denk ik

Groetjes Mim

Ik maak me inderdaad niet teveel zorgen.
Voor hetzelfde geld “speelt hij op save” en gaat hij pas praten als hij zéker weet dat hij het kan.
Toch vindt ik het wel fijn dat zijn gehoor voor alle zekerheid getest wordt.

Je hoort het als we bij de huisarts geweest zijn!

Groetjes, Bianca

Nou, de huisarts reageerde in ieder geval geinteresseerd, dat scheelt alweer.
Hij was ook van mening dat Stephan nog wel erg weinig praat voor een kind van zijn leeftijd.
Het schijnt een heleboel oorzaken te kunnen hebben (door concentratie-problemen, slechthorendheid, psychisch etc. etc.)
Maar goed, we hebben besloten om eerst eens naar de KNO-arts te gaan.
Die kan hem dan helemaal onderzoeken en het “mechanische” even nakijken. Of hij dus geen problemen heeft met zijn oren, amandelen etc.
Die afspraak hebben we voor volgende week vrijdag.
Als blijkt dat dat allemaal goed is, wil de huisarts kijken of een logopediste misschien kan helpen.
Dus…afwachten maar.
Zal je zien dat hij volgende week de oren van ons hoofd kletst, hahahaha
Nee hoor, dat denk ik dus niet.

Groetjes, Bianca

He jeetje, hou ons op de hoogte…

en sorry heb geen ervaring met “gezonde” bij audiologisch centrum wil met mijn broer toen maar ja das heel wat anders… en met me zelf maar ja ik was toen 16 jaar ook heel wat anders

Tries

Liefs Tries

Hoi Armanda,

Ze zeiden bij het consultatiebureau dat zijn taalbegrip goed is. Daar ben ik ook wel van overtuigd. Als ik bijv. een boek met plaatjes voor me heb en ik vraag aan hem: waar is het vliegtuig, de stoel, de kapstok, de jas, de appel etc. dan weet hij dat feilloos aan te wijzen.
Hij weet heel gauw hoe iets heet en onthoud dat dan ook.
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat we naar een audiologisch centrum moeten.
Eerst gaat de KNO-arts hem onderzoeken.

Maar praatte jouw zoontje dan ook heel laat pas?
En merkte je dan niet dat hij redelijk doof was?

Daar ben ik heel benieuwd naar.

Groetjes, Bianca

Maar Sylvan praatte dus al wel? (omdat je zegt dat hij met 2,5 jaar al alle kleuren kon benoemen).
En je zegt dat je achteraf wel door had dat hij niet goed hoorde.
Uit wat voor dingen bleek dat dan? Waaruit kon je dat merken (achteraf bekeken).

Stephan ademt trouwens volgens mij niet door zijn mond.
Maar goed, hij hoeft natuurlijk ook helemaal niet hetzelfde te hebben.
Wie weet heeft hij een uitstekend gehoor en komt het gewoon door wat anders dat hij zo laat praat.
Ik heb laatst bijv. ergens gelezen dat kinderen die heel perfectionistisch zijn, ook vaak later gaan praten: als ze zeker weten dat ze het ook kunnen.
En Stephan is dus al vanaf dat hij heel klein is ontzettend perfectionistisch.
Dat is gewoon opvallend.
Alle potloodjes moeten recht naast elkaar liggen, alle autootjes altijd precies op een rij etc. etc. (wil trouwens niet zeggen dat hij er nooit een bende van maakt hoor, helaas.Haha

Ik herinnerde mij jouw verhaal over Sylvan trouwens nog wel een beetje, wist alleen niet meer de details.

Groetjes, Bianca

Oké, dan stel ik je alvast een vraagje in de tussentijd (alweer?)

Hoe oud was Sylvan nou toen hij echt ging praten? Zei hij ook nog maar 4 woordjes toen hij net als Stephan 2,3 jaar was? Of weet je dat niet meer precies?
En Sylvan heeft toch geen pdd nos?

Stephan in ieder geval niet. Dat weet ik zeker.
Hij heeft helemaal niks van autisme of iets aanverwants in zich zitten om het maar zo te zeggen.
Hij is gewoon best “open” naar naar mensen toe (tot ze te dichtbij komen, hahaha!) en op zijn tijd vind hij het leuk om iedereen te entertainen: dan gaat hij zich een partijtje uitsloven!!! Ook als andere mensen ergens om moeten lachen, dan gaat hij heel nep meelachen (lachen joh!).
Dus voor pdd nos of autisme ben ik echt niet bang.
Ik hoor hoor het wel van je (p.s. was je nog op tijd?)

Groetjes, Bianca

Ja, het klopt dat ik ADHD heb.
Dat ga ik dus ZEKER niet te gauw zeggen tegen welke arts dan ook die Stephan onderzoekt.
Stephan heeft natuurlijk wel 50% kans dat hij het ook heeft (doordat ik het heb, het is erfelijk) maar het hoeft natuurlijk helemaal niet!
En tot nu toe merk ik in dat opzicht niks aan hem.
Maar goed, hij is ook nog erg jong om daar eventueel nu al wat van te merken.

Ik ben in ieder geval blij dat we naar de KNO-arts gaan.
Daar wilde ik toch al heen omdat hij toen veel oor-ontstekingen heeft gehad, regelmatig verkouden is, vaak een slechte adem heeft (wat ook door amandelen schijnt te kunnen komen)en natuurlijk omdat ik zelf vanaf mijn tweede tot mijn ong. tiende jaar heel veel problemen met mijn oren heb gehad (chronische oorontstekingen, buisjes in mijn oren etc.).
Stephan heeft door mij een iets verhoogde kans dat hij daar ook last van kan hebben.
Het hoeft natuurlijk helemaal niet hoor!
Dat besef ik heel goed.
En ik maak mij ook totaal niet druk!
Maar het is wel fijn dat het nu nagekeken wordt om al die redenen die ik net genoemd heb.

Groetjes, Bianca

Nou, Stephan is net dus bij de KNO-arts geweest.
Hij kon niks ontdekken.
Geen vocht achter zijn oortjes en ook zijn amandelen waren goed.
Wel kwam er uit één oortje wat vuil.

Nu gaat de KNO-arts een brief sturen naar het audiologisch centrum in Zwolle en dan krijgen wij van hun een oproep wanneer we daar moeten komen.
Hij krijgt daar allemaal testen om te kijken of hij goed hoort etc.
Hoe het precies gaat weet ik niet, aangezien ik er nog nooit geweest ben.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we daar een afspraak hebben.

Groetjes, Bianca

He, klinkt allemaal wel heel erg vervelend.
Maare, kan het ook niet gewoon zijn dat hij wat later is met praten?
Omdat het allemaal meteen zo heel serieus klinkt, met zo’n audiologisch centrum enzo.

Nou, in ieder geval hoop ik dat je daar snel terecht kunt. Je kunt het maar gehad hebben, weet je ook meteen of er inderdaad iets aan de hand is ja of nee.

Groetjes Mim

Ben het helemaal met jouw berichtje eens.
Ik vind het ook nogal “vervelend” klinken, net alsof er heel wat aan de hand is.
En voor hetzelfde geld is hij inderdaad gewoon later met praten.
Maar ja, zowel het consultatiebureau als de KNO-arts vinden dat het verstandig is.
En wie weet, stel dat er wel een reden is voor dat late praten, dan weet ik het liever zo snel mogelijk. En niet pas volgend jaar ofzo.
Ik hoop ook dat we de oproep snel krijgen, want ik ben best nieuwsgierig hoe dat allemaal gaat daar, en wat de uitkomst is.

Groetjes, Bianca

Heb vanmorgen gebeld met het Audiologisch Centrum en nu blijkt dat het ongeveer 4 weken duurt vooordat Stephan daar terecht kan voor die testen.
VIER weken…pffff (haha!)
Ik weet dat het erger kan hoor, voor hetzelfde geld hadden we nog 8 weken moeten wachten.
Maar toch…vier weken…een maand…dat wordt geduld oefenen!!
Echt wat voor mij (maar niet heus)
Maar goed, dan is hij dus 2 jaar en 4 maanden.
Benieuwd of hij dan toevallig wat meer zegt of dat het hetzelfde blijft als nu.

Groetjes, Bianca