Steeds ruzie om speelgoed tip gevraagd

hallo

ik heb twee dochters van bijna 4 en bijna 6 jaar.
ze hebben een hele periode gehad dat ze constant ruzie hadden om het speelgoed.
ze hebben allebei dezelfde interesse,

nu ging het weer een tijdje goed en konden ze samen goed delen, maar sinds twee dagen is het weer zover, dit is van mij, ik was er mee aan het spelen.

hoe doen jullie dat.

ik loop met het idee, om alles een merkje te geven van wie wat is.
ik word er zo zat van.

en hebben jullie ook speelgoed beneden staan.
wij wel, maar kan ook weer niet alles beneden zetten, maar wat beneden staat spelen ze niet mee, en moet weer alles van boven gehaald worden.
hoe doen jullie dat?

groetjes henny

Misschien moet je het even bij de goede rubriek zetten: kids tussen 4 en 6 jaar. Dit is het peutergedeelte.

Persoonlijk zou ik het speelgoed niet gaan merken. Dan ga je voor mijn gevoel mee in het gedrag van je dochters. Ik bedenk dit maar hoor, ik heb maar 1 kindje dus heb het probleem zelf niet.
Maar ik vind wel dat ze het in principe samen op moeten lossen. En als het te bont wordt mogen ze lekker apart op hun kamer gaan spelen?!

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Ik zou het speelgoed ook niet gaan merken. En ik zou ook geen politie-agent gaan spelen.

Er komt een tijd dat ze moeten leren delen en dat ze moeten leren zelf conflicten “uit te vechten”.

Mijn meiden zijn 7 en bijna 6. Als ze hier ruzie maken om speelgoed en ze komen er echt niet uit (want soms is het met een minuut opgelost) dan stuur ik ze naar boven (zonder het betreffende speelgoed natuurlijk) en dan mogen ze het daar samen even uit gaan praten en ze mogen weer naar beneden komen als ze weer goede vriendinnen zijn en als ze een oplossing bedacht hebben.

Werkt als een tierelier! Soms zijn ze met 5 minuten weer beneden, en andere keren duurt het misschien wel een half uur.
Maar dan leren ze wel dat ze zelf conflicten moeten oplossen. Ik kan niet tot ze volwassen zijn gaan lopen scheidsrechteren.

Groetekes, Sje

Oh ja, wat betreft speelgoed boven en speelgoed beneden. Ik zou dat lekker rouleren. Dus eens in de maand ofzo wat speelgoed wisselen. Een en ander naar boven transporteren en een en ander naar beneden transporteren. Dan blijft speelgoed interessant.

Groetekes, Sje

bedankt voor de reacties.
speelgoed merken zie ik maar van af.

vanavond zatten ze weer heerlijk samen te spelen met het speelgoed waar ruzie over was.

dat rouleren doe ik juist ook, maar ze willen elke keer net met het gene spelen wat boven staat.

en nog even een vraagje. mijn jongste word dus bijna 4 jaar en mijn oudste begint nu al dat ze ook kadootjes wil en dat ze het niet eerlijk vind dat haar zusje wel kadootjes krijg.
heb het al vaak uitgelegd hoe dat zit met verjaardagen, maar ze blijft het niet eerlijk vinden.
nu mag ze zelf ook wat kopen voor haar zusje, gelijk zei ze dan koop ik wel iest wat ik niet leuk vind. natuurlijk ben ik wel de eindbeslisser.

hebben jullie kinderen dan ook wel eigen speelgoed, dus wat ze voor hun eigen krijgen op de verjaardag of sinterklaas, want dat is bij mij dan wel zo, en dat staat dan ook op hun eigen slaapkamers.

groetjes henny

Ja tuurlijk hebben ze hier eigen speelgoed.

Wat betreft ook cadeautjes krijgen op de verjaardag van een zusje of broertje, dat is hier absoluut uit den boze! Moet ook niemand proberen om voor het niet-jarige zusje een cadeautje mee te nemen!

De jarige krijgt cadeautjes en het andere kindje komt op de eigen verjaardag aan de beurt. En als onze jongste zou zeggen dat ze voor haar bijna jarige zus iets uit zou zoeken wat niet leuk is, dan ging ze helemaal niet meer mee naar de winkel en kocht ik zelf iets leuks wat de jongste dan cadeau mag geven.

Eens kijken hoe snel ze op haar opmerking terugkomt! Maar mooi dat ik hier de regie niet over laat nemen door een van de kinderen! Als ze elkaar het leven zuur willen maken doen ze dat maar als ze het huis uit zijn maar niet zolang ze nog thuis wonen!

Groetekes, Sje

Dus ruzie maken over speelgoed gaat nog heeeeel lang door…mmmmmmmmmm had gehoopt dat het over een tijdje over zou zijn maar niet dus.
Wat Marijn heeft wil Dion en wat Dion heeft wil Marijn. Wordt er soms gek van. En die kleine is even erg met zijn net 1 jaar. Tjonge wat een karakter kan een kind dan al hebben zeg.
En het is bij ons voor beide nog moeilijk uit te leggen roep wel de hele dag samen spelen, samen delen en Marijn zegt mij ook keurig na maar ja zeggen en doen is wat anders