Stagiaire alleen met kinderen

Wat ik steeds vaker hoor is dat gastouders de kindjes alleen laten met een stagiaire… wat is jullie mening daarover? De gastouder gaat dan even een boodschapje doen of is even een uurtje weg. Vaak doen ze dat tussen de middag als de meeste kindjes op bed liggen. Ik kwam laatst een gastouder tegen bij de kapper…tussen de middag.
groetjes

Ik vind dat absoluut niet kunnen. Ook al liggen kindjes op bed, ook dan kan er van alles gebeuren.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ik vind dit ook niet kunnen. Als stagiaire ben je extra en niet als volledige kracht (niet onaardig bedoeld). Als er iets gebeurd met een van de kinderen ben je denk ik ook niet eens verzekerd. En naar de kapper ga je in je vrije tijd toch.
Maar je hoort het heel vaak dat stagiaires volledig worden ingezet of soms om stagiaires draaien en dit in verschillende takken van de zorg.

Je moet zeker de kans hebben om je te ontplooien en te laten zien wat je kunt maar dan moet een begeleider wel aanwezig zijn anders kunnen ze je nog niet beoordelen.

Dit mag niet. Op morgan der kdv hebben ze ook wel eens een stagaire en afhankelijk van welke opleiding en hoe ver ze is krijgt ze taken, maar ze is niet 100% inzetbaar en volwaardig leidster. Er moeten het normaal aantal leidsters aanwezig zijn. Dat zal bij een gastouder ook zijn. Overigens vind ik het alleen raar dat een gastouder een stagair heeft gezien de meeste gastouders zelf nog geen opleiding og certificaat hebben, hoe kunnen ze dan een erkend leerbedrijf zijn.

Groetjes,

Michèle

Ik vind het ook nogal gemakzuchtig van de gastouder om op die manier te handelen.
Je bent toch gastouder dus hoofdverantwoordelijk en in de tijd dat je de kindjes opvangt moet je er gewoon zijn, andere dingen doe je maar in je eigen tijd. Nee absolutely not done… kan echt niet hoor…

Dat gastouders stagiaires kunnen hebben is inderdaad iets nieuws.

Onze gastouder heeft ervoor bedankt, voor die stagiaires bedoel ik.
Mocht ze dat wel doen, dan mag dat wat ons betreft wel.
Maar, als we merken dat de stagiair er alleen voor staat, dan zijn we weg.

M.

Voor mij ook iets nieuws.
'K vind het gewoon niet kunnen…
Toen ik vroeger als stagair in een kinderdagverblijf stond
en de verantwoordelijke van het groepje ging even buiten,
dan werd er iemand aangeduid in de kamer ernaast waar ik onmiddelijk om hulp kon moest er iets gebeuren.
En die persoon werd dan ook ingelicht dat ik er even (echt maar heel even!) alleen voor stond.
Zo kan het nog wel door de beugel vind ik.

Groeten
Tanja

Ik vind dit ook echt niet kunnen.
Naar de kapper gaan terwijl die kindjes alleen bij een stagair zijn vind ik echt belachelijk. Het gaat wel om kinderen!!
En daarbij ik denk niet dat mijn baas er blij mee is als ik in zijn tijd mn haar laat knippen.

Groetjes Suzanne

Apart …
Ik ben zelf nog student , en loop stage in de zorg!
En ja, ik heb ook wel eens alleen op de groep gestaan, maar dit waren echt noodgevallen … Ik zit in me laatste jaar & liep daar ookal bijna een vol jaar stage, wist dus echt wel waar ik mee bezig was.
Wel heb ik toen meteen de dienstdoende leidinggevende gebeld, dat ik alleen op de groep alleen wilde staan als ik een backup kreeg van een andere locatie. Die daarbij ook de medicijnen enzo kwam geven, want daar wilde k dus niet aan beginnen. Je zou maar een verkeerde combinatie geven of iets dergelijks.

Ik vind het zelf persoonlijk heel belachelijk dat een gastouder een stagiaire alleen zou laten bij haar thuis om na de kapper te gaan!
Waar is het verantwoordelijkheids gevoel? Je kan niet zeggen tegen de kapster als ze de schaar in je haren zet: oh pardon ik moet gaan, het gaat thuis even niet goed! Já, ik hoop dat ze dit natuurlijk wel doet, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk …

Ook vind ik dat er altijd heel makkelijk omgesprongen word met het alleen staan op een groep: alsof er geen moreel geweten is?!
Ik ben echt de enige op mijn vorige stage die zei: ik sta op overhand, ben dus de 3e dienst, soms merkte ik daarbij dat ze het vervelend vonde dat ik niet gewoon een dienst wilde opvangen! Maar bleef altijd bij mn standpunt, kzit in me leerbaan, en kzou niet willen dat er iets fout gaat waardoor ik zelf voor de rest van me leven me schuldig zou voelen, omdat er iets met een cliënt of kindje of … is gebeurd omdat ik de werkzaamheden/zorg nog niet voldoende beheerste!

Nayaro - Danil / 14 September 2008

Kom zeg, ik mag onder mijn werk ook niet naar de kapper. Laat staan als er thuis kindjes bij een stagaire zitten. Je kiest ervoor om dit te doen, dan ga je na werktijd maar mooi naar de kapper. En hoe kun je nu een stagaire beoordelen als je er zelf niet bent ? pffff heel onverantwoord ook, want er zal maar iets gebeuren…brrrrr
maar goed, ik wist ook niet dat het uberhaupt bestond.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Sjonge wat een reacties…wel fijn. Ik voel het zelf net zo…

Ik heb nog wat info opgezocht…:vanaf 18 jaar mag iemand gastouder zijn…wel met de juiste papieren.

Ik denk dat de leeftijd van de stagiaire meespeelt en wat een stagiaire aankan. Ook de hoeveelheid kindjes en hun leeftijd speelt een rol. Toch blijft de gastouder verantwoordelijk.

ik hoorde ook dat deze gastouders de stagiaire alleen laten , zodat ze hun eigen kinderen naar school kunnen brengen.
wat is jullie mening daarover?

bedankt voor jullie eerdere reacties.

quote:
...

ik hoorde ook dat deze gastouders de stagiaire alleen laten , zodat ze hun eigen kinderen naar school kunnen brengen.
wat is jullie mening daarover?

bedankt voor jullie eerdere reacties.

Daarvoor geldt precies hetzelfde.
Het is natuurlijk niet gezegd dat die school recht tegenover het huis, in dezelfde straat is.
Er kan van alles gebeuren.
Bedenk wat voor situatie je krijgt als die gastouder die “even” de kinderen naar school brengt (boodschappen doet, naar de kapper gaat, …) een ongeluk krijgt?!

M.

bedankt voor je reactie…

Ik ben zelfs van mening dat het verzekeringstechnisch niet kan en mag. Een stagiaire is hier niet bevoegd voor.
Daar zit dan ook het wezelijke verschil tussen een leerling en een stagiaire.
Je zou hier succesvol werk van kunnen maken, als je dat wilt.

M.A. Paschedag

uh… wel moeilijk… ik heb stage gelopen op een kdv en werd eerlijk gezegd ook weleens alleen gelaten… nu was dat wel alleen als er een leidster naar het toilet moest of dergelijke…

als je je opleiding via de bbl weg doet mag je dus wel volledig ingezet worden… ookal ben je nog bezig de papieren te halen. de eerste 2 maanden van die opleiding moet je boventallig ingezet worden… zodat er gezien kan worden of je een goede kracht bent… ik heb dus ook bbl gedaan en werd ook gewoon alleen op een groep gezet.

ik denk ook wel dat het heel erg aan de stagiaire ligt. een meisje van 16 heeft natuurlijk noooit het overzicht op een groepje kinderen (ookal doet ze het nog zo goed).

groetjes

pris