Spugen

Hoi allemaal,

Sem is nu sinds 2 weken over aan het stappen op flesvoeding. We zijn gestart met Nutrilon Standaard, maar die hield ie niet binnen. Nu zijn we een dikke week met de Omneo van Nutrilon aan de slag. Hij geeft niet elke fles wat terug, maar er zijn ook voedingen, waarbij hij zo spuugt, dat het over mijn schouder heen golft.

Ik heb al geprobeerd ‘rechtop’ te voeden ipv platliggend, ook tussendoor een boertje laten helpt niet altijd.

Vanmorgen was het weer zover. Op zijn babykamertje, het hele behang vol!! De middagvoeding daarentegen ging prima.

Wie o wie heeft hetzelfde meegemaakt en weet wat helpt??

Groetjes,

Kim en Sem

Hoi Kim,

Ons jongste dochtertje was ook een spuugbaby. Die deed ongeveer aan projectielspugen in competitieverband want het leek wel of ze elke keer verder weg spuugde.

Paar tips waar je misschien iets mee kunt:

• na de voeding een kwartiertje rechtop tegen je aan houden (handdoek ertussen!) voordat je hem neerlegt
  • niet teveel met je kindje bewegen na de voedingen (dus spelletjes doen zoals het kindje boven je hoofd houden etc.)
  • nutriton (gewoon te koop in supermarkt of bij drogist) of johannesbroodpitmeel aan de fles toevoegen. Dat maakt de voeding wat dikker en dan komt het ook minder makkelijk terug
  • het ledikantje aan het hoofdeind ietsje ophogen door iets telefoonboek-diks onder de pootjes te leggen
  • niet teveel voeding in een keer geven. Liever in wat kleinere etappes zodat het maagje niet overvol raakt

En verder heb ik goede berichten van anderen gehoord over osteopathie. Een osteophaat krijgt het met een aantal behandelingen voor elkaar dat het maagklepje (want dat werkt bij die kleine moppen nog niet altijd optimaal en daardoor komt er voeding terug) beter op z’n plekje komt/blijft en dan zou het spugen ook minder moeten worden en uiteindelijk zelfs moeten stoppen.

Hou verder de inhoud van de luiers goed in de gaten. Als het nog steeds gewone goede plas- en poepluiers blijven dan krijgt Sem in elk geval nog genoeg vocht. Worden het allemaal lichtgewicht luiers en merk je dat hij zelf ook in gewicht achteruit gaat trek dan aan de bel bij de huisarts of het consultatiebureau.

Sterkte met de kleine man!

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Bedankt voor je snelle reactie! Plassen en poepen gaat prima bij Sem en hij groeit als kool, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Het is alleen supervervelend voor onze kleine man, het komt op die momenten zelfs door zijn neus naar buiten!!

Gelukkig gaat het meestal goed!

Groetjes,

Kim en Sem

Ach gut, das sneu. Helaas voor jullie heb ik er verder geen ervaring mee.

Ik herken het dat er zelfs door het neusje voeding naar buiten komt. Erg zielig is dat.

Rond het jaar zijn over het algemeen al die kleintjes van het spugen af, maar het wisselt gewoon per kindje. Bij ons dochtertje heeft het een maand of 3-4 geduurd en toen was het ook zo ongeveer van de ene op de andere dag over. Heel vreemd! Maar wel fijn natuurlijk.

Goed om te lezen dat Sem goed groeit in elk geval. Dat is al een zorg minder.

Groetekes, Sje

Ik heb het zelfde gehad met mijn zoontje. Ik zit ook zo’n 2 weken op fles voeding inmiddels. Heb eerst Nutrilion gehad voor hem, ging die inderdaad van spugen en raakte er verstopt van. Nu heeft hij Friso Comfort, en dat bevalt me prima. Ook qua financieel gebied. Want friso is hier bij ons nog geen 10 euro en nutrilon omneo is 13 euro. En comfort is gewoon hetzelfde als omneo. Misschien een tip om eens te proberen?
En dat boertje… gewoon blijven proberen. Deem wil ook neit altijd een boertje laten. Dan gaat ie huilen omdat ie meer wil eten. Dan laatik hem gewoon huilen todat ik echt zelf ook goed merk dat er echt geen boertje dwars zit.
Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes,
Suzanne

Ook ik ben bekend met spuugbaby’s.
Eerst Stephan (in zeer extreme mate) en nu Kaya (iets minder)
Kaya krijgt ook Friso Comfort.
Wat ik alleen ff wil zeggen is dat ik de eerste (plusminus) 3 maanden ook dacht dat Kaya honger had.
Maar dat bleek niet zo te zijn.
De arts legde het als volgt uit: als een jonge baby zich niet prettig voelt of pijn heeft (krampjes) of zoiets, dan laat hij een behoorlijke zuigbehoefte zien.
Daardoor lijkt het alsof de baby honger heeft, maar zuigen geeft gewoon een soort troostend gevoel bij baby’s.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat bijv. Damian geen honger heeft hoor
Maar het zou dus zo kunnen zijn dat je denkt dat je kleintje honger heeft maar dat het slechts een sterke zuigbehoefte is.

(Kaya heeft dat heel erg gehad, wij dachten dat ze dus erge honger had (bleek dat ze krampjes had) We gaven haar daarom op een gegeven moment Friso voor hongerige baby’s. Daardoor kreeg ze nog méér krampjes en dus nog meer zuigbehoefte. Vicieuze circel dus Gelukkig zijn we toen vrij snel overgestapt op de Friso Comfort )

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

hoi naam genoot

ook ik herken het verhaal. Beau was 4 weken waar in het gewoon spugen in eens over ging in projectiel spugen was echt heel zielig. ook hield het poepen op.
hij had allemaal bellen uit zn mond leek letterlijk bellen blazen.

Ook sloeg hij met zn armen in een halve maan en begon heel erg te gillen. ik maakte me zorgen en trok aan de bel bij de HA alleen de bel werkte niet ik werd weggestuurd met neus spray eventueel verstopte neus.

Nacht ging voorbij waarin het heel moeizaam ging weer naar de HA weer terug gestuurd en dat ik me maar geen zorgen moest maken spugen was normaal. cb vond het raar en moest weer een afspraak maken tot in de avond van 18 april.

besloot ik niet te wachten tot de volgende dag om naar de HA te gaan ik ging regelrecht met mijn vriend savonds naar het ziekenhuis EHBO.

vond dat ze nu maar eens moesten kijken wat er was.

uiteindelijk werd hij geopereerd op 19 april toen 5 weken oud aan een polorushypertrofie ( vernouwing van uiteinde maagspier )

en nu is het spugen totaal gestopt en is het een tevreden mannetje geworden.

kortom wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar luister heel goed naar je eigen gevoel en als ze niet willen luisteren ga je gewoon naar ziekenhuis daar zijn ze je verplicht te helpen ze mogen babys niet weigeren

kim

Vervelend zeg. Ik heb hier (gelukkig maar) geen ervaring mee maar het lijkt met wel erg lastig. Nutrilon Omneo zou toch moeten werken, wij gebruiken dit ook maar dan voor moeizame ontlasting. En moet zeggen dat dit prima werkt.

Nou veel succes ermee en hopelijk gaat het snel wat beter.

Grt, Sabine

Sinds bijna twee weken zijn wij de gelukkige ouders van een schitterende dochter.
Alles gaat goed alleen drinken gaat matig.
Onze dochter drinkt voor zover ik in kan schatten ( het is onze eerste dus de onzekerheid is nog groot) erg gulzig en spuugt vervolgens met regelmaat van een klein beetje voeding tot een hele fles terug.
Nu hebben we op advies van het consultatiebureau Friso Comfort aangeschaft met johannesbroodpitmeel
Dit heeft zij nu een dag gebruikt en vervolgens na het drinken moest zij spugen maar het zij kreeg het niet omhoog gewerkt en leek wat benauwd daardoor.
Is dat niet slecht voor een baby? Bestaat de kans dan niet dat zij erin stikt omdat het te dik is om op te kunnen geven???

Wie heeft ervaring en helpt mij uit de bezorgdheid?

Eline,
Ik weet precies wat je bedoelt.
Onze dochter heeft ook gespugd vanaf het begin af aan en heb ook Joh.broodpitmeel door de voeding heen gedaan, maar deed maar anderhalve schep per fles. In het begin was het zelfs zo dat ze er diarree van kreeg en ik me ontzettend zorgen maakte. Wat betreft dat terug geven van voeding wat moeilijker gaat is wel logisch, maar houdt ze gewoon rechtop dan kan er niks gebeuren.
Succes

jullie reageren met zijnallen op een topic uit 2006