Spugen en krijsen na borstvoeding

Hallo,

Sinds 4,5 week ben ik moeder van een zoon. Ik geef hem borstvoeding. Bij mijn dochter heb ik 7 maanden borstvoeding gegeven en ik heb het altijd als heel fijn ervaren. Nu met mijn zoontje is elke voeding een gevecht. Hij ligt te drinken en laat dan plots los om keihard te gaan krijsen. Ik houd hem dan rechtop dan boert hij en spuugt hij. Vervolgens gaat hij door met krijsen en overstrekt hij zich. Ik leg hem weer aan en na een tijdje herhaalt zich dit weer. Ik dacht eerst dat het krampjes waren maar weet het nu niet meer. Word er heel onzeker van, zo is borstvoeding niet leuk natuurlijk. Slapen gaat steeds beroerder. De nacht begint heel redelijk, maar vanaf 5 uur is het kreunen en huilen, terwijl hij bijv. Om 4 uur nog voeding heeft gehad. Overdag sliep hij de eerste weken uren, maar nu is het vaak na een half uurtje al krijsen. Met heel veel sussen, slaapt hij nog weleens 20/30 min verder.
Herkent iemand dit?

Ik denk toch dat het krampjes zijn. Qua leeftijd zou dat ook heel goed kunnen.
Mijn dochter had dit ook heel erg. Heb je al infacol geprobeerd? Hielp hier heel erg goed. oOk hielp het goed om liggend te voeden. Zo krijgen ze niet zo snel een hele plons tgelijk binnen. Als je veel productie hebt is het misschien een idee om eerst een beetje te kolven zodat de druk er wat af is. En ff op je eigen voeding letten, alles wat kramp zou kunnen veroorzaken ff laten staan.
Hier hielpen deze tips heel erg goed.
Mijn zoontje had er ook nooit last van, die heeft 10 maanden bv gehad. Ik ben zelf wel blij dat ik niet zo vroeg al gestopt ben bij mijn dochter want inmiddels geef ik 6 maanden bv en gaat dat nog steeds prima.
Maar niet te lang doortobben hoor. Probeer deze tips een weekje en als dat niet helpt hulp inschakelen. want een baby die niet goed in z’n velletje zit is hartstikke zwaar en zielig.

Groetjes Ramona
Mocht dit niet werken dan zou ik de hulp van een lactatiedeskundige inschakelen. Dit word door de meeste zorgverzekeraars vergoed. Idd bv is harstikke goed maar het moet wel te doen blijven.

klinkt idd alsof hij heel veel ineen keer binnen krijgt, ligt hij bij de eerste slokken echt te klokken? dat had ik bij emma en sam ook, daar krijgen ze last van, dan is de tip om eerst even te kolven een goeie.
zp\ou het te maken kunnen hebben met iets wat je eet?
ik zou idd een lactatiekundige of het CB (maar ben niet zo over hun adviezen te spreken) bellen voor tips! zij zijn de experts.

succes
Gidget

Gebruik jij voor jezelf melkprodukten? Kan namelijk ook zijn dat-ie een stevige koemelk-allergie heeft. Dus als jij melk drinkt of melkprodukten gebruikt, even proberen wat het effect is als je die achterwege laat.

Groetekes, Sje

Het zou ook reflux kunnen zijn.
Zeker ook omdat het slapen slechter gaat.

Ik zou beginnen om zijn bedje bij het hoofdeinde omhoog te zetten.
(Wel het hoofdeinde bij de poten en niet het matrasje! Anders krijg je weer te maken met voorkeurshouding)

Hier ging het slapen ook slechter door de krampjes. Was met infacol en andere manier van voeden gelijk weer over. Mijn dochter spuugde ook veel door de krampjes. Toen die krampjes minder werden door de tips die ik gaf was het spugen ook over.
Ik maakte me toen ook heel erg onzeker of dat het geen reflux of kma zou zijn maar dat bleek echt niet nodig achteraf. Persoonlijk zou ik ff kijken of dat het idd echt geen kramp is tenzij er ook andere verschijnselen zijn zoals eczeem(vaak bij kma) en spugen in hele grote golven(zoals je bij reflux vaak ziet)
Als het niet beter word snel aan de bel trekken hoor want dan kan er idd meer aan de hand zijn. Maar vooral omdat het de eerste weken wel zo goed ging denk ik eerder aan kramp. Zeker dat drinken en steeds weer loslaten herken ik. Hier kwam dat door overproductie(ff zelf niet teveel drinken) waardoor zij dus veel tegelijk binnenkreeg en daar kramp van kreeg. Doordat ze steeds onrustiger ging drinken werd die kramp alleen maar beroerder. probeer ook zoveel mogelijk minimaal 2,5 uur tussen de voedingen te laten. Als je steeds gaat aanleggen om te troosten kan je de kramp ook erger maken omdat hij zo nog meer binnenkrijgt.

Groetjes Ramona

Bedankt voor de tips! Melkproducten gebruik ik al bewust niet. Infacol heb ik afgelopen week gebruikt, maar had niet het idee dat het iets uithaalde. Liggend voeden kan ik nog wel proberen. Vanavond klein flesje afgekolfde melk geprobeerd, 40 cc heeft hij vrij langzaam opgedronken, maar ook hierna ging hij spugen. Daarna nog de borst gegeven en hij heeft tijdens de voeding in totaal 4 keer zich losgetrokken en melk teruggegeven. Wilde ook niet slapen vanavond. Nu ligt hij op mijn buik en laat wel veel winden, dat zou dan weer wijzen op krampjes. Poeh, ik vind dit wel heftig. Kan me niet herinneren dat mijn dochter hier zo’n last van had. Morgen toch maar even het cb bellen.

Als je al een week infacol gebruikt ben ik bang dat dat niet veel gaat uithalen.
CB kan je volgens mij ook doorverwijzen naar een lactatiedeskundige. Heb ik zelf geen ervaring mee maar wel goeie verhalen over gehoord. Die hebben er toch een wat dekundigere kijk op dan het cb denk ik. Zou dan wel hulp inschakelen.

Groetjes Ramona