Als je daktarin orale gel bij een baby inderdaad toedient door gewoon een lepel van dat spul te geven, kan ik me de zorgen van je huisarts voorstellen, maar als je een steriel gaasje om je vinger windt, daar Daktarin op doet en daarmee de binnenkant van het mondje insmeert, is er niks aan de hand. En zeker als je dat doet voor de voeding, dan kan er echt niks blijven hangen in het keeltje!
Ik heb destijds op die manier mijn dochtertje behandeld (was ze nog geen week oud, dus ook nog eens kleiner dan jouw kleine meid).
Ik denk dat je langer moet doorbehandelen met die nystatine. Ook al heeft ze geen witte mond meer, dan nog kunnen er schimmelsporen in haar mond achter zijn gebleven die voor een nieuwe infectie hebben gezorgd.
Na verdwijnen symptomen een dag of 4-5 doorgaan met behandelen bij jezelf en bij de baby, dus als de nystatine voor Laura dan op is, nieuwe vragen bij de huisarts.
Wat betreft afgekolfde melk: daar kan als het goed is geen spruw in zitten. Moedermelk wordt ter plekke vers gemaakt voor een voeding of voor afkolven. De kans dat daar spruw in volgens mij verwaarloosbaar. Ik heb in elk geval nooit gehoord over afgekolfde melk niet gebruiken als je die gekolfd hebt bij spruw.
Overigens als de melkproduktie bij kolven te wensen overlaat, kun je Syntocinon neusspray aan de huisarts vragen. Dat bevat het hormoon ocytocine wat je normaal zelf aanmaakt en wat voor de toeschietreflex zorgt. 1 pufje in elk neusgat en kolven gaat als een tierelier. Die neusspray is speciaal gemaakt voor vrouwen bij wie de melkproduktie te wensen overlaat.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2011 13:21:35