Spruw

Hallo allemaal.
Voor 6 weken terug ben ik bevalllen van een dochtertje Laura. Ze heeft weer voor de 2 keer last van spruw. En we zitten allebei aan een kuur. Ik geef zelf namelijk borstvoeding. Ik ben al bezig om Laura elke dag een flesje borstvoeding te geven. En ik wil dit gaan opbouwen. Dit omdat ook vanwege mijn werk. Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik dat ook gedaan, maar mijn melkproduktie ging gauw achteruit. Dus ik ging BV combineren met flesvoeding.
Omdat Laura spruw heeft, was mijn vraag, kun je op den duur flesvoeding combineren met de afgekolfde melk. Dus bij bij elkaar mengen in 1. Aangezien mijn melkproduktie bij het kolven snel achteruit gaat.
Bij mijn vorige kinderen heb ik dat gedaan. Maar hadden geen last van spruw.

Graag hoor ik jullie reactie
Groetjes Jolanda

Wat voor medicatie heb je? En wat heeft de arts daar voor instructies bij gegeven?

En geef je je baby weleens je eigen pink in het mondje?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2011 11:11:43

Laura gebruikt Nystatine en ik heb Daktarin gel wat ik op mijn tepels moet smeren.
Ik gebruik de pink niet om in haar mondje te stoppen.
Ik werk hygienisch. Handen wassen, speentje elke keer uitkoken, Kleding wassen op 60 graden.
Dat is mij allemaal bekend.

Waarom krijgt de kleine meid geen daktarin orale gel? Raar dat zij iets anders krijgt.

En hoelang moet je doorbehandelen na het verdwijnen van de symptomen? Belangrijk namelijk om een dag of 4-5 door te gaan met de behandeling om ook de schimmelsporen (vergelijk met boomworteltjes) ook te vernietigen.

Als je vorige keer niet zolang doorbehandeld hebt, lijkt het vrij logisch dat ze weer spruw heeft, want dan zijn er schimmelsporen achtergebleven die voor een nieuwe infectie gezorgd hebben.

En gebruik je zoogkompressen? Handig om die te gebruiken en bij elke voeding te vervangen, anders blijven er de hele dag schimmelsporen in je BH zitten en duurt het langer voordat de infectie voorbij is. En BH na elke voeding verversen is geen doen, dus makkelijker om zoogkompressen te gebruiken in je BH.

Wat betreft dat mengen van die melk, dat staat helemaal los van de oorzaak en/of behandelinb van spruw dus dat kun je gewoon doen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2011 12:26:10

De huiarts geeft baby’s geen daktaringel omdat er een grote kans is op verstikkingsgevaar.
Ik heb bij de eerste keer dat ze spruw had nestatine maar dat is een flesje wat voor 6 dagen is. Ik had ook voor mij doen zelf ook spruw. Mijn borsten deden ook pijn, branderig gevoel, jeuken. Ik zelf heb de daktaringel 2 weken langer doorgebruikt voor mijn tepels. En zij had geen wiitte tond meer.

zoogcompressen verschoon ik na elke voeding.
Betreft de spruw ga ik net zo lang door totdat het over is. Dus ik smeer door mket daktaringel. Heb voldoende.
En als de kuur bij laura niet helpt bel ik weer de huisarts.

Maar het is toch zo dat de afgekolfde melk ook spruw in zit. Dan kun je het wel eventueel mengen met flesvoeding?

Als je daktarin orale gel bij een baby inderdaad toedient door gewoon een lepel van dat spul te geven, kan ik me de zorgen van je huisarts voorstellen, maar als je een steriel gaasje om je vinger windt, daar Daktarin op doet en daarmee de binnenkant van het mondje insmeert, is er niks aan de hand. En zeker als je dat doet voor de voeding, dan kan er echt niks blijven hangen in het keeltje!

Ik heb destijds op die manier mijn dochtertje behandeld (was ze nog geen week oud, dus ook nog eens kleiner dan jouw kleine meid).

Ik denk dat je langer moet doorbehandelen met die nystatine. Ook al heeft ze geen witte mond meer, dan nog kunnen er schimmelsporen in haar mond achter zijn gebleven die voor een nieuwe infectie hebben gezorgd.

Na verdwijnen symptomen een dag of 4-5 doorgaan met behandelen bij jezelf en bij de baby, dus als de nystatine voor Laura dan op is, nieuwe vragen bij de huisarts.

Wat betreft afgekolfde melk: daar kan als het goed is geen spruw in zitten. Moedermelk wordt ter plekke vers gemaakt voor een voeding of voor afkolven. De kans dat daar spruw in volgens mij verwaarloosbaar. Ik heb in elk geval nooit gehoord over afgekolfde melk niet gebruiken als je die gekolfd hebt bij spruw.

Overigens als de melkproduktie bij kolven te wensen overlaat, kun je Syntocinon neusspray aan de huisarts vragen. Dat bevat het hormoon ocytocine wat je normaal zelf aanmaakt en wat voor de toeschietreflex zorgt. 1 pufje in elk neusgat en kolven gaat als een tierelier. Die neusspray is speciaal gemaakt voor vrouwen bij wie de melkproduktie te wensen overlaat.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2011 13:21:35

Aanvulling, ik lees net op internet dat verse afgekolfde moedermelk gewoon gegeven kan worden. Moedermelk afkolven en invriezen is geen optie.

Groetekes, Sje

ik heb juist gelezen op het internet dat je bijv afgekolfde melk uit de vriezer beter kan weggooien of dat je het tot 60 graden verhit. Dat melk bevat dan zeker spruw.

hahaha we reageerden op het zelfde. dan weet ik op den duur dat ik gewoon als het kolven niet meer lukt gewoon bv en flesvoeding kan mengen ondanks de spruw.
Hopen dat ze gauw is afgelost van de spruw.
Ik weet niet of Laura na deze kuur nog 1 krijgt. Omdat ze voor een paar week terug ook al nestatyne heeft gehad. Op hoop van zegen zal ik maar zeggen.

Nystatine is geen antibioticum dus er is geen sprake van een kuur. Een antimycoticum (antischimmel-geneesmiddel) kan gewoon langer gegeven worden. Sterker nog, moet langer gegeven worden want je moet die 4-5 dagen na verdwijnen symptomen kunnen halen.

Mocht je meer nystatine nodig hebben en je moet de huisarts daarover bellen, zeg maar dat je een vriendin gesproken hebt die 13 jaar lang op de afdeling antimycotica heeft gewerkt bij een farmaceut. Lieg je niks mee en kom je gelijk wat geloofwaardiger over. Het is tenslotte in het belang van die kleine meid. Die moet goed van de spruw af komen en dan moet een huisarts niet dwarsliggen met een “kuurtje” van 6 dagen.

Groetekes, Sje