Spruw

Zo dag lieve dames… Daar ben ik dan ook een keertje weer… Wat een tijd geleden…
Ik wilde even jullie hulp inschakelen…
Sanne is nu alweer 8 maanden en we zijn nu bezig met de 4e kuur tegen de spruw. Maar we krijgen het gewoon niet weg! Het is een geworstel niet normaal. En elke keer na de kuur dan denk je zo dat is dat, en prompt komen er weer allemaal witte vlekjes te voorschijn…
We worden er een beetje moedeloos van. Het is elke keer zo’n strijd! Huilen verschrikkelijk…

Nu wilde ik jullie vragen of jullie misschien tips hebben. Er moet toch een handige manier zijn om dat staafje (1ml injectieding) in de mond te steken en dan ook nog zo dat de medicatie overal terecht komt. Op de verpakking staat waar mogelijk 1 minuut in de mond en dan doorslikken… Tja, zeg dat maar eens tegen zo’n kleintje…

Misschien is er al wel een topic hierover geweest, sorry dan daarvoor, maar ik had niet de tijd om het hele dossier door te struinen…

Alles goed trouwens met jullie kleintjes? Zijn inmiddels alweer bijna een jaar of zo denk ik? Wat gaat de tijd toch snel… Ik beloof bij deze dat ik weer wat vaker langs kom…

Liefs Jenny

Trotse mama van Sanne 22 augustus 2008

Waar blijft de tijd

Blijf je lang genoeg doorbehandelen na de kuur?

Spruw is namelijk een schimmelinfectie. Zodra de infectie weg lijkt, moet je een dag of 4-5 door blijven gaan met de behandeling om de schimmelsporen weg te krijgen. Vergelijk die met boomworteltjes. Je kunt de boom wel omhakken, en dan lijkt je tuin schoon, maar die wortels zitten nog steeds in de grond en die kunnen mogelijk gekke dingen gaan doen.

Dus 4-5 dagen door blijven behandelen. Onze jongste heeft in de eerste week spruw gehad en wij kregen het advies om de Daktarin Orale Gel (want dat heb je waarschijnlijk he?!) met een steriel gaasje in het mondje rond te wrijven. Dat werkt fijner en sneller dan met een staafje.

Mocht ze nou met dat langer doorbehandelen en met die truc met dat gaasje alsnog niet van de spruw afkomen, vraag dan aan de dokter om een orale behandeling. Dat wil zeggen: antischimmel-geneesmiddelen slikken.

Voor volwassenen is er bijv. Trisporal. Geen idee vanaf welke leeftijd dat gegeven mag worden. Dat zijn capsules maar je mag de inhoud van die capsules mengen met een hapje vla of yoghurt om te zorgen dat je kindje het binnenkrijgt.

Voordeel van zo’n behandeling is dat het kindje er weinig of niks van merkt dat het medicijnen binnenkrijgt (dus minder ingrijpend dan die Daktarin Orale Gel) en dat de schimmels van binnen naar buiten gedrukt worden. Dus je hebt grotere kans dat je alle schimmelsporen (boomworteltjes) kunt bestrijden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Apr 2009 17:36:54

En of we lang genoeg door gaan… We hebben een heel ander middeltje… Zijn al met de 4e kuur Nystatine Labaz bezig… Ik masseer het met mijn vinger op alle plekjes, maar het is haast geen doen. Als er inderdaad iets anders is voor zulke kleintjes… een lolly of zo of iets in de speen? Maar ja…
Ik ga morgen sowieso ff bellen met de huisarts, en dan zal ik ook wel ff vragen of er niet iets anders is…

Jammer dat er niet meer reacties zijn… Had wel wat meer verwacht…

Waar blijft de tijd

hoihoi,

Joey heeft ook spruw gehad. Wij hebben ook een middeltje gekregen, maar weet de naam niet meer. Ik moest het met een muisje van 1 cc in zijn mondje spuiten, en dan over het tandvlees en de binnenkant van de wangetjes verdelen. Nou dat was inderdaat niet te doen! Wat een gedoe… Maar bij Joey is het wel weg gegaan. Ik heb het flesje helemaal leeg gemaakt, terwijl ik eigenlijk al dagen geen waas meer zag. Het is gelukkig ook niet terug gekomen.
Wel hebben we extreem vaak de flessen en spenen uitgekookt, en onze en Joey’s handen gewassen met desinfectans. Ook knuffeltjes waar hij aan sabbelde uit de buurt gehouden naderhand gewassen. Toen de spruw over was heb ik ook nieuwqe speentjes gekocht, ik dacht steeds et zien dat de binnenkant van zijun speen ook wit was, maar dat was waarschijnlijk eerder van het vele uitkoken.
Ik hoop voor jullei dat het gauw over gaat!

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi hoi

we hebben hier net ook spruw gehad. Heb gesmeerd met Daktarin Gel. Op de aanwijzingen van de arts moesten we tot 2 dagen doorsmeren na het verdwijnen van de klachten.
Nu is spruw natuurlijk een hardnekkig schimmeltje (candida), dus je kan beter 2 weken dan 2 dagen langer smeren.

En ja, zoals ook al gezegd: alles blijven steriliseren. Elke fles na elk gebruik uitkoken/steriliseren, en dan ook het fopspeentje even mee nemen.

Sja, verder weet ik 't ook niet. 't Is knap lastig, dat begrijp ik.
Dikke knuf.

Geef jij nog borstvoeding Jenny? Dan moet je namelijk ook voor en na elke voeding je tepels insmeren met Daktarin Orale gel en na elke voeding nieuwe zoogkompressen in je voedings-BH doen.

Groetekes, Sje

2 weken doorsmeren zou ik niet doen want je kunt ook een overdosering krijgen en dat is ook niet goed voor je kindje. Dag of 4-5 zou genoeg moeten zijn.

Groetekes, Sje

We zijn vandaag begonnen met de Daktarin. Ik snap niet echt dat ze ons hebben laten doormodderen met die andere ‘prut’, maar dit is ook wel een lastig klusje… En Sanne heeft er al zo’n hekel aan… Dat wordt nog wat met tandenpoetsen…

Maar goed. We doen ons best… Maken er een ‘feestje’ van en dat 4 keer per dag… Ws moet dit na 8 dagen weg zijn…
Wij koken ook alles uit, fles, speen, lepeltjes enz. Heb ook nog nooit zo vaak mijn handen gewassen…

Ik ben sinds vorige week zondag gestopt met de BV. Het deed me teveel pijn. Ik dacht eerst dat ik weer last van kloven zou krijgen, maar dat was dus niet het geval. Ik smeer hier nu (als tip van de assistente van de HA post) Miconazolnitraat op. Dat bijt!!! Enorm… Maar goed…
Ik was al aan het afbouwen met de BV. Deed alleen nog de ochtendvoeding. Ik had gewoon niet meer… Had al een tijdje dat ik na elke BV nog een kleine FV deed.

Fijn dat er nu wat meer tips bij staan… Je wordt zo moedeloos… Die handenwassen tip nemen we zeker mee!!!

Thnx!!

Waar blijft de tijd

Ik weet niet of je af en toe nog een troostpink geeft? Zoja, ook niet meer doen! Dat is ons destijds bij de jongste ook afgeraden.
Hopen dat die Daktarin zijn werk doet.

De miconazol die jij smeert zit ook in die Daktarin Orale gel. Zelfde werkzame stof.

Hou je ons op de hoogte? En blijf een dag of 4-5 doorsmeren als de klachten over zijn he?! Echt doen hoor!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Apr 2009 20:54:34

Troostpink doe ik niet, want ze heeft net sinds een week haar eerste tandje!! En die is scherrup!!!
Maar ik ga jullie zeker weer op de hoogte houden van het wel en wee in huize Jenny.
Alvast welterusten en tot krabbels

Waar blijft de tijd