Spruw!

Hoi,

Mijn kindje heeft spruw, haar tongetje is bedekt met een witte laag. Ik was hier niet echt bekend mee. Het kan pijnlijk voor haar zijn en daar door ook slechter drinken. Ik geef borstvoeding en heb er nu zelf ook een beetje last van. We hebben er wat voor gekregen, hoop dat het snel over gaat. Wie heeft hier ervaring mee, en hoe lang duurde het voor dat het over was.

Groetjes Spruit

wij hadden nystatine ofzoiets voor rico moest je op zn tongetje doen en binnenkant van zn wangen.
en voor mezelf had ik dactarin voor op de tepel (en voordat je een voeding geeft wel goed afspoelen) omdat het besmettelijk is en dan krijg je dat over en weer effect snapje?
nadat we het gebruikt hadden zag je DUIDELIJK na een dag gebruiken al verbetering…en na een week was het helemaal weg, maar dan moet je nog even doorgebruiken want wil niet zeggen als je het niet ziet, dat het er niet zit

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Even naar spruw zoeken, er is niet zo gekk lang geleden een topic over aangemaakt. Daar stond heel veel info in.

Groetjes,

Michèle

Onze jongste had ook in binnen een week spruw.
Niet met huismiddeltjes aan de slag gaan want spruw is een schimmelinfectie.

Allereerst: stoppen met de troostpink, als ze die weleens krijgt. Geen pink meer in dat mondje, ook niet nadat je je handen goed gewassen hebt.

Vraag de huisarts om Daktarin Orale Gel.
Voor en na elke voeding de binnenkant van het mondje van je kindje insmeren met Daktarin Orale Gel. Doe dit met een steriel gaasje (haal daar dus wat doosjes van in huis!).

Voor en na elke voeding je tepels insmeren met Daktarin Orale Gel.

Na elke voeding nieuwe zoogkompressen.

Elke dag schone voedings-BH.

En…heel belangrijk: zodra de uitslag in het mondje verdwenen is, nog een dag of 4-5 doorgaan met precies dezelfde handelingen. De schimmels zijn dan uiterlijk wel verdwenen maar de schimmelsporen zijn nog niet weg. Vergelijk schimmelsporen met boomworteltjes. Die zitten nog in het slijmvlies en die zie je niet. Dus dag of 4-5 doorgaan met behandeling anders heb je grote kans dat de spruw weer terugkomt.

Groetekes, Sje

ben eens met wat je zegt maar in dactarin zitten daar geen hormonen in?
daarom hadde ze dat dus niet aan rico gegeven maar nystatine

daktarin heeft kevin ok gehad toen hij baby was en spruw had

geloof het allemaal wel maar ja ze zeiden tegen mij dat ze eht niet aan rico gingen geven vanwege hormonen ofzoiets ik weet ook het fijne er niet van

Joey heeft het een paar weken geleden ook gehad. Ik heb ook een middeltje gekregen voor hem, en na 2 dagen was het al weg. We hebben het wel ruim een week gegeven, omdat het anders inderdaat terug kan komen.

Groetjes Anouk

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

In Daktacort zitten hormonen, in Daktarin niet.

Zie hieronder de samenstelling van Daktarin Orale Gel:

Orale gel: 20 mg miconazol (R 18 134) per gram orale gel.
Andere bestanddelen: polysorbaat 20, natriumsaccharinaat, water, aardappelzetmeel, oranjeschilolie, cacao-aroma, ethanol en glycerol.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Mar 2009 20:37:19

Spruit, had jouw kleine meid nou reflux? En zoja, kreeg ze daar medicijnen voor? Als de werkzame stof daarvan Cisapride is, dan mogen zowel jij als zij geen Daktarin krijgen.

Groetekes, Sje

quote:
Spruit, had jouw kleine meid nou reflux? En zoja, kreeg ze daar medicijnen voor? Als de werkzame stof daarvan Cisapride is, dan mogen zowel jij als zij geen Daktarin krijgen.

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Ik denk zelf niet dat ze reflux heeft. Ik geef haar nu nutriton het het gaat al veel beter. Maar nu denk ik dat ze daardoor minder goed van haar ontlasting af kan komen. Dus geef ik het haar niet bij elke voeding.

Groetjes Spruit

ja dat het in dactakort zit weet ik idd maar van die daktarin wist ik niet.
dat het er niet inzat. wat raar dat mijn dokter dan zegt dat ze het niet wilde geven:S
maar ach hij is ook beter geworden van nystatine dus eind goed al goed

Misschien was de dokter zelf ook in de war met Daktarin en Daktacort.

Groetekes, Sje

Mijn dochter had ook altijd een witte waas op haar tong maar verder geen klachten. De borstvoeding geven was voor mij zeer pijnlijk en dus besloot de arts dat wij spruw hadden… Ook daktarin gekregen maar mijn gevoel zei dat het geen spruw was. Eigenwijs als ik ben geen daktarin gegeven en gewoon afgewacht, ze dronk goed en leek nergens last van te hebben alleen ik had pijn… na een week of 6/7 verdween de pijn bij het voeden bij mij maar mijn dochter had nog steeds die witte waas. Uiteindelijk ging die waas vanzelf weg en bleek er dus geen sprake van spruw. Ik vond die medicatie die ze voorschreven erg heftig, vooral de bijwerkingen die op kunnen treden… omdat mijn dochter geen klachten had heb ik het dus niet gegeven. Zorg dat als ze spruw als diagnose stellen dat je 100% zeker weet dat dat het is want het is volgens mij wel een beetje een ‘mode verschijnsel’ om alles maar spruw te noemen. Mijn melk bleek gewoon best wel vettig wat dus dat witte laagje bij haar veroorzaakte. Nogmaals als je kindje klachten heeft moet je natuurlijk gelijk iets geven hoor… succes!

Ik heb destijds geleerd: als je de aanslag eraf kunt schrapen is het geen spruw. Onze oudst had namelijk ook van die aanslag door de moedermelk. Bij haar dachten we ook eerst aan spruw.

Groetekes, Sje