Spruw ,hoe krijgen ze dat eigenlijk

hallo

even een vraagje mijn dochter van bijna 5 maanden heeft nu al 3 keer spruw gehad ,ik geef geen borstvoeding maar gewoon de fles ,ze eeft er nu 3x al iets voor gehad (laten we duimen dat het nu wegblijft)
maar waar komt spruw toch vandaan ben best benieuwd kook de flessen en spenen elke dag uit, we zitten niet steeds met onze vingers in haar mond, en dacht dat het meestal voorkwam bij babys die borstvoeding krijgen .
de dokter zei al dat het niet aan mij ligt( dacht al dat ik het iet goed deed enzo.)
maar ben zo beniewd of er mensen zijn die weten waar spruw nu eigenlijk door veroorzaakt wordt ben vergeten het aan onze huisarts te vragen

groetjes patricia

Spruw is een schimmelinfectie die wordt veroorzaakt door een schimmel die ieder mens altijd bij zich draagt. Die schimmel steekt de kop op bij o.a. verminderde weerstand, medicijngebruik, veranderde zuurgraad etc. Maakt niet uit of je borst- of flesvoeding geeft, ieder kind kan het krijgen. Alleen de kans is groter bij borstvoeding omdat het kind de tepel van de moeder raakt en de moeder draagt die schimmel net zo goed bij zich. Zo besmetten moeder en kind elkaar over en weer en daarom moet bij borstvoeding de moeder ook meebehandeld worden.

Spruw wordt behandeld met Daktarin Orale Gel en je moet met de behandeling doorgaan tot 5 dagen nadat er in het mondje niks meer aan uitslag te zien is. Schimmels hebben namelijk zogenaamde sporen. Dat moet je vergelijken met boomwortels.

Zaag je een boom om, dan lijkt-ie weg maar de wortels zitten nog in de grond. Die wortels moet je ook kwijt en dat kan alleen door verder te spitten.

Dus zo ook met spruw. Ook al is de uitslag helemaal weg, dan moet je nog een dag of 5 door blijven behandelen om al die schimmelsporen weg te krijgen. Kan dus zijn dat je te vroeg gestopt bent met behandelen.

Vermijd het troosten met de vinger/pink helemaal, kook flessen en spenen (ook de fopspeen) goed uit en zorg dat je lang genoeg doorbehandelt.

Groetekes, Sje