Spruw gentiaan violet ervaring


#1

ik ben pas bevallen van een gezonde dochter maar ze heeft nu spruw en heb al alle medicijnen gebruikt ervoor nu schrijf de huisarts gentiaan violet voor wie heeft hier ervaring mee en hoe krijg ik het paarse kleur op het mondje weg


#2

Geen ervaring met gentiaan violet.

Hoe is de behandeling tot nu toe geweest? Spruw is namelijk een schimmel en zo’n infectie kan erg hardnekkig zijn. Je moet ook niet stoppen met de behandeling zodra het weg lijkt want dan zitten er nog schimmelsporen in de slijmvliezen/huid (vergelijk met boomworteltjes). Als de symptomen weg zijn, nog zeker een dag of 4/5 doorgaan met de behandeling.

Geef je borstvoeding? Gebruik je de troostpink? (zoja, acuut stoppen met die laatste!). Maak je de fopspeen schoon in je eigen mond als die speen bijv. gevallen is? (Niet meer doen!).

Mijn dochtertje had in de kraamweek ook spruw. Ze kreeg borstvoeding. Zij en ik zijn behandeld met Daktarin Orale gel en met wat goede instructies is dat vrij snel goedgekomen. (Voor elke voeding mondje baby met een steriel gaasje insmeren met Daktarin Orale gel, voor en na elke voeding tepels insmeren met diezelfde gel, na elke voeding schone zoogkompressen in je voedings-beha).
Geen troostpink meer, geen fopspeen of flessenspeen in je mond nemen. Elke dag spenen uitkoken.

Groetekes, Sje