Sprong vier maanden erg heftig?

Mijn dochter van 18 weken slaapt sinds ze een week of 13 was 's nachts erg onrustig (veel wakker). Overdag was ze gewoon vrolijk. Sinds een week of twee echter is het overdag ook regelmatig mis: huilen, soms kort slapen en soms juist weer heel veel… En het huilen is soms echt krijsen, inclusief dikke tranen, kronkelen met haar lijfje en erg gespannen zijn. Als je haar bij je neemt, wordt ze na een poosje stil, met nog veel nasnikken. Na zo’n huilbui valt ze uiteindeljk vaak in slaap. Ik ben vorige week naar de huisarts geweest, maar ze heeft geen oorontsteking o.i.d.

Ik weet dat er rond deze tijd een spong is, maar kan die zo heftig zijn? Die huilbuien zijn echt flink… Maak me dan toch zorgen of er niet meer aan de hand is.

Altijd weer afwachten hoe heftig een sprong is. Niks van te zeggen of die heftig of minder heftig is omdat elk kindje er weer anders mee omgaat.

Groetekes, Sje

Dat klinkt wel logisch, maar laat ik mijn vraag dan anders stellen: kán een sprong zó heftig zijn? Met zulke enorme huilbuien? Uit ‘Oei, ik groei’ begrijp ik dat het gaat om ‘wat huileriger zijn’. Dat vind ik toch wel wat anders dan dit… Vandaar mijn vraag. Anders van de week toch nog maar even langs de huisarts.

Gisteren ging het overigens heel goed, dacht al dat de sprong wellicht voorbij was.

Kunnen best uitschieters tussen zitten wat gedrag tijdens sprongen betreft. Onze oudste heeft ook eens tijdens een sprong zulke heftige huilbuien gehad.

Groetekes, Sje

Nog anderen met herkenning op dit gebied? Of herkenning van dat heftige huilen waarbij er iets anders aan de hand was?

hoi Zazoe,