Sprong vier maanden erg heftig?

Mijn dochter van 18 weken slaapt sinds ze een week of 13 was 's nachts erg onrustig (veel wakker). Overdag was ze gewoon vrolijk. Sinds een week of twee echter is het overdag ook regelmatig mis: huilen, soms kort slapen en soms juist weer heel veel… En het huilen is soms echt krijsen, inclusief dikke tranen, kronkelen met haar lijfje en erg gespannen zijn. Als je haar bij je neemt, wordt ze na een poosje stil, met nog veel nasnikken. Na zo’n huilbui valt ze uiteindeljk vaak in slaap. Ik ben vorige week naar de huisarts geweest, maar ze heeft geen oorontsteking o.i.d.

Ik weet dat er rond deze tijd een spong is, maar kan die zo heftig zijn? Die huilbuien zijn echt flink… Maak me dan toch zorgen of er niet meer aan de hand is.

Altijd weer afwachten hoe heftig een sprong is. Niks van te zeggen of die heftig of minder heftig is omdat elk kindje er weer anders mee omgaat.

Groetekes, Sje

Dat klinkt wel logisch, maar laat ik mijn vraag dan anders stellen: kán een sprong zó heftig zijn? Met zulke enorme huilbuien? Uit ‘Oei, ik groei’ begrijp ik dat het gaat om ‘wat huileriger zijn’. Dat vind ik toch wel wat anders dan dit… Vandaar mijn vraag. Anders van de week toch nog maar even langs de huisarts.

Gisteren ging het overigens heel goed, dacht al dat de sprong wellicht voorbij was.

Kunnen best uitschieters tussen zitten wat gedrag tijdens sprongen betreft. Onze oudste heeft ook eens tijdens een sprong zulke heftige huilbuien gehad.

Groetekes, Sje

Nog anderen met herkenning op dit gebied? Of herkenning van dat heftige huilen waarbij er iets anders aan de hand was?

hoi Zazoe,

Die heftige huilbuien ken ik (gelukkig) niet bij een sprong, maar onze Lenna (19 wk) zit ook middenin de 4,5 maanden sprong, zo lijkt het. En hij is hier ook best heftig. Ze sliep al een tijdje door, zat al op 4 voedingen en nu… komt ze weer snachts, soms 2x en is ze wat vaker “chagrijnig” enzo. Hoop in ieder geval dat het snel voorbij is. Heb wel vaker gehoord dat deze sprong vrij heftig is, ook omdat hij zo lang duurt.

Groetjes Elly

Onze jongen van 20 weken heeft er ook last van! Hier duurt het al meer dan 3 weken! Slechter slapen, heel veel schreeuwen (niet huilen, maar net alsof hij zich verveelt en zo om aandacht vraagt) en inderdaad soms gaat het schreeuwen dan over in heel hard huilen met hele grote tranen! Pak je hem dan op, dan stopt hij eigenlijk vrijwel meteen (mmmm dan ga je toch denken). Weet soms niet wat we er mee moeten, want het is toch ook niet de bedoeling dat we de hele dag met hem rond sjouwen. Hij probeert sinds kort ook om te rollen, maar dat lukt nog net niet, nou dan wordt hij toch boos! Benieuwd hoe lang het nog duurt… Gelukkig lijkt het slapen langzaam iets beter te gaan! Ach ooit zal het wel over gaan en het is en blijft ondanks alles een heerlijk ventje!!!

Groetjes Sandra

ow nou wist niet dat er nog een sprong was als ze 4 maanden zijn:S heb de oei ik groei boek onder zijn bedpootje als verhoging omdat ik dacht dat de volgende sprongetje nog een tijdje duurt hahahaha maar ik heb dus een topic geopend dat hij huilt tijdens het drinken maar wat ik hier allemaal lees komt mij ook erg bekend voor! huilen is opeens toegenomen sinds twee weken en kan zich absoluuut niet vermaken…sommige dagen is ie zo chagrijnig dat je denkt dat het aan de weer ligt…je kunt op je kop staan en hij lacht gewoon niet! mijne slaapt opeens wel veel meer als voorheen tuurlijk heeft hij 2 daagjes juist heel slecht geslapen maar is het nu dikwijls aan het inhalen lijkt het wel…wilde ook opeens naar 5 flessen en werd uit het niets om 23.00 tot 04.00 uur steeds wakker terwijl het voorheen na 19.00 uur stil was in het huis! het gaat nu steeds beter maar het is dan misschien toch een sprongetje…ow ja en hij kan opeens ook heel vaak achter elkaar draaien van buik naar rug doet niets anders alsof hij niet meer op zijn rug wil liggen moet er constant bij zitten kan hem niet meer alleen laten spelen…hebben jullie ook moeite met voeden dan? dat ie vaak huilt of zeurt tijdens het voeden? of dat weer net niet?

Met voeden zijn er hier niet veel problemen, ze is nu de laatste tijd alleen erg snel afgeleid waardoor het drinken langer duurt. Vandaag was echt weer een chaosdag qua slapen: drie kwartier slapen, uurtje wakker, drie kwartier slapen, uurtje wakker etc. Dan denk ik: slaap dan even langer, dan kun je ook langer wakker blijven. Maar goed, ze was wel in goede doen vandaag. En vannacht heeft ze voor het eerst sinds een tijd weer lekker geslapen: van 18.45 tot 6.45 uur, met om 22.00 uur nog een fles (voor wakker gemaakt) en om 2.30 uur even wakker omdat haar neus vol zat. Na een neusspray ging het echter weer prima en sliep ze weer heerlijk verder.
Ook heeft ze zich vandaag voor het eerst een paar keer omgedraaid: van buik naar rug. Hoop maar dat dit het einde van de sprong aankondigt: nieuwe vaardigheden worden verworven

ja weet je ze leren ook van de ene dag op de andere weer iets nieuws en dat vergt ook zoveel energie van ze… ik merk ook dat de mijne sinds een paar dagen helemaal uitgeteld is door het omdraaien van rug naar buik en andersom enzo en slaapt daardoor steeds meer op een dag! het kost ze gewoon teveel energie en daardoor zijn ze ook niet te genieten maar je moet ze eigenlijk even de tijd gunnen en dan komt het weer goed…ik laat hem sinds een paar dagen ook lekker uithuilen in zijn bed dat heeft ie gewoon nodig wij willen ook niet gelijk getroost worden als er iets dwars zit dus laat ik hem even alleen zodat hij het er even uit kan gooien…dan zul je ook zien dat ze het iets beter doen dan dat je ze uit hun bed haalt. het is nu bijna 24.00 uur en hij is nog steeds niet wakker vreemd ik ga maar eens naar bed hahahaa ik dacht hij komt wel weer om 22.00 uur voor een voeding maar zo te zien gaat het weer iets beter en is zijn sprongetje ook weer over)) een hele week heb ik hem een 5e fles moeten aanbieden maar het was dus echt even een sprong…alles komt goed!!!