Spreidbroekje

Hallo onze meid van 14 weken moet waarschijnlijk in een spreidbroekje! Heeft er hier iemand ervaring mee?? En wie weet of ze dan nog ingebakerd kunnen worden??

Groetjes

Beste Mel,
Ikzelf heb vroeger een spreidbroekje gehad. Tijdens mijn geboorte heb ik met gewichten gelegen en na 3 weken mocht ik in een spreidbroekje. Mijn moeder heeft mij nooit ingebakerd, toen was dat nog niet zo denk ik, maar mijn vriendin haar kindje heeft ook een spreidbroekje gehad en tegenwoordig zijn die niet zo stug meer als vroeger. Haar kindje lag ook niet ingebakerd, maar wel af en toe met een strakke doek om haar heen. Dus dan kunnen de beentjes helaas niet strak liggen, tenzij je kindje voor de nacht de broek uit mag, maar dan is het nog niet verstandig om ze strak in te wikkelen, omdat de beentjes uit elkaar moeten blijven dus hoe je dit precies op moet lossen geen idee, maar mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het hier wel, want we hebben wel enige ervaring ermee.
Gr. Natas

[/url]

Mij dochter had een spreidbroek voor bijna 8 maanden. Eerst 2 weeken in tractie gelegen in ziekenhuis en 6 weeken een gipsbroek. Mij oorthopeed heeft gezegt als je kind een heup afwijking heeft mag je hem of haar niet echt inbakeren. Omdat et dan meer druk zet op de heupjes en dan kan alles nog erger maken. Wat ik zou probeeren is of afbouwen of wat fem64 zegt een doek de alleen strak zit over de armpjes en lijf.
Als je tips en tricks wil weten stuur maar een mailtje. Ik heb zo veel dingen zelf gemaakt toen voor madison was niet normaal. Je kan wel alles via internet kopen maar ik vond alles veel te duur. En met een meisje is een warm maillot met een shirt met lange mouwen en een overgooier (maatje groter) wel voldoende in plaats van alle duure dingen kopen. kinderen grooien toch zo snel en voor dat jij weet past et toch niet meer. En met een beetje geluk hoeft zij de spreidbroekje niet zo lang te draagen.

Groetjes
Mal

Hallo Mel,

Onze dochter is nu 2,5 maand oud en draagt sinds een paar weken een spreidbroekje, een Pavlik-bandage om precies te zijn. Dat is een soort tuigje om haar rompje, met bandjes daaraan bevestigd die haar beentjes in een M-vorm houden. Hierbij kan ze haar beentjes nog wel bewegen.
Voorlopig moet ze dit totaal drie maanden dragen, dan opnieuw een foto en da opnieuw kijken. Ze heeft een tamelijk ernstige vorm van HD.

Ik wist ook niet zoveel van heupdysplasie af en heb gezocht op internet. De meeste info vindt je op: http://www.heupafwijkingen.nl/

Inbakeren is idd niet goed, zoals Malmcclennon al zei, evenals een kindje helemaal ‘uitstrekken’ om bv de lengte op te meten. Ook mag ze niet aan beide beentjes opgetild worden om als je haar verschoont.

Ik zou er wel voor kiezen je meisje door een kinderorthopeed te laten behandelen, want dat schijnt niet overal in Ned te gebeuren.

Groetjes, en sterkte,

Wat MissDieHard zegt over uitstrekken is echt zo… omdat madison Heupluxatie (de ergste vorm) had, was devon niet helemaal uitgestrekt om te meten toen hij was geboren. Dus hij was ± 48cm maar hij was echter 52cm. En ook over de beentjes optillen… alleen de rare daar van is toen madison was geboren hadden ze niks daarover gezegt bij de ziekenhuis en de kraamzorg ook niet… maar een jaar later mocht je babys helemaal niet optillen bij de beentjes.

Bedankt allemaal voor jullie snelle reactie. Nou ons meissie zit sinds dinsdag in de beugels, ik moet over 2 weken terugkomen voor een foto en als eht dan niet beter is dan moet ze waarschijnlijk een poosje in het ziekenhuis blijven,bah daar maar nog niet aandenken. Ze is volgens mij al aardig gewend, het slapen ging direct goed heb alleen het idee dat ze vandaag heel vaak boos werd omdat ze in de gaten had dat ze haar beentjes niet zomaar kon bewegen! Het inbakeren lukt wel maar ik baker alleen haar armpjes in en haar beentjes liggen dus gewoon vrij… Zijn die kleintjes er trouwens snel aan zo’n spreidbroekje gewend?? En hoe hebben jullie dat gedaan met de maxicosi en wipstoeltje? Ze past er nu namelijk bij beiden nog net in, maar hoe gaat dat dan als ze wat groter worden en die beugels wat verder naar buiten gaan staan? Heb er namelijk weinig belang bij om weer een nieuwe maxicosi te moeten aanschaffen…

Nou hoor graag jullie ideeen hierover…

Liefs Melanie

Hallo Mel,

Goed al deze reacties!

Ons meisje is redelijk gewend aan de bandage, alleen als je hem na verschonen/ badje omdoet huilt ze nog steeds en gebruikt ze al haar kracht om tegen te werken… het is moeilijk hem dan om te doen, dat doet pijn als moeder, maar ja er is geen keuze. Ik probeer haar dan af te leiden door optillen, speeltje, liedje zingen enz.
Gelukkig poept onze kleine meestal tijdens het verschonen, want beentjes strekken/ spartelen kan natuurlijk niet met een spreidbroek.

Omdat ze waarschijnlijk hierna een beugel moet dragen, heb ik ook al gekeken hoe dat moet met kinderwagen, maxi- cosi etc.
De meeste info vind je op de al eerder genoemde website.

De instrumentenmaker van de orthopedische kliniek zei dat het ontwerp van de nieuwste maxi-cosi al rekening houdt met meer ruimte ter hoogte van de beentjes, omdat deze afwijking zo vaak voorkomt. Of dat nu werkelijk zo is, kan ik op de site van maxi-cosi niet terugvinden. Onze kleine weegt al 6 kilo en is meer dan 62 cm groot, en ze past er nu nog goed in.
Vaak wordt geadviseerd handdoeken onder het kindje te leggen, zodat ze hoger komt te liggen. Dit zal wel de veiligheid ten nadele beïnvloeden.

Kinderwagen: meestal wordt geadviseerd de wandelwagen/ buggystand te gebruiken, en weer met handdoeken. Ik hoop dat onze kleine ook met een beugel nog lang in de Bugaboo reiswieg past, het lijkt me niet zo goed voor haar ruggetje om te snel in de wandelwagen te liggen.

Wipstoeltje: daar heb ik nog niets over gelezen.

Wat ikzelf als probleem ervaar: de bandage kun je niet schoonmaken, en ze heeft er wel op gespuugd. Toch maar een keer in de wasmachine dus, hopelijk droogt ie in de droger voldoende, en is ie niet te lang af.
Bij een beugel lijkt het me nog moeilijker hem schoon te houden, stel je hebt een keer luierlekkage, wat dan?

Hopelijk slaat de behandeling snel aan,

groetjes, MissDieHard