Spreidbroek

Zijn er moeders/vaders die ervaringen hebben met een spreidbroek??
Fajah draagt er een, daar vertel ik later wel meer over (ff geen tijd misschien vanavond wel), maar graag zou ik weten wat jullie ervaringen ermee zijn. Vooral ook met de ontwikkeling van omrollen, zitten, staan en lopen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)
shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)
kleinefajah.dreumessite.nl

kaitlyn heeft hem gehad en deed alles omrollen,lopen door de boks,kruipen

de ontwikkeling ging gelukkig gewoon goed ddoor

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Ik lees even mee, want ook al zegt iedereen dat het vast wel meevalt, vind ik het toch wel zorgelijk dat het CB zei dat mijn dochter een millimeter of mininale afwijking had in d’r bilplooien. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Dat is naar voor jullie… Moet ze binnenkort voor een echo en of röntgenfoto, dat is meestal met een maand of 3.
Laten we hopen dat alles meevalt, van Shakira vonden ze ook dat ze een minimale afwijking had en daar was alles goed mee. Aan de andere kant werd op het CB gezegd dat alles er goed uitzag bij Fajah, maar dat bleek dus niet zo.
Daarover vanavond meer… (eerst ff afwassen, de meiden slapen al)

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Eindelijk even tijd voor het hele verhaal, de afwas is aan de kant
Fajah is dus in een stuit geboren, ze trapte de vliezen kapot en toen gleed ze ook zo de wereld in. Maar daardoor en omdat het ook in de familie voorkomt, moest ze toch voor een echo. Op het CB zei men dat het er wel goed uitzag, maar na de echo en röntgenfoto’s leek het toch niet goed. Het linker heupje had een flinke afwijking en haar rechterheupje was er gelukkig wel beter aan toe.
Ze kreeg vrijwel meteen de spreidbroek die ze 23 uur per dag om moest.
Na de eerste controle 2 maanden later mocht ze de broek 6 uur per dag af en dat vonden wij al een hele verbetering. Ook bij de 3e controle, na 4 maanden zat er vooruitgang in, ze hoefde alleen de broek nog aan of om als ze naar bed ging…
Sinds eind augustus hoeft ze alleen nog 's nachts de broek en is ze overdag lekker vrij. Nu ontwikkelt ze zich heel goed want in die tijd is ze binnen 2 weken gaan zitten en binnen 1,5 maand gaan staan en kruipen doet ze ook als een raceauto .
Zoals het nu lijkt mag ze de spreidbroek begin november af, dan heeft ze dat ding ook 8 maanden om gehad.
Gelukkig heeft ze er nooit over gemopperd of gehuild, maar leuk is anders voor zo’n kleintje…

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Gewijzigd door - Ammetje op 25 Oct 2005 19:28:46

Nika heeft ook een spreidbroekje gehad. Tymon moet misschien ook. Ik zag er ook tegen op, maar het is 100% mee gevallen. Ik begon het zelfs als gemakkelijk te zien. Ze sliep daardoor 's nachts een stuk rustiger. Ik denk dat ze zich een beetje ingebakerd voelde. Het enige probleem is de maxicosi, daar zijn extra brede voor te koop. Wel weer een dure aanschaf.

Ik heb nog geen doorverwijzing voor een heupecho, ze wilde er de volgende keer nog even bijkomen als ik een afspraak met de wijkverpleegkundige heb, om er nog een keertje naar te kijken. Ik ga denk ik evengoed vragen of ik op de echo mag, want bij mijn neefje zijn ze er pas op 10-jarige leeftijd achtergekomen, geopereerd, heel lang herstel en loopt nu nog steeds mank op 34-jarige leeftijd.

Klinkt wel heel lang zo, 8 maanden, vind jij het net zoals Jerta ook meevallen? En je vraagt wel naar ervaringen van anderen over de ontwikkelingen, maar zo te horen, kunnen wij bij jou terecht met onze vragen. Volgens mij ontwikkelt Fajah zich toch hartstikke goed zo! Heb je het hele proces van rollen gemist bij haar, want dat lijkt me in een spreidbroekje (weet eigenlijk niet eens hoe dat eruit ziet, maar ik zie een soort harnasje voor me waardoor de beentjes in kikkerhouding liggen) ook niet te doen? Raar dan hoor, dat is altijd zo’n pittig gezicht bij die kleintjes. Vervoeren in een kinderwagen of buggy is geen probleem dan? Vervelend dat het niet in een maxicosi kan, die zal je dan ook weinig gebruikt hebben, want die gebruik je toch tot iets van 9 maanden?

Hebben ze bij Tymon ook al afwijking gezien, Jerta, of denk je dat omdat het kennelijk in de familie zit?

Sorry voor de late reactie, we hebben een nichtje te logeren en de meiden hebben de grootste lol. Ze vergeten alleen te gaan slapen… Dus daarom 's morgens vroeg even…
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk om een doorverwijzing vragen SeeSeeEm, want hoe eerder je erbij bent, hoe sneller de heupjes kunnen herstellen. Je hebt het zelf meegemaakt met je neefje dan zie je hoe lang het kan gaan duren.
8 Maanden is inderdaad wel lang, maar het kwam ook omdat Fajah flinke afwijkingen had aan beide heupjes, daar waren we op zich wel van geschrokken.
Maar eigenlijk went het wel heel snel zo’n spreidbroek, Fajah vond het gelukkig niet zo erg.
Het omrollen, dat deed ze wel als ze de broek overdag eens af mocht, later lukte haar dat zelfs met spreidbroek. Pas sinds ze de spreidbroek overdag helemaal niet meer omhoeft ontwikkelt ze zich echt goed.
Het vervoer in de kinderwagen en buggy viel gelukkig wel mee, in de maxicosi werd het wat moeilijker, maar paste net.

Jerta, zoals jij bekijkt heb je wel gelijk, het is wel makkelijk. Ik heb het namelijk 1 nacht meegemaakt toen Fajah veel last van haar mond had en de halve nacht huilde. Toen hebben we haar de spreidbroek maar afgedaan en lag ze even later lekker op haar zij te slapen (wel een lief gezicht).
Heb je nooit problemen gehad met mensen die je aanstaren, je hoort ze denken van “Wat heeft die nou?” Dat vonden we zelf eigenlijk wel het lastigste, maar mensen die vroegen wat er aan de hand was, kregen keurig antwoord.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel veel ergere dingen die je kunt meemaken, je moet als ouder goed kunnen relativeren.

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Wij hebben idd ver in de familie heupafwijkingen. Toevallig dat Nika en Tymon daar dan ook last van hebben. Bij André hebben ze ergens ver in de famillie een bijoortje. Ja, en toevallig dat Nika en Tymon dat ook hebben. Gelukkig zijn ze verder super gezond! Nooit ziek geweest en nooit verkouden!!
Het schijnt zo te zijn dat er echt heel veel mensen zijn die eigenlijk een heupbroekje hadden moeten hebben. De meesten zien de afwijking niet. Ik heb het zelf aangegeven. Het is het beste dat ze zo vroeg mogelijk een heup broekje krijgen. Ze krijgen ook geen achterstand, Nika stond met 6 maanden in de box en ze liep al met 11 maanden. Nika is heel druk, dus dat ze fysiek een klein beetje geremd werd was denk ik juist wel goed. Ze ontwikkelen zich dan op een ander vlak iets meer in die periode.

Nog een weekje dan mag ie waarschijnlijk eindelijk af.
Zoals we het zelf kunnen zien gaat alles uitstekend, ze loopt ook al een beetje en staat stevig op haar voetjes.
De 10e moet ze er dus heen, zodra we terug zijn geven we zeker ff een melding!

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Update van het spreidbroek verhaal.
We moesten dus vanmiddag naar het ziekenhuis voor controle van Fajahs heupjes.
Vol goede moed waren we daar, we hadden echt het gevoel dat ze die broek eindelijk niet meer om hoeft.
Prima leuk en aardig allemaal, maar de orthopaedisch arts vertelde na het bekijken van de foto en 3 seconden voelen even dat ze de spreidbroek maar weer vaker om moest. Terwijl ze van de andere arts (waar ze normaal heen gaat) de broek alleen maar 's nachts om moet.
Na een korte verhitte discussie liep de arts boos weg, later nog mopperend dat hij ons niet meer wil spreken.
Dus hebben we meteen een afspraak gemaakt voor een second opinion met de “eigen” arts…
Dit is tenminste een man die de tijd voor je neemt, de foto’s laat zien en vertelt hoe de vorderingen zijn.
Sorry maar nu ik er aan denk, ben ik nog boos op die kwal!

Voor de rest heeft Fajah zich prima gehouden, ze was ontzettend vrolijk en in de wachtruimtes kroop ze vrolijk rond! Dat was gelukkig wel weer leuk…
Helemaal nog toen ze lief naar de mensen zwaaide toen we weggingen…

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

jeetje kan begrijpen dat je dan boos bent/was

maar hoe zat haar heup nu dan,in of op de kolom

meestal als hij erop is dan moeten ze hem heelde dag weer aan idd maar als hij er bijna in of helemaal in is hoef je het alleen nog de nachten.zo was dat bij ons ook

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Sorry dat was ik nog helemaal vergeten te vertellen
Foei Am. In de hoek
Haar rechter heupje was helemaal ok, alleen haar linker heupje zat wel in de kom, maar de hoek was te groot. Die moest ongeveer 18 graden zijn, de hoek was 27 graden.
We zien dinsdag wel weer, ze heeft de broek in ieder geval nu wel om

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

idd de hoek in jij hahahhaa

oke, nu begrijp ik het,dan zijn ze natuurlijk bang dat de heup er weer uit schiet,en dat wilt hij misschien voor komen

ben benieuwd wat ze dinsdag zeggen

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Ik heb op zich niet zoveel moeite dat ze nog langer moet, ze heeft em immers alleen 's nachts om. Dan blijft ze tenminste rustig liggen, overdag kruipt ze zo onder haar dekentje vandaan…
Wat mij het meeste stoorde was het ronduit botte gedrag van deze man, het werd zo plompverloren gebracht. Niet even de foto erbij en even een uitleg, dat is iets wat de andere arts wel doet. En helemaal dat hij kwaad wegloopt en dan ons niet verder wil helpen, dat is in mijn ogen niet professioneel van een arts.
Maar goed we kunnen er nu weer om lachen en we zullen rustig dinsdag afwachten.

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

idd niet echt prof. zou het mooi doorgeven dinsdag dat je het een botte l*l vind

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Dat zullen we ook zeker doen!!!
Nou ja Fajah bleef tenminste lachen!

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

wat een bokkepoot zeg ,is dat nou een kinderarts ???nou ik wens jullie veel succes dinsdag .en dat je dan normaal te woord, wordt gestaan .wat een rare snijboon .is nog zacht uitgedrukt succes

groetjes marielle mama van
10-10-01

Nee het is geen kinderarts, hij is orthopaedisch chirurg
Dan is bokkepoot wel van toepassing!

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Second Opinion!!
Nou wat een verschil met afgelopen donderdag zeg!!
We konden langs bij onze “eigen” arts en wat een verademing zeg!
Als eerste ging hij uitgebreid met Fajah in gesprek en tegelijk was hij bezig met haar beentjes . Intussen moesten de foto’s weer opgehaald worden om ze eens goed te bekijken. Nou daar kwam wel iets anders uit. De hoek waarin de heup zit is geen 27 graden maar 24 graden, de andere arts heeft waarschijnlijk de verkeerde (vorige) foto bekeken. “Onze” arts gaf wel advies om 's middags toch even de spreidbroek om te doen als Fajah naar bed gaat en voor de nacht natuurlijk.
Ondanks dat wij er even tussendoor geplaatst waren nam hij de tijd voor ons en gaf duidelijk beargumenteerd zijn mening.
Ook Fajah vond het geweldig en zwaaide vriendelijk toen we weggingen!

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)