Sport voor peuters/kleuters


#1

Ik zou Jasper graag op een sport willen doen, maar welke sporten kunnen nog jonge kinderen doen? Wat is betaalbaar, maar vooral ook leuk op deze leeftijd.

Ik kom qua ideeen niet veel verder dan voetbal en kleutergym (daarvoor moet ie dan weer op de basisschool zitten dus dan kan nog niet meteen starten).

Hebben jullie ideeen?
Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#2

Volgens mij begint het bij heel veel sporten pas op latere leeftijd, vanaf 6 jaar ofzo. Omdat veel kinderen toch eerst op zwemles gaan bijv.

Onze meiden hebben op tafeltennis gezeten (omdat papa dat ook doet). Dat is echt zo’n sport die nogal eens over het hoofd gezien wordt vind ik. Misschien is dat iets voor hem? Geen idee hoor of dat wel vanaf 4 jaar al kan.

Wat betreft de kosten: vergeleken met andere sporten is het (hier althans) heel goed betaalbaar. Hier is het 132 euro voor een jaar. En dan gaat het in de vakanties ook gewoon door volgens mij. Dus het is niet zo dat er heel vaak geen trainingen zijn.

Groetekes, Sje


#3

Ik zeg: zwemmen.
Altijd leuk, goed om te kunnen,
weinig kans op blessures.

M.


#4

voor de basisschool zaten ze hier op peutergym, zodra basisschool startte opgegeven voor zwemles… en pas na diploma c kijken naar een sport

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#5

Rens zit op gym, hier mogen ze al vanaf dat ze 3 zijn. Hij zit in een groep van 3 en 4 jarigen. Heel erg leuk en natuurlijk goed voor de motoriek.Rens vind het helemaal super en kan er veel energie in kwijt. Ook is hij veel behendiger geworden. Rens was eerst eerlijk gezegd best wel een beetje lomp. Kost hier 8 euro per maand dus is prima te doen.
Voetbal begint hier met 4 jaar. Rens wil wel maar hij moet eerst z’n zwemdiploma halen. daar begint hij mee als hij ongeveer 5 is. En aangezien dat logistiek gezien het beste uitkomt op zaterdagochtend kan hij dus niet op voetbal oid voor hij z’n diploma heeft omdat de wedstrijden hier altijd zaterdagochtend gespeeld worden. En voor mijn gevoel doe ik er ook beter aan om hem 's morgens te laten gaan als hij uitgerust is en niet na een drukke dag. Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is, anders is het misschien wel iets om rekening mee te houden voor je hem ergens op doet en hij daar later weer mee moet stoppen. Rens mag van mij wel op gym blijven totdat hij z’n diploma heeft. maar dat is op maandagmiddag dus dat is geen probleem.
Zwemles zou ik nog niet doen, ik hoor van veel mensen dat 4 jarigen daar meestal echt nog niet aan toe zijn. Ze moeten best wel veel voor dat a diploma tegenwoordig. Vaak zijn ze lichamelijk nog niet sterk genoeg ervoor en kunnen ze ook nog niet goed genoeg opletten. Bovendien vind ik het nogal veel voor een 4 jarige. Ze beginnen ook net pas op school. Sport is leuk maar de druk van een diploma halen wil ik Rens nu nog niet aandoen. Dat kom volgend jaar wel.
Ik zie nu trouwens dat hij al bijna 4 is. Wellicht dan na de zomervakantie kleutergym? In de zomervakantie liggen de meest sportverenigingen toch stil.

Groetjes Ramona


#6

Danielle zit bij ons op turnen. Bij ons mogen ze v.a. 3 jaar erop en als ze zindelijk zijn. Er zitten ook een aantal jongens bij en die vinden het ook leuk.


#7

Dank allemaal! Ik denk dat het idd eerst maar de kleutergym gaat worden, zag dat ze dat hier op de woensdagmiddag hebben maar idd pas vanaf 4 jaar, dus na de zomervakantie… Ben er wat actiever naar op zoek omdat Jasper overgewicht heeft en ik daar actief iets aan wil doen. Maar ik heb bedacht dat een jaarabbonnement op ballorig (indoor speel en klimparadijs) ook een prima manier is om veel te bewegen. Mama ging vandaag mee en dat is pure topsport ! Jasper is totaal geen stilzitter, dus eigenlijk krijgt ie zn beweging wel, maar met de berichten rondom zn overgewicht wilde ik hem wat eerder op sport zien te krijgen. Maar jullie hebben gelijk, de veranderingen rondom BSO, basisschool e.d. zijn ook al heel veel en dan ook nog sport erbij… Was een beetje geschrokken, maar moet me er misschien ook niet al te druk om maken, hij vliegt straks wel de lucht en dan zal het ook wel weer wat bijtrekken. Ga nog met hem naar een dietiste, in elk geval wat meer info over voeding, calorieen, alternatieven enzo dus al met al zal het wel goed komen. In elk geval een super actief weekeind achter de rug dus ik doe vreselijk mn best (ook goed voor mn eigen conditie!) Merk dat het allemaal ook alweer een stuk makkelijker is met Lisa dus kom de deur een stuk makkelijker uit en het mooie weer helpt ook enorm! Bedankt voor het meedenken

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#8
quote:
... Zwemles zou ik nog niet doen, ik hoor van veel mensen dat 4 jarigen daar meestal echt nog niet aan toe zijn. Ze moeten best wel veel voor dat a diploma tegenwoordig. Vaak zijn ze lichamelijk nog niet sterk genoeg ervoor en kunnen ze ook nog niet goed genoeg opletten. Bovendien vind ik het nogal veel voor een 4 jarige. Ze beginnen ook net pas op school. Sport is leuk maar de druk van een diploma halen wil ik Rens nu nog niet aandoen. Dat kom volgend jaar wel. ...

Groetjes Ramona


Ho ho, ik heb het niet over diploma-zwemmen,
maar de voorbereidende zwemlessen daarvoor.
Nou ja, ok, dan kunnen ze Kikkerdiploma’s halen, ook leuk.
En vooral lekker aan water wennen en al heel zelfredzaam worden.

M.


#9

Goed voornemen dan om wat meer te gaan bewegen. Pas er wel voor op dat jasper er niet al te veel van meekrijgt dat hij te zwaar is. Dan word het zo beladen voor hem en heb je kans dat hij een verkeerd zelfbeeld ontwikkeld. En dan ben je veel verder van huis. Je kan hem beter gewoon goed voedsel voorzetten en veel laten bewegen maar hem niet laten merken dat dat is omdat hij te zwaar is. En wie weet zit er een groeispurt aan te komen en is hij het zo weer kwijt.
Wel fijn dat het nu wat beter weer word. Dan zijn ze buiten ook veel actiever.
Misschien een goed moment om hem te leren fietsen oid. Rens kon op die leeftijd prima zonder zijwielen fietsen. Rolschaatsen vond Rens op die leeftijd ook al heel leuk. En niet overal de auto voor pakken scheelt ook. Nou heb ik makkelijk praten want ik heb geen rijbewijs en doe dus alles hier lopend of fietsend. Maar ik merk wel dat Rens veel langer kan wandelen en fietsen als de meeste van zijn leeftijdsgenootjes. Hij heeft zo een hele goede conditie opgebouwd.

Groetjes Ramona


#10

Marijn zit op voetbal, 1x in de week trainen en 10x in het jaar een ochtend met 3 a 4 wedstrijden van 15 min. Dit is zeker goed te doen. Hij zit bij de H-tjes dus nog geen competitie strijd.
Sinds vandaag zit hij op zwemles 2x in de week een half uur. Als het buitenbad seizoen voorbij is gaan we binnen 2x in de week verder. Met voetbal gaan we gewoon verder, of hij nu buiten aan het rennen/voetballen is of op het voetbalveld maakt voor mij geen verschil.
Na de zomervakantie gaat Dion ook beginnen met voetballen. Hij kan niet wachten


#11

@Pranger 7
En vond hij de zwemles leuk?

Rens wil ook wel graag op voetbal maar dat gaat helaas nog niet. Sowieso is de traning te laat voor hem en hij gaat over een tijdje op zaterdag op zwemles en zou dan helemaal geen wedstrijdjes kunnen mee doen.
Bovendien wil ik zijn programma nu nog niet zo vol hebben. Na een drukke dag school heeft Rens echt wel tijd nodig om lekker ff zijn eigen ding te doen. Dan heeft hij echt geen zin meer om te doen wat hem gezegd word.
Maar als hij zn diploma heeft dan gaat hij wel op voetbal. Als hij dan tenminste lang genoeg wakker kan blijven voor de traning. Die begint pas om 19.00 uur en dan ligt hij meestal op bed. Hij heeft de hele dag door energie voor 10 maar na het avondeten stort hij echt in. hij ligt regelmatig al om 18.30 uur op bed.

Groetjes Ramona


#12

Dylano staat op de wachtlijst voor het zwemmen. Ws over 2 a 3 maanden. Hij gast 2 keer in de week van 4 tot half 5 de woens en donderdag. Daarnaast geen andere sport. Vind dat even genoeg. Ook hij is nog redelijk afgebrand 's avonds
Zodra hij zijn diploma (s) heeft dan mag hij kiezen wat hij wilt.

Liefs Michelle


#13

@moon1983
Zwemles ging goed. Hij vond het wel spannend, maar heeft goed zijn best gedaan. Zijn badmeester (ken is van school als gymleerkracht) is echt zo leuk en goed met de kinderen. Hij is nog maar 25 jaar en als je dan al zo met kinderen om kunt gaan, geweldig. Marijn is wat onzeker en hij trekt Marijn er echt doorheen door hem echt op te hemelen en als eerste een beurt te geven. Morgen mogen we weer, brrrrrrrrrrrr zal wel wat kouder zijn dan maandag. Ach daar worden ze ook niet minder van, moesten wij vroeger ook.


#14

Fijn om een zwemleraar te hebben die goed aanvoelt wat de kinderen nodig hebben. super voor zijn zelfvertrouwen. Maar ik moet er nu echt niet aan denken om buiten te moeten zwemmen. Brrrrrrrrrrr! Gelukkig hebben die kleintjes daar meestal minder last van!