Wat voor soort dingen doen jullie met je kinderen om ze spelenderwijs te laten leren en wat voor hulpmiddelen gebruiken jullie daarvoor. Wij tellen bijvoorbeeld als we trappen op lopen, en als we bouwen met lego of duplo zeggen wij de kleuren erbij, en als je buiten loopt en je ziet een beestje probeer ik wat uit te leggen, maar soms betrap ik me er ook wel op dat ik 15 keer hetzelfde aan het doen ben en Jada het niet eens zo interestant meer vind! hahahahaha las al iets over memory, nooit geprobeerd, maar ga ik zeker doen, wat zijn nog meer leuke dingen om ze een tijdje bezig te houden en waar ze ook nog iets van leren!
Spelenderwijs leren
hier spelen we verstoppertje als ze naar bed gaat. Pappa en Morgan gaan de trap op en mamma telt tot 10 en dan verstoppen ze zich in de badkamer. We merken al als mamma niet snel genoeg start met tellen morgan al begint. De klanken zijn er al alleen de woorden nog niet. Ook tel ik de druppeltjes hard op. Ook benoem ik alles dat ze aanwijst. Kleur zijn we nog niet zo heel erg mee bezig merk ik eigenlijk. Maar ik merk inderdaad ook soms dat ik alles moet herhalen inderdaad, alleen als ik een uur lanh twee plaatjes benoemd heb ben ik degene die zijn interesse nog wel eens verliest
Groetjes,
Michèle
Als Rico’s pamper verschoont moet worden vraag ik altijd: heb jij een poepie gedaan?
dan rent hij altijd “nee neehend” weg
dus dan is het achterna zittertje haha, prima hoor. maar dan gaat hij in een hoekje zitten lachen en dan doe ik net alsof ik hem niet zie, maak er gewoon een spelletje van. hij vind het leuk en ik ook, met als gevolg dat zn pamper zonder ruzie verschoont kan worden.
we kijken samen in boekjes, en dan zeg ik wat het diertje is, en wat het diertje doet.
als hij ergens naartoe wijst zeg ik wat het is en maak daar een eventueel geluid bij als dat mogelijk is.
Met het “ringen” spel noemen we de kleuren ook
b.v. Goedzo de rode ring!
nu de blauwe ring pakken… enz.
Nu is het spelenderwijs 1x per dag op het potje.
zijn potje is een schildpad met een lange nek, hij vind m enig. dan doe ik spelenderwijs een scheet na haha of een plasje, zovan: pffft" of"pssjjj"
of zo’n pers geluid maken. hij vind dat ontzettend grappig en doet dat dan na.
en gisteren had ie dus in zn potje gepoept en geplast. (ik kan het niet laten het niet nog es te zeggen hahahaha)
S’avonds is het poppenkast als hij naar bed gaat.
hij zit dan in bed en ik ga achter zijn bed zitten tegen de dichte bed wanden dus voor of achter.
Dan pak ik zijn poohbeertjes (hij heeft 2 grote en 1 kleine) en zijn konijn.
en dan ga ik er een poppenkast spel van maken, alleen dan zonder kast
vind hij ook geweldig,
daarna zingen we een liedje en weet hij dat hij mag gaan slapen.
Als hij niet wil eten dan doe ik gewoon een trein of een vliegtuig na,
en dan “mist” de lepel zijn mond en zjoeft het “vliegtuig” verder.
daar moet hijj altijd erg om lachen,
daarna eet hij meestal wel weer.
kom zo even niet op iets anders eigenlijk.
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100127/Fpre.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“88” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/pmh5p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
Gewijzigd door - MamavanRico op 22 Mar 2010 12:34:54
Om dingen te leren ben je gewoon goed bezig:0 Hoe erg ht soms ook is, het nu eenmaal niets anders dan herhalen en herhalen en nog eens herhalen.
Madelon vond houten puzzels heel erg leuk en dan kun je gelijk ook de dingen benoemen.
Liefs Michelle
Hier ben ik vooral heel de dag bezig met het benoemen van dieren en geluiden maken.
Namen van kleuren laat ik wel eens vallen, maar nog niet echt (is hijnog wat te jong voor). Verder probeer ik hem opdrachten te geven, die hij dan ‘moet’ doen.
Ook kan hij nu zijn neus aanwijzen en zijn we nu met zijn oog bezig
Verder tel ik ook altijd de druppels en dat vind hij leuk.
Ik merk wel dat hij maar heel kort zijn aandacht erbij kan houden, en vaak met hele andere dingen bezig is. Dus dan stop ik gelijk.
Ik merk wel dat hij meer een rauwdouwer, laat ik maar zeggen, dan dat hij wil weten hoe iets heet oid.
Liefs, Anne
Goh wat goed van jullie allemaal. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo bezig met tellen en kleuren. Wel lees ik boekjes met Nick en benoem ik ook alles. Zoals boom en poes en hond etc. Misschien wel handig om bij het traplopen te tellen en bij de blokken de kleuren te noemen. Niet eens aan gedacht… Stom eigenlijk wel.
Groetjes Bianca
@Bianca
Tellen hier ook nog niet hoor.
Dylano weet wel veel lichaamsdelen intussen. oren, neus, ogen mond, knieen en haar en voetjes
Het liedjes hoofd, schouders knie en teen vind hij helemaal geweldig
Ik doe ook altijd lang hetzelfde liedje en niet steeds een andere. Behlve tijden he eten als we met zijn tweetjes zijn dan komt vaak het hele repotair
Liefs Michelle
Michelle: ach wat lief!
Tja, ik denk er niet aan omdat er op de creche toch ook wel veel gedaan wordt. Tenminste Nick komt de laatste tijd praktisch iedere keer thuis met een nieuw woord. Nu is het weer trui en dat wijst hij dan ook aan. En ook zijn neus ogen en oren en nog meer dingetjes. Ik ben er zelf alleen niet zo bewust mee bezig. En het is zo simpel om ook te tellen als je bijv. de trap oploopt. Vind het gewoon stom van mezelf dat ik daar niet eens aan denk!
En liedjes… die moet ik echt nog gaan leren wat ik ken er bijna geeneen…
Groetjes Bianca
dat is leuk michelle!
rico kent zn ogen neus mond oren wel maar nog niet knieen.
wel zn handen dan.
maar oren vind hij helemaal te gek vooral als ie dan mijn hoofd lomp opzij draait om mijn 2e oor ok aan te raken. of aan te trekken
Ja wij zijn ook bezig met zon, maan, sterren, dag en nacht etc! Daarbij hebben we een boekje van; twinkel twinkel little star! En hebben we het over dag en nacht ritme, vind ze enig.
Verder bezoeken wij veel theater, concerten etc. Het is hier wel niet zo luxe als in Nl, maar toch best leuk! We lezen elke avond Jip en Janneke!
Wij koken ook samen, dan noemt ze de producten op, en proeft ze ook, laatst had ze een teen knoflook in d’r mond, hahahha was toch niet zo! We wassen ook af samen, hahahah nou ja zo goed en kwaad als het kan, en dekken de tafel, ze heeft een mini bezem en dweil, dus das ook leuk,
maar wil wel weer iets nieuws, dus ja hoofd, schouders knie en teen zijn wel leuk, ook leuke lichaamsbeweging.
Verder denk ik dat we binnenkort gaan kijken voor een lieve kat, als hij/zij op ons pad komt! Dan kan ze leren verzorgen en hoe om te gaan met dieren.
Ze gaat vaak ook mee naar de markt waar we samen groente en fruit uitkiezen en benoemen, das ook leuk! Oohhh ja en vanaf volgende week zaterdag gaan we samen zwemmen! Ook super tof dus!
Tja vind eigenlijk dat ik hier best veel moet doen met haar om te compenseren dat we hier niet zoveel familie hebben en hier ook niet zoveel dingen te doen zijn. Gelukkig gaan we met pasen (ook mijn verjaardag, 2 april) naar een national park met giraffes dus dat moet wel een succes worden!
Volgens mij is het pas 4 april pasen
Enne Bianca, Dylano gaat niet naar een kdv dus moet zelf wel hahahahaha.
En hier staat vaak www.kinderradio.nl aan. Tussen 10 en 12 is het voor de kleintjes.
Liefs Michelle
Wat een goede tip Michele!
Ik ga hem morgen aan zetten, als we samen thuis zijn
Hij vind de cd van K3 ook helemaal geweldig, dan begint hij gelijk t eglimmen als ik die op zet.
malawimamajada: Ik vind echt dat je ontzettend veel al doet met haar en haar probeert te leren! Heb ik echt geen toevoeging voor.
Ik denk ook niet dat ik zoveel met Seth doe.
Liefs, Anne
Inderdaad Michelle wat een goede tip. had er nog niet van gehoord. Ga het ook eens proberen als ik weer saampjes met hem thuis ben. Hij wordt ook helemaal wild van K3. Maar ook dat draaien ze op het KDV. Gelukkig vind mama het ook wel leuk
Groetjes Bianca