Spelen?

Hallo,
Ik vraag mij af wat/ hoe jullie kinderen spelen?!

Liam is altijd druk,druk,druk met dat wat mama ook doet eigenlijk. Dan bedoel ik dus de (schone) was in de machine willen doen of in de wasmand klimmen (en er weer uit, en weer erin en weer uit…)., wasknijpers verzamelen, de afwasmachine “leegruimen”, “stofzuigen” enz… Ik hoor hem dan niet en hij is lekker bezig. Soms speelt hij een soort van verstoppertje… loopt weg, komt terug en roept “kiekkiek!” Natuurlijk mag en kan niet alles samen met mama, maar waar kan loopt hij te helpen op zijn manier. Op mijn beurt speel ik dan met de blokken, maak een knoppenpuzzel met hem en dan doet hij ook mee en vindt het leuk. Maar als ik iets doe waarbij hij niet kan of mag helpen is het de bedoeling dat hij even alleen speelt. Dat kan hij wel, maar alles maar 2 tellen. Zit zelden 10 minuten bijvoorbeeld met één ding te spelen. Trekt voor de sport alles uit zn kastje maakt ff snel de ringenpiramide totdat iets niet past, dan wordt hij boos en stopt ermee. Hij heeft van mij een lege nutrilon doos gehad met een schepje en een bakje en hij doet eindeloos ‘schepjes tellen’ dat heeft zijn interesse. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit wel normaal gedrag is voor een kind van 16 maanden, maar is dat wel zo?? Bij het KDV zeiden ze van de week, voor het eerst hoor, “Hij liep alleen maar heen en weer te jammeren en wist niet wat hij moest gaan doen, heeft hij dat thuis ook wel eens?” Nou, ja dus… maar niet zo vaak. Ik vind wel dat hij weinig interesse heeft in ‘speelgoed’, maar al dat ‘doen alsof’ vind ik juist ook zo leuk en is ook spel…Hoe vullen die van jullie hun dagen in huis??

Groeten,
Jo

Kinderen moeten leren spelen, het ene kind kan het beter dan het andere. Klinkt gek, maar is echt zo. Wat je zou kunnen doen is samen met hem starten met iets (tekenen, bouwen, etc.) en dan na een poosje zeggen dat je even iets anders gaat doen en dat je weer met hem gaat spelen als je klaar bent. Dan is hij al even op gang geholpen en is de kans groter dat hij zelf door gaat spelen. En dan natuurlijk complimenteren met hoe goed hij zelf speelt als hij dat heel goed doet

Die van mij vindt het ook heel lastig om alleen te spelen, dat gaat langzaam beter. En hij is al ruim 3,5 jaar…dus ik vind niets vreemd. En ik vind het gek dat het kdv het wel vreemd vind, die zouden toch juist moeten weten dat spelen iets is dat kinderen soms moeten leren.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”