Spelen met oudere kinderen

Mijn zoontje (3,6 jaar) heeft een vriendje die 1,5 jaar ouder is en een vriendinnetje die 1 jaar ouder is. Ik merk dat hij de laatste tijd frustreert omdat hij altijd het ‘onderdeurtje’ is. De anderen domineren hem. Ook al is hij echt niet meegaant en weet hij goed wat hij wil, toch merkt hij dat de anderen hem de baas zijn. Toch wil hij graag met hen spelen. Verder zijn er geen leeftijdgenootjes in de buurt.
Het vriendje wil vaak met hem spelen, maar ik vind dat deze geen goede invloed op mijn zoontje heeft. Hij is brutaler en speelt veel de baas. Ook zitten zijn handjes soms een ‘beetje los’. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan,? Zelf pak ik dat vriendje net zo stevig aan als ik mijn eigen kind doe. Zijn moeder doet dat echter niet. We hebben al eens een time-out gehad en een periode ze niet bijelkaar laten spelen, maar ze trekken toch weer naar elkaar toe.

jantje

Hoi,

Misschien moet je het beperkt toe laten. Soms kan het juist ook uitdagend zijn om met een ouder kindje te spelen. Hoe frustrerend dit ook is. Ik denk dat je het dan moet toelaten onder jou controle. Nog even en hij gaat naar school. Daar zal hij ook kennis maken met oudere kinderen. En die zullen ook de baas over hem willen laten spelen. Probeer hem anders door er over te praten duidelijk te maken dat het niet altijd hoeft te zijn dat anderen de baas zijn.

groetjes

lon106