Speentje, hoesten, slapen, drinken enz

Hoi,

Ben een tijdje weg geweest maar ben het wel blijven volgen hier

Maar ik heb weer een paar vraagjes…

Me zoontjes is (na 3 weken er van af tezijn geweest) weer aan het hoesten
maar nu heeft ie ook een speentje en die spuugt ie uit dus steeds opstaan
en erin doen. Nou is de vraag is er iets tegen hoesten want het is zo zielig.

Verder mag ie nu fruithapje, groente hapje enz… Maar hoe leer je hem iets
anders drinken dan alleen melk… Ik heb van alles geprobeert in een tuitbekker
gewoon in ze fles maar aleen als ie het ziet doet ie zijn mond niet open of het laat het er wel in maar doet verder niks.

En hoe kan ik er voor zorgen dat iets langer doorslaapt hij wordt al weken om half 5 wakker ( terwel hij vroeger tot 7 uur sliep)maar ik vind dit iets te vroeg ik ben gebroken Ik heb liever dat dit een uurtje of 6 wordt kan je hier iets aan doen of moet ik hopen dat dit ooit over gaat. Ik heb al rijstenbloem erbij gedaan eerst 1 schepje toen 2 en zelfs al 3 maar niks helpt en als ik er niks in gooi wordt ie ook zo vroeg wakker. Het maakt ook niet uit of ie nu om 9 uurr gaat slapen of om 11 uur.

Nog kleine (misschien raar vraagje) maar wat zijn de kenmerken voor het krijgen van een tandje en wat kan hier het best voor gebruiken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen…

Alvast bedankt,

gr Peetje

Van het hoesten slaapt je menneke ook niet lekker… En soms hebben ze even een fase waarin ze wat slechter slapen… Dat duurt meestal een paar weken, dsu nog even volhouden.

Ik gebruik voor het hoesten Thijmsiroop van Daro… Jeske vindt deze erg lekker, dus geen moeite met geven… Kan je zo bij de drogist halen, net zoals Chamodent of Dentinox voor de eerste tandjes…
Jeske vindt zelf Chamodent trouwens het lekkerst…

Kenmerken tandjes: bobbeltje of wit puntje op tandvlees, dunnere (zuurder ruikende) ontlasting… Veel op dingen bijten… Mijn dochter krijgt er ook altijd een schimmelinfectie van tussen de billen… Ik ben nu voor de 3e keer aan het smeren, gelukkig komen haar tanden in paren…

Wat betreft iets anders drinken, gewoon blijven proberen… Jeske wilde ook geen tuitbeker, dus krijgt soms uit de fles en soms gewoon uit een beker (al wordt dat wel een knoeiboel)…
Je kan roosvicee proberen, of afgekoelde rooibosthee…

Hoop dat je er iets aan hebt…

Liefs,
Paula

ALs ik iedereen een tip mag geven:
Laat je niet verleiden iets anders in een drinkfles te doen dan melk of water!!!
Ik ben tandarts en zie dagelijk de dramatische gevolgen van het drinken van (dik)sap of andere zoete dranken uit een zuigfles.
Om te wennen aan het drinken uit een tuitbeker, moet je lang de tijd nemen. Wanneer het tijd is voor een fles geef je eerst de tuitbeker. Je kindje drinkt namelijk alleen maar wanneer hij of zij honger heeft. Complimenteer je kind bij iedere poging die gewaagd wordt. Het is voor een kindje erg lastig om uit een tuitbeker te drinken, mn. de antilek. Het is een hele andere zuigbeweging die kinderen zichzelf nog niet eigen gemaakt hebben. Net zoals alle andere nieuwe bewegingen, zoals lopen en kruipen, duurt ook dit even voordat je ukkie het onder de knie heeft. Laat hem of haar maar even aanklungelen met de tuitbeker. Doe hem niet te vol, anders is ie te zwaar.
Op het moment dat je kindje het onder de knie begint te krijgen, kun je hem of haar belonen met een beetje diksap erin. Je zult zien, dat wanneer het begin er is en er nu iets lekkers uitkomt… succes gegarandeerd!
Belangrijk: Spreek met jezelf een tijd af dat je kindje sap mag drinken, bv 5 minuten en zet de beker dan weg. Vijf minuten slokje na slokje is net zo erg als op een lollie zuigen voor vijf minuten. Melktandjes, en zeker die net door zijn, zijn enorm kwetsbaar.
Misschien niet helemaal een antwoord op de vraag, maar ik kon het niet laten iets over de tuitbeker te vertellen nu je er toch over begonnen was…
Succes met je ukkie, ik hoop dat ie snel beter slaapt!
Anne-Marie

ons cb adviseerde geen tuitbeker te gebruiken maar uit een gewone beker te laten drinken. Deze kon ik bij cb kopen voor 1 euro het is een plastic beker met opstaant randje. gaat best goed ik dacht dat het een knoeiboel zou worden maar viel mee door het randje.
Hun adviseren dit voor de mondmotoriek.
maar voordat ik dit hoorde dronk lieke al uit een tuitbeker. heb haar er eerst mee laten spelen en steeds kleine slokjes te geven. ze moeten het even doorhebben, want het is heel anders als de fles. wij begonnen met en zachte tuit en toen ze dit door had een harde tuit.

en de kenmerken van tandjes heeft paula hierboven al genoemt.

even doorzetten

groetjes Gytha

Oke nog ff vohouden… hopen dat ie maar snel weer langer slaapt…

Hoelang duurt het ongeveer dat een tandje door komt…

Want hij kauwt en bij overal op (en dat kan best pijn doen als ie het op
je vinger doet) en kwijlen doet ie ook al weken. Maar ik zie niks… Soms
denk ik als ie huilt zal ie pijn hebben ivm tandje maar na 5 min is dat weer
over en is ie weer vrolijk en ik als ik voel of kijken zie ik of voel ik niks…
Volgens het cb moeten er wel tandjes komen voor het volgende bezoek (in feb.)

Ik heb nu een tuitbeker met een harde dekels… Misschien moet ik wel eerst
eentje kopen met en zachte en het daar mee proberen…

hij kan nu al zitten is dit goed (6 mnd) of moet ik hem “verplivhten” om
te liggen ( niet dat ie dat nog wil)

Heb hem net worteltjes gegeven hij was binnen 5 min klaar (was maar een half
potje) hij vond het volgens mij lekker. Zo leuk dat ie nu alles mag eten en
drinken…

Hebben jullie dat ook als jullie melk klaar maken dat het zo gaat schuimen
had het hier voor niet maar ben nu over gestapt naar nr 2

Het doorkomen van een tandje kan wel even duren. Kinderen gaan al kwijlen en bijten voordat het tandje uberhaupt onder het tandvlees te zien is. Het door het tandvlees heen breken van het tandje duurt enkele dagen tot maximaal twee weken. Dat is de periode dat de kindjes jengelig en klagerig kunnen zijn. Geef je ukkie een bijtring die in de koelkast gelegen heeft, dat verlicht de pijn.

Laat je door het CB niet opjutten. Het ene kindje is vroeg met tandjes de ander heeft er met 9 maanden nog geen een. Maakt niets uit! Wanneer je je zorgen maakt, kun je altijd contact opnemen met je tandarts. Maar ik zou dat bij lange na nog niet doen. Ze komen er wel hoor, vroeg of laat. Het is wel zo dat kindjes die laat zijn met tandjes er in een keer een heleboel kunnen krijgen. Je kunt zelf gemaakte ijsjes van diksap maken, zodat je kindje een of twee keer per dag even lekker op iets lekkers kouds kan sabbelen. Verder is het handig om twee bijtringen te hebben, altijd eentje die koud is.

Succes! Als je meer wilt weten over tandjes ed., vraag maar gerust hoor!

Hoi Peetje,

Anne kwijlde ook een poosje en steeds met de vingers in de mond,
maar nog steeds geen tandjes.
Anne is nu 26 week oud en die wil nog wel liggen.
Ik laat haar ook vaak zitten op schoot, zo voor me dat ze me kan
zien en dan doen we klap eens in de handjes en hop paardje hop.
Vindt ze echt geweldig! Dolle pret!

Je hebt nu ook de opvolg melk he?
Wij hebben Nutrilon en hebben geen last van schuim.
Gewoon even flink schudden,
Of doe je de poeder en het water in de magnetron?

Als je zoontje wakker wordt om half 5 (wat wij ook een enkele keer
hebben) dan zou je de speen er weer in kunnen doen.
Gewoon even naast zijn bedje blijven zitten. Moch hij hem weer uit-
spugen gewoon een paar keer in doen.
Waarschijnlijk heeft hij nog geen honger en kun je het nog even rekken.
Even aai over de bol en kusje geven en zeggen dat hij nog even moet gaan
slapen.
Je hebt ook periodes en dan zijn ze bang dat je weg bent.
Waarschijnlijk wil je zoontje gewoon even weten dat je er nog bent en dan
zal hij weer verder slapen.
Anne heeft dat vaak in de box, dan gaat ze huilen als ik of mijn man
niet in de kamer zijn.
Dan ga ik naar de kamer en klets tegen haar en dan loop ik weer weg.
Dan is het prima en speelt ze weer verder.
Anne is trouwens elke morgen om half 6 wakker. We hoeven geen wekker
te zetten.

Heb je het fruithapje nog niet geprobeerd?
Vindt ie vast ook erg lekker.

Beterschap voor de kleine en houd je me op de hoogte!

Groetjes Heleen. mamma van Elke en Anne

hoi peetje,

volgens cb zou lieke 3 maanden geleden al tandjes krijgen.
maar nog steeds niks hoor. dus laat je niet op jutten kan echt lang duren.
Nu kauwt ze overal op dus we wachten maar af. Ik heb 2 bijtringen zodat er altijd 1 kaud is. Het komt echt vanzelf. Nu is het tandvlees van Lieke ruw.
Als Lieke huilde of slecht at dachten wij ook tandjes maar daar verschuilen we ons maar niet meer achter. hahah
We zien wel wanneer het komt, lijkt me wel een leuk gezicht.

Hier schuimt de melk ook altijd hoor. Bij de bereiding tellen we het schuim gewoon niet mee en als ze aan het drinken is verdwijnt het schuim vanzelf.
Dit komt ook door de comfort voeding die wij gebruiken.
Helaas niks aan te doen.
Lieke wilde ook alleen maar zitten met 6 maanden. Nu wil ze ook absoluut niet meer liggen. Gewoon laten doen ze geven het zelf wel aan als ze er aan toe zijn.
Cb zei van de week dat we ze nog zoveel mogelijk meoten laten liggen, daar trek ik me niks van aan ik kan het niet dwingen en ze wringt dan zo met haar lijfje dat ze half zit. dus laat haar lekker doen.

succes groetjes Gytha

Je kan zien dat ze goed zitten als je ze op hun blote billen wegzet en je ziet het bilspleetje. Dan zitten ze op de billen en niet op de rug…

Ik heb geen schuim en Jeske krijgt Friso 2…
Ik warm eerst het water op in de magnetron en dan doe ik er pas poeder bij… Gaat prima…

Goeiemorgen,

Hij krijgt al fruithapje banaan en peer en ik ga zo beginnen met appel… hij vnd dit idd lekker maar heeft nu al als ie 2 dagen het zelfde krijgt dat ie moeilijk gaat doen!! Ik moet wel zijn handje vast houden anders zit het hele huis onder… We hebben nog geen stoel voor hem en geven het in zijn wippie…

Ik heb nu ook friso 2 en heb het allebei al geeprobeert eerste het water (in de magnatron) en dan de poeder erbij… En heb het ook kant en klaar gebrobeert dat water en poeder tegelijk… maar het blijft schuimen… Kan het door de fles komen of door de speen die erop zit heb nu zo 1,2,3 speen…

Ik blijf het gewoon proberen met een tuitbeker… Is het misschien ook een idee om het een beetje warm te maken en dan steeds kouder!!

Nog een vraagje…

Me zoontje krijgt nu vaste voedsel nog niet een heel potje dus geef hem er nog een flesje bij… Hij heeft nu ook nog potjes voor 4 mnd omdat ie net pas is begonnen maar vanaf wanneer zijn jullie gestopt met het geven van een extra flesje…

toen lieke een potje 6 maanden at ging er 1 flesje af.

gr gytha

Hallo,

Als je kindje een half potje eet, geen melk meer nageven. Anders leren ze dat ze toch nog melk krijgen, ongeacht of ze nu vast voedsel eten of niet. Als je vindt dat je kleintje toch wat te weinig binnen heeft gehad, kan je gerust een half uurtje later nog melk bijgeven. Dan associeren ze het niet meer met de vaste voeding. Hier kreeg ons meisje toen ze een potje van 4 maanden volledig uit at (groete en fruit) nog 3 flesjes bij van 210 cc.

Groetjes,

Tamara

Hoi Peetje,

Wij geven Anne ook een half potje eten rond 5 uur en om 21.30 geven
wij haar nog een papfles. Anders komt ze de nacht niet door.
Een heel potje kan ze nog niet op. O ja, en na het warme eten krijgt
ze nog wat lepeltjes yoghurt met roosvisee erdoor.
Anne krijgt 4 flessen van 210cc met jhm erdoor.
Als Anne een heel potje opeet 200gr. dan laat ik die fles weg en geef
wat drinken na.

Groetjes Heleen

EEn paar handdoeken onder de matras bij het hoofdeinde leggen. Zo ligt hij wat rechter. Doe ik altijd bij mijn dochter als ze hoest. Naar mijn gevoel werkt het wel. Je kan het eens proberen

Groetjes Chantal

chantal