Ik heb een dochtertje (2 maanden) die zichzelf ook ongeveer de helft van de keren in slaap huilt. Met een speen is ze stil, totdat ze de speen weer kwijtraakt.Soms valt ze wel goed in slaap door de speen. Heeft iemand tips of ervaring hiermee. Wat kan ik het beste doen:
helemaal geen speen meer, na 5/10/15 minuten even naar haar toe en dan wel of niet opnieuw die speen erin?
Speen
Eva en haar speen zijn onafscheidelijk. Vanaf haar geboorte al. Wij moesten er ook veel uit, we noemen dat ‘tullendienst’ hier op het forum. Soms wel 10x! Ze werd meteen wakker zodra ze de speen verloor. Om gek van te worden inderdaad. Nu is ze 9 maanden en kan ze 'm vinden en in doen en dat scheelt!
Ik vind jouw baby nog zo klein om de speen af te leren. Voor je dochtertje is het nu echt nog fijn om de speen te hebben, dus echt afschaffen zou ik 'm nog niet. Dan mist ze denk ik veiligheid. En ze heeft nog veel zuigbehoefte. Wat ik dan zou doen is even 5 minuten laten huilen, dan 10 en dan 15…vaak slaapt ze dan. Niet meteen gaan lopen. Dat deden wij en dat werkte niet, mevrouw vond het wel handig dat de speen weer tegenkwam, maar wij hadden geen nachtrust. Even laten jengelen en dan pas gaan en die tijd oprekken. En overdag inderdaad misschien proberen wat te minderen…Succes!
Groetjes Rainbow, trotse mama

In Roy’s bedje liggen altijd 2 spenen voor het grijpen.
Hij kan ze nu eindelijk ook zelf pakken (hij is 5,5 maand), maar wil door het draaien (of uit koppigheid) ook nog wel eens een speentje op de grond gooien.
Eerst (toen er nog maar eentje in lag) was het huilen geblazen. Nu pakt hij gewoon de andere speen en slaapt weer verder. Ideaal…
Wij hebben de eerste 4/5 maanden ook ruim een uur heen en weer moeten lopen omdat meneertje zijn speentje kwijt was en zelf niet in kon doen. Gelukkig viel het 's nachts wel mee.
Gr. Marieke
" border=0>
bij Morgan ben ik ook van de tullendienst af nu. Ze zoekt hem zelf op als ze hem wil en dan stopt ze hem zelf in der mond. Soms taalt ze er niet eens naar als ie uitvalt. Kwestie van tijd en geduld, maar ze hebben ze wel nodig als troost.
Groetjes,
Michèle

Het is heel persoonlijk of je wel of niet een speen wilt gebruiken. Wij wilde geen speen gebruiken. Hebben het na een paar weken af en toe wel gedaan na zijn voeding, omdat hij zijn flessen zo snel leegdronk dat hij nog veel zuigbehoefte had. Maar verder niet s’nachts ofzo en na 3 maanden helemaal niet meer.
Groetjes,
Sandra
Bij Morgan was het voor dr zuigbehoefte maar we merkten dat ze er ook veel troost aan had met de pijn van der kiss. Dus eigenlijk is het zo gebleven en ik moet zeggen op de dag heeft hem bijna nooit in. Als ze hem gaat zoeken is ze moe.
Groetjes,
Michèle

Bedankt voor de vele reacties.
Ik ben ook zeker voorstander van alleen de speen in bed. Maar ik moet zeggen dat ik erg zoekende ben met slaapjes en voedingen dat ik soms de speen (nu ze nog zo erg klein is) gewoon wel makkelijk vind. Zoals nu ook: mevrouwtje werd na anderhalf uur, niet uitgeslapen wakker. Als ik haar uit bed zou halen, valt ze in mijn armen weer in slaap, alleen met speen net zolang totdat ik haar weer voed (als het aan haar ligt, wil ze de borst ieder 1,5 uur!). Optie 2: in bed laten liggen en laten huilen, wat ik erg zielig vind aangezien ze wel al 1,5 uur geslapen heeft. Wat zouden jullie doen in zo een geval? Wel of niet en voeding rekken met de speen?
ik heb altijd fles gegeven dus daat mag je niet meer dan 1000 cc geven. Maar BV is toch onbepertk???
Groetjes,
Michèle

Ja borstvoeding is onbeperkt. Aangezien zij slecht aangeeft of ze honger heeft of niet, ben ik geneigd er iedere keer dat ze huilt er een borst in te stoppen. Ergens ook niet erg, want ze slaapt wel nu al zo af en toe door met haar 2 maanden. Maar ik vind het ergens krom om haar zo vaak eten te geven, terwijl het misschien niet eens een hongerhuil is.
De verschillende huiltjes leer je vanzelf herkennen. Wij probeerde van alles uit zeg maar. Als ze net gegeten had kon dat het niet zijn dus luier check, was die schoon (niet gepoept) konden we die ook schrappen. Een kruikje (vooral 's nachts) en als ze dan sliep wisten we dat dat huiltje koud betekenden. Een keer kraste ik per ongeluk met mijn nagel langs haar enkel. Zo wist ik ook meteen wat pijn was. En zo leer je beetje bij beetje wat ze bedoelen. Zeurderig huilen met oortrekken is bij ons bijvoorbeeld moe zijn, tegenwoordig wrijft ze ook in der ogen. Maar in begin was het alleen zo herkenbaar.
Groetjes,
Michèle

dag lieve medemama’s, de eerste paar maanden blijft het zoeken naar een patroon, maar houd vol, want baby’s hebben behoefte aan duidelijkheid en enige vorm van structuur. Ik herken jouw vraag heel goed. Werd onze Linde wakker en was het nog geen tijd voor voeding, dan wist ik niet goed wat te doen: uit bed halen of erin laten. Ik probeerde nl. wel aan te houden dat in bed slapen betekent en uit bed betekende eten. Lukte niet altijd, soms wist ik zeker dat ze niet meer zou gaan slapen, maar ook dat ze niet zou gaan eten. Erg lastig. Ik kan alleen maar adviseren dat je op je gevoel af moet gaan. Want bij borstvoeding heb je ook de regeldagen en dan komen de babies vaker voor drinken. Je voelt vaak ook aan je borsten of het weer tijd is voor een voeding (prikken,vol gevoel of lekkende tepels). Als je zeker weet dat er niets aan de hand is: geen honger, warm/koud, ziek, luier enz, dan kan het zijn dat je baby behoefte heeft aan het verwerken van prikkels door te huilen (zie boek A. Sjolter, taal van huilen, heb ik erg veel aan gehad, bijv staat daarin dat het huilen eigenlijk begint na 6 wk).
Bij onze Linde is de speen alleen om te slapen en toen ze een maand of 4 was kon ze deze al zelf in haar mondje stoppen omdat we er een lapje aan bevestigd hadden: dit had ze heel snel door en ze zocht de hoekjes van de lap af op zoek naar de speen. Nog een laatste tip: als Linde huilend wakker werd, was het meestal zo dat ze nog klaar was met slapen. Succes en houd vol, want je doet het hartstikke goed
Toen dylano 2 maanden was kreeg hij zijn speen overdag ook nog hoor, zo klein hebben ze nu eenmaal meer zuigbehoefte, dat de speen in bed blijft is nu anderhalve maand ofzo
Groetjes Michelle
quote:
ben ik geneigd er iedere keer dat ze huilt er een borst in te stoppen.
Haha, dat klinkt wel heel plastisch…
Groetjes!
hier is het lang leve het duimpje. ook Lindsey had behoorlijke zuigbehoefte (zoals zoveel pasgeboren baby’s) dus ook wij hadden een speen aangeschaft. dit werkte voor ongeveer 1,5 maand. eerst spuugde ze de speen gewoon uit en ging d’r duimpje erin en even later trok ze 'm eruit en ging d’r duim er alsnog in. ze is gelukkig niet continu aan het duimen, dit is vooral 's avonds wanneer ze moe wordt en wanneer ze net op bed ligt. en ik moet eerlijk zeggen ik vind t wel makkelijk, duimpje raken ze tenslotte niet kwijt.
liefs,
Rinske

tja ze zeggen inderdaad dat duimen moeilijker af te leren is dan een speen, maarja ook hierbij geldt: wat doe je ertegen?
en dat is dan maar een zorg voor later…toch??
liefs,
Rinske

Ook hier wordt een speen gebruikt. We waren er niet echt een voorstander van, maar om nu uren naast zijn bed te gaan staan zodat hij aan je pink kon zuigen… Werden we ook niet erg vrolijk van op een gegeven moment.
Nu is hij 3,5 maand oud en heeft de speen eigenlijk alleen nog in bed, zodat hij wat rustiger wordt. En dit vooral overdag. Op de een of andere manier wil hij hem niet hebben na de laatste voeding! (waar ik op zich erg blij mee ben)
Hij had en heeft zijn flessen nog steeds binnen 10 - 15 minuten leeg. Volgens het CB kon het geen kwaad om hem tot aan de 6 maanden een speen te geven.
Als hij deze overdag kwijt is, blijf ik er meestal even bijzitten tot hij echt rustig is en de speen goed in zijn mond heeft, anders blijf ik inderdaad lopen omdat hij hem elke keer kwijt is.
Groetjes Jolanda