Speen rigoreus afleren, of in stapjes?

Mijn vriend en ik zijn het er niet over eens. Hij wil dat Eva ‘cold turkey’ haar speen afleert, omdat hij vindt dat haar tandjes vooruit gaan staan. Ik vind dat reuze meevallen en wil liever dat ze ‘in stapjes’ van de speen af moet. Eva heeft 'm lange tijd netjes alleen 's nachts in gehad, maar nu wil ze 'm ook overdag heel vaak. Ze gaat huilen en zegt: ‘Mijn speen, mijn speen, mijn speen…’ tot ze 'm krijgt. En dat willen we dus niet! Als ze gewoon lekker aan het spelen is, taalt ze niet naar dat ding, maar zodra ze zich onveilig voelt, wil ze 'm hebben.

Vanmorgen wilde mijn vriend dat ze de speen de hele ochtend uit liet en als dat lukte, zou ze iets kleins krijgen. Maar hij had dat vooraf niet tegen haar gezegd! Hoe snapt ze dat dan? Ik vond het helemaal niks hoe hij dat oppakte en zei dat hij eerst uitleg moet geven en dat ze dan moet gaan proberen om de beloning te krijgen. Toch?

Ik werk liever met stickers. Eerst tot aan het koekje geen speen meer, dan tot de boterham en zo verder en dan krijgt ze bij 3 stickers iets kleins ofzo. Of is ‘cold turkey’ beter? Eva kennende stopt ze vanzelf als ze er aan toe is?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik zou hem idd ook overdag niet meer geven en s nachts nog een speen kan, maar als je drie is zou ik er voor zorgen dat die echt weg is.
Dit omdat het melkgebit bij een kind van een drie, het gebitje een andere vorm krijgt en het dus niet goed is als het nog een speen heeft.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Voor op de dag ben ik het echt met je vriend eens. Ze was er vanaf dan is het onzin dat er nu ineens afgebouwd moet worden. Hie is het ook uit bed, aankleden en dan voordat we de kamer uitgaan tul en doekjes in bed leggen. En heel soms probeerd ze wel iets nee naar beneden te sneaken bijvoorbeeld wanneer ze ziek geweest is, dat is namelijk de enige uitzondering hier, maar dan zijn we onverbiddelijk en moet der tul weer naar boven.

Groetjes,

Michèle

@Rainbow
Ik snap jewel hoor, dat je het graag met een beloningssysteem wilt doen, maar ik zou (als ik in jouw schoenen zou staan) heel duidelijk met haar afspreken: de speen is voor in bed en niet voor buiten het bed (dit heeft ze ten slotte al eerder gedaan). Vragen om de speen zou ik negeren of steeds weer duidelijk blijven zeggen dat dat ding voor in bed is. Wordt ze boos? Dan kun je zeggen: je mag daar best boos om worden, maar afspraak is afspraak: speen is voor in bed Oh ennuh, als je bij alles moet wachten tot Eva zelf aangeeft ergens aan toe te zijn, dan woont ze op haar 30e misschien nog thuis omdat zij vindt dat ze er nog niet aan toe is

Wat was de reden dat ze hem overdag weer van jullie heeft gekregen? De speen die ze bij Max zag?

Over dat gebit wil ik ook nog wel iets zeggen. De onze is nu een maand of vier van zijn speen af (nog niet eens denk ik) en ik zie nu al verschil met zijn tandjes. Zijn voortandjes trekken naar achteren en de tandjes daarnaast gaan er wat meer tussen staan. Wij zijn blij dat wij hem al zo vroeg van de speen hebben afgekregen (hoewel hij hem zelf niet meer hoefde omdat hij ziek was en hem niet meer lekker vond smaken).

Succes ermee! Ennuh, consequent blijven hè.

Ok, ok…jullie winnen! En mijn vriend, haha. Ik heb zelf ook een hekel aan dat ding, dat overal slingert en ook gewoon stinkt! Het is volgens mij inderdaad gekomen toen Max kwam en die heeft ook een speen. Ze heeft er eentje kapot gebeten en ze bijt er nu steeds op, dus dan komt er geen nieuwe! Wat ik zeg: als ze bezig is, hoeft ze dat ding ook niet te hebben, ze kan het dus best! Enne…het is niet zo dat ze overdag dat ding constant in heeft hoor! En nee, als ze zeurt krijgt ze hem ook niet altijd. Meestal heeft ze 'm sneaky gevonden en zie ik het pas als dat ding in haar mondje zit!

@Freubeltje: Da’s een goeie, van dat thuis blijven wonen! Hahaha, ik mag toch hopen dat ze dan wel lekker op zichzelf woont, hoe lief ze ook is!

Wat ik altijd doe met Nathanael, is dat als hij 's ochtends een broodje krijgt, geeft hij zelf zijn speen aan mij, en dan leg ik hem in de kast waar hij de speen niet kan zien.
Dat helpt enorm, en hij vraagt er dan ook niet meer na.
Als ik de speen nadat hij het aan mij gegeven heeft op de tafel leg of ergens anders in zicht, dan is het na het broodje meteen hup speen erin.
Misschien is dat voor jullie ook een tip.
Hoop dat jullie er uit komen met zn beiden om haar van de speen af te krijgen!

Nathanael is van 10-06-09

Ik heb 3 dagen terug de speen afgepakt. Onze meid had hem alleen maar in bed. Overdag zag ze er niet naar om, of vroeg ze er niet naar. Dus toen dacht ik kan ie helemaal wel weg.
Dus na de middagslaap heb ik de speen aan de kant gelegd. Ze heeft er nog wel naar gevraagd toen ik haat s’avonds naar bed bracht. Heb gezegd dat de speen weg was. Toen was het klaar.
Al 3 dagen slaapt ze zonder de speen, en het gaat super, ze vraagt er niet meer na.

Ik zou de speen dus in 1x afpakken. Omdat jou dochter wat ouder is dan die van mij…en dus waarschijnlijk beter begrijpt wat er afgepakt wordt kun je haar wel belonen. Bv als ze een hele week zonder speen is, dit zou je kunnen doen met na elke nacht een sticker te plakken dat ze dan wat krijgt. Een nieuwe pop of zo iets.

Succes.

Ik zit hier een beetje met dezelfde twijfel hoor!
Gisteren gingen we wandelen en stonden bij de vijver naar de eendjes te kijken, toen Jasper voor de grap zijn speen in het water gooide… O zei ik, geef je die aan de eendjes? ‘Ja’ O, wat lief van je… Maar vervolgens wilde hij natuurlijk z’n speen weer hebben. Wat niet ging lukken, dus ik herhaalde maar steeds die heb je toch aan de eendjes gegeven? Jasper heeft nu geen speen meer, die is voor de baby-eendjes. Ik dacht misschien een mooi moment om hem maar af te nemen. (ik heb natuurlijk nog tig spenen in de kast liggen…) En toen we thuis kwamen stimuleerde ik hem om papa te vertellen wat hij aan de eendjes had gegeven, “PEEN” riep ie… Dus papa speelde gelukkig het spelletje mee, en vanmorgen hebben we hetzelfde verhaaltje aan oma verteld. Ik wil het eigenlijk volhouden, de tandarts gaf aan dat het het beste was om de speen voor het 2de jaar af te bouwen. Nou dat is ie bijna… Afgelopen nacht sliep ie vrij goed zonder speen, hij was alleen heeeel vroeg wakker 5.30 uur, en normaal zou ik hem dan de speen nog even geven, nu zijn we maar opgestaan…
Maar ik vind het ergens ook wel zielig als hij een paar keer naar de speen vraagt en dan echt z’n handjes zo vragend in de lucht steekt… Als ie had geweten dat ie hem nooit meer terug kreeg had ie hem vast niet aan de eendjes gegeven… Dus ja, ik twijfel er ook wel aan of ik hier goed aan doe, of ie niet nog wat te jong is, maar ik hou het nog een paar dagen vol en ben benieuwd of ie aan het eind van de week zelf nog vraagt naar z’n speen.

Hoe is het nu met Eva, zonder speen?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Eva heeft de speen vannacht wel gewoon gehad, maar ze zeurde er niet om toen ze naar het kdv werd gebracht. Ik zei ook gewoon: ‘De speen is weg’ en ze pikte dat wel. Maar van mij mag ze 'm best nog even 's nachts houden, maar NIET overdag. Dat scheelt al een stuk en als ze dan 3 is, gaat dat ding op ludieke wijze a la Bakmama WEG om NOOIT MEER terug te komen!