Mijn vriend en ik zijn het er niet over eens. Hij wil dat Eva ‘cold turkey’ haar speen afleert, omdat hij vindt dat haar tandjes vooruit gaan staan. Ik vind dat reuze meevallen en wil liever dat ze ‘in stapjes’ van de speen af moet. Eva heeft 'm lange tijd netjes alleen 's nachts in gehad, maar nu wil ze 'm ook overdag heel vaak. Ze gaat huilen en zegt: ‘Mijn speen, mijn speen, mijn speen…’ tot ze 'm krijgt. En dat willen we dus niet! Als ze gewoon lekker aan het spelen is, taalt ze niet naar dat ding, maar zodra ze zich onveilig voelt, wil ze 'm hebben.
Vanmorgen wilde mijn vriend dat ze de speen de hele ochtend uit liet en als dat lukte, zou ze iets kleins krijgen. Maar hij had dat vooraf niet tegen haar gezegd! Hoe snapt ze dat dan? Ik vond het helemaal niks hoe hij dat oppakte en zei dat hij eerst uitleg moet geven en dat ze dan moet gaan proberen om de beloning te krijgen. Toch?
Ik werk liever met stickers. Eerst tot aan het koekje geen speen meer, dan tot de boterham en zo verder en dan krijgt ze bij 3 stickers iets kleins ofzo. Of is ‘cold turkey’ beter? Eva kennende stopt ze vanzelf als ze er aan toe is?
Groetjes Rainbow, trotse mama