Speen afleren

hallo
Ik heb een vraagje, heeft iemand tips om sam nu 3jaar en 4 maanden zijn speen af te leren?
Hij heeft m alleen in bed dus dat is eigenlijk niet zo’n probleem ware het niet dat hij zijn speen iedere keer kapot bijt.
Ik vind het erg moeilijk om zijn speen ineens af te pakken, hij heeft al zoveel meegemaakt de laatste tijd ik heb in het ziekenhuis gelegen, hij heeft een zusje gekregen en zijn zusje heeft met 9 weken ook weer een poos in het ziekenhuis gelegen.
Hopelijk is er iemand die tips heeft!
Alvast bedankt!

groetjes karin, mama van sam 11-11-2003

Hallo,

Ik heb geen prakijkervaring ermee want Tessa heeft nooit een speen gehad maar ik keek laatst naar dat programma EHBO (eerste hulp bij opvoeden).
En daar was een kindje van een jaar of 4 die overdag en s’nachts nog een speen had.
Ik vond dat die nanny wel een leuke methode bedacht om er in 1 keer van af te zijn. Ze gingen samen met dat kindje alle spenen verzamelen en in een tasje doen en buiten in de boom hangen met de mededeling dat de spenenfee langs komt. En die nemen dan de spenen mee en in ruil daarvoor komt er dan wat cadeautjes.
Het klinkt misschien stom maar het werkte wel want hij vroeg nooit meer om zijn speen.
Dus wie weet werkt het bij jou ook.
Succes ermee!

ja die aflevering had ik ook gezien

misschien is dat een optie,hier hadden ze snel hun duimpje en vingers door om op te sabbelen dus spenen gingen hier na 8 weken de deur al uit

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Wij hebben onze grote kleine dame rond haar 3e verjaardag de speen afgeleerd.

Mijn zus zou eind september een baby krijgen en in de maanden daarvoor hadden we ons oudste dochtertje voorbereid dat ze nu 3 jaar zou worden en dat ze dan een grote meid was. We vertelden dat baby’s een speentje veel beter kunnen gebruiken en dat het misschien een goed idee was om de speen aan de baby te geven die bij mijn zus op komst was.

Van haar laatste speen (12 maandenspeen) had ik een vanaf-dag-1-versie gekocht zodat het precies dezelfde speen leek en ze “haar” speen ook echt in het mondje van de baby kon steken. We hebben dus een wisseltruc toegepast.

Ze heeft de speen aan haar neefje gegeven, die begon er meteen enthousiast op te zuigen en toen vond ze het allemaal erg leuk en goed.

Terugslag kwam wel toen ze 's avonds naar bed moest, maar dat heeft een paar dagen geduurd en toen was het over. Nooit meer over die speen gehoord, alleen als ze haar neefje ermee zag.

We hebben nog even getwijfeld in verband met mogelijk jaloezie, maar we kennen onze grote kleine meid goed genoeg om te weten dat er eigenlijk geen jaloezie aan de orde zou zijn. En inderdaad, ze is geen moment jaloers geweest, sterker nog, ze is helemaal dol op haar kleine neefje.

Met de jongste gaan we het iets anders doen. Die wordt a.s. januari 3 jaar en haar speentje gaan we rond sinterklaastijd in haar schoentje doen met een briefje erbij dat zwarte Piet die mee mag nemen om thuis in Spanje aan de baby-Pietjes te geven.

Groetekes, Sje

wat een leuke ideen zeg
ik heb ook geen ervaring wat dat betreft
bij mij zijn het alle drie geen speen kinderen
alleen de middelste heeft een paar maanden geduimd
en van de jongste weet ik het nog niet, die stopt alles in haar mond , duim ,vingers,hele vuist , dus wat dat word??
ze mag van mij een speen hoor maar ze kokt m uit
laat je wel even weten, wat je gaat doen , en of het gelukt is !!!

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 4 mnd

Volgens mij moeten wij hopen dat onze kinderen nooit dit topic te lezen krijgen!

Groetekes, Sje

nee echt niet
maar goed dat is met een hoop dingen zo
moet je vertellen dat sinterklaas niet bestaat (vreselijk trouwens)
moest echt bewijzen gaan leveren en dan die kop vergeet ik nooit meer
dat wij hem al die jaren in maling hebben genomen
en ik hoor je denken waarom heb je hem dat verteld dan??
omdat ie echt vreselijk werd gepest op school (in september al!!!)
zoooo zielig en ik had me voorgenomen als dat gebeurd dan vertel ik het hem zelf
(ik heb gehuild daarna zeg en ik voelde me echt heel gemeen)
maar goed we dwalen af van die speen
sucses met “voorliegen” hihi

dank jullie wel voor de reacties!
Dat wordt een goede leugen verzinnen hahaha!

groetjes karin, mama van sam 11-11-2003
anna 27-12-2007

Wij hebben het ook in de sinterklaastijd gedaan. Speen in de schoen gedaan en verteld dat zwarte piet hem komt ophalen voor de babypietjes. Ze geloofde het en de dag erna zat er een mooi cadeau in haar schoen. Wij zijn er wel een paar weken van te voren mee begonnen met voorbereiden hoor!

Succes!

Groetjes Maaike

Lisa was 2,5 jaar en wilde graag een dokterskoffer, dus ik zei tegen haar; jij die koffer en ik jouw spenen.
“Alsjeblieft” zei ze.
Ik heb haar nooit meer over een speen gehoord.

Met Cas zijn we een week of 3 geleden gestopt om overdag met een speen te lopen. Hij heeft 2 dagen erom gevraagd en nu is het normaal dat als hij uit bed gaat dat zijn spenen op de plank gaan.
Na de vakantie in mei ga ik het met de nacht proberen.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

wat een super leuke ideeen allemaal!! Ik ga me er zeker door laten inspireren zodra Emilie oud genoeg is om dat soort dingen te begrijpen (zoals de spenenfee bijvoorbeeld). Ik probeer nu in iedergeval om de speen alleen te geven als ze moe is en in bed. Maar het liefste heeft ze hem ook de hele dag in haar mond.

Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker

ik schaam me een beetje om het te zeggen maar benita is vier en een half en loopt nog met de speen ,welis waar alleen als ze moe is en in bed ,maar hij moet mee naar school in haar rugzak,volgens de juf komt het omdat ze zoveel heeft meegemaakt en veel in het zieknhis heeft gelegen,maar helaas al jullie adviezen hebben wij geprobeerd van het nieuwe baby broertje die hem nodig zou hebben tot sinterklaas en zwarte piet die hem mee konden nemen en zij cadeuatje in de plaats zou krijgen maar helaas het werkt allemaal niet ,meet wel als gevolg dat ze niet duidelijk genoeg spreekt nu,
delano is gelukkig niet zo een spenen fan en ik leer het hem ook echt niet aan .

anouk nelissen

nou je hoeft je niet te schamen hoor anouk
ze ziet het gewoon als troost,en als ze m mee naar school meeneemt voelt ze zich super veilig waarschijnlijk
langzaam aan afbouwen joh ,rustig aan , voor haar is het waarschijnlijk best heftig om m kwijt te raken
proberen alleen voor de nacht als eerste , dat ie inderdaad op haar kamer blijft
sucses

tja troost of niet wil eigenlijk dat ze hem helemaal niet meer neemt maar is makkelijker gezegd dan gedaan ,heb wel eens gedacht hem heel hard maar ja gewoon in prullenbak te doen.op school mag het niet meer moet e hem in de tas doen en daar heeft ze geen moeite mee .maar in bed lukt het nog niet heb haar al goude bergen beloofd

anouk nelissen

ja het is niet makkelijk soms, dat had ik al eerder gehoord. Die spenen is echt een verslaving, en voor de een is het makkelijker als voor de ander om dit af te leren. Net als duimen. Ik heb een aangetrouwde nicht van 25 die nog steeds kan duimen als ze zich niet echt lekker voelt en voor de tv zit. Zo zie je maar… Moeilijk, want je wil toch ook niet dat je kind alleen maar licht te huilen in bed vragend naar de speen… al schijnt dat soms de enige oplossing te zijn maar tjee, daar moet ik ook niet aan denken hoor!!!

Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker

poeh dat is erg moeilijk ik weet er alles vanaf.
mijn oudste zoon sliep ook nog met 3jaar met een speen.
tot op het moment dat mijn man hem zo in de prullenbak gooide.
waar mijn zoontje bij was.
mijn man zei hem nu ben jija l een grote jongen en grote jongens hebben geen speen nodig.
mijn zoontje moest wel huilen en we hadden wel een reserve hoor voor als hij ehct niet wou slapen.
gelukkig hij sliep ineens wel zonder speen en de volgende ochtend zei hij mama en papa kijk ikke grote jomen he.
en sindsdien geen speen meer.
mijn jongste is nu 2jr en 3mnd en ik wil ook proberen om hem met 3jr van de speen af te helpen al ben ik bang dat het bij hem veel moeite gaat kosten vooral omdat hij zijn speentje ziet als een troost maatje zeg maar.

lianda moeder van giovanni 5jr en jimmy 2jr

hoi

ik heb wat gedaan weer hihihih
benita was haar speen net kwijt en ik heb hem gevonden ,maar hem in mijn zak geduwd hihihih,ik zeg ja dan slaap je maar zonder speen ik weet niet waar hij is ,
moet je maar op je spullen letten heb ik gezegd hahahahaha,
ben eens benieuwd wat ze gaat doen is al de hel tijd aan het zoeken

anouk nelissen

nou benita heeft gisteren dus de hel dag lopen zoeken naar haar speen,en toen ze naar bed moest was het dus huilen en huilen en nog eens heel paniekerig huilen,
ik denk ojee en wat nu he zo kan ik die niet in bed leggen dan word me die andere weer wakker,dus ik heb met haar een deal gemaakt,ze mocht haar speen maar alleen in bed en als ze wakker word moet ze hem op het nacht kastje leggen anders gooi ik hem alsnog in de prulenbak,daar kon ze wel mee leven ,vanmorgen toen ik later beneden kwam(mocht eens uitslapen)
vroeg ik haar waar haar speen was,ja op het nachtjes dat moest toch zei ze ,ben eens benieuwd als ze vanmiddag moe gaat worden wat ze dan gaat doen

anouk nelissen

Hallo,
Wij zijn er sinds 2 dagen ook aan begonnen. Met name op aan raden van de tandarts. Zucht… ook ik zager erg tegenop! Ze geven aan dat je het dan kunt afbouwen met het boek ‘stoppen met foppen’. Op zich wel een leuk boek, maar voor een kind van 2 1/2 best pittig. Daar komtbij dat onze dochter ernstig slechthorend is en dus niet veel kan met ellelange verhalen. Voor haar moet het dus vooral visueel duidelijk zijn. Dus hebben we de spenen ( we hadden een paar reserve liggen) allemaal door midden geknipt en het haar laten proberen. Ze mocht ze ook zelf weg gooien. Erg interessant want ze wil er regelmarig even naar kijken en ze dan weer opnieuw weg gooien. dat laat ik maar even zo. We zijn net begonnen. Ze doet het echt heel goed. Wel moeite met in slaap komen. Voorheen was dit zo gebeurd, nu een uur en gisteren zelfs al een half uur. Het schommelt een beetje. 's Nachts gaat eiegnlijk goed, maar tegen 5 uur wordt ze wakker en vindt het dan wel weer moeilijk om in lsaap te komen. Ik ga dan even bij haar kijken en we praten er dan over dat de speen kapot is. Dan leg ik haar weer terug en duurt het ongeveer een half uur voordat ze weer slaapt. Dan wordt ze rond 8 uur wakker.
Ze is dus wel wat boos, maar kan de link wel leggen. Ik heb dus voor haar een duidelijk plan bedacht. Iets wat ze kon zien.
Misschien kun je hier wat mee?
Groetjes Nicole