Wij hebben onze grote kleine dame rond haar 3e verjaardag de speen afgeleerd.
Mijn zus zou eind september een baby krijgen en in de maanden daarvoor hadden we ons oudste dochtertje voorbereid dat ze nu 3 jaar zou worden en dat ze dan een grote meid was. We vertelden dat baby’s een speentje veel beter kunnen gebruiken en dat het misschien een goed idee was om de speen aan de baby te geven die bij mijn zus op komst was.
Van haar laatste speen (12 maandenspeen) had ik een vanaf-dag-1-versie gekocht zodat het precies dezelfde speen leek en ze “haar” speen ook echt in het mondje van de baby kon steken. We hebben dus een wisseltruc toegepast.
Ze heeft de speen aan haar neefje gegeven, die begon er meteen enthousiast op te zuigen en toen vond ze het allemaal erg leuk en goed.
Terugslag kwam wel toen ze 's avonds naar bed moest, maar dat heeft een paar dagen geduurd en toen was het over. Nooit meer over die speen gehoord, alleen als ze haar neefje ermee zag.
We hebben nog even getwijfeld in verband met mogelijk jaloezie, maar we kennen onze grote kleine meid goed genoeg om te weten dat er eigenlijk geen jaloezie aan de orde zou zijn. En inderdaad, ze is geen moment jaloers geweest, sterker nog, ze is helemaal dol op haar kleine neefje.
Met de jongste gaan we het iets anders doen. Die wordt a.s. januari 3 jaar en haar speentje gaan we rond sinterklaastijd in haar schoentje doen met een briefje erbij dat zwarte Piet die mee mag nemen om thuis in Spanje aan de baby-Pietjes te geven.
Groetekes, Sje