Speen afleren (baby's van 6mdn)

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, is het mogelijk een baby van bijna 6 maanden de speen af te leren? Mijn zoon lijkt wel verslaafd aan de speen. Hij wil het continue hebben. Ik laat hem wel eens zonder speen in bed liggen, maar dan valt hij maar niet in slaap. Hij begint dan te schreeuwen, tot ik het aan hem geef.

Hij is op dit moment verkouden en toch ook al weet hij dat hij niet kan ademen met de speen in zn mond, toch wilt hij het hebben.

Ik raak er gefrustreerd door (en dan heb ik het erover dat hij nu verkouden is maar toch de speen wil terwijl hij niet kan ademen, dus slaapt hij overdag helemaal niet, hij raakt dus oververmoeid terwijl ik neusdruppels gebruik en hem probeer te kalmeren.(dit is om mezelf wat duidelijk te maken, zodat jullie niet denken dat ik iemand ben die wat wil verbieden want ik weet dat je een baby niets kan verbieden). Kan iemand mij enige tips/advies geven?

Dank je alvast voor de tips/adviezen

waves

Gewijzigd door - Christina_Dingemans op 19 Nov 2007 20:26:45

Gewijzigd door - Christina_Dingemans op 20 Nov 2007 09:39:07

6 maanden is nog best vroeg op de speen af te leren. Jouw kindje heeft dit gewoon nog nodig om zich prettig te voelen. Emilie heeft dit ook gehad en nu ze echt steeds meer begint te praten probeer ik de speen meer en meer overdag weg te halen. Je merkt nu ook dat ze op een leeftijd komt waar ze je ook beter begrijpt als je zegt dat de speen alleen voor het slapen is. Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken, al helemaal niet voor de nacht. Zolang je kind nog niet op de lagere school met de speen rond loopt is het toch goed.
Emilie is nog net geen 2 en nu begin ik dus overdag te minderen, behalve als ik zie dat ze zich niet lekker voelt, als ze ziek is bijvoorbeeld of erg moe dan geef ik hem, en in bed mag ze hem gewoon hebben. Als je kind rond een jaar of 3, 4 is het iets makkelijker om het uit te leggen dat de speen niet meer hoeft, of het makkelijk is voor hem om dan af te geven dat hangt per kind af.

6 maanden is inderdaad vroeg om de speen af te leren. Je kunt het wel doseren. Onze meisjes kregen hun speen vanaf een maand of 8-9 alleen nog maar in bed en verder niet meer. Hij ging voor de zekerheid mee als we op pad gingen voor een dagje, maar verder kregen ze hem alleen in bed.

Een baby van 6 maanden snapt nog niet dat hij die speen ineens niet meer krijgt.

En dat huilen, daar zul je dan even doorheen moeten. Op een gegeven moment snapt-ie wanneer hij de speen wel en niet krijgt. Hij realiseert zich dan dat speen en bedje bij elkaar horen en dat dat het is.

Groetekes, Sje

Hallo,

Hier raad de kinderarts aan om de speen enkel nog in bed te geven als je kleintje moet beginnen luisteren. Dus van zodra je begint met “nee, mag niet enz” ook de speen enkel 's nachts. Ons meisje is nu ook bijna 6 maanden. Ik geef haar wel niet altijd haar speen. Enkel als ze even lastig is of als ze echt troost zoekt. Zou nog even wachten met de speen volledig weg te laten. 6 maanden is nog kleintjes. Je kan wel afbouwen omdat je zoontje blijkbaar altijd de speen wil.

Groetjes,

Tamara

Ik snap niet zo goed waarom jij als moeder er gefrustreed van raakt, nog even en dan mag een kindje helemaal niets meer laat lekker spenen als jij ergens trek in heb pak je het ook.
toen mijn zoontje tanden kreeg hoefde hij geen speen meer, de jongste nu 9 maanden sabbelt erop als hij een beetje moe is en altijd als hij gaat slapen so what daar zijn ze voor

Dank jullie voor de reacties

Ik wacht nog een maand of twee en dan probeer ik het langzaam aan af te bouwen.

Nogmaals dank!

Groetjes!!

waves

Zo streng ben ik nou ook al weer niet, maar goed.

Het kan voor de ene persoon wat moeilijker zijn dan de ander. Als iemand gelijk al vooroordelen hierover heeft, vind ik dit niet echt prettig, want ik doe hardstikke mijn best als een aanstaande moeder. Dit is mijn eerste kind, dus heb ik en hoop te leren, hoe ik met bepaalde situaties om moet gaan. Ik voel me door je aangevallen emmer

Ik bedoel het helemaal niet zo negatief hoor

waves

das de bedoeling niet hoor, al komt dat wel zo over voor jouw.
ik vind het alleen zo gek om te lezen dat je een hummel al wat wil verbieden, probeer het kindje kind te laten en het te geven waar het behoefte aan heeft, das denk een goede insteek als moeder van een eertse kindje.
no hard feelings hoor

Hoi hoi,
Is wel jong om de speen af te leren, wat je wel kunt proberen is hem alleen de speen te geven als hij gaat slapen!! Middagdutje en s,avonds!!
En als hij dan slaapt hem eruit te halen!!
Zo ben ik nu aan het afbouwen, maar chelsea is al bijna 2!!
En die had al met 4 maand alleen de speen als ze in bed lag, de speen ligt dan ook altijd in haar bedje en komt niet beneden in uitzondering van als ze ziek of echt heel moe is!!
Succes!!! Groetjes mama Esther

ik zou zeggen gewoon lekker laten,je kindje voelt zich er prettig bij en dat vindt ik dan het belangrijkst van alles.
justin had zijn speentje met die leeftijd aan een 'speenslinger’hangen en kon hem zo pakken als hijh em wou.
toen hij een jaar was liet hij het speentje spontaan links liggen en wou hem niet meer.'
maak je er niet te druk om,hij is nog maar zo klein,laat hem er nog van genieten,als je een goeie speen hebt kan het niet zo veel kwaad.

groetjes diana

hallo,

Ik ben ook begonnen met afbouwen toen onze zoon 6 maanden was, wou ook niet als hij al liep nog met een speen in zijn mond liep…
Nu is hij tien maaden en krijgt hem alleen savonds als hij gaat slapen en als we een dagje weggaan.
Gaat heel erg goed, succes

Gr. Trynke

waar ik nu zo benieuwd naar ben is ,waarom willen jullie dat een kind van zes maanden niet meer veel speent en waarom niet meer als hij loopt mag het niet gezien worden?

Ik vind persoonlijk vreselijk als ik een kind in de stad zie lopen (2 a 3 jaar) met een speen in de mond, maar dat vind ik.
En daarom ben ik het aan het afbouwen, hij mag thuis een speen maar niet buiten de deur en hij weet het en heeft alleen als hij gaat slapen de behoefte aan een speen.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet…

Gr. Trynke

ik vindt het ook vreselijk om te zien als een kindje met de speen loopt op straat of in winkel etc.
en dan de hele dag !!!
Speentjes zijn voor in bed vindt ik hahah Maar dat is ieder voor zich.
Van de ene kant ben ik blij dat Lieke duimt.
Wel denk ik dat het moeilijk is om met 6 maanden een speen al af te bouwen.

succes groetjes Gytha

nee, vind ik ook, een kind wat de hele dag een speen in zijn mond heeft is echt geen gezicht. Het staat gigantisch sloom, is slecht voor de tanden, en voor de spraak. Zodra Luca dingen in zijn mond ging doen om alles te ontdekken bleef de speen in zijn bed, en idd alleen mee op stap. Ook nu heeft hij de speen in zijn bed liggen en heeft hem echt nog nodig om in slaap te vallen. Thije heeft wel gewoon de speen nog in zijn mond, maar die heeft nog zuigbehoefte. En het is idd heeeeeel frustrerend als je kind een speen wil en verkouden is!!! Hier ook zo’n eentje! Je kan wat luuf opsmeren, een ui naast zijn bed, speciaal badspul kopen… verlicht allemaal iets, maar uiteindelijk moet het vanzelf overgaan! Succes!

Lilypie 1st Birthday Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker

hahah ja idd… ben ik gelukkig niet de enige…
Voordt ik Jort nog niet had (werkte toen in een kledingzaak) zag ik allemaal kinderen met een speen lopen heb me altijd voorgenomen om het bij mij niet zo doen, en dan kom je er helemaal niet meer van af!
Mijn neefje van 6 gaat met een speen naar school!!!

Gr. Trynke

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste dagen aan het uitproberen hoe mijn zoon (Vincent) reageert als ik gewoon zijn speen naast hem neerleg waar hij speelt. Hij laat het gewoon links liggen. (heeft het te druk met zijn speelgoed hehehe) HEt is dus duidelijk dat hij het alleen nodig heeft om in slaap te vallen, (als hij wat onrustig wordt geef ik hem gewoon zijn speen).
Alleen gaat het nu wat moeilijker omdat hij nog steeds verkouden is Maar toch geef ik hem de speen om in slaap te kunnen vallen Uiteindelijk na veel gepraat en een beetje mauwen valt hij uiteindelijk in slaap. Ik sta wel continue te kijken of het allemaal nog wel goed gaat, desnoods probeer ik hem te kalmeren, wat soms lukt hehehe

Bedankt voor de aantal adviezen voor het verlichten van de verkoudheid, eens kijken of het lukt, Bedankt!

waves