Softe vaders en moeders

Ik ben het met miss t eens. Ik leer mijn kind hoe ik het wil hebben en dat is netjes dank je wel en alstublieft zeggen. Aaan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is.
Je begint niet uit jezelf te slaan, bijten of krabben, maar als ze jou slaan, sla je terug en het liefst harder zodat de andere kinderen het niet meer doen.

En je luistert naar papa en mama.
Laatst was Dylano loeivervelend bij papa toen hij hem bij de psz kwam ophalen, constant weglopen, niet mee willen komen, dus papa word boos(terecht) en pakt hem bij stevig bij zijn arm en sleurt hem gewoon mee (zou ik ook doen) en dan heb je van die heerlijk bemoeizuchtige moeders die dat even melden bij de leidsters dus kun papa op het matje komen. Heb ook gelijk duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend ben, leek verdorie wel of hij Dylano mishandelde. Dusje moet nog uitkijken hoe je je kind aanpakt anders heb je zo een melding kindermishandeling aan je broek, dus kan me indenken dat sommige moeders het kind op school of ergens soft aanpakken, want tja we zitten niet op valse beschuldigen te wachten toch!!

Liefs Michelle

@miremady, daar heb je helemaal gelijk aan!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Tja ik kan Delmira wel begrijpen, als ik geslagen zou worden door een kind en de ouder zal daar niets/ weinig van zeggen (een stond-er-bij-en-keek-er-na moeder/vader), dan deed ik het! Ookal vind een ouder het zijn taak om hun eigen kind op te voeden, dat moeten ze dan ook maar doen! (dat opvoeden dan he) En natuurlijk kan het altijd op een bepaalde manier, maar als ik geslagen word door jou kind, en de moeder zegt; Dat mag je niet doen hoor! Dan zal ik daar zeker wat van zeggen! Jij ben toch degene die geslagen word? Mag je daar dan niets meer van zeggen? Ik zeg van wel! Daar mag zeker wat over gezegd worden zowel tegen de moeder als tegen het kind, dat je niet zomaar slaat en dan wegloopt! Sorry, maar ik vind dat dat absoluut niet kan!

Ooohh en dat mensen iets zeggen van het streng aanpakken van je kinderen, tja dat hoor ik hier elke dag. D’r zijn bepaalde regels in mijn huishouden waar je je aan te houden hebt, ookal ben je 3! Dus dat snap ik prima! Regels zijn regels, en die zijn idd bij ieder mens anders, maar d’r is altijd zoiets als fatsoensnormen, dat maakt het onderscheid tussen mens en dier!

Tja hier hebben we dus een fundamentele verschil van mening, want ik vind dat een excuus op zijn plaats is, liefst van kind, maar moeder kan ook! Maar goed, laat ik er maar over ophouden. Ik ben het met dit standpunt eens; You need a village to raise a child! Dat zegt genoeg denk ik!

Ja kijk het is natuurlijk niet de bedoeling dat je die moeder voor schut gaat zetten, afkatten, en onaardig gaat doen, maar persoonlijk had ik het wel gecorrigeerd en bijv het volgende gegaan.

Als het kindje mijn had geslagen en de moeder dat had gezegd (dat mag niet hoor), dan had ik het kindje bij de hand genomen en gehurkt gezegt; (waar de mama bij stond) Dat mag je niet doen hoor, dat doet me pijn. Als je mensen pijn doet, worden ze verdietig, dus je kan beter sorry zeggen! (of zoiets dit is maar een voorbeeld)

Misschien is die moeder er namelijk helemaal niet op gekomen om het kind d’r excusses te laten aanbieden! (normen en waarden) Zo kunnen kinderen ook leren (leermoment) dat niet elk mens hetzelfde reageert op dingen. Dus regels die bij jou thuis gelden niet altijd bij iedereen zo zijn (van streng naar heel vrij)

Want nu kom je als moeder nog weg met; dat mag niet hoor! Kijk eens hoe leuk het word als d’r kind 13 is en iemand een klap verkoopt, dan sta je als moeder pas voor schut.

Maar nu zal ik er over ophouden! We moeten het wel gezellig houden (zoals Asje en Kimmetje, etc al eens hebben gezegd!)

Fijne avond iedereen!

Als iedereen zich aan de fatsoensregels ( normale normen en waarden ) zou houden, zouden we elkaar niet hoeven aan te spreken of te corrigeren . Als jij je kindje zelf leert dat zoiets niet mag, dan hoeft een ander er ook niks mee te doen verder en kan ik me voorstellen dat je inderdaad niet zou willen dat een ander zich met je opvoeding bemoeit. Maar helaas zijn er mensen die hun kinderen niet op hun gedrag aanspreken en dan vind ik het belangrijk en in het belang van het kind dat ik er wel iets van zeg als ik vind dat iets echt niet kan. En dan heb ik het niet over het zeuren om een snoepje in de winkel natuurlijk.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Als een kind een volwassene slaat vind ik dat echt niet kunnen. Als je dan als ouder een reden hebt waarom je het alleen af doet met " dat mag niet hoor", dan had je dat best even kunnen uitleggen naar de moeder die geslagen werd met even een kleine sorry.
Inderdaad, normen en waarden liggen voor iedereen anders. Bij twijfel zul je niks van mij horen, maar je kunt een kind toch niet toestaan om een andere volwassene een mep te geven ?

Mijn dochter sprak eens af met een meisje, dat kind kwam alleen naar school en ging alleen naar huis. Afspreken mocht van haar moeder, mama was ziek en lag in bed zei ze. Mijn man wilde echter zekerheid, vroeg voor de zekerheid op school het telefoonnummer. Hij belde op, moeder wist van niks. Na school stond moeder er. Kinderen komen happy aangehuppeld. ( kind zag moeder al staan en wilde in eerste instantie een andere deur nemen ). Moeder vraagt aan haar dochter of ze gezegd heeft dat ze kon afspreken. Het kind kijkt naar mijn man, naar haar moeder en zegt doodleuk " ja". Aan snoettie was te zien dat ze loog. Moeder deed niks ( en was ook niet ziek ) kon vandaag niet afspreken, hun moesten iets. Moeder bedacht een dag later dan maar misschien. Ik dacht het dus niet he, zei ik bij thuiskomst van mijn man met ons meissie. Als haar mama haar geen straf geeft omdat ze liegt, dan doe ik het. De jonge dame komt deze week niet. Liegen mag niet, zo legde ik mijn dochter uit. Als jij dat zou doen dan kreeg je straf. Als ze meegekomen was hier heen, dan was haar moeder haar misschien wel kwijt en heel ongerust geweest. Dat is niet netjes.
Een dag later ging mijn dochter naar school en vertelde doodleuk dat … Straf had van mama.
Ik ben liever even streng ( ook voor een ander kind ) dan dat een moeder dadelijk dr kindje kwijt is.
Je kan wat mij betreft een kind zeker op het slaan aanspreken, dat liever (als je dat netjes doet ) dan dat de maatschappij er straks een 16 jarige bij heeft die een bejaarde een mep geeft omdat deze te langzaam wandelt.
Onze kimmetje zei het ooit mooi " ik heb liever dat ze even schrikken van mij, dan dat ze dadelijk hier in de sloot verzuipen " toen kinderen aan het rotzooien waren bij de sloot naast haar huis. Of moet je dat risico maar nemen omdat je je niet met een ander wilt bemoeien ?
Als zo’n kind inderdaad iets overkomt in de sloot, als zo’ n kind inderdaad een bejaarde mept strakjes, dan zou ik mezelf voor me kop kunnen slaan dat ik niets gedaan heb.
Zo zijn er tal van voorbeelden waarin we ons bemoeien met een ander. Als er vreemden op het schoolplein staan dan kijk ik ook welk kind ze komen halen en hoe dat kind reageert als het uit school komt. Voor hetzelfde geld deugd er iets niet.
Vroeger was het veel normaler dat we ons met elkaar bemoeiden of elkaars kinderen aanspraken. Tegenwoordig heb ik de indruk dat het ieder voor zich is en iedereen achter zijn of haar deur zit.

O en je zegt het zelf al, het opzettelijk pijn doen van een ander levend wezen kan niet. Dus het slaan van een andere mama hoort daarbij.
Niemand is een slechte ouder omdat je opvoeding iets anders is dan die van mij.
Maar als een volwassene me slaat dan zeg ik daar iets van, waarom zou ik dat niet doen als een kind me slaat ? Dan draai ik me toch zeker niet stilletjes om voor die snotaap ?

Gewijzigd door - Asje op 23 Sep 2011 08:43:32

Asje, ik ben het helemaal met je eens!

Het is alleen wel jammer dat als je soms kinderen terecht wijst (niet boos, he, maar gewoon van, he dat mag je niet doen) dat je dan wel eens boze ouders aan je deur kan hebben. Als ik zou horen dat J iets had uitgevreten dat niet okay was en iemand anders heeft dat goed duidelijk gemaakt, kan ze van mij in bepaalde gevallen ook nog straf krijgen.

Als niemand zich meer met iemand wil bemoeien kun je dat geen samenleving meer noemen! En natuurlijk mag van de ene ouder iets wat van andere ouders niet mag etc, dat begrijp ik goed, maar d’r is een dunnen lijn tussen sociaal/aangepast gedrag en asociaal en onaangepast gedrag en dat kun je (naar mijn mening) ook een 3 jarige duidelijk maken!

Wat Asje zegt daar ben ik het ook mee eens, als ik zie dat Bo wordt geslagen/gebeten etc door een ander kindje, of een ander kindje doet dat bij mij, dan zeg ik er ook echt wel wat van als de moeder dit niet doet. Wat ik bedoelde was meer in een situatie als een moeder met twee kids, waarvan 1 van de twee de ander bv om ver duwt. Dat is niet netjes, en als mijn kind er bij betrokken was geweest en moeders zegt niks er over, dan zeg ik er wat van, maar als het om haar kinderen gaat, is het haar taak, en bemoei ik me er niet mee.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ik ben het ook absoluut met asje eens. Je kan het wel zien als bemoeien met andermans kinderen maar je kan het inderdaad ook zien als elkaar helpen. Als je inderdaad kijkt naar wat het voor de toekomst kan betekenen, dan vind ik het juist heel goed.
(ff gewijzigd verhaal klopte niet helemaal bij dit topic, sorry! )

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 23 Sep 2011 17:42:39

Ik vind er nu 2 dingen door elkaar lopen, want als Dylano ergens speelt zonder mij, mag ik toch ook aannemen dat die moeder er wat van zegt als hij iets doet wat niet mag.

Ben ik er zelf bij is dat mijn taak.

Bij familie en vrienden vind ik het nog een ander verhaal,
Zit ik bij me vriendin op de thee en de twee zijn aan het klieren gaat het om en om wie er wat van zegt en optreed.

Liefs Michelle

quote:
Ik vind er nu 2 dingen door elkaar lopen, want als Dylano ergens speelt zonder mij, mag ik toch ook aannemen dat die moeder er wat van zegt als hij iets doet wat niet mag.

Ben ik er zelf bij is dat mijn taak.

Bij familie en vrienden vind ik het nog een ander verhaal,
Zit ik bij me vriendin op de thee en de twee zijn aan het klieren gaat het om en om wie er wat van zegt en optreed.

Liefs Michelle

Klopt, dat vind ik inderdaad een ander verhaal !

Hmm sorry mijn reactie klopte niet helemaal inderdaad. Ik bedoelde inderdaad dat ik het met asje eens ben en als de moeder er bij is en alleen maar wat zegt en verder niks, zou ik er ook wat van zeggen.
Gewoon wat malawimamajada zegt zo zou ik het ook doen.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie