Snik..altijd maar die strijd!

Poeh, moet even wat kwijt hoor.
Ik heb nog altijd strijd om m’n zoontje overdag te laten slapen. Sinds kort leg ik hem op vaste tijden in bed, meestal klopt dat met de signalen die hij afgeeft: gapen, oogjes wrijven, enz. Maar huilen dat ie dan doet! Tegenwoordig is het geen huilen meer, maar keihard gillen! Onophoudelijk… ook als ik hem dan oppak, huilt ie maar door. Hij blijft er zo in hangen.
Het zal ongetwijfeld wel weer zo’n rot-sprong zijn of zo, maar het breekt me zo op. Ik heb er dan echt geen zin meer in! En áls ie uiteindelijk bekaf toch in slaapt valt, is het na een uur, met geluk 1,5 uur weer klaar… gelukkig is ie dan wel weer vrolijk hoor.
Laten huilen heeft hier absoluut geen zin, dan gaat ie gerust een uur of langer door!

Maar wie heeft er ook altijd strijd voor het slapen gaan?
Hoe ga je daarmee om?
Soms kan ik er wel een potje naast gaan staan huilen!

Dat was het weer… ik hoop op wat reacties…
Mirjam

Hoi Mirjam,
Ik weet nog dat het bij Dani ook vaak een strijd was en oh wat wordt je daar idd moedeloos van. Goed dat je naar de signalen kijkt en hem een goed slaapritme geeft. Ik heb hier bij Dani ook altijd goed opgelet en dit heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Dani is nu een hele makkelijke slaper. Weet niet precies meer wanneer dit begonnen is (zo snel vergeet je het dus ook weer…misschien een troost )
Ik leg hem nu in bed en hij gaat gewoon slapen. Zijn bedje is voor hem nu echt een prettige omgeving waar hij graag naar toe gaat. Hij geeft het nu ook gewoon zelf aan (dan zegt hij “mama slapen”.)

Dus hou vol wat je nu doet, bij moeheidssignalen naar bedje toe, dan geef je hem de mogelijkheid om te gaan slapen en even laten huilen kan ook geen kwaad.
Het komt echt goed!!!

hier echt nooit een strijd om naar bed te gaan zodra ik zeg kom we gaan slapen stuift hij de trap op verschil is wel dat ik naast hem lig en even klets zing of lees met hem. en binnen twee tellen nadat het verhaaltje klaar is slaapt hij, dit was ook zo met zijn middag slaapje.

heb je s avonds een ritueel als hij naar bed gaat en doe je dat s middags ook?
maak het naar bed gaan leuk door een liedje of boekje, zodat het ochtenddeel net zo word afgesloten als de gehele dag.

before you judge me, try hard to love me

ach meid je bent gelukkig niet de enige…deze periode hebben we net achter de rug. hij was precies 7 maanden oud dus een paar weken geleden nog, toen het huilen eindelijk over ging. dus het regelmaat heeft toch nog zijn vruchten afgeworpen. je kunt niets anders of iets beters doen je doet het al goed…kan je weinig steun in de rug geven of advies want ik heb het ook op deze manier aangepakt maar om je in ieder geval wat moed te geven: het gaat echt een keer over!

ook mijn man en ik zaten naast elkaar te zwijgen omdat we maar niet wisten wat we ermee moesten en maar huilen en huilen 2 maanden lang heeft dit geduurd…zoals ik zeg van de een op de andere dag was het over en nu gaat hij heel vrolijk naar bed. ik heb dan niet echt een slaapritueel, behalve voeden op mijn slaapkamer waar het lekker knus, stil en donker is, slaapzak aan, playmobiel aan even kusje en deur dicht. dit hebben we altijd zo gedaan eindelijk is hij eraan gewend geraakt…

ik moet zeggen het is natuurlijk niet makkelijk voor een baby die 9 maanden in je buik heeft gezeten met allerlei geluid om zich heen nu opeens zich in slaap moet krijgen in een koude bed en een doodse stilte en ook nog eens helemaal alleen…als je er zo over denkt dan gaat het misschien iets makkelijker. je bent in een periode waar je graag een structuur in wilt brengen en het duurt gewoon iets langer dan je had verwacht…maar houd voel houd moed het komt echt een keer goed hoor. sterkte ermee en het is goed dat je even je ei kwijt kan hier…daar lucht je zeker van op.

Lilypie First Birthday tickers

@mama van 3 jongens: het avondritueel is uitkleden, even lekker op ons grote bed ‘spelen’ en dan spetteren in bad. Vervolgens aankleden, papfles en slapen.
Maar ik kan moeilijk bij ieder slaapje in bad gaan toch?
Hebben jullie dan tips voor een ander ritueel wat ik er 's avonds bij kan doen en dan ook 's middags kan gaan toepassen?

@mama Selma: hopelijk gaat het bij ons ook een keer over!

@Sannn: heb je nog tips voor een muziekje?

nee oke das waar maar als het douche dag is doen we dat er nog gewoon even bij maar ja mijn kindjes zijn al een stuk groter dus dat scheelt wel enorm denk ik.

dan zou je gewoon even op het grote bed kunnen spelen en drinken (als ze dat doet voor haar slaapje) en dan hup zijn eige bed in dus inpriciepe hetzelfde alleen het bad overslaan.

geen idee hoe het heet maar je hebt zo’n nijntje speel tv die muziekjes maakt en het beeld verschuift als je die nou in zijn buurt zet wellicht helpt dat?

before you judge me, try hard to love me

hoi Mirjam,

Ik lees zo een beetje je verhaal en meid ik leef met je mee. Hier is het ook af en toe lastig geweest en met troosten en soms gewoon weer even eruit was het zo over maar dat zullen de anderen je niet willen adviseren ivm gewenning etc denk ik maar wat ik je wel wil meegeven is dat je het ritueel wat je ook doet rust moet brengen. Dus even spelen op bed zou ik niet adviseren. Liever een slokje uit de fles, lekker bij mama liggen en dan naar bed. Hier is de avondslaap nog het lastigste en dan houd ik mijn moppie lekker vast en wieg haar een beetje heen en weer. Soms neurie ik daarbij, ik voel haar dan rustig worden en leg haar dan weg. Als ze net heeft gespeeld en ik leg haar in bed is het bal en gaat ze echt niet slapen.
Trouwens ons moppie heeft een gevoelige huid dus ze gaat maar 2 x per week in het bad. Hier is het ritme, rustig naar boven, ik loop dat ook rustiger en praat zachtjes en rustig tegen haar. Ik zeg dan ook een paar keer “gaan we lekker naar bed?” Dan even luier checken. Slaapzakje aan, slokje bij mama op het grote bed met de gordijnen dicht. Heel rustig wandel ik terug naar haar kamer, ik neurie nog even met haar in mijn armen en leg haar dan weg.
Soms moet ik met de avondslaap nog wel eens een keertje naar boven omdat ze toch over haar toeren is en dan helpt het om haar rustig vast te houden en te wiegen.
Hopelijk heb je hier iets aan!
groetjes,
Wendy

hier ook altijd strijd geweest met slapen, vooral overdag. Ik vermijd het slapen in bed dan ook al een hele tijd. Ga liever met hem wandelen of de stad in zodat hij dan slaapt. Ben dan ook al 30 kilo kwijt sinds de bevalling

De avonden gingen pas goed tot hij een maand of 4/5 was. Tot een maand of 4 heeft hij dan ook zijn avondslaap in de kinderwagen gedaan of op het voedingskussen gedaan. Ik heb ppd dus kon er gewoon niet meer tegen op een gegeven moment. Nu is het sinds een paar dagen in de avonden ook mis. Krijsen als ik wegga. Gisteren heb ik besloten dat het klaar is, want hij lag gewoon tot 23.00 naast me te spelen of beneden omdat ik dan de strijd niet hoefde aan te gaan.
Gisteren dus besloten dat hij in zijn bed blijft. Heeft 1,5 uur geduurd en toen sliep hij. Vannacht matrasje naast zijn bedje gelegd en iedere keer als hij huilde aai over zijn bol gegeven (Wilson-methode). Ik doe dat omdat als ik in mijneigen bed lig en ik ben 3 keer naar hem toe geweest, ben ik er klaar mee en pak ik hem bij me en dat mag dus niet meer omdat hij daar aan gewens is geraakt.
Vanavond sliep hij binnen een half uur. We zijn in bad geweest, toen fles op zijn kamer, muziekje aan en weg. Maar toen was het dus weer huilen, heb ik hem een tijdje laten doen totdat het echt overstuur huilen was, toen erheen hand op zijn hoofd en buik en hij sliep zo.
Als hij vannacht weer huilerig is ga ik weer naast hem liggen. Schijnt 3 nachten te moeten en dan is de kans groot dat het over is. Ben benieuwd.
Ik ben blij als de slaapjes overdag niet meer nodig zijn!! Scheelt een heleboel stress!

22-12-2009 colin geboren

hoi hoi,

ik heb geen strijd met liz met slapen.
misschien heb ik wel een tip voor je,je kunt bijv een radio met cd speler in de slaapkmr zetten en een muziek cd op zetten.
je hebt ook speciaal cd’s met baby deuntjes(soort snoezel muziek)
bij lizzy doe ik regelmatig de cd van woezel en pip aan,die zit bij het voorlees boek van w en pip.
als het opstaat dan valt ze er mee in slaap.

wie weet werkt het,

suc6

Bedankt voor de reacties!!

@moppiesmama: ik weet idd dat een ritueel rust moet brengen, maar dat spelen op bed doen we eigenlijk pas sinds kort. Hij heeft ALTIJD een luier aan, en nu doen we dan (om 'n beetje te luchten) voordat ie in bad gaat ff lekker in zn nakie spelen op het bed. Hij is dan reuze enthousiast en heel vrolijk, net alsof ie zich ineens lekker vrij voelt. Ik moet zeggen dat het avondslaapje gelukkig bijna nooit een probleem is, ook al doen we van tevoren dus druk met hem. Hij is door die papfles zo moe, dat ie direct in slaap valt.
Nadeel is ook dat hij een buikslaper is, dus zodra hij gaat huilen, staat er druk op zn buik omdat ie zich steeds opdrukt, en dan gaat ie dus weer spugen. Wat weer een heisa geeft natuurlijk.
Weet je, hij heeft de eerst 5,5 maand 2 á 3x per dag een half uurtje geslapen, dus dat ie nu na veel gehuil een uur of 1,5 slaapt, is al heel wat voor zijn doen… Het is alleen zo jammer dat het 9 van de 10x op deze manier moet. Is voor hem ook niet fijn. Hij moet zich fijn voelen op zijn kamer en geen associaties met huilen en ‘vreselijk’ hebben!
Ik hou me ook erg vast aan die 1 van de 10x dat het wel goed gaat!
Hij kan het dus wel!

Dag!