Snel overprikkeld,naar KDV geweest. Iemand advies?

ZIE POST VAN 12 FEBR. VOOR UPDATE

Hoi,
Binnenkort moet mijn dochtertje, Jenda, van 4,5 maand voor het eerst naar de kinderopvang. Daarover heb ik me nauwelijks zorgen gemaakt. Ze heeft koemelkallergie en reflux, maar daar zullen ze vast wel vaker mee te maken krijgen. Maar nu begin ik door het volgende wel te twijfelen of het wel gaat lukken?!
Gisteren waren mijn ouders op visite, zij hadden Jenda drie weken niet gezien en waren natuurlijk enthousiast toen ze haar zagen.
Mijn moeder gaf haar de fles en hield haar nog even op schoot om te spelen en te knuffelen. Toen al zag ik haar gezichtje zo nu en dan betrekken. Daarna bij opa op schoot… Dat was heel even leuk, maar sloeg al gauw om in een pruillipje. (voorteken van een huilbui)
Op aanraden van ons legde hij haar in de box, toen was het helemaal mis. Ze raakte helemaal overstuur, krijste het uit. Mijn man heeft de grootste moeite gehad om haar wat rustiger te krijgen, wat amper lukte. Hij heeft haar toen op bed gelegd, waar ze verder krijste. Eventjes met rust gelaten en toen opnieuw heen om haar het speentje te geven. Met een half uurtje sliep ze toen. '
De volgende voeding heb ik zelf gegeven, om de rust te bewaren.
Daarna griste oma Jenda van m’n schoot (goed bedoeld, maar ga er toch wat van zeggen) om met haar te spelen. Opa er weer bij. Hoop heisa… resultaat Jenda weer helemaal overstuur en van de kaart. Het koste mijn man weer behoorlijk wat moeite om haar rustig te krijgen. Mijn ouders waren inmiddels vertrokken. Jenda was gekalmeerd en heeft daarna nog eventjes rustig op haar kleed liggen spelen.

Jenda is snel overprikkeld. Bij de kinderopvang zijn natuurlijk heel veel kinderen en dus veel geluiden en mensen. Ik ben bang dat ik na afloop van zo’n dag een kind terug krijg wat totaal overstuur is. Ik weet niet of ik er goed aan doe. Misschien valt het mee, maar Jenda kennende denk ik niet dat het mee gaat vallen. In de winkel vind ze niet leuk, bij mijn schoonvader is het ook negen van de tien keer mis… helemaal overstuur.
Ik merk aan haar dat ze niet tegen zoveel prikkels kan. Ik ga ook met haar babyzwemmen. Dat vind ze leuk, maar niet wanneer er veel kinderen en moeders om haar heen staan. Dan komt de pruillip tevoorschijn en volgt een huilbui. Ik moet op ‘veilige’ afstand blijven van de rest.
Wat moet ik hier nu mee? Is er iemand die met een soortgelijke situatie te maken heeft gehad?

Groetjes Desiree

Gewijzigd door - Demia op 12 Feb 2010 18:34:08

Gewijzigd door - Demia op 12 Feb 2010 18:34:26

Gewijzigd door - Demia op 12 Feb 2010 18:35:29

Hoi,

Wat vervelend zeg!
Jouw ouders wonen niet in de buurt? Die hadden haar 3 weken niet gezien.
Komen er ook geen andere mensen over de vloer bij jullie?
Het is juist beter dat ze wat meer mensen ziet dan alleen jullie.
In het geval van je ouders hadden jullie je even terug kunnen trekken in de keuken en haar even alleen kunnen laten bij opa en oma.
Dan had ze misschien ook even gehuild, maar je moeder/vader had haar vast aan het lachen gekregen.
En dat je moeder de fles gaf is ook goed, want als ze naar de kinderopvang gaat wordt de fles ook door iemand anders gegeven dan jullie.

Ik zou gewoon met haar naar de winkel gaan en naar babyzwemmen. Ze zal er toch aan moeten wennen dat het niet alleen Jenda, pappa en mamma is.
En bij de kinderopvang zijn meer kinderen en leidsters, ook dat zal even wennen zijn.
Maar ook dat komt goed. Heeft even zijn tijd nodig denk ik.

Thuis is het misschien stil.
Heb je weleens de radio aan of een kindercd met kinderliedjes?
Dan zijn er al wat geluiden om haar heen waar ze aan kan wennen.

Weet niet of ik je zo geholpen heb.
In ieder geval succes ermee en laat je nog even wat horen!

Groetjes Lisan.

Hoi,

Ik heb eigenlijk geen tips. Wel zou ik het zeker in het gesprek aangeven dat ze zoveel mogelijk door een iemand verzorgt wordt. Dat ze ook echt proberen haar ritme aan te houden en dat ze haar goed in de gaten moeten houden.
Ik heb door andere redenen al van te voren gekozen voor een gastouder en was daar achteraf blij mee. Onze dochter was ook snel overprikkeld en was daarbij ingebakerd. En toen vier jaar geleden was dat nog niet echt iets voor op een kdv eigenlijk deden ze daar niet aan zeg maar.

succes groetjes

lon106

Hallo,

Mijn zoontje is vrij eenkennig en is gaat ook het liefste niet van schoot naar schoot.
Twee weken geleden is hij voor het eerst naar het kdv geweest en ik heb me daar om dezelfde redenen erg druk om gemaakt. Toen we daar voor het eerst waren was het met de leidsters wel meteen goed.
ik merkte aan het einde van de dag wel dat hij heel moe was maar dat kwam ook omdat hij daar slecht sliep hij wilde er nu juist bij blijven.
Met andere mensen merk ik nu ook echt al verschil. Als er voorheen een vreemde een keer in de kinderwagen keek dan moest hij al gelijk huilen en dat is nu helemaal niet meer zo. Hij lacht juist meteen.

Wie weet vind ze het straks hardstikke leuk als ze even gewend is.
Je moet het toch gewoon proberen en net wat Lisan al zegt gewoon gaan zwemmen en naar de winkel gaan.

Veel succes en ik ben benieuwd hoe ze het straks heeft gehad.

Groetjes

Lilypie First Birthday tickers

quote:

Komen er ook geen andere mensen over de vloer bij jullie?
In het geval van je ouders hadden jullie je even terug kunnen trekken in de keuken en haar even alleen kunnen laten bij opa en oma.
Dan had ze misschien ook even gehuild, maar je moeder/vader had haar vast aan het lachen gekregen.
Heb je weleens de radio aan of een kindercd met kinderliedjes?

Er komen regelmatig mensen over de vloer. Meestal worden die begroet met een lach. Op schoot bij vreemden vindt ze helemaal niet erg, eenkennig is ze niet.
Het gaat er ook niet om dat ze aan mensen moet wennen, maar volgens mij eerder aan drukte. Dat ze dat niet goed kan verwerken.
Toen mijn ouders hier waren, zaten mijn man en ik er niet bovenop. Mijn ouders kregen haar niet stil, het werd alleen maar erger in plaats van beter.
Ik probeer haar zoveel mogelijk overal bij te betrekken. In het begin moest ik wel veel aanpassen, omdat ze toen vreselijk veel huilde in verband met de koemelkallergie. Dat wisten we toen nog niet. Nu nemen we haar steeds vaker mee, maar het blijft een pittig meisje. Ze laat zich luid en duidelijk horen.
Ik zet regelmatig een cd op of de radio aan. Dat gaat allemaal prima. Daarom begrijp ik soms ook niet waarom ze op het ene wel heftig reageert en op het andere totaal niet.
Jenda heeft al sinds ze een week of drie was een puckababy, bakerzak. Ze is anders erg onrustig en gaat niet slapen. Sowieso is ze erg beweeglijk, ze ligt geen seconde stil.

Groetjes Desiree

Hai!
Meld de ongerustheid aan de leidsters. Vraag ze om zich goed aan het schema te houden wat je thuis ook hanteert (tenminste ik ga ervan uit dat omdat je eeb onrustige baby hebt je alles in een vaste volgorde doet). Geef een knuffeltje mee dat ze thuis ook altijd heeft en ook een slaapzakje waar ze al in geslapen heeft, dat ruikt immers naar haar.
Vraag de leidster de fles te geven op een rustige plek en je kindje niet te veel in het rumoer te spelen te leggen. Gewoon lekker in de box, die zijn op het kdv vaak hoog, waardoor ze de andere kindjes niet kan zien.

Onze jongste is ook snel overprikkelt, maar doordat ze op de creche het ritme aanhouden wat wij voor hun opschrijven en de fles geven zonder drukte eromheen, is er niks aan de hand.

Gewoon zeggen hoe je het hebben wilt.

Succes hoor, het gaat helemaal goedkomen!

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

Bedankt voor de tips. Ik doe nu inderdaad alles volgens een vast ritme. Dat heeft ze echt nodig. Binnenkort wil ik haar een keertje laten proef draaien. Dan weet ik alvast hoe dat gaat. Best spannend, zo de eerste keer van huis.

Groetjes Desiree

vraag op het kdv of ze zoveel mogelijk haar schema kunnen volgen en niet teveel leidsters die voor haar zorgen. Misschien dat ze daar ook lekker in de box kan spelen. Rens vind dat nu nog steeds fijn als het druk is met mensen. Heeft hij toch lekker zijn eigen plekje. Verder zou ik het gewoon even aankijken. Misschien vind ze het wel heel erg leuk daar. En anders zou je altijd nog voor een gastouder kunnen kiezen. Dat is sowieso wel wat rustiger voor ze.

groetjes Ramona

Jurian was ook zo overprikkeld…

Heel lastig want je zit altijd naar je schema te kijken… maar wat het beste is voor je kindje is ook het beste voor jezelf. Toch proberen het soms te doorprikken en haar even weg te brengen. Weet bijna zeker dat dit na een paar keer goed gaat. Vertel de mensen dat ze een schema nodig heeft ivm overgeprikkeld en laat de mensen een schriftje bijhouden over hoe het gegaan is. Dit is erg leuk… en komen soms nog tips uit ook (bij mij dan).

De kleine voelt ook dat papa of mama gespannen is of het wel/niet goed zou gaan… daarom laat ze maar even wennen ondanks dat je hart breekt als je een huilend kindje moet achter laten…

Geef haar als ze weggaat een knuffel of iets herkenbaars voor haarzelf mee zodat ze zich hiermee kan troosten.

Ook kan het zijn dat ze bang is van donkere stemmen (opa) dit kan opeens komen en … opeens weer weggaan… net als eenkennigheid…

Succes

Hoi hoi,

Mijn zoontje is ook gauw overprikkeld en slaapt ingebakerd. Hij gaat sinds 4 weken een ochtend en een middag naar het KDV. Ik heb een creche boekje waar ik zijn 'gebruiksaanwijzing’in heb staan mee gegeven en daar word elk bezoekje wat ingeschreven. Ik maakte me er ook best druk over maar tot nu toe gaat het goed. Slapen gaat wel minder als thuis maar dat is logisch. Gewoon even in het gesprek aangeven dat ze gauw overprikkeld is en bv niet in een volgepropte box moet liggen ed.

Succes

hoi ik weet precies waar je het over hebt maak het zelfde mee met mijn 3 maanden oude dochter wil geen fles van iemand anders winkelen gaat ook al niet als ik bezoek heb moet ze veel huilen ook als de bezoek weg is want is dan nog steeds overstuur op bezoek gaan doe ik ook al niet meer, heb zoiets niet met mijn andere kinderen gehad soms is het vermoeiend want maak me nu al zorgen als we op vakantie gaan ik hoop ook wat tips hier over te krijgen ben benieuwd hoe het nu met jouw dochtertje gaat en of het al wat mider is succes verder.

Even een update over Jenda.
Vorige week vrijdag is ze voor het eerst een middag op het KDV geweest. De eerste 20 minuten ging het prima. We moesten nog even blijven om nog wat papieren door te spreken. Van het ene op het andere moment was ze ineens helemaal overstuur. Ze krijste het uit! Het lukte niet haar rustig te krijgen, dus vroegen we of ze in bed kon. (ze hebben daar alleen een slaapkamer met een stuk of 10 bedjes en nog een campingbedje in het kantoor) In het laatste mocht Jenda slapen. (zat ik echt niet mee, leek me juist beter om niet tussen de meute te liggen) Ook in bed bleef ze krijsen. Na drie kwartier (inmiddels waren we weg) hebben ze haar de fles gegeven. Van 210 had ze 60 op en is oververmoeid in slaap gevallen. Toen ze wakker werd, bijna anderhalf uur later, kwam ik net weer binnen.
Dat was dus niet een geslaagd eerste middagje…

Vandaag is ze er weer heen geweest. Dit keer had ik besloten erbij te blijven en als ze zou slapen dat ik dan weg zou gaan. Na tien minuten moest ze de fles. Ik dacht dit een leidster te laten doen, maar ze wilde nauwelijks drinken. Was heel onrustig en raakte weer overstuur. Ik heb het toen overgenomen en toen was 't goed, toen dronk ze wel. (ze drinkt wel vaker bij anderen op schoot, nooit problemen mee gehad. Het verschil was dat er toch nogal wat geluiden waren. De ruimte van de baby’s staat in open verbinding met die van de ‘groten’) Daarna heeft ze nog een poosje liggen spelen in de box, dit ging prima. Op een gegeven moment was ze moe, dus naar bed. (in het campingbedje) Ze kon echter niet in slaap komen (huilen), omdat het een drukte was. (enkel een deur scheidde haar van de babygroep. ‘Groten’ moesten naar de wc of in/uit bed. Baby’s moesten luiers verschoond, enz) Na een half uurtje toch weer eruit gehaald. Toen was het weer goed. Poosje nog op schoot gezeten. Na twee uur ben ik even weg gegaan. Ze was na vijf minuten zo moe dat ze een half uurtje geslapen heeft. (tegen normaal 1,5-2 uur) Toen ik 20 minuten na haar ontwaken binnen kwam, was het een drukte van jewelste… Ouders die kindjes op kwamen halen, huilende baby’s en dus een krijsende Jenda. Het scheen nog maar net zo te zijn, maar Jenda was weer zeer moeilijk rustig te krijgen.

Eenmaal thuis na een kwartiertje de fles gegeven, waarbij ze zelfs in slaap viel. Dat doet ze NOOIT! Ze slaapt alleen maar in haar bed! Heb het gevoel dat het haar veel te veel energie kost. Ik ben er zelf 2 uurtjes geweest, zelfs ik was moe toen ik thuis kwam.
Ik weet nu echt niet wat we moeten doen. Doorgaan? Of toch zoeken naar een gastouder? Ik wil 't niet gelijk opgeven, maar ik heb het gevoel dat het weinig gaat uithalen. Ik had vandaag goede hoop dat 't beter ging. Dat ging 't ook, maar ik was er dan ook de hele tijd bij. Jenda komt niet aan haar rust toe daar.

Groetjes Desiree

Hoi Desiree,

Als ik goed je verhaal lees, heb je zelf al beetje de keus gemaakt om een gastouder te zoeken…of zit ik helemaal mis.
Onze dochter gaat ook naar een gastouder. Is vele malen rustiger. Een KDV is gewoon veel drukker, meer kindjes, vele begeleiders. Ik ben erg tevreden met onze gastouders. Hier zijn maar 2 a 3 kindjes. Dus veel rustiger. Onze meid kon dan ook beter in het “thuis” schema blijven.

Kijk niet alleen naar je kindje maar ook naar jezelf, je kindje is op dit moment niet gelukkig op het KDV dus jij ook niet!

Succes!

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

Hoi,
Als je twijfelt over het kdv, moet je er niet mee doorgaan. Jenda zal jouw onrust aanvoelen en dit zal haar waarschijnlijk nog onrustiger maken. Sommige kindjes zijn gewoon beter af met een gastouder.

Als je toch besluit haar nog even te laten wennen op het kdv, kun je er ook voor kiezen om haar weg te brengen op een tijdstip dat er weinig ouders zijn en haar ook weer ophalen voor de spitstijd zeg maar. Wat ik je wel aan wil raden is: geef de leidsters de tijd om haar te leren kennen en laat Jenda ook wennen aan de situatie. Op de babygroep waar ik gewerkt heb, hadden we ook een kindje met koemelkallergie e.d. Ook zij huilde veel en wilde van niemand de fles als ze bij ons was. Uiteindelijk is het mij gelukt haar het vertrouwen te geven dat ze bij mij ook mocht drinken. In het begin dronk ze weinig tot niets en soms zat ik wel een uur met haar en de fles. Ik ging steeds op dezelfde plek op dezelfde bank zitten en was er echt helemaal voor haar. Had ze een fles slecht gedronken, dan kreeg ze de andere fles eerder. Ook al dronk ze maar beetjes, de beetjes die ze bij mij dronk waren mooi meegenomen en na een poosje dronk ze haar flesjes helemaal leeg. Het is tijdrovend op een babygroep, maar met een beetje passen en meten moet het kunnen (dan maar wat later pauze, de fles ging voor).

Is de groep van Jenda druk? Hebben ze daar misschien zo’n hangmat met een maxicosi er in of een andere babyschommel voor kleintjes? Vraag eens of ze haar daar wat vaker in willen zetten. Ons zoontje werd daar erg rustig van.

Succes en doe wat jij denkt dat goed is! Tis jouw kindje!

Helaas hoor ik dit soort dingen vaak genoeg over kdv’s. Voor kindjes die gauw overprikkeld zijn is het gewoon vaak te druk. Ik denk dat een gastouder voor haar en voor jou veel prettiger is. die hebben gewoon meer tijd om zich bij haar aan te passen en het is er vaak rustiger(alle kindjes moeten daar hun eigen ruimte hebben om te slapen bv) Een kdv is heel erg leuk voor kinderen die geen last hebben van drukte, maar op een plek met zoveel kinderen bij elkaar is het gewoon druk. Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar bv tot twee jaar naar een gastouder te doen en dan later alsnog naar een kdv. Of gewoon een gastouder en haar dan later naar de peuterspeelzaal laten gaan. Als Jenda echt bij rust gebaat is dan is dit denk ik gewoon niet de juiste plek voor haar. maar goed dat is mijn mening hierover.
Probeer wat te vinden waar je je eigen prettig bij voelt, dat maakt het een stuk makkelijker om haar achter te laten.

groetjes Ramona

Helaas hoor ik dit soort dingen vaak genoeg over kdv’s. Voor kindjes die gauw overprikkeld zijn is het gewoon vaak te druk. Ik denk dat een gastouder voor haar en voor jou veel prettiger is. die hebben gewoon meer tijd om zich bij haar aan te passen en het is er vaak rustiger(alle kindjes moeten daar hun eigen ruimte hebben om te slapen bv) Een kdv is heel erg leuk voor kinderen die geen last hebben van drukte, maar op een plek met zoveel kinderen bij elkaar is het gewoon druk. Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar bv tot twee jaar naar een gastouder te doen en dan later alsnog naar een kdv. Of gewoon een gastouder en haar dan later naar de peuterspeelzaal laten gaan. Als Jenda echt bij rust gebaat is dan is dit denk ik gewoon niet de juiste plek voor haar. maar goed dat is mijn mening hierover.
Probeer wat te vinden waar je je eigen prettig bij voelt, dat maakt het een stuk makkelijker om haar achter te laten.

groetjes Ramona

Als ik mijn mening mag geven, moet je je niet zo snel uit het veld laten slaan.
Ze is PAS 2 keer geweest en niet eens een hele dag. Het heet niet voor niets WENNEN.
Onze docherts waren ook snel overprikkeld en ze hebben RRR nodig, maar dat moet je gewoon aangeven bij de leidsters. Heb het vertrouwen dat ze het goed met je kindje voor hebben en vertel ze hoe je het hebben wilt.
Ik schrijf elke ochtend in haar schriftje hoe laat Phine wakker werd, wanneer ze de fles heeft gedronken en richttijden erbij hoe laat ze de flessen en hapjes moet hebben en moet slapen. Een leidster vindt het allemaal wat overdreven, de rest kan zich er prima in vinden. Nou die ene leidster de zoekt het maar uit, het is mijn kind en ik bepaal hoe het daar gaat, inmiddels heeft ze zelf ook wel in de gaten dat dit het beste werkt, maar toegeven zal ze het niet doen. Ik vind haar persoonlijk nochal dommig overkomen, dus misschien ligt het daaraan, De rest zijn leuke meiden en echt niet achterlijk en ze doen het fantastisch met onze dochters. Neemt niet weg dat Phine ook wel een weekje nodig had om te wennen. Dus als ik jou was, zou ik eventjes al je twijfels overboord gooien en het in ieder geval proberen. Blijf niet daar, dat is alleen maar verwarrend. Breng haar weg op een tijdstip dat ze net de fles gehad heeft… Dan kan ze daar nog even spelen in de box en wennen aan de omgeving en vervolgens naar bed.
Geef niet meteen op, want een KDV is zoooo leuk voor kinderen. Phine is nu 6 mnd en wordt als ze op het speelkleed ligt heerlijk geknuffeld en vertroeteld door alle kindjes en haar grote zus. Dat vindt ze geweldig. Als ze zien dat het te veel voor haar is leggen de leidsters haar in de box.
Ook voor haar ontwikkeling op latere leeftijd en het contact leggen met vreemde is het goed.

Dus mijn advies: geef niet op! Maar heb je er over een maand nog een slecht gevoel bij, zoek dan een andere oplossing.

Heel veel succes hoor, het komt vast goed!

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">