Slokje voor het slapen

Hoi meiden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een dochterje van 5,5 maand. Zij krijgt volledig borstvoeding en hopelijk nog een hele lange tijd

Zij sliep ingebakerd en sinds twee weken niet meer. Wij hebben enorme slaapproblemen met haar gehad en door ritme en regelmaat en laten slapen op tijd (Ria Blom) maar niet laten huilen is het goed gekomen. Zo af en toe was ze wat onrustig en wilde ze niet slapen, dan kreeg ze nog een slokje en alles was prima. Maar sinds twee weken is ze ontbakerd. Daardoor slaapt ze wat minder lang maar wel goed in, tot van het weekend. We waren naar oma geweest en ze wilde niet slapen. Dus oververmoeid thuis. Nu wil ze eigenlijk niet gaan slapen zonder een slokje. Dan valt ze aan de borst in slaap zeg maar. Op zich vind ik het niet zo erg maar ik moet over 1,5 maand weer twee dagen gaan werken. Wat dan? En ze valt nu niet zelf in slaap en daardoor veel korter.
Nu ben ik zo bang dat we er niet meer vanaf komen. Dat ze niet meer zonder slokje kan slapen straks. Ze heeft geen speen. En huilen houdt ze heel lang vol. Als je haar oppakt is ze stil maar zodra je haar neerlegt is het huilen geblazen en dat zou ze theoretisch heel lang kunnen volhouden. Het is ook niet gek, ze wil gewoon mama’s borst, snap ik dat dan niet? Dus eigenlijk alleen maar mama. Wat is jullie ervaring? En hebben jullie nog tips? Alvast bedankt voor de aandacht.

Vandaag was echt een slaapramp. We moesten naar een arts voor mijn neefje dus wij moesten mee. Daardoor 3 uur niet geslapen en helemaal van slag. Het lukt haar om in slaap te vallen, voor een half uurtje. Daarna helemaal niet meer. Ben haar slokjes gaan geven maar zelfs met een slokje kon ze niet meer slapen. Ze was echt oververmoeid. Ik heb haar weer ingebakerd (niet met armen strak langs haar lijf maar armpjes in een soort slaapzakje, Puckababy) en weer een slokje gegeven. Ik legde haar neer, en wakker! Dat is lang geleden zeg dat het zo moeizaam ging. Tijdje brabbelen en weer huilen. Mama heeft haar weer aangelegd en toen viel ze in slaap. We zitten nu op 25 minuten…
Ik denk dat dit tijdelijk is,? Ik ben heel benieuwd of meer mama’s dit mee maken of hebben gemaakt?

5,5 maand = middenin een sprong. Zie het oei-ik-groei-boek.

Dus ja…het is maar tijdelijk!

Groetekes, Sje

Hoi Sje,
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het oei ik groei boek maar ik zie een sprongetje bij 26 weken? Mijn dochter is 23 weken, ok een week overtijd geboren dus 24 weken maar dan nog…Wat moet ik bij dit sprongetje verwachten dan?

De sprong zit tussen week 22,5 en 26,5. Dan zit ze er toch middenin?
Dat donderwolkje boven de 26 wil niet zeggen dat het dan allemaal pas plaats gaat vinden. Zie de uitleg van de symbolen onder het schema.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 07 Apr 2010 20:39:43

Hoi hoi
misschien een beetje stomme vraag: maar waarom heeft ze geen speentje? Mijn dochter kreeg ook volledige bv en mocht in het begin geen speen. Toen ze eenmaal gewend was aan de tepel, heeft ze er een gekregen.
Ik wil niet zeggen dat het de oplossing was, maar ze werd wat rustiger.

Hoi,

Sprong kan lekker uitproberen.
Maar ik denk dat het niet erg handig was/ is ( uit mijn eigenervaring dan he) dat ze nu dat ze net ontbakerd is gelijk overal mee naar toe moet ( snap dat sommige dingen niet te vermijden zijn) waar ze nog niet gewent is zonder doeken te slapen.
Ze is haar troost kwijt. Onze dochter heeft en lang ingebakerd gezeten en heeft tot met de achtste maand 50/50 bv gehad eerste vier maanden volledig. Bij de derde maand merkte we dat ze heel weinig dronk om de nacht door te komen toen zijn we over gestapt op een speentje. Niet mijn eerste voorkeur maar zo hoefde we haar s’nachts niet meer te voeden en dronk ze enorm goed voor het slapen gaan.
Daarnaast hebben wij bij het ontbakeren ervoor gekozen om vier weken thuis te zijn en alleen in de buurt naar vrienden e familie te gaan. Als ze dan moest slapen deden we dat thuis. Ook heeft ze sinds het ontbakeren een knuffel en die gaf haar troost. Na het ontbakeren moest mijn dochter vooral in het begin 20 minuten huilen voordat ze in slaap kwam. dat werd naarmate de weken vorderden minder . Ik ging altijd na tien minuten even kijken zonder te praten gaf ik haar een aai over de bol en ging ik weer weg. oppakken deed ik nooit want dan zou ze nooit wennen. ( ik zette ook de kookwekker in het begin op tien minuten een kwartier en dan merk je dat het langer duurt in jou beleving voordat die tien minuten voorbij zijn)

Nu misschien heb je wat aan mijn verhaal succes

groetjes

lon106

Hoi hoi,

Ze heeft geen speentje omdat ze die nu niet meer wil. Ze heeft een speen met 5 weken gehad en kon toen helemaal niet meer slapen. Ze verloor hem iedere 7 minuten en een andere baby slaapt dan door maar mijn dochtertje niet. Na twee dagen bijna niet slapen hebben we de speen niet meer gegeven. (we hebben hem ook pas met 5 weken aangewend). Nu duimt ze overdag maar in bed heeft ze daar niet genoeg aan blijkbaar. Ik twijfel wel heel erg of ik niet toch moet blijven proberen maar ja om nou weer in die slaaploze rondes te komen met haar. Ze slaapt nl. super licht dus ik verwacht weer hetzelfde probleem… Een duim wend je helemaal moeilijk af straks en haar huidje van haar duim en wijsvinger wordt al helemaal schraal…

Hoi Lon106,

Helemaal mee eens hoor en we vermijden echt alle uitstapjes verder. Omdat ze het zo goed deed ontbakerd en ze normaal gesproken altijd op de heen en terugweg slaapt in de auto vonden we het kunnen (oma woont 40 minuten verderop). Helaas liep het deze keer anders. Ik zeg al alles af, ik krijg daar best wel commentaar op. Je maakt ze zoals ze worden enzo. Maar daar ben ik het niet mee eens, Ze is gewoon gevoelig en slaapt heel licht. Ik heb morgen een bruiloft waar ik nu niet naartoe ga ivm mijn dochtertje. Een speen is dus heel lastig, zie hierboven. Een knuffel of doekje durf ik ng niet echt omdat ik bang ben voor verstikking. Als ze nu iets op haar gezichtje heeft gaat ze heel raar ademen en krijgt het er maar heel moeilijk zelf weer vanaf.
Ik doe dat ook hoor, even troosten en als het even kan laten liggen maar zodra ze mij ziet gaat ze nog veel harder huilen dus ik probeer haar gerust te stellen over de babyfoon. Nu dat ze oververmoeid is werkt dat niet meer.
Positieve noot: gisterenmiddag een keer en gisterenavond is ze zonder slokje zelf in slaap gevallen! Blijf het natuurlijk wel zonder proberen.