Slissen

Hoi,

Ik heb even een vraag over slissen… Mijn zoon 20 maanden kan de s heel moeilijk uitspreken en gebruikt daarbij zijn tong, dus dat hij slist.
Kan je bij een kind van 20 maanden al echt praten over slissen of kan dat pas bij oudere leeftijd??
Hij heeft wel vanaf geboorte een speen, en ben al aan het minderen dat hij alleen de speen krijgt wanneer hij op bed gaat maar heeft de speen invloed op zijn spreken of verbeeld ik me dat maar?
Ik zie graag de reacties!

Nathanael is van 10-06-09
9 maanden banner

Ik kan je helaas niet helpen, omdat mijn kindje zo oud nog niet is en pas net begint met praten. Misschien kan je je vraag eens bij het CB stellen?

mama1980

Bij 20 maanden slissen heel veel kindjes nog.

Sowieso stoppen met die speen (want ja dat heeft invloed op het spreken!), geen fles of tuitbeker meer en drinken uit een gewone beker. Dat is beter voor de mondmotoriek.

Onze jongste was 2 jaar en 10 maanden toen we met logopedie voor slissen begonnen. Een half jaar later was ze er vanaf. Niet elke logopedist gaat met van die jonge kindjes aan de slag, gelukkig zat er hier in de wijk wel eentje, want hoe eerder je kunt beginnen met logopedie hoe beter.

Dat heeft alleen bij een kindje van 20 maanden nog geen zin omdat je huiswerk mee krijgt in de vorm van oefeningetjes en dat lukt met een kindje van die leeftijd nog niet.

Groetekes, Sje

Oke. Dankje voor de tip!
Ik zal ook inderdaad eens bij het CB vragen en kijken of ik over bijvoorbeeld een tijdje als hij dan nog slist of ik ergens bij terecht kan. Hij is verder wel goed in zijnn ontwikkeling, zegt al heel wat woordjes en probeert zo nu en dan uit een gewone beker te drinken, wat natuurlijk nog wel es fout gaat maar dat hoort er bij…
En de speen, die zal ik morgen samen met hem weggooien. Dat is denk ik beter want dan weet hij dat de speen echt weg is en dat hij die meer krijgt.

Nathanael is van 10-06-09
9 maanden banner