Slimmer dan groep 1

Ik heb een dochtertje Milou van 4 jaar en ze zit in groep 1. Normaal (denk ik) moet je in groep 1 al een beetje kunnen tellen en tekenen en spelen. Maar Milou is best slim. Ze kan al tot 100 tellen en het alfabet opzeggen. Ze wil graag woordjes schrijven en ze vind simpele knutselwerkjes (wat je normaal in groep 1 doet) niets aan. Ze kan ook in het Engels tellen en wat woordjes in het Engels zeggen. (ja dat komt door Dora) en nu wilt ze Indonesisch leren (ik ben 2/3 Indonesisch). Soms hou ik d’r niet bij want ze moet nog spelen en klungelen in groep 1. Hebben jullie tips of hebben jullie dat ook met jullie kleine spruit dat ze zo slim zijn. En is dat nou wel gezond ?

Ja hoor, hier nog zo’n slimmerik Inmiddels in groep 2 van combiklas 1/2 en op zijn rapport op bijna alle cognitieve punten bovengimiddeld met een voorsprong van minimaal 6 maanden.
Toen hij 3 was had ik al zo iets van tja… wat moet hij in de kleuterklas nou nog leren? (met 2,5 herkende hij alle letters en cijfers, telde voorbij de 100, kende alle kleuren etc.)

Toch is het heel goed, die kleuterklas. Want ze leren niet alleen rekenen/lezen/schrijven etc. op school, maar ook samenwerken, samen spelen etc.
En verder hoeven ze nog niet zo veel. Gewoon lekker samen in de hoeken spelen is ook erg leuk voor kleuters, en zo komen ze wel in het schoolritme voor als ze straks in groep 3 zitten en toch wat meer aan de tafeltjes zelfstandig moeten gaan werken.

Enne wat dat indonesisch betreft, hardstikke leuk!! Als zij dat wil leren, lekker met haar oefenen toch?!!

Ik zou het wel even aankaarten bij de juf dat je dochtertje zo ver vooruit lijkt. Dan kan evt. bekeken worden hoe het met haar begaafdheid zit en dan kan de juf haar extra uitdagingen en werkjes bieden die wel aansluiten bij haar behoefte.

Groetekes, Sje

Hoi,

Hier ook een dochter die verder lijkt dan de rest van de klas.
Wel niet zo extreem als bij jou maar toch ze wil meer en kan meer. vraagt thuis hoe ze woorden moet schrijven en is al volop met rekenen bezig optellen aftrekken.
Nu nog tot tien maar ze wil verder.
We hebben met het rapport gesprek dit aangehaald wat ze had een rapport waar we binnen een minuut over uitgepraat waren.
Nu werken ze hier met zo leren kleuters en daarin zijn mogelijkheden meer op nivo aan te bieden. Dit staat ook hoog in het vaandel van de school.
De Juf was het met ons eens ze was samen met een ander meisje en jongentje vooruit.
Daarom zijn ze na de herfstvakantie hun meer gaan aanbieden en testen ze hun nu op een hoger nivo. ook doet de assitent binnnenkort kijken hoever ze met het schrijven van letters zijn en of ze het goed doen.

In groep 1 heeft ze trouwens op een gegeven moment gewoon zo nu en dan ook oefeningen vanuit groep 2 gekregen. Maar toen werkten ze nog niet met kleuters leren zo.

Ervaring praat erover met de juf kijk hoe zij er tegen over staat.

lon106