Hey Joyce,
De nachten en de ochtenden gaan dus eigenlijk ontzettend goed! Ik vermoed dat je met de middagslaap iets aan haar vermoeidheid voorbij gaat. Ze wordt immers al na een uurtje wakker, pruttelt dan nog een tijdje in bed, daarna voeden, daarna spelen, etc. dus voor je het weet is ze sinds wakker worden van tussen de middagslaapje al weer twee uur wakker.
Vaak zijn ze 's middags juist eerder moe en toe aan een slaapje dan 's morgens. Misschien zelfs dat ze voor haar middagslaapje al iets eerder moe is dan dat jij het ziet.
Ik zat er even aan te denken dat ze misschien last zou hebben van kramp of lucht in de maag… door sterke toeschietreflex of niet netjes genoeg aanhappen. Maar nacht en ochtendslaapjes gaan heel erg goed… en die slaapjes later op de dag gaan alleen wat minder. Je voeding wordt wat minder overdadig in de loop van de dag, dus zal ze dan ook niet zo snel last hebben van te snelle melkstroom.
Ik vermoed dus eerder dat je net de eerste moeheidssignaaltjes mist. Of dat ze graag wil clusteren eind van de middag. De meeste baby’s hebben een paar uur op een dag dat ze graag alleen bij mama (liefst aan mama’s borst) willen slapen, puur het verwerken van de dag (geluidjes, geurtjes, gevoel). Na een paar weken/maanden kunnen ze hier beter mee overweg en slapen ze plots een stuk relaxter en regelmatiger.
Kom anders eens op de borstvoedingsfora (borstvoedingsforum.nl of borstvoeden.info) meelezen, zul je zien dat veel kleine ukjes dit doen. De één noemt het het huiluurtje (zijn er vaak meer dan één), de ander verwenneritus, weer een ander denkt dat uk honger heeft of juist buikpijn… Maar raar maar waar… bij mama in de armen en een borst in de mond, zijn ze meestal wel rustig.
Bij mijn jongste uk kwam ik er wat later achter dat ik idd de slaapsignaaltjes had gemist in de loop van de dag. De signalen in de ochtend waren duidelijk en helder, die in de middag waren een stuk subtieler… had minder “speelruimte” in het naar bed brengen. Als een uk moe is, te moe is, kan het heel slecht zelf in slaap vallen, zoekt hiervoor hulp van mama om weer even bij te tanken en tot rust te komen.
Was ze echt oververmoeid, liet ik haar eerst een uurtje bij mij aan de borst slapen voordat ik haar in haar bedje legde. Dus net voorbij het moment dat ze weer in hun lichtere (rem) slaap waren geweest. Dan had ik grotere kans dat ze er nog een uurtje of anderhalf bij pakte.
Kan je hier al wat mee?
Groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.