Slechte slaapster

Hallo,

Ik ben moeder van een 3 maanden oude dochter. Ze slaap 's avonds en 's nachts goed, en meestal 's ochtends na haar eerste voeding ook nog. Maar vervolgens slaapt ze na een voeding nog meer maximaal een uurtje. Ze blijft ongeveer een uurtje wakker (inclusief voeding) en dan wordt ze echt moe, maar vervolgens op bed is ze snel weer wakker en begint met huilen.
Op het cb hebben ze verteld dat ze waarschijnlijk teveel prikkels krijgt en daardoor niet in diepe slaap terecht komt. Ik heb de prikkels gereduceerd, en het principe van regelmaat met rust hanteer ik ook. Ze word in bed ook ingebakerd, maar niets lijkt te helpen.
In het boekje van regelmaat met rust staat geschreven dat ik haar na het oppakken moet voeden, maar op deze manier hanteer ik geen 3 uur tussen de voedingen. Als ik haar niet voed, en gewoon oppak is ze lastig en alleen stil als ik met haar rondsjouw. Is dit herkenbaar voor iemand, en zo ja hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes Joyce

dag Jesch, mijn zoontje is bijna 5 maand en een goede slaper maar je mag niet vergeten dat zelf zo klein ze precies weten wat ze willen dus moest ik van jou zijn zou ik toch proberen om op dat wenen niet in te gaan want ze wenen niet altijd van de honger en eventueel probeer iedere dag het zelf wat langer vol te houden ze zal vanzelf wel ophouden denk ze probeert je te testen .
Hou mij op de hoogte ,wij hadden dat s’nachts en nu laten wij hem wenen en hij stopt vanzelf
groetjes Camille mama van Quentin

Gewijzigd door - Quentin op 15 Nov 2007 18:43:09

ben het er niet helemaal mee eens hoor, dat je haar moet laten huilen. Zeker als ze nog zo klein zijn. ALs ze nu een jaar waren, oke… ik heb ook een onrustig ventje, en die kan ook alleen maar inslapen als hij huilt. Maar ik laat hem nooit een half uur huilen ofzo. Tuurlijk zijn ze op een gegeven moment wel stil, maar niet omdat ze zich zo fijn voelen, maar gewoon omdat ze het opgeven! Niet mijn idee van opvoeden. Misschien wil jouw dochter wel vaker wat drinken. Ook met de fles kan je voeden op vraag! Stel ze zit nu op 5 voedingen van 150 cc water. Dat is dus 750 cc op een dag. Als ze nou 7 keer wil eten doe je dit totaal door 7.
Geen idee of dit wat is hoor… ik heb dit probleem hier ook, maar geef vooralsnog borstvoeding (ben aan het minderen want het lukt niet echt). Dus misschien heb ik over een paar weken hetzelfde probleem! Heel veel succes!

Lilypie 3rd Birthday Ticker

Lilypie Breastfeeding Ticker

Hoi Joyce,

Dit item is al vaker op ikkeben behandeld.
Wij hebben hier ook last van gehad.
Het is nu eigenlijk sinds 7 week dat we een goed ritme hebben.
Daarvoor sliep ons meisje (nu 17 week) hooguit 3 kwartier /uur.
We hebben haar bedje in de lengte voor het raam staan en de
gordijnen overdag open.
Verder hebben we een heerlijk slaapje voor haar. Wel een dekentje
erover heen en overdag de kachel zacht aan (18 gr)
Door deze dingen te hebben veranderd ging Anne ineens 2 a 2 1/2
uur slapen. En soms wel 3 uur achter elkaar.
Kijk maar eens op www.slaapje.nl
Wij hadden eerst een gewoon slaapzakje voor haar en dan sliep ze
heel kort.
Heb je de gordijnen open of dicht.
Zou dit eens proberen. Lijkt het je wat?
Wij leggen Anne (is vaak 1 1/2 uur op) bij het eerste gaapje op
bed en dan slaapt ze gelijk.
Anne wordt tussendoor soms ook wakker en dan stoppen we de speen
in en wrijven even met de vinger tussen de oogjes naar beneden.
Werkt ook goed.
Laat je nog wat horen!

Groetjes Heleen. Mamma van Elke 2 1/2 en Anne 17 week

Hoi Joyce,

Dit probleem klinkt heel bekend bij mij.
Lieke was ook zo onrustig en huilde snel en sliep vrijwel heeeeel weinig.
Ik liep er de hele dag mee rond. Waardoor zij overprikkeld raakte en nog meer ging huilen en was oververmoeid.
Ook ingebakerd en rust en regelmaat gegeven.
Na een uurtje slapen werd ze wederom wakker. Op advies Cb haar een keer door te laten huilen dit gedaan, als je zeker weet dat ze geen honger heeft!!!
Huilen wil niet altijd zeggen honger!!!

Wij hebben lieke dus echt door laten huilen met pijn in mijn hart. eerst 20min en toen steeds korter en nu huilt ze NOOIT MEER!! en slaapt altijd als een roosje.

Kim,
Hier heeft het echt effect gehad en een uitgerust kind!!!
Met rust en regelmaat. wij hebben een heel ander kind gekregen.
Maar dat is ieder voor zich he!

groetjes gytha

Hallo Joyce,

Ons meisje slaapt sinds een halve maand ongeveer overdag goed. Daarvoor sliep ze 's nachts wel, maar overdag maar 2 keer een half uur alhoewel ik ook voelde dat ze echt nog moe was. Ik heb ook heel veel dingen geprobeerd, op gezette tijden in bed, na de fles, voor de fles… Maar veel hielp het allemaal niet. Nu slaapt ze echter meer. Een halve maand geleden was ze dan plots 2 uur wakker waarna ze minstens elke keer 1,5 uur sliep, van de ene dag op de andere. Nu slaapt ze soms nog niet 1,5 uur waardoor ze niet helemaal uitgerust is, maar het gaat al een stuk beter. Ze geven het zelf wel aan. Je kan je kleintje ook eens laten huilen, maar langer dan een kwartiertje zou ik dit niet doen. Maar dat is ieder voor zich. We hebben ons meisje hier ook laten huilen (soms 3 kwartier), maar hier hielp het niet. Bij Gytha wel, dus mss wel de moeite waard!

Succes ermee, maar er is hoop, hier heeft het ongeveer 5 maanden geduurd…
En een goede nachtrust is veel waard!

Groetjes,

Tamara

ben er totaal met Gytha mee eens maar natuurlijk het is niet eenvoudig en bij ons werkte het ook prima , huilen moeten ze ook doen hoor voor de longen te ontwikkelen en een kind heeft ook soms frustatie van dingen dat ze ineens kunnen doen het is allemaal nieuw voor hen.(na een sprongetje bvb)
Een kind even laten wenen is geen manier van Slecht opvoeden!!!
Ieder voor zich natuurlijk
groetjes

Ook ik vind dat je een kleinde baby best een keer kunt laten huilen voor een poosje. Maar dan alleen als je zeker weet dat er niets anders aan de hand is.

Dit hebben we ook een keer gedaan met het slapen in haar eigen bedje, na een uurtje huilen werd ze rustig en ze slaapt nu heel goed door in haar eigen bedje.

Iedereen geeft een eigen invulling aan het opvoeden en omgaan met huilen en slapen, dus dit is absoluut geen kritiek naar iemand!

Je moet er zelf natuurlijk ook niet aan onderdoor gaan.

Groeten,

Judith

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hoi Judith,

Ik vind dat je een kleintje hooguit een kwartier moet laten
huilen en geen uur.
Wij laten Anne (huilt haast nooit) een kwartier huilen en
dan stoppen we de speen in en slaapt ze gelijk.
Dan is ze moe van het huilen.
Gelukkig denken we er niet allemaal hetzelfde over.
Maar goed, iedereen moet doen wat hij het beste lijkt voor
zijn babytje.

Groetjes Heleen.

Hoi Heleen,

Bedankt voor je reactie. Mijn dochter haar bedje staat al in de lengte van het raam, en de gordijnen zijn overdag open. Daarnaast slaapt ze tegenwoordig overdag in een slaapzak met mouwen, vergelijkbaar met het slaapje. Dit alles heeft geen resultaat. Ik leg haar na haar eerste gaapje steeds op bed, en dan valt ze ook vrij snel in slaap, maar vervolgens is ze na een uurtje toch weer wakker.
De eerste keer op de dag dat ze na een uurtje wakker word, kan ik haar nog ongeveer een 45 minuten in bedje laten liggen omdat ze dan niet echt huilt maar slapen doet ze niet. De overige keren begint ze al snel nadat ze wakker is te huilen, en dan pak ik haar maar op. Vervolgens is ze lastig, en geef ik haar uit frustratie maar de borst. Het is dan meestal 2,5 uur na de vorige voeding.
Ik ben bang dat ze gaat wennen aan het voedingen na 2,5 uur, terwijl ik eigenlijk wil naar een ritme waar er 3,5 tot 4 uur tussen de voedingen in zit. Uit ervaring weet ik dat ze dit ook wel kan, bijvoorbeeld als we tussen twee voedingen door weggaan.

Groetjes Joyce (moeder van de 3 maand oude Sophie)

Hey Joyce,

Waarom wil je vasthouden aan die drie uur? Als je dochter van wat kleinere maaltijden per keer houdt, verander je daar weinig aan (maagje is zo groot als dat ze eten willen) Probeer je het te rekken, geef je je productie het verkeerde signaal (kwartiertje kan natuurlijk wel)

Ik zou graag je borstvoedingsmanagement eens met je doornemen. Misschien zit daar de “oorzaak” in en is dat met een paar kleine aanpassingen zo op te lossen. Is ze vanaf het begin af aan al zo’n korte slaapster overdag? Merk je nog meer aan je dochter? Slaapt ze wel verder als ze nog even snel een toetje mag drinken na dat uurtje slaap?

Hoor graag meer van je!

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

Hoi Nynke,

Ik heb eigenlijk niet echt een reden om vast te houden aan die 3 uur, alleen dat ik denk dat baby’s van 3 maanden niet meer om de 2 uur gevoed worden.
Als ik merk dat mijn dochter honger heef, dan geef ik haar uiteraard gewoon de borst. Maar ik heb niet altijd het gevoel als ze na een uurtje slapen wakker word en gaat huilen, honger heeft. Indien ze echt lastig is, dan voed ik haar wel om dat ik weet dat ze daarna weer rustig is.
Het slecht slapen overdag is een probleem sinds ze 2 maanden oud is, daarvoor had ze dit niet.
Op dit moment word ziet haar dagindeling er als volgt uit:

• 7.30 uur 's ochtends wakker worden (deze tijd verschilt nogal per dag), vervolgens voeden, spelen en na ongeveer 45 min - 1 uur weer naar bed.
  • 11.00 - 11.30 uur (na 2 - 3 uur slapen) word ze dan weer wakker en word ze gevoed. Vervolgens weer spelen en na ongeveer 1 uur weer naar bed.
  • 13.30 uur (na een uurtje slapen) word ze wakker, meestal blijft ze dan wat pruttelen op bed tot 14.30 uur. Vervolgens weer voeden, spelen en na een uurtje naar bed. Indien ze echt gaat huilen nadat ze wakker is geworden, pak ik haar op en voed ik haar gelijk.
  • 16.30 uur (na een uurtje slapen) word ze weer wakker. Zodra ze echt begint te huilen pak ik haar op. Ik probeer haar te vermaken, en als dit niet lukt dan voed ik haar. Meestal komt het erop neer, dat ik haar rond 17.00 uur voed (na 2,5 uur).
    Weer spelen en na een uur weer naar bed.
  • Nu slaapt ze meestal helemaal niet meer, en blijft ze huilen op bedje. Als ze dan een 15 minuten gehuild heeft, en ik merk dat ze niet stil gaat worden pak ik haar weer op. We proberen haar te troosten, en zetten haar ik badje. Vervolgens voed ik haar weer na 2 - 2,5 uur en gaat ze naar bed. Nu slaapt ze als een blok.
  • Ik maak haar om 22.30 uur nog even wakker voor een voeding en stop haar gelijk na het voeden weer terug in bed.

Als je denkt dat ik dingen anders moet aanpakken, hoor ik dit graag. Tips zijn altijd welkom.

Groetjes Joyce

Hey Joyce,

De nachten en de ochtenden gaan dus eigenlijk ontzettend goed! Ik vermoed dat je met de middagslaap iets aan haar vermoeidheid voorbij gaat. Ze wordt immers al na een uurtje wakker, pruttelt dan nog een tijdje in bed, daarna voeden, daarna spelen, etc. dus voor je het weet is ze sinds wakker worden van tussen de middagslaapje al weer twee uur wakker.

Vaak zijn ze 's middags juist eerder moe en toe aan een slaapje dan 's morgens. Misschien zelfs dat ze voor haar middagslaapje al iets eerder moe is dan dat jij het ziet.

Ik zat er even aan te denken dat ze misschien last zou hebben van kramp of lucht in de maag… door sterke toeschietreflex of niet netjes genoeg aanhappen. Maar nacht en ochtendslaapjes gaan heel erg goed… en die slaapjes later op de dag gaan alleen wat minder. Je voeding wordt wat minder overdadig in de loop van de dag, dus zal ze dan ook niet zo snel last hebben van te snelle melkstroom.

Ik vermoed dus eerder dat je net de eerste moeheidssignaaltjes mist. Of dat ze graag wil clusteren eind van de middag. De meeste baby’s hebben een paar uur op een dag dat ze graag alleen bij mama (liefst aan mama’s borst) willen slapen, puur het verwerken van de dag (geluidjes, geurtjes, gevoel). Na een paar weken/maanden kunnen ze hier beter mee overweg en slapen ze plots een stuk relaxter en regelmatiger.

Kom anders eens op de borstvoedingsfora (borstvoedingsforum.nl of borstvoeden.info) meelezen, zul je zien dat veel kleine ukjes dit doen. De één noemt het het huiluurtje (zijn er vaak meer dan één), de ander verwenneritus, weer een ander denkt dat uk honger heeft of juist buikpijn… Maar raar maar waar… bij mama in de armen en een borst in de mond, zijn ze meestal wel rustig.

Bij mijn jongste uk kwam ik er wat later achter dat ik idd de slaapsignaaltjes had gemist in de loop van de dag. De signalen in de ochtend waren duidelijk en helder, die in de middag waren een stuk subtieler… had minder “speelruimte” in het naar bed brengen. Als een uk moe is, te moe is, kan het heel slecht zelf in slaap vallen, zoekt hiervoor hulp van mama om weer even bij te tanken en tot rust te komen.

Was ze echt oververmoeid, liet ik haar eerst een uurtje bij mij aan de borst slapen voordat ik haar in haar bedje legde. Dus net voorbij het moment dat ze weer in hun lichtere (rem) slaap waren geweest. Dan had ik grotere kans dat ze er nog een uurtje of anderhalf bij pakte.

Kan je hier al wat mee?

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

Ik leg Jeske op bed bij het minste seintje van vermoeidheid…
Vaak huilt ze 10 minuten, dan speelt ze 5 minuten en dan slaapt ze 1,5 tot 2 uur…

Ook zij kwam moeilijk in slaap op die leeftijd en ik ben een vast ‘naar bed’ ritueel gaan inbouwen…
Dus bij het slapengaan altijd hetzelfde liedje zingen, dezelfde dingen zeggen…
Dit werkt bij ons super, al duurde het even voordat Jeske aan dit ritueel gewend was geraakt…

Hey,

Bedankt voor de tip van de borstvoedingsforum, ook heel interessant om te lezen.
Ik betwijfel of ik 's middags aan haar vermoeidheid voorbij gaat, bij de eerst signalen leg ik haar meestal op bed. Op bed gaat ze meestal ook gelijk slapen, dus het is niet dat ze niet in slaap kan komen. Ze word alleen weer snel wakker.
Het zijn ook geen darm- of maagklachten. Verder is ze ook geen baby die aan de borst in slaap valt. Aan de borst drinkt ze alleen wat ze nodig heeft, en laat vervolgens los. Op dat moment is ze nog gewoon wakker en vrolijk.
Ik heb al eens geprobeerd om haar een beetje te voeden als ze wakker word om te kijken of ze dan verder slaapt, maar dat werkt ook niet.

Groetjes Joyce

Hmm… ik denk verder. Lastig omdat ik haar niet zie en niet ken. Nadat ze wakker wordt rond 13.30 laat je haar dus eerst nog een uurtje pruttelen in bed, probeer haar anders om die tijd eens gewoon op te halen, te voeden en daarna kijken wanneer ze weer moe wordt. Pruttelen betekent in principe gewoon uitgerust… lekker relaxed wakker, dus denk dat ze dan ook gewoon aan één uurtje slaap voldoende had.

Dus dan wordt het: wakker worden, voeden, spelen/pruttelen op schoot of in box, totdat ze aangeeft moe te zijn. Heb zo het idee (kan er natuurlijk falikant naast zitten) dat ze na dat uur pruttelen al bijna zover is om weer te gaan slapen. Je gaat tot op heden dan juist voeden, daarna nog uurtje spelen/tutten voordat ze weer naar bed gaat. Dan is ze dus minimaal twee uur wakker, dit was voor mijn jongste zelfs toen ze maand of zeven was nog te lang… en bleef daarna onrustig, pieperig en als ze al sliep heel snel weer wakker.

Het borstvoedingsforum is een heel fijn forum met veel ervaringsdeskundigen maar ook deskundigen zoals VBN, LLL, zelfs af en toe een goede lactatiekundige IBCLC. Ik loop daar al een tijdje rond, laatste tijd iets minder actief vanwege werkzaamheden op eigen site, maar zodra ik tijd over heb, ben ik daar wel te vinden.

Groetjes Nynke

Hoi Joyce,

Je hebt al heel wat tips gehad lees ik.
Ik zou toch proberen om om de 4 uur te voeden.
Als je kindje na een uurtje wakker wordt wil je dochter
ook geen speen meer?
Anne ging vanmorgen om kwart voor 7 weer op bed en werd met 3
kwartier weer wakker en toen hebben we haar speen ingedaan en
moesten we haar om 10 uur wakker maken voor de fles.
Ze was dus weer verder gaan slapen.
Als je dochter er na een uur uitgerust uitziet dan zou je
haar mee kunnen nemen en in de box leggen en kijken
wanneer ze weer moe wordt(oogjes wrijven e.d.).
Dan kan ze nog een keer slapen voor de volgende fles.
Zo deden wij het in het begin bij Anne ook.
Nu moeten wij haar vaak wakker maken en dan is ze met 1 1/2 uur
weer moe en gaat weer slapen.
Ons schema ziet er zo uit:
half 6 wakker en fles melk
7 uur op bed en slapen tot 10 uur.
fles melk en half 12 op bed.
Wakker maken om 2 uur en fles melk.
weer op bed om half 4 en wakker tegen half 6.
6 uur drinken en om 18.30 op bed.
Wakker maken om 21.30 voor de laatste fles.

Groetjes Heleen.

Thije is ook altijd na een uurtje weer wakker. Hij ligt ingebakerd, gordijnen open enz enz. Kijk heel goed naar hem, zodat hij gelijk naar bed kan bij het eerste gaapje, slaapt redelijk goed in en is dan toch weer na een uur wakker. Heel af en toe slaapt hij langer. Als hij wakker wordt laat ik hem minstens een kwartier nog liggen, hopend dat hij weer in slaap valt. En de speen doe ik er ook weer in… naar mijn idee voldoe ik aan alle dingen, maar helaas!!!

Oohja… ik laat thije echt huilen, om dat even uit de wereld te helpen Maar alleen niet een uur lang ofzo. Een half uur is voor mijn de max!!! Hij zit nu fijn in een sprongetje… dat kan t ook zijn he, met 3 maanden is er weer een sprong!

Die borstvoedingssite is heel fijn, zal ik zeker kijken als ik jou was!!! En 2,5 a 3 uur tussen de voedingen mag volgens mijn best hoor!!

Lilypie 1st Birthday Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker