Slecht slapen

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn… maar goed.

Onze oudste dochter slaapt al weken (2 maanden?) slecht. Ze loopt dus ook al een hele tijd met walletjes onder haar ogen rond.
's nachts wordt ze regelmatig wakker, soms huilend, soms gaat ze liggen kletsen. helaas wordt ik er ook elke keer wakker van. Als ze gelijk weer in slaap valt ist niet erg, maar soms ligt ze ook een uur of langer wakker. Vannacht was ze vanaf 4 uur wakker ongeveer, en ik denk dat ze tot 7 uur slechts nog een kort slaapje van een uurtje heeft gedaan.
Ze kan een poosje stil in bed liggen, maar uiteindelijk gaat ze toch roepen, gillen, herrie maken. Gevolg is dat haar zusje (die bij haar op de kamer ligt) ook wakker wordt. Vanmorgen alles wakker vanaf 6.15 ongeveer. Voor de jongste veel te vroeg. Niet dat ik ze dan al uit bed ga halen… dat niet.
Ook voor mij (nu in de laatste maand van de zwangerschap) begint dat op te breken.

Haar middagslaap heeft ze nog wel nodig. Ze slaapt nu weer 1,5 uur s middags. is dat soms te lang? Moet ik haar eerder wakker maken? Hoe lang sliepen jullie peuters tussen de middag rond de 2,5 jaar?

hebben jullie andere tips om haar nachtrust te verbeteren?

Ben benieuwd naar de reacties!

Hoi Domino,
Dat lijkt me idd pittig nu voor je, ook voor je dochter(s)…
Mijn dochter had rond de leeftijd van 2,5 ook een lange periode waarin ze veel wakker werd/was snachts. Heb hier weinig aan kunnen doen, is van de een op de andere dag over gegaan.
Er zijn homeopatische druppels voor slecht slapende peuters, heb er zelf geen ervaring mee maar er zijn mensen op het forum die dat wel hebben.Verder zou ik het ook niet weten helaas…
Oja, mijn dochter slaapt vanaf dat ze 23 maanden is overdag niet meer…
Sterkte met de toch al bijna laatste loodjes (wat gaat dat snel!).
Groetjes Nancy

Dank je voor je reactie Nancy!
Altijd fijn om te lezen dat een kind niet de enige is… gek genoeg maakt dat t vaak weer dragelijker (grappig eigenlijk). Van homeopatische druppels ben ik zelf geen voorstander. En om nu eigenlijk al ‘andere medicatie’ te gaan gebruiken vind ik ze nog zo jong…
Ik weet wel dat t slaapje er nog niet af kan, ook op gewone dagen dat ze wel een goede nacht maakt is ze tussen de middag echt gewoon op. Eigenlijk zou ze s middags eerder in bed moeten liggen (zou dat helpen?). Ik merk dat ik ze vaak te laat erin heb. Maar ze klieren ook zo lekker met z’n tweeën dat je al gauw een klein half uur bezig bent boven voor ze er in liggen… Streeftijd in bed is 13.15 (liever zou ik 13 uur hebben) maar dat halen we vaak niet eens.
Ik ga rond 12 uur brood smeren en met ze aan tafel. Veel eerder eten is niet handig aangezien we s morgens ook niet echt vroeg ontbijten. Op de een of andere manier hebben we veel tijd nodig voor aan/uitkleden enzo…

Ik probeer mee te denken…
Eerst ontbijten, dan aankleden smorgens?
Heb je een mogelijkheid om je dochter ergens te laten logeren? Vaak wil dit een slaap patroon ook wel eens doorbreken.
Hoe laat gaat ze savonds naar bed? )Mijn dochter slaapt slechter als ze (te) laat in bed ligt).
En ik neem aan dat ze niet voor niets op 1 kamer liggen, dus elk op een eigen kamer zal geen mogelijkheid zijn?

Wow pittig hoor 2 van die ukkies dicht op elkaar en de 3de onderweg. Wel heel erg gezellig en een voordeel dat ze lekker met elkaar kunnen spellen als er zo weinig leeftijd verschil is.

Onze oudste, bijna 3, slaapt sinds ong. 2 weekje niet meer dagelijks 's middags maar ik probeer het nog wel altijd. Hij heeft het echt nodig anders is die rond 17uur niet meer te genieten. Voorheen ging die altijd rond 13/1330uur naar bed tot 1600uur en 's avonds rond 1930uur lag die ook weer. Tot 's morgens 0630/07uur.

Ieder kind is uiteraard anders maar ik zou idd eens proberen om de middag over te slaan. Ik kan je niet adviseren wat te doen tijdens de nachten want ze slapen altijd door bij ons.
Succes en hopelijk is het een fase die weer heel snel over is.

Hoi,
Wij hebben een behoorlijke periode met Amy aan de hand gehad dat ze niet wilde inslapen. …Dit hebben we genegeert en ong. twee weken later was dat helemaal voorbij.
Aansluitend was ze smorgens variërend tussen 04.30-06.00 uur wakker. Veel te vroeg naar mijn zin.
Ik ging 1x naar haar toe. Gaf haar haar speen en ging weer weg. Ik heb een tijdschakelaar op haar lampje gezet en die ging aan om 05.30 uur, Ik ging dan direct naar haar toe. Super vrolijk en haar belonen dat ze zo goed had geslapen…(gaaaapppp)…en dan begon de dag…althans ze mocht dan uit bed en gaan spelen boven en ik ging nog even in bed liggen dutten. Rustig aan heb ik de tijdschakelaar verzet naar later en hij staat nu om 06.45 uur. Ik hoor haar niet meer voordat de lamp aangaat. Soms zie ik op de camera dat ze wel wakker is…haar ‘kattenoogjes’ zie ik dan glimmen in het donker, maar ze geeft geen kik. Als de lamp aan is, hoor ik haar praten en rommelen…ze blijft makkelijk nog een half uur in haar bed spelen met haar beren. Toppie dus. En ter aanvulling; Amy is geen meisje wat heel snel toegeeft. Het heeft ook heel wat weekjes geduurd maar uiteindelijk…de aanhouder wint…en het is echt een kwestie van Volhouden…
Mss een idee?
Ps. een middagslaapje hebben ze echt nog nodig hoor. Er zal mss een periode zijn van minder, maar ik zou het middagslaapje niet overslaan.
groetjes Annelies

Gewijzigd door - Happylife op 05 Nov 2012 20:38:43

Wekker is geen optie… ze slapen met z’n tweeen op een kamer. de jongste heeft ook haar rust nodig.

Inmiddels gaan we s nachts zo min mogelijk naar haar toe. Dat verstoort alleen maar en maakt meer wakker.
Verder proberen we zo duidelijk mogelijk te maken, dat als ze wakker wordt 's nachts/ s morgens dat ze dan gewoon nog even moet proberen te slapen. Vanmorgen dat, nadat ze vanaf hla f 6 wakker was, om 6 uur nog even verteld. t is uiteindelijk stil gebleven tot 7.15. Geen idee of ze geslapen heeft (maar ik wel!). Rond half 8 mogen zie hier uit bed… Bij ons in bed is geen optie, gaat ze spelen ipv slapen (is de ervaring).
Zonder middagslaap kan ze nog niet, hoewel er genoeg kids van haar leeftijd zijn die zonder doen. Ze is wel vanaf een maand voor haar 2e verjaardag minder gaan slapen (van 3 uurtjes liep t terug naar 2 en nu ist 45 min tot 1,5 uur).