Slecht slapen

Pppfft ik ook met mnopschepperij`; alles gaat eigenlijk perfect eeehhhmmm… niet altijd dus! Mijn zoontje Joaquin van 10 maanden begint ons een beetje te testen denk ik, maar vraag me af of ik er op de juiste manier mee om ga…

Vanaf dat Joaquin 6 weken is houd ik me aan een vast bedritueel en mijn partner ook; schone luier, trappelzak aan, tandjes poetsen (sinds ie tandjes heeft), raam en gordijnen dicht, dag knuffels en lekker strak instoppen. Gaat hartstikke goed en vanaf 2 maanden sliep hij gedurende de nacht door en gaat makkelijk naar bed.
Nu echter word hij weer 2 a 3 keer in de week wakker `s nachts soms krijsend en zit hij rechtop in bed… Ik heb hem er eerst wel eens uitgehaald en in ons bed nog een flesje gegeven maar dat is denk ik te gezellig want dan probeerd hij dat iedere dag.

Nu heb ik gisteren nacht (voelde me sterk genoeg) hem wel even opgepakt en getroost maar weer terug gelegd, natuurlijk hard gehuil. 15 min later weer gaan kijken, water gegeven over bolletje geaaid en laten liggen… 20 minuten later weer en toen heeft hij het eindelijk opgegeven… Hoe pakken jullie mama`s dat aan? Ik zou hem eigenlijk het liefst even in ons bed nemen en een flesje geven want dan is hij meteen stil daarna, en ik vind het zelf ook fijn dan nog even te knuffelen. Wat is eigenlijk het beste om te doen of wat geeft het beste resultaat?

Hoe graag ik zelf ook met hem knuffel ik ben wel consequent in de dingen die ik doe voor het bereiken van een doel, maar wat zorgt voor het beste resultaat? Dat hij door slaapt heel de nacht en dat ik op de juiste manier hem een beschermd gevoel geef??

Sorry voor het lange verhaal…

Grtjs Ghis

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Tja het eewige bed verhaal! hihihih

Ik ben voor co-slapen, samen in een bed als gezin. Mijn dochter heeft de eerste 1,5 jaar bij ons geslapen, en vanaf toen eerst in haar eigen bed en als ze daarna wakker word bij ons (nog steeds en ze is 2,5)! Maar goed niet iedereen heeft er zin in. Ik vind het prima, slaap zo het fijnste en zo word het in Afrika altijd gedaan dus ik ben hier meer regel dan uitzondering!

Aan de andere kant zijn er ook dames hier en daar valt absoluut ook wat voor te zeggen die zoiets hebben van; in het eigen bedje. Als ze wakker worden laten huilen, of een knuffel en weer terugleggen!

Tja wat is wijsheid! Ik zou doen wat goed voelt, maar ja, daar moet je dan, naar mij mening, wel aan blijven houden! Anders weten kinderen niet waar ze aan toe zijn. Succes met je keuze iig, kan me voorstellen dat het moeilijk is!

Het is idd zo dat wij in de westerselanden echt een uitzondering vormen in het geval dat het kindje in zijn eigen bed in zijn eigen kamer MOET slapen, zo snel mogelijk. Het is iniedergeval niet natuurlijk en dat is ook een reden waarom wij het zo moeilijk hebben wij maken het ons zelf zo moeilijk. Er zijn zelfs culturen waar ze nog nooit van de peuterpubertijd hebben gehoord, er zijn observatiestudies geweest en die kinderen hebben er gewoon geen last van, omdat er waarschijnlijk minder druk wordt gelegd op dit moet je kunnen en dit en dit en dit.

Doe wat voor jezelf goed voelt. Zelf heb ik ook regelmatig zin om hem er gewoon even uit te halen, maar ik doe het meestal zo: ik laat hem liggen, troost hem een beetje met suzzende woorden, aai over de bol, goed leggen lekker instoppen fopspeen weer in en dan met wat laatste woorden loop ik weer weg, harstikke moeilijk want hij wil niet alleen geknuffeld worden (armpjes steken al omhoog met rode betraande oogjes) jij wil ook wel knuffelen het is er alleen snachts jammer genoeg geen tijd voor ^^ Meestal slaapt hij dan weer meteen door. Als het me toch echt te erg wordt, leg ik hem gewoon bij me, maar dat komt eigenlijk amper voor en snachts drinken geven doe ik ook niet, behalve als het echt warm is of als hij koorts heeft, of als het me enige redmiddel lijkt, maar dan wel water!

Als hij krijzend wakker wordt en rechtop in bed zit kan hij een nachtmerrie hebben gehad, kun je hem het beste denk ik rustig terugduwen dat hij weer ligt en rustig tegen hem praten en zeggen dat het gewoon een droom was en dat er niets aan de hand is etc. mama is namelijk om de hoek, in hoeverre ze je al kunnen begrijpen maar gewoon je stem doet veel. Alvast een tip voor als hij ouder is, ga nooit in op de inhoud van de droom, vraag wel heb je een nachtmerrie gehad ofzo, maar niet van waarover en ook niet de volgende morgen, dan is er meer kans dat ze er minder mee bezig zijn en het dus ook niet onthouden/opslaan…

Ehm nog een tip: hij zit rechtop in bed en krijst met de ogen open neem ik dan aan, maar is hij dan wel echt wakker? Misschien is hij slaapwandelachtigwakker, en krijst hij in zijn slaap, dan maak je hem juist wakker door hem op te pakken en te troosten en drinken aan te bieden. In dat geval is het misschien handig om wat ik hierboven zei van gewoon even terug duwen dat hij ligt, niets zeggen dan, instoppen en fopspeen in en misschien slaapt hij dan gewoon verder? Anders kun je hem er altijd nog uithalen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en gewoon altijd je gevoel volgen

Bedankt alvast Jaantje en mamajada voor de adviezen.
mamajada, ik zou zelf geen oog meer dicht doen als ik de kleine tussen ons in zou laten slapen. Lijkt me wel heerlijk hoor maar is niet voor mij weggelegd, aangezien ik een slechte slaper ben.

Jaantje, goede tip over die nachtmerrie! Ik weet eigenlijk niet goed of Joaquin zijn ogen open heeft als hij dan zit… ik laat het meestal donker in de kamer en met dat ene kleine lampje kan ik dat niet goed zien (en ik ben zelf ook slaperig ofcourse). Ik ga daar op letten! Dus eigenlijk zou ik dus beter kunnen wachten met oppakken… hmm. Ik wil een vaste aanpak `bedenken/ uitvinden.

Jammergenoeg want dat lijkt me best handig; wil Joaquin geen speentje nooit gehad ook en hij duimt niet en heeft ook nog geen vaste knuffel… Er ligt er wel eentje in zijn bedje daar hoor ik hem `s ochtends wel eens mee spelen. Maar ook geen water geven meteen dan? Grtjs

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

met het oog op dat hij misschien half wakker is zou ik hem niet meteen drinken aanbieden, gewoon terugduwen dat hij weer ligt instoppen en weer weggaan, goed joh dat hij geen fopspeen nodig heeft grote vent ^^. Blijkt dan dat hij wel wakker is merk je het ook snel genoeg

Jouw aanpak zou ook mijn aanpak zijn: troosten en weer weggaan en de tijd ertussen steeds langer laten. je zegt dat hij het uiteindelijk opgaf, toch? Naar mijn idee een teken dat het werkt Juist niet bij je in bed nemen, want dan moet je dat straks weer afwennen als je er geen gewoonte van wilt maken.

Wat me opviel: misschien wil ie kunnen draaien in bed en kan dat niet omdat hij te strak wordt ingestopt?

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi hoi,

Hier een meid met hetzelfde verhaal. Altijd doorgeslapen en toen mama ging werken kwam ze opeens een paar keer 's nachts. Omdat ik dacht dat het eénmalig was nam ik haar in bed voor een slokje (tot 8 maanden was dit een supermethode en had ze een keer in de maand ofzo een keer behoefte aan even bij mama liggen) maar ze hield het vol tot ruim 9 maanden. Opeens was ik mij ervan bewust dat ze het al een paar weken deed. Wat wij hier doen is haar eerst alleen stem laten horen vanuit onze kamer dat alles goed is en dat ze lekker kan gaan slapen. vaak valt ze dan meteen weer in slaap, lukt dat niet dan even knuffelen als sussen niet helpt in haar kamertje en weer terug leggen. Dan valt ze meestal na even huilen ook weer in slaap of meteen, en als dat niet helpt dan even slokje bv want dan heeft ze overdag gewoon te weinig gehad.
Hier gaat het alweer stukken beter!
En onze dochter heeft ook geen speen en duimt niet, heeft wel een knuffel in bed maar daar doet ze ook niet veel mee. Je hoeft niets extra’s te doen hoor, mijn moppie doet vaak haar armpje tegen haar mond en sabbelt daarop.
Succes!
groetjes,
Wendy

Mriek: goed opgemerkt van je, maar zó strak stop ik hem niet in hoor, hij kan zichzelf wel draaien en bewegen

moppiesmama: sinds ik deze topic heb geplaatst slaapt meneertje koekepeertje weer heel de nacht door dus nu gaat het weer goed, maar mocht het weer gaan gebeuren laat ik hem zeker gewoon in zijn eigen bedje want wat jij omschrijft heb ik ook zon beetje gehad als ik hem eruit haal en bij ons in bed neem probeerd hij het een aantal dagen achter elkaar hihi eigenwijs is ook wijs! Jouw dochtertje snaptm waarschijnlijk ook!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Oké, just checking!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers