Hallo,
Ik weet dat het niet een origineel onderwerp is, maar ik zit er even mee in m’n maag.
Mijn dochtertje van 7 maanden in vanaf haar geboorte al een slechte slaper. 'sNachts gaat het gelukkig wel altijd goed, maar overdag doet ze altijd korte slaapjes van hooguit 3 kwartier. De laatste 6 weken ging het echt super, ik legde haar in bed, ze pruttelde even en viel na 10 min in slaap. Wel voor maar 3 kwartier, maar dat zijn we inmiddels gewend.
Het paste ook allemaal precies in het eetschema (ze is een kind van de regelmaat, dus vanaf het begin passen wij de regels toe van Ria Blom, dus slapen-eten-spelen-slapen)
Maar sinds 1 week is het een groot drama als ze naar bed gaat. Steeds huilen en als ze slaapt is het voor 20 min of een half uurtje. Ze wordt dan ook huilend wakker en wil niet meer gaan slapen. Eruit dan maar en weer wat eten of drinken. Dit doet ze trouwens wel goed.
De afgelopen dagen heeft ze alles bij elkaar 2x een half uur geslapen per dag.
Ze is erg ondernemend en is bezig te leren kruipen en zitten. Ze vraagt ook erg veel aandacht en kan zich slecht vermaken. Ze speelt het liefst met papa en mama erbij. Leuk, maar ook erg vermoeiend. Ik heb ook nog andere dingen te doen.
Nu weet ik dat er bij 8 mnd weer een sprong aankomt. Zou dit ermee te maken hebben? Ik ben een beetje wanhopig, kan zelf ook slecht tegen veranderingen, dus ik weet niet zo goed wat ons staat te wachten.
Sorry voor het lange verhaal, maar ben het even kwijt.
Slecht slapen
Als ik je verhaal lees is het idd een sprong. Ze zijn vervelend maar het hoort erbij.
Ga lekker door met de 3 RRR’s, daar heeft je kindje ondanks dat dat nu niet zo lijkt wel veel behoefte aan.
Succes.
Gr Egberta
Hoi Corine,
Heb zelf niets met sprongetjes.
Als er iets kwam dan kwam dat, en probeerde ik zelf een oplossing te zoeken.
Je zou denken dat Linde door dat kruipen en zitten vreselijk moe wordt en lang zal slapen, helaas geld dit niet voor ieder kindje.
Twintig minuut/half uur slaap is te kort voor haar, zou haar toch even laten huilen.
Waarschijnlijk stopt het snel en zal ze weer verder slapen.
Huilt ze na een kwartier nog, dan zou ik haar eruit halen.
Denk wel dat dat huiltje nog wel van moeheid is.
Veel aandacht vragen en slecht vermaken is ook zo n periode.
Niet steeds bezig houden. Je kindje moet ook zelf spelen.
Wat je kunt doen is de speeltjes in de box/op de grond eens veranderen, zodat ze eens wat nieuws heeft om te spelen.
Je kan gerust je huis poetsen.
Als je in de keuken bezig bent om eten klaar te maken leg daar dan ook wat speelgoed neer.
Je kan haar een poos alleen laten spelen en dan na een half uur ga je een paar boekjes met haar lezen, daarna speelt ze zelf weer enz.
Zo ging het bij ons destijds.
Als ze in de box begint te piepen kun je kiekeboe spelletjes doen. Theedoek over je hoofd en laat Linde die wegtrekken, om de hoek van de deur kiekeboe doen. Zal ze vreselijk moeten schaterlachen!
Let je ook goed op de moeheidsverschijnselen: oogjes wrijven, gapen e.d.
Ze wordt ook groter natuurlijk en kan missschien wat langer opblijven per keer.
Heb ik je zo wat geholpen?
Groetjes Lisan.
Ik ben toch altijd weer blij om reacties te lezen. Fijn dat er mensen met je meedenken. Vanmiddag heeft onze kleine meid 1,5 uur geslapen. Echt een uitschieter. Vanavond daarentegen duurde het weer erg lang voor ze sliep, maar waarschijnlijk was ze erg uitgeslapen.
Hoelang waren/zijn jullie kinderen achter elkaar wakker op deze leeftijd (7 mnd.)?
Ik heb vaak het idee dat ik haar langer wakker moet houden, maar in de praktijk blijkt toch steeds weer dat ze na 2,5 uur echt alweer moe is, vaak nog eerder. Is dat niet snel?
Hoi Corine,
Het ene kindje is het andere niet.
Gewoon op bed leggen hoor bij moeheid.
Zou het alleen proberen om het overdag tot 2 slaapjes te beperken.
En het 2de slaapje niet zo laat doen.
Je kindje zal dan s avonds eerder op bed gaan en sneller slapen.
Onze oudste (bijna 5) sliep op de leeftijd erg weinig en was soms een hele dag wakker.
De jongste (nu 2 1/2) sliep op die leeftijd van 9 tot half 11 en van 12 tot 2 uur en ging dan om 18.00 de nacht in tot de andere morgen half 7/7 uur.
Hoe lang slaapt Linde dan per keer?
Groetjes Lisan.
Haar schema ziet er als volgt uit (ongeveer):
6.00 fles
7.00 weer naar bed
8.30 wakker/ fruit+ sap
11.00 naar bed
11.45 wakker/ fles + boterham
14.15 naar bed
15.00 wakker/ sap
16.00 groenten + toetje
17.15 naar bed
18.00 wakker
19.00 in bad/fles
20.00 naar bed
Ze slaapt dus hooguit 3 kwartier per keer. Ik heb ook liever 2 slaapjes per dag, maar dat trekt ze echt niet. Ik heb ook al eens geprobeerd haar na de eerste fles wakker te houden, maar na een uur is ze echt alweer moe. Dit is ook het enige moment van de dag dat ze nog goed slaapt. Dus dat heeft ze dan nog maar, denk ik dan. Tis wel een raar schema als ik het zo bekijk, maar dit werkte altijd prima voor haar en voor ons. Misschien moeten we toch wel gaan schuiven!? Iemand tips?
Hoi Corine,
Zou niet gaan schuiven met je schema.
Je kindje raakt hier alleen maar van in de war.
Het ziet er prima uit!
Er komt vanzelf een moment dat ze minder gaat slapen en dan kun je ook wat meer ondernemen.
Gewoon zo doorgaan. Moe is moe en dan lekker slapen.
Ze zijn ook nog klein en hebben veel slaap nodig. Daar groeien kleintjes immers ook van!
Groetjes Lisan.