Slecht slapen

Hallo
Onze dochter Nanik is nu 10 maanden en vanaf dat ze 7 maanden is wordt ze meerdere keren per nacht wakker. Als we dan haar speentje geven slaapt ze wel weer maar buiten het feit dat het voor ons heel vermoeiend is vraag ik me vooral af wat hier de oorzaak toch van kan zijn.

Ze slaapt overdag ongeveer 3 uurtjes (soms iets minder) en eet en drink goed. Ze is ook vrolijk dus overdag is er niets aan de hand. Gisteren lag ze om 19.00 uur in bed en toen huilde ze om 20.00 u . 21.00, 23.00. 2.00 3.00uur. Dit was wel extremer als normaal maar ik weet gewoon niet wat er aan de hand kan zijn. Bij het CB zeggen ze dat het bij de leeftijd hoort maar is dat zo??

Bianca

Hoi Bianca,

Je berichtje staat er al de hele dag op zie ik, en er heeft nog niemand
gereageerd.
Allemaal druk denk ik voor de kerstdagen of niemand weet raad.

Weet niet of ik goede raad geef maar het is te proberen.
Nanik wordt nu groter en heeft misschien last van verlatingsangst.
Bang dat jullie niet weer komen.

Ze slaapt goed overdag, alleen niet zo lang.
Die 3 uur slaap is dat aaneengesloten of nog 2 kleine slaapjes?
Geen last van nog doorkomende tandjes?
Heeft ze ook een knuffel in bed en een tuitbeker met drinken?
Je zou ook een tshirt van jou of je man in haar bed kunnen leggen
die naar jou ruikt.
Zou er steeds even heen gaan. Niks zeggen, even poosje over haar buik
wrijven, aai over de bol en een kus geven en weer weggaan. (dit helpt
goed bij Anne)
Dan gaan jullie om en om.
Zo weet Nanik dat jullie er allebei zijn.
O ja, een bedlampje kan ook helpen of heb je die al?
Dan is het ook niet zo donker op de kamer.

Als je haar om 19.00 op bed legt dan wrijf je even over de buik, aai over
de bol en kus geven.
Dan laat je de deur op een kier en rommelt boven nog wat en zingt er wat
bij.
Dit hebben wij ook een tijdje bij Anne gedaan en ze was zo in diepe
slaap.
Het proberen waard zou ik zeggen.

Laat je me nog wat horen!
Het lijkt me in ieder geval erg vermoeiend, jullie hebben ook je avond/ nacht-
rust nodig.

Wens jullie wel fijne kerstdagen toe!

Groetjes Heleen. mamma van elke 2 1/2 en anne 23 week

Hoi,

Ik vergeet nog wat.
Iets wat soms ook nog wel wil helpen is het bedje eens anders neer
zetten.
Een kwartslag draaien.
Wij hebben hem in de lengte voor het raam staan en Anne slaapt
hardstikke goed.
Die leggen we neer savonds en slaapt.

Gr. heleen

hoi mama van dewi en nanik

romano heeft dat ook gehad nu nog en hij is bijna 2 jaar, ik geef hem dan even wat drinken en dan is het weer in orden.
maar meestal als hij savonds wakker word dan is hij niet in orden of heeft hij last van zijn tanden maar meestal voelt hij zijn eigen dan niet lekker of is hij ziek. hoop dat het bij jullie goed komt
groetjes mama van romano

Erg vermoeiend he. Mijn zoon is net 4 maanden en wordt om de 2 uur wakker
s nachts. Is dan niet te troosten. Krijst alles bij elkaar. Weet dan ook niet of ik borstvoeding moet geven of niet. Heb geen tips, alleen dat ik snap dat het vermoeiend is.

even een opmerking over drinken in bed…ajb alleen water en niets anders ook geen melk! Dit is enorm slecht voor het gebit. Laat je niet verleiden tot het geven van iets anders dan water. Het is onze gedachte dat je een kind daarmee pleziert, maar water voldoet net zo goed. En als je er eenmaal me begonnen bent iets anders dan water tegeven…dan kan je dat niet 123 terugdraaien. Ben zelf tandarts en zie met enige regelmaat ouders in de praktijk die met hetzelfde probleem van het niet slapen kampen en limonade of melk of yogi geven…NIET DOEN! Ten eerste beloon je het kind voor het feit dat het 's nachts wakker wordt, en ten tweede kun je op een gegeven moment de gaatjes in de melktandjes en kiesjes zien verschijnen… en geloof me dan ben je veel verder van huis.

Maar om terug te komen op het steeds wakker worden. Het wordt op een gegeven moment een gewoonte voor een kind om niet dieper in slaap te komen en steeds wakker te worden. Zorg dat je niet al te veel aandacht geeft bij het wakker worden. Zeg niets, geef desnoods een speentje(maar zorg dat hierdoor niet een nieuwe gewoonte erin sluipt: ik huil dus mama komt en ik krijg een speen), geef een paar aaien over de bol zonder dat je je kindje aanijkt en loop zonder te iets te zeggen weer weg. Zo weet je kindje dat ie niet ‘alleen’ is, maar dat verdere qualitytime toch echt overdag moet gebeuren en niet 'snachts. Je kindje is slim genoeg en heeft al snel in de gaten dat er niets aan is om 's nachts om mama te roepen, want aandacht krijg je niet. Zorg dat je je kindje daarentegen overdag meer dan voldoende aandacht geeft, dan kan hij 's nachts wel even zonder, zonder dat je je er schuldig over hoeft te voelen.

Het zal wat doorzettingsvermogen kosten, maar hopelijk helpt het je! Veel succes

Hallo mama van Dewi en Nanik,

Ons meisje is bijna 7 maanden en heeft net hetzelfde. Ze sliep echt heel goed door van 8 tot 8, zalig. Maar sinds ze terug is uit het ziekenhuis is ze elke nacht wel 3 keer wakker. Meestal rond 1, 3 en 5. We geven dan haar speentje terug en schenken er geen aandacht aan. Meestal helpt dit, soms ook niet, maar we laten ze wel huilen. We nemen haar ten vroegste om half 7 uit bed. Het is vermoeiend, maar volgens ons de enige manier waarop ze terug haar ritme gaat vinden. Voor kerst kreeg ze een aparaatje dat muziek maakt en figuurtjes projecteert op het plafond. Kan je in elke speelgoedwinkel krijgen. Het heeft gisteren nacht echt geholpen. Elke keer speentje erin en het muziekje op en ze sliep zo terug in. Nog steeds 2 keer uit bed gemoeten, maar slechts 5 minuutjes. Dat scheelt toch al. Misschien helpt het bij jou kleintje ook.
Nog even doorbijten, maar je bent niet de enige!

Ik laat zeker nog horen hoe het hier vergaat!

Groetjes,

Tamara

leuk he tamara,

die projector!! Lieke heeft deze ook je kunt ze ook op ijd instellen wij zetten hem meestal op 8 min en dat houdt ie op. Lieke kijkt er erg heen en slaapt dan meteen.
Je kunt er ook verschillende dia’s in doen.
Het enige nadeel is dat ie op baterijen werkt en die zijn zo leeg!

groetjes GYtha

Hoi mamma van Cassey en Randy,

Als je kindje vaak wakker wordt snachts dan zou ik niet steeds de borst
geven.
Je kindje raakt er aan gewend dat je weer wat geeft.
Waarschijnlijk wil je kindje aandacht en heeft geen trek.
Als je kindje goed heeft gedronken is hij wel weer verzadigd voor
een hele poos.

Heb deze tip al gegeven maar schrijf het nog een keer op.
Gewoon speen in doen (als je kindje die wil), op je knieen
bij het bedje gaan zitten en een poos over de buik wrijven, aai
over de bol en kusje geven en weglopen.
Niet praten tegen je kindje. Gewoon stil blijven zitten.
Helpt bij ons dochtertje heel goed. Slaapt meteen.

Bed een kwartslag draaien helpt ook nog wel eens.
Je kindje wil de kamer misschien eens van een andere kant bekijken.
Het is dan donker, maar het wil wel helpen denk ik. (ook voor overdag)
In de box wil een babytje ook wel eens ander speelgoed.
Dus waarom op de slaapkamer geen verandering?

Laat je nog wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 23 week oud.

Nanik is al 10 maanden en heeft nooit borstvoeding gehad dus ik denk dat je je vergist en dat je berichtje ergens anders bij hoort hahaha.

Maar we geven haar ook gewoon de speen en eigenlijk nooit iets te drinken (en anders alleen wat water). Ik ben wel bang dat zoals Anne al beschrijft ze inderdaad gewend geraakt is aan het feit dat als ze huilt we haar een speentje geven. De vraag is dan nu hoe komen we hier weer vanaf.

Als we haar geen speen gevend an huilt ze zich helemaal wakker. Is ze niet nog te jong om de speen af te leren. Ik zou het wel willen want ik ben er geen voorstander voor.
Ze heeft de speen alleen maar met slapen en die komt dus ook haar bedje niet uit.

Hallo mamma van Dewi en Nanik,

Ik heb gereageerd op de moeder van Cassey en Randy die in jouw mail
over slecht slapen had geschreven.
Kijk nog maar eens goed.

Ik heet trouwens Heleen en mijn dochtertje heet Anne.
Geeft niks!

De speen doen wij ook in als Anne te lang blijft jeuzelen.
Dit kan geen kwaad.
Onze oudste dochter Elke van 2 1/2 heeft ook nog een speen.
Alleen voor het inslapen. Zij wil niet zonder slapen.
Ik heb er geen moeite mee.
Als je geen speen meer wilt voor je kleintje dan zou je de speen er-
af kunnen knippen zodat je alleen dat plasticke gedeelte hebt.
Hier vinden kinderen vaak niks aan want ze kunnen er niet op zuigen.
Zijn ze zo van de speen af!

Groetjes HELEEN.

misschien een tip voor het speentje…
Ik denk dat er geen beginnen aan is om het speentje af te bouwen. Dat kun je pas doen wanneer je beter met je kindje kan communiceren. Maar omdat jouw ukkie al 10 maanden is zou je wel iets kunnen bedenken waardoor ze het speentje zelf kan vinden. Wij hebben een doekje van badstof van koeka, waaraan je het speentje vast kunt maken. zo kan je dochter heel makkelijk haar speentje vinden en hem weer in haar mondje stoppen. Je kunt haar dit makkelijk aanleren door niet meer de speen in haar mondje te stoppen, maar door het doekje te geven en haar zelf het speentje in haar mond te laten stoppen. 's nachts zul je haar in het begin een beetje moeten helpen dooe haar het doekje aan te bieden. maar op een gegeven moment snapt ze zelf dat het veel makkelijker is om het zelf te doen. Zeker wanneer ze geen aandacht krijgt wanneer jij het speentje geeft. Het is wel makkelijk om een nachtlampje aan te hebben zodat ze het doekje wel kan vinden. Het grote voordeel van zo’n doekje is dat ze er niet in kan stikken zoals in zo’n koordje en dat het heel makkelijk vinden en pakken is.
Wij hebben een oranje, nou die is niet te missen hoor
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
(P.S. ik denk dat ik bedoeld werd met Anne)

Gewijzigd door - Anne1978 op 29 Dec 2007 17:31:48

Hoi,

echt wel aan te raden die projector.
mijn kleintje heeft er ook 1 gekregen voor sinterklaas,met 3 verschillende diaraampjes en instelbare tijd,het projecteerd beeldjes op het plafond en verschillende muziekjes zijn uit te kiezen en instelbare tijd.
het is een ster en je kunt hem ook nog kantelen.
echt een aanrader hoor.

gr diana